Forstår det sånn at dette er et betydelig tøffere ritt terrengmessig enn f.eks. Nordsjørittet? Sistnevnte går raskest med stiv gaffel, og det kan fint gjennomføres på hybrid. Er det noen som sykler Montebellorittet (42km) på hybrid?
Forstår det sånn at dette er et betydelig tøffere ritt terrengmessig enn f.eks. Nordsjørittet? Sistnevnte går raskest med stiv gaffel, og det kan fint gjennomføres på hybrid. Er det noen som sykler Montebellorittet (42km) på hybrid?
Har ikke syklet Nordsjørittet, men Montebellorittet er et skikkelig terrengritt hvor safe valg på dekk- og demperfronten bør være en selvfølge.
Ikon, rocket ron, fast track osv. er gode tips. Lettrullende dekk med litt volum, styr unna de letteste grus dekkene da det er noen steinete partier med mulighet for punkteringer. Blir det like gjørmete i noen partier som i fjor så er det greit å ha litt mer mønster i dekkene enn f.eks race king. Rocket Ron er mitt tips.
Har kjørt en del på x-king race sport (29) foran i år og opplever at det har betydelig bedre grep enn RaceKing. Setter et bak også til rittet. På grus/asfalt ruller det like godt som RK etter det jeg har sammenlignet.
Har ikke planer om å stille med hybrid, men grunnen til at jeg spør om noen kjører med det er at det sier mye om terrenget. Er terrengpartiene lange, og hva er det ellers? Grusveier?
Re: Montebellorittet 24. mai 2014
[Re: grr]
#178698713/05/201420:56
Har ikke planer om å stille med hybrid, men grunnen til at jeg spør om noen kjører med det er at det sier mye om terrenget. Er terrengpartiene lange, og hva er det ellers? Grusveier?
Som løypekartet sier så er det av totalt 42km:
29,5km grus 5km asfalt 7,5km terreng
Av de 7,5km terreng så er det meste terrengpartier med skiløypebredde.
Vi hadde en gjennomkjøring av siste del av løypa i går. Til dere som er på forumet og var med i går, takk for turen :-)
Det var en i går som kjørt på 29" med stiv gaffel, hvordan han hadde det i steinrøysa innenfor Majordammen vet jeg ikke, men kom alltid tidlig frem og klart seg vel bra.
Jeg kjørte på Rocket Ron i går, det fungerte helt strålende selv på sleipt føre og tildels glatte steiner i terrenget. De triller merkbart bedre enn Hans Dampf, bare det var jo en opptur.
//Glenn ---------------- Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK) Instagram @sykkelglenn
I fjor sykla jeg på Rocket Ron 26 2.10, som i grunn fungerte bra i sølete forhold. Men de punkterte 2 ganger. Så i år hadde jeg tenkt å sykle på Rocket Ron 2.25, men de var ikke å få tak i da jeg måtte handle nye dekk. Så da blei det Racing Ralph EVO 2.25 i stedet. Blir det håpløst med tanke på forholda i år, eller vil det gå? Tror jeg snart må få meg en dekksponsor....
Ser at skrives at det utføres flaskelanging Til elite og masterklassene. På hvilket sted og tid i løyps skjer dette og hva er det på flaskene? ( for jeg tolker det slik at dette er i regi av arrangøren? Eller misforstår jeg?
Arrangøren har offisiell drikkestasjon på Heia som passeres etter ca 24km og 52km. Her langes det sykkelflasker med YT sportsdrikk begge ganger rytterne passerer. I tillegg serveres vann i beger og bananer. Vi har også en Cola-stasjon ca 7km før mål.
I tillegg er det definert fire langesoner for eliteklassene; Kalmosetra, Eikerdelet 2x og ved passering stadion etter 42km. Langesoner må organiseres av den enkelte deltager eller team.
Flotte forhold i løypa. Syklet fra Sande i går, tørt og fint hele veien.
Men på langtidsvarselet er det spådd litt regn på lørdag...
Dekkvalg?
Fast Track kommer til å funke gull med værmeldinga. Sitter godt i terrenget (Bare unngå for høyt trykk.), samt at det har godt sidegrep som gjør at de raske gruspartiene nedover og bortover føles trygt.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Jeg er førstereis, og skulle gjerne visst hvor punkteringsutsatt man er i løypa. Kjører 29 HT og vurderer Conti RaceKing 2.2 med tynne vegger mtp vekt og rulleegenskaper. Eller burde jeg safe med X-King Protection 2.4 og/eller HD 2.35 pacestar, som er alternativene? Tips mottas med takk.