Valg av leiebil - Colorado
|
Valg av leiebil - Colorado
19/05/2014 18:22
|
Ghast
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Inspirert av annen aktiv biltråd her: Har forumet innspill til valg av leiebil for 3 ukers bilferie rundt i Colorado, Utah, Wyoming, etc. for en familie på 3?
Det virker umulig å få leid en stasjonsvogn her, så vi heller mot en SUV av et slag, men det har vist seg vanskelig å finne egnet bil. Vi har så langt leid en Jeep Compas (lite bagasje rom, svak motor) og en Hyundai Santa Fe Sport (litt for stor for liten sjåfør, mange blindsoner, bagasjerom manglet kroker til å feste bagasjestropper).
Vi skulle gjerne tatt med sykler fra basen vår i Denver, men div babyutsyr får prioritert (tfk-vogn, reiseseng, bæremeis, barnestol). Selv uten sykler så er jeg redd det blir knapt med plass i en mellomstor SUV.
En leiebil må ha bagasjerom med plass nevnte babyutsyr + 2 store northface bagger, det må også være mulig å få plass til 2 (leide) terrengsykler, helst uten å legge ned bakseter (altså når bilen er tømt for annen bagasje). Har dere noen forslag til bilmodeller vi kan se etter?
Redigert av Ghast; 19/05/2014 18:22.
|
|
|
Re: Valg av leiebil - Colorado
[Re: Ghast]
19/05/2014 18:34
|
GeirK
More than words
|
More than words
Dere har jo 2/3 baksete å ta av, så det skulle ikke bli plassproblemer i en stor sedan. Jeg føler meg også tryggere med et realt bagasjerom når jeg parkerer på fremmede steder.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
19/05/2014 19:00
|
Howard
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har leid MYE og mange biler i USA, både på ferie og på jobb. Det som er litt snedig er hvor like alle amerikanske biler er i kjøreopplevelse - sedan eller SUV eller stasjonsvogn, de føles ganske like. Den bilen jeg har vært mest fornøyd med av alle leiebiler der borte er Ford Edge. Ikke for stor, ikke for liten samt at jeg synes den var fin både inni og utenpå. Kanskje er den i imidlertid litt liten hvis du skal ha sykler inni. En Chev Yukon eller lignende blir da kanskje akkurat stor nok, den er også av de bedre jeg har leid. Uansett hva du velger; styr unna Kia, Hyundai osv... Leiebiler fra asiatiske merker er veldig ofte (min erfaring) mye dårligere utstyrt enn biler fra amerikanske merker.
-H
|
|
|
[Re: Howard]
19/05/2014 19:18
|
GeirK
More than words
|
More than words
Å - så ikke det med leide sykler. Da foreslår jeg å leie en minivan - så har man ubegrenset med plass.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
19/05/2014 21:29
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Avis leier ut Chevrolet Suburban. Den rommer det meste.
Si ifra om du trenger noen reisetips i området.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
[Re: supernalle]
19/05/2014 21:54
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg er rimelig overvbevist om at en 7-seter minivan er nær halve leieprisen av en monster-SUV. I tillegg er den bedre å kjøre, har bedre drivstofføkonomi og dersom du tar ut den bakerste seteraden, kan du trille syklene rett inn og transportere dem stående.
|
|
|
19/05/2014 22:06
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Vi leide en chrysler grand caravan for noen år siden. Stor motor, masse utstyr, mye plass og ikke dyr.
Ut på tur!
|
|
|
20/05/2014 06:27
|
Ghast
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Takk for gode forslag til leiebil! Vi skal sjekke ut litt nærmere hva de har her. Jeg heller kanskje mot minivan.
Ja, det tar jeg gjerne i mot. Så langt er kun første uka planlagt, deriblant noen dager i Fruita hvor jeg er innvilget et par dager på sykkel. Tror jeg starter en egen tråd om mulighetene rund Fruita. Men tar gjerne i mot forslag til steder det er verdt å tilbringe noen dager, for sykling eller annet.
|
|
|
20/05/2014 16:34
|
Trønderbart
Medlem
|
Medlem
Leiger du Suburban får du plass til ca alt. Hadde ei veke med Ford Explorer i fjor, fin og behageleg bil med god plass til ein liten familie. Men to syklar utan å leggja ned seter vert nok vrient.
|
|
|
20/05/2014 16:53
|
Josruu
Veteran
|
Veteran
Drivstofføkonomi i USA? Når man kommer fra prisene her i Norge og til prisene der borte er det vel det samme om bilen bruker 0,5 eller5 på mila, billig er det læll! Og mye artigere med diger V8 enn en puslete 4er...
2015 Saracen Ariel 152 27.5" 2013 Merida Big Nine Carbon 1200 29"
|
|
|
20/05/2014 20:12
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Takk for gode forslag til leiebil! Vi skal sjekke ut litt nærmere hva de har her. Jeg heller kanskje mot minivan.
Ja, det tar jeg gjerne i mot. Så langt er kun første uka planlagt, deriblant noen dager i Fruita hvor jeg er innvilget et par dager på sykkel. Tror jeg starter en egen tråd om mulighetene rund Fruita. Men tar gjerne i mot forslag til steder det er verdt å tilbringe noen dager, for sykling eller annet. Hmm, la meg nå se: For det første er dere i craft beer mecca... det er utilgivelig å ikke sjekke ut noen av disse bryggeriene. De ligger i hovesak nord for denver, men noe i denver også. En og annen er ligger spredt rundt omkring i colorado forøvrig. SKA i durango kan anbefalens, det har jo kommet et hilton i gangavstand til bryggeriet også. Både arches national park og canyonland er verdt turen(dere rekker bare en om dagen). På egen risiko (sjekk forsikringen) kan dere jo kjøre White rim trail, som tar ca. to dager (litt usikker om dere får sykle rundt der). Denne tar dere trolig ikke. Moab er jo ikke fremmed for en sykkeltur, som du sikkert vet. Jeg likte Mesa Verde veldig godt, og kan kombineres med Durango. Da kjører dere jo sørover Million dollar highway, og gjennom flere skikkelige westernbyer. Den er litt vel spennende å kjøre sørover. Det er ikke her du har lyst til møte en drunk driver. Tenk ytterste fila på trange vestlandsveier. Hvis dere står på litt, så vil dere rekke runden med Monument valley, hwy 12 med torrey, og Bryce Canyon. Dette anbefales på det sterkste, selv om det er mye kjøring. Dere tar jo selvsagt motorveien hjem. Du sier wyoming... hvis dere har tenkt til å få med dere yellowstone så hadde jeg droppe det... der ryker i såfall nesten hele uka der. det blir for mye kjøring, for mange turister, og for lite annet. Den bør tas på høsten. Ta turen innom Zion, hvis dere har ekstra tid. Jeg vil på det sterkeste anbefale å plotte inn kjøretid i google maps.... Å krype noe over 5 timer kjøring om dagen er dumt. Anbefalte hotel (hvis du har litt gronker): Moab: Red Cliffs lodge (et stykke unna sentrum, men uslagbart elles) Durango: Strater hotel eller Homewood suites (har ikke bodd der selv, men nærme SKA) Moument Valley: The View (får du rom her så er det et minne for livet, stå tildlig opp og legg deg sent for å få med sol-oppgang-nedgang) Bryce Canyon: Best western plus (ikke et kjempebra hotell, men du har alt du trenger der). Ruten jeg foreslår: http://goo.gl/g72S1TEvt. kan du ta detouren om 276. Jeg har ikke tatt den selv, men kan tenke meg at den er bra. Du må ta en liten ferge, så sjekk rutetidene. Hwy12 er uansett verdt å få med seg. PS! Mellom monument valley og Bryce canyon er det ekstremt øde. Bare torrey tilbyr noen for for sivilisasjon. En annen ting er at det er superbillig i de typiske skibyene på sommeren.... Personlig leide jeg rom i Vail på et luksushotell, og ble oppgradert, fordi "det meste var tomt likevel". Hummersuppe, så en runde boblebassenet, og avsluttet kvelden med en drink på balkonen i suiten, lot seg absolutt høre. Kjør opp til toppen av mount Evans. Det var det jeg kom på nå.
- Voltaire
|
|
|
[Re: Josruu]
20/05/2014 20:25
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Drivstofføkonomi i USA? Når man kommer fra prisene her i Norge og til prisene der borte er det vel det samme om bilen bruker 0,5 eller5 på mila, billig er det læll! Og mye artigere med diger V8 enn en puslete 4er... Drivstoffutgiftene er neglesjerbare i et reisebudsjettet. Billeie er ikke dyrt heller. I sommer leier vi en Ford Escape (el. lign.) i sommer på vår runde i vest-usa.
Redigert av supernalle; 20/05/2014 20:55.
- Voltaire
|
|
|
21/05/2014 00:51
|
GeirK
More than words
|
More than words
Drivstoffutgiftene er neglesjerbare i et reisebudsjettet. Billeie er ikke dyrt heller. I sommer leier vi en Ford Escape (el. lign.) i sommer på vår runde i vest-usa.
Joda, men hver $100 mindre i bensin er en gratis middag og hvis det koster 3000 kroner mindre å leie en bil som er mer praktisk og ikke har kjøreegenskaper som en smørklatt i en varm stekepanne, så er det i alle fall en ting å vurdere. Men da må man ha heve seg over døll familiefar-imaget som enkelte forbinder med en minivan.
|
|
|
[Re: Josruu]
21/05/2014 00:56
|
GeirK
More than words
|
More than words
Drivstofføkonomi i USA? Når man kommer fra prisene her i Norge og til prisene der borte er det vel det samme om bilen bruker 0,5 eller5 på mila Jeg sitter poolside i California akkurat nå og en pint Lagunitas IPA koster går opp fra $3.5 til 7 om fem minutter når Happy Hour er slutt. Jeg venter ikke 6 minutter bare fordi det er billigere enn i Norge ...
|
|
|
21/05/2014 06:31
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg og tais var på 3-uker tur i ca. samme område med medbragte sykler og bagasje. Vi hadde bestilt (og betalt) mid-size SUV, og det var heldigvis tomt. Vi fikk en fullsize SUV, og da ble det med ett enkelt å pakke bilen. Bensinpengene var ikke noe å snakk om, ei heller leieutgiftene.
Gå for full size SUV, så får dere med sykler uten å bale mye med det.
|
|
|
[Re: GeirK]
21/05/2014 07:03
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Drivstoffutgiftene er neglesjerbare i et reisebudsjettet. Billeie er ikke dyrt heller. I sommer leier vi en Ford Escape (el. lign.) i sommer på vår runde i vest-usa.
Joda, men hver $100 mindre i bensin er en gratis middag og hvis det koster 3000 kroner mindre å leie en bil som er mer praktisk og ikke har kjøreegenskaper som en smørklatt i en varm stekepanne, så er det i alle fall en ting å vurdere. Men da må man ha heve seg over døll familiefar-imaget som enkelte forbinder med en minivan. Helt klart en prisforskjell, men er man flere og i forhold til det totale reisebudsjettet, og hva man ønker å oppnå så kan det være lurt. Ford escape dekker vårt behov, fordi vi ikke har sykler. Minivaner er noe ordentlig herk. Alt ligger synlig i bilen, og jeg synes de ikke har bra kjøreegenskaper.
- Voltaire
|
|
|
21/05/2014 15:46
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det med synlighet er et godt poeng, men dersom du har sykler inni, forsvinner poenget. Det kan også hende at mitt poeng om kjøreegenskaper ikke gjelder siden ting mest sannsynlig har endret seg fra mitt sammenligningsgrunnlag for 12-13 år siden, men en minivan har langt lavere tyngdepunkt.
|
|
|
[Re: GeirK]
21/05/2014 18:22
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nei poenget forsvinner ikke hvis du har stor nok bil så får du alt under tildekningsplata, med demontering. Prøvd og testet.
- Voltaire
|
|
|
21/05/2014 21:00
|
GeirK
More than words
|
More than words
Sant nok. Dersom man får dratt over plata på en stor SUV med to sykler inni, så blir det plutselig en veldig god løsning. Jeg trodde ikke det gikk, men her har jeg ingen erfaring, så mine synspunkter er i såfall ikke særlig relevante.
|
|
|
22/05/2014 05:25
|
Ghast
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Takk for flere innspill her. Poenget med å ikke vise all verden hvilken materiell overflod som befinner seg inne i bilen vår hadde jeg ikke tenkt på...
Vi kommer ikke til å ha med sykler hele veien. Vi leier de dagene det er anledning for sykling. Som nevnt over er bilen fylt opp av ting for å tilrettelegge for et aktiv liv med baby. Setter igjen Charioten og. Det er forhåpentligvis like morsomt å gå tur med bæremeis.
Takk for forslag til rute Supernalle! Vi skal til Moab, dessverre ser jeg at Red Cliffs lodge er utsolgt på våre datoer. Fra Moab tror jeg vi svinger nordover og østover, muligens i retning Tetons og kanskje Yellowstone for så ned igjen til Denver.
Redigert av Ghast; 22/05/2014 05:26.
|
|
|
22/05/2014 22:04
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Takk for flere innspill her. Poenget med å ikke vise all verden hvilken materiell overflod som befinner seg inne i bilen vår hadde jeg ikke tenkt på...
Vi kommer ikke til å ha med sykler hele veien. Vi leier de dagene det er anledning for sykling. Som nevnt over er bilen fylt opp av ting for å tilrettelegge for et aktiv liv med baby. Setter igjen Charioten og. Det er forhåpentligvis like morsomt å gå tur med bæremeis.
Takk for forslag til rute Supernalle! Vi skal til Moab, dessverre ser jeg at Red Cliffs lodge er utsolgt på våre datoer. Fra Moab tror jeg vi svinger nordover og østover, muligens i retning Tetons og kanskje Yellowstone for så ned igjen til Denver.
Du velger jo hva du vil, men jeg ville valgt runden jeg skisserte foran Yosemite, med klar margin. Grunnen til det er at til tross for at Grand Teton og Yosemite er veldig flott, så er det eneste du rekker på en uke (hvis du skal gjøre det ordentlig. Jeg var der også midt på sommeren og synes det ble for mange turister, og "mye jobb for lite". Med ruten jeg skisserte så opplever du mye, uten at det er de store hordene med turister. Men du velger selvsagt hva du vil. Just sayin'. Yosemite bør du ta på høsten (tror jeg) Bilinnbrudd er mye vanligere i USA. Amerikanere lar sjelden verdier ligge i bilen i det heletatt. Å ha ting synlig så blir du ansett som en direkte idiot.
- Voltaire
|
|
|
24/05/2014 02:28
|
Ghast
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Vi vurderer nå Moab - Bryce Canyon - Durango. Vi må lage en loop som tar oss tilbake til Denver, ellers står vi ganske fritt. Vår eneste frist er at vi må være på flyet tilbake til Norge før utgangen av juni.
Vi lar jo ikke mobil, kamera, vesker, ol ligge synlig i bilen om vi forlater den, men det jo ikke helt lett å skjule at det er en bil på tur som sannsynligvis er proppfull av stasj. Ellers er jeg og redd vårt leiebilfirma har nummerplater på bilene som lyser 'leiebil'. Jeg har ikke sett andre biler med røde rammer på skiltene.
|
|
|
24/05/2014 08:39
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi må lage en loop som tar oss tilbake til Denver, ellers står vi ganske fritt. Fra Bryce Canyon tar du bare motorveien tilbake. Det tar 9 timer i ren kjøring. Hadde dere hattt bedre tid, så kunne dere tatt Page (med blant annet Antelope canyon), Grand Canyon, Petrified forest, Santa Fe, Taos tilbake. Page er forøvrig blitt et av mine store favorittsteder i USA. Der har man fantastiske ting i nærheten. Byen er stygg som juling, men steder som Lake Powel, Rainbow bridge, The Wave og Antelope Canyon er rett i nærheten. NB! Dette er forøvrig den alternative runden, hvis du dropper hwy12. I ettertanke så kan det kanskje være best. Se link under: http://goo.gl/37tScPEller så kan man jobbe seg andre veien: http://goo.gl/V3AdxvDa har man også muligheten til å se Grand Canyon fra nordsiden (Du kjører istedet 89A og tar av ned mot kanten). Mindre folk, og mer avslappende. Får man plass på hotellet der, så er det helt strålende. Men husk at omveien er lang i tid (4 timer ekstra kjøring?), fordi på 89 syd for Page har det vært et gigantisk jordras, som man ikke har fått fikset, og du må kjøre 89T. Forøvrig vil jeg anbefale å bruke en guide i Monument Valley, som tar dere til "avstengte områder".
- Voltaire
|
|
|
26/05/2014 09:31
|
Kakachka
Avhengig
|
Avhengig
Vi dro 4 uker i samme område for to år siden med barn og div. tilbehør. Men, vi endte med et dråg av en RV....Som jo lyser leiebil. Og siden 90% av andre kjøretøy i samme område i juni er RV's så tror jeg faktisk ikke du trenger bry deg så mye å skjule at du er leiebil. Har du tenkt bobil btw? Ikke det beste å kjøre og ikke den beste drivstofføkonomien, men om leier en liten en (type MB sprinter liknende, Class B) så kan du få mange fine overnattinger som du ikke får ellers - det ligger mange campgrounds rundt omkring som er godt tilrettelagt. F.eks. kan du bo på Dead Horse lookout nær Moab med utsikt over mye av Canyonlands. Har du sett Canyonlands kan du godt skippe Grand Canyon og heller prioritere andre severdige ting. Vi kjøre fra Denver til Bryce Canyon via I-70, Hw 24 og HW 12, med div avstikkere på veien både til mindre byer og for å gå turer. Både Glenwood Springs og Grand Junction har ting å by på. Til Moab ville jeg forresten tatt hw 128 (scenic route) langs Colorado River. Og etter Moab kan du ta opp igjen til I-70 og så ned hw 24 til Torrey. Der har du en god iskremsjappe (Slackers) som er verdt en stopp - knallgod Sundae. Det er også fine turer i Capitol Reef Nat.p. Langs HW 12 fra Torrey til Bryce så passerer du Lower Calf creek falls som er verdt en fottur. Tips: Start tidlig, det kan være hett i juni. Og det kan bli folksomt utpå dagen. Du har også god Pizza på Escalante Outfitter som er litt nærmere Bryce. Million dollar hwy er et par steder som en vestlandsvei som Supernalle nevner, men han glemte å si at det er uten autovern på de værste. Hadde jeg vært deg så hadde jeg også prøvd å kjøre over Owl Creek Pass like nord for Ouray. Du kommer ned igjen på hw 50 ikke langt unna Black Canyon. Vi prøvde oss på denne med RV'n men måtte gjøre vendreis da vi kilte fast en stein mellom bakhjula. I Ouray får du fantastisk god kaffe btw, på Mouse's Chocolates & Coffee. På returen har du forresten en fin spa nær Buena Vista, Mount Princeton. De har varme kilder som renner ut i ei lita elv og så kan du selv regulere temperaturen ved å finne deg en kulp nærmere eller lengre fra elva. Fint avbrekk etter bilkjøring. Og det er fjellturer i området. Ruta vi kjørte (uten alle mulige avstikkere) var slik: http://goo.gl/maps/EmaFCVi brukte 4 uker og hadde fler dager uten bilkjøring, lengste dagsetappe tror jeg var 3 x Tom og Jerry på tab'en og var fra Bryce til Blanding på grensa mot Colorado. Beklager om det ble litt lite redigerte tips.
|
|
|
[Re: Kakachka]
26/05/2014 11:00
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Husk at fyren bare har en uke, ikke fire. Det er det jeg har prøvd å legge opp til. De to gangene jeg har kjørt der var runder på henholdsvis 4 og 5 uker, og hadde ikke hatt problemer med å bruke opp det dobbelte-
Ellers bra reisetips.
Capitol reef fikk jeg ingenting ut av, men kanskje du fikk det?. Restauranten i Torrey som vi hadde sett sånn frem til, var stengt. Bummer....
Når det gjelder million dollar highway så unngår jeg veldig å ta den fra nord til sør. Jeg stoppet der flere ganger og tittet rett ned i avgrunnen. Du har ikke sjanse til overleve hvis du kjører utenfor (en del strekker).
- Voltaire
|
|
|
26/05/2014 11:26
|
Kakachka
Avhengig
|
Avhengig
Ah, så ikke at de bare hadde én uke i Colorado. Må ha barn som er mer glad i bilkjøring enn våre for å få til de rutene da. Million Dollar highway, sett sørfra: Passerte i begge retninger i 20 kvm bil. Glad vi ikke møtte noen akkurat på det punktet. Edit: blei litt mange kvm..
Redigert av Kakachka; 26/05/2014 12:36.
|
|
|
[Re: Kakachka]
26/05/2014 12:42
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er mye verre i virkeligheten enn det ser ut som, bare så det er sagt.
Man kan fristes til å se bort på svingen der, men ser man litt nærmere så er denh vite stripa bare cm. unna avgrunnen. Slik var det mange steder.
Redigert av supernalle; 26/05/2014 13:05.
|
|
|
11/06/2014 17:54
|
Ghast
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Beklager at jeg slapp min egen tråd her. Vi er ute på tur nå. Vi fikk ut en Ford Explorer. Den passer oss fint (til og med plass til det sammenleggbare stellebordet vi importerte fra Frankrike i anledning road trippen vår).
Så langt har vi reist slik: Denver - Twin Lakes - Crawford (fottur ved Black Canyon) - Fruita (sykling ved Kokopelli og Bookcliffs, fottur i Colorado national Monument) - Moab (til fots i Arches og Island in the Sky) - Durango (planlegger tur til Mesa Verde og en dag på sykkel).
Grunnen til at vi ikke kjørte videre vestover mot Bryce eller nordover mot YellowStone er at vi har erfart at vi helst bør være i ro 2-4 dager hver plass vi besøker, ellers blir det for mange brudd på rutinene til junior. Vi blir nå i Durango frem til lørdag og planlegger videre å kjøre nordover til Crested Butte for å ta nye 3-4 dager der. Ser vi får med oss Million Dollar Highway... (om vi da ikke kjører 149 i steden)
|
|
|
12/06/2014 13:45
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dette ser helt knall ut. Kos dere skikkelig.
(Hilsen en som drar selv om ikke så lenge).
- Voltaire
|
|
|
|
|