Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Vestfold Rundt - rookie, tips og puljeplassering?

Vestfold Rundt - rookie, tips og puljeplassering? #1787156 14/05/2014 08:13
ganskefort Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Jeg debuterer i ritt med Vestfold rundt om en ti dagers tid.

Man kan godt si jeg er spent, men dette sykla moren min for 24 år siden, så det burde gå greit...

Uansett: alle tips til rookies tas mot med stor takk.

Mer spesifikt: i påmeldingen er det useedet fra pulje 5 til pulje 9. Ingen indikasjoner på nettsiden til rittet om hvordan man skal tenke rundt puljeplassering. Bør jeg bare ta pulje 9 siden jeg er debutant?

For ordens skyld så sykler jeg "en del", men er ikke topptrent selvsagt. Siste langtur (fra Tønsberg til Bærum) snittet jeg 26,3 km/t. Syklet alene. Da hadde jeg kanskje ekstra "gode føt" som Kurt Asle Arvesen ville sagt.

Espen

Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro
Re: Vestfold Rundt - rookie, tips og puljeplassering? [Re: ganskefort] #1787215 14/05/2014 09:11
robst Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg ville valgt en av de tidligere puljene, slik at hvis det skulle bli slik at du faller av eller får litt tekniske problemer, så kommer det lignende puljer forbi som du kan henge deg på igjen.

Re: Vestfold Rundt - rookie, tips og puljeplassering? [Re: ganskefort] #1787236 14/05/2014 09:27
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg vil gjette på at 26,3 snitt alene fra Tønsberg til Bærum tilsier at du er på nivå med de beste av de useedede (bortsett fra noen sprekinger som bare ikke har seeding av en eller annen grunn).
Jeg ville trolig valgt den første gruppa - og robst har også et godt poeng (kan også være greit ved eventuelt punktering).

Re: Vestfold Rundt - rookie, tips og puljeplassering? [Re: ganskefort] #1787241 14/05/2014 09:36
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Jeg er helt sikker på at du er god for en tid rundt 5 timer blank, de raskeste i pulje 5 kjører nok fortere enn det, så sats på å finne noen å ligge sammen med etter at de raskeste har stukket av i Holmestrand. Terrenget er lettkjørt helt til Sandefjord, men mellom Sandefjord og Stokke har du noen skikkelige kneiker. De ti første milene er de letteste, så ikke bruk opp alt ned til Larvik, det er da det starter egentlig!

RoyE

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Vestfold Rundt - rookie, tips og puljeplassering? [Re: RoyE] #1787305 14/05/2014 10:39
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Sitat: RoyE
Jeg er helt sikker på at du er god for en tid rundt 5 timer blank, de raskeste i pulje 5 kjører nok fortere enn det, så sats på å finne noen å ligge sammen med etter at de raskeste har stukket av i Holmestrand. Terrenget er lettkjørt helt til Sandefjord, men mellom Sandefjord og Stokke har du noen skikkelige kneiker. De ti første milene er de letteste, så ikke bruk opp alt ned til Larvik, det er da det starter egentlig!

RoyE

Det er vel bare oss fra Vestfold som kaller det kneiker eller bakker ;-). Jeg syklet der i et felt for noen år siden, hvor det satt noen bergensere. De forsto ikke hva vi mente med "rolig i bakkene". Ellers er det helt korrekt som du skriver, partiet mellom Sandefjord og Tønsberg er tungt.

Re: Vestfold Rundt - rookie, tips og puljeplassering? [Re: joje] #1787334 14/05/2014 10:56
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Heh! Vi har dessverre ikke så mye klatringer her i distriktet, det er stort sett bare små koller på 20-50 høydemeter, så det blir steingæernt å kalle det bakker. Det er knæikær!

RoyE

Redigert av RoyE; 14/05/2014 10:57.

Strava
Re: Vestfold Rundt - rookie, tips og puljeplassering? [Re: joje] #1787437 14/05/2014 12:23
T
Trillebår Offline
Ivrig
Ivrig
T
Sitat: joje
[quote=RoyE]Ellers er det helt korrekt som du skriver, partiet mellom Sandefjord og Tønsberg er tungt.

ville flisespikket litt og sagt mellom sandefjord og horten, ikke glem Åsgårdstrands bakken, der er det greit og ikke ha møtt veggen i tbg ICON_LAUGH

-Sverre-
http://duckcityadventureteam.net/ fatbike, fluefiske og vinter morro
Rule #5 // Harden The Fuck Up
http://www.velominati.com/the-rules/
Re: Vestfold Rundt - rookie, tips og puljeplassering? [Re: ganskefort] #1790277 19/05/2014 07:30
ganskefort Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Takk for alle gode tips!

Da er jeg påmeldt i pulje 4 som var den første useedete og tar det derfra. Litt spent på om jeg som rookie kommer til å irritere de mest seriøse. Jeg driver med litt mer soulsykling, men får ta det som det kommer.

Et annet spørsmål: hvordan er bevertningen på matstasjoner? Hva tar dere med på lommene?

Espen

Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro
Re: Vestfold Rundt - rookie, tips og puljeplassering? [Re: ganskefort] #1790304 19/05/2014 07:55
tobiast Offline
Ivrig
Ivrig
Nå har ikke jeg kjørt det aktuelle rittet, men normalt stoppes det ganske lite på matstasjoner. Jeg ville derfor ha tatt med meg nok til å klare meg uten stopp. Det er rimelig kjipt å måtte la en gruppe gå fordi du må stoppe på en matstasjon.

Ekstra flaske på ryggen av billigste sort (som kan dumpes på matstasjon), en bar pr time og en gel eller to. Alternativt kan du smøre brødskiver og legge dem dobbelt, skjære av skorpene og pakke dem i alufoile.

-Tobias

Re: Vestfold Rundt - rookie, tips og puljeplassering? [Re: ganskefort] #1790313 19/05/2014 08:02
tobiast Offline
Ivrig
Ivrig
Kom over denne: http://blodsmak.no/2013/05/vestfold-rundt-165km/

Det ser ut til at det er mulig å få servering, ja :-)

Re: Vestfold Rundt - rookie, tips og puljeplassering? [Re: tobiast] #1790488 19/05/2014 11:07
T
Trillebår Offline
Ivrig
Ivrig
T
Sitat: tobiast
Nå har ikke jeg kjørt det aktuelle rittet, men normalt stoppes det ganske lite på matstasjoner. Jeg ville derfor ha tatt med meg nok til å klare meg uten stopp. Det er rimelig kjipt å måtte la en gruppe gå fordi du må stoppe på en matstasjon.

Ekstra flaske på ryggen av billigste sort (som kan dumpes på matstasjon), en bar pr time og en gel eller to. Alternativt kan du smøre brødskiver og legge dem dobbelt, skjære av skorpene og pakke dem i alufoile.

-Tobias

brødblings uten skorpe med nugatti på er en life saver ICON_SMILE

-Sverre-
http://duckcityadventureteam.net/ fatbike, fluefiske og vinter morro
Rule #5 // Harden The Fuck Up
http://www.velominati.com/the-rules/
Re: Vestfold Rundt - rookie, tips og puljeplassering? [Re: ganskefort] #1790697 19/05/2014 16:21
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Hvis du ikke får langing av drikke underveis (fra veikanten) så må du stoppe på minst én matstasjon og fylle flaskene. Det går minst fire flasker drikke på runden. De som kutter drikkingen ned til tre flasker får veldig ofte skikkelige kramper på de siste 20-30 km.

Re: Vestfold Rundt - rookie, tips og puljeplassering? [Re: Open 1.0] #1790705 19/05/2014 16:31
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Jeg skal sykle for femte gang i år og kommer til å følge oppskriften mtp drikke som jeg har gjort de andre årene. 2 x 0.75 på sykkelen og 2 x 0.5 på ryggen. Én av halvliterne med cola, den er god å ha mot slutten.... To tomme flasker blir hevet i grøften på utsiden av min bolig i Tjølling og plukket opp på ettermiddagen ved hjemkomst igjen. Dette har holdt inn alle årene uten stopp, og jeg har syklet på alt fra 4.35 i fjor, og verste notering på 5.35 andre deltakelsesåret mitt. Hadde nok ikke gjort noe med noen desiliter til på sistnevnte, men da var det ingenting som funket...! Midtlommen på trøya blir brukt til mat, slanger og patroner går i sadeltaske. Da skal alt få plass.

Jeg gleder meg!

RoyE

Strava
Re: Vestfold Rundt - rookie, tips og puljeplassering? [Re: ganskefort] #1790717 19/05/2014 16:47
Panda Offline
Besatt
Besatt
Syklet Vestfold Rundt i 2012 (da var det 25 grader og sol) på 2 små fl. (0,5 liters), fikk voldsom krampe opp bakken i Åsgårdstrand og måtte se teten fordufte. Fik luret meg inn på en 20. pl. total allikevel.

I år blir det samme opplegg som RoyE, da jeg ikke har folk til å lange.

Re: Vestfold Rundt - rookie, tips og puljeplassering? [Re: ganskefort] #1791379 20/05/2014 16:09
ganskefort Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Takk for gode tips alle sammen. Det blir brødskiver uten skarpe på lomma og en del barer. Har funka bra på langturer. Lurer litt på flaske på lomma, men går nok for en med noe cola-greier.

Hva har dere ellers i flaskene? Vann? Sportsdrikk?

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro
Re: Vestfold Rundt - rookie, tips og puljeplassering? [Re: ganskefort] #1791400 20/05/2014 16:43
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Jeg har to stk med vann, en med sportsdrikk og som sagt én til det røyner på mot slutten med Coca Cola.

RoyE

Strava
Re: Vestfold Rundt - rookie, tips og puljeplassering? [Re: ganskefort] #1791602 20/05/2014 20:48
tobiast Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: ganskefort
Takk for gode tips alle sammen. Det blir brødskiver uten skarpe på lomma og en del barer. Har funka bra på langturer. Lurer litt på flaske på lomma, men går nok for en med noe cola-greier.

Hva har dere ellers i flaskene? Vann? Sportsdrikk?

Jeg liker Ringer og saft! *dukker* ;-) Ellers er cola med vann også en hit. Eller sportsdrikk. Vann bruker jeg på trening, men ikke på ritt.

Redigert av tobiast; 20/05/2014 20:49.
Re: Vestfold Rundt - rookie, tips og puljeplassering? [Re: ganskefort] #1791826 21/05/2014 08:14
Liol Offline
Ringrev
Ringrev
Ser ut til at i år så blir det enda litt varmere enn i fjor og medvind hjem fra Larvik.

For min del blir det 2 litersflasker på ramma og en 0.75 på ryggen. Hvis noen stilsnobber rynker på nesa over det så er de mer enn velkomne til å kjøre følgebil for meg og fore meg med 0.5 liters flasker under rittet. For to år siden gikk jeg tom ca ved Larvik og syklet til Stokke før jeg stoppet på en bensinstasjon for å fylle. Jeg har ingen planer om å gjenta den bedriften.

Re: Vestfold Rundt - rookie, tips og puljeplassering? [Re: Liol] #1791906 21/05/2014 09:31
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Tsk, du har så stor ramme at det ser helt greit ut med litersflasker ICON_SMILE Pulje 2 igjen i år eller? Vi syklet sammen største delen av rittet i fjor mener jeg.

RoyE

Strava
Re: Vestfold Rundt - rookie, tips og puljeplassering? [Re: ganskefort] #1792014 21/05/2014 11:31
Liol Offline
Ringrev
Ringrev
Stemmer, men byttet ramme i fjor høst (som forøvrig skal byttes igjen pga en sprekk etter VR) til en som er litt mindre ICON_SMILE

Er meldt på i pulje 2 igjen ja. Er redd for at pulje 1 vil gå litt for fort opp bakken i Holmestrand. Litt for kjipt å bli kjørt av lasset allerede etter 2 mil.

Jeg får lytte etter en knirkete Cannondale så ser jeg vel deg? ICON_SMILE

Re: Vestfold Rundt - rookie, tips og puljeplassering? [Re: ganskefort] #1792186 21/05/2014 15:57
Myrulv Offline
Entusiast
Entusiast
Ikke la deg lure med på for stor fart fram til Hvittingfoss. Bakken i Holmestrand, og delvis opp Mossåsen ( etter passering av tømmer på Haslestad bruk) kan svi mot slutten hvis det blir kjørt for fort.

Re: Vestfold Rundt - rookie, tips og puljeplassering? [Re: ganskefort] #1792203 21/05/2014 16:35
T
tdi Offline
Entusiast
Entusiast
T
Min erfaring, brødskiver kan man nesten glemme, pulsen så høy at sjeldent får tid til spise en hel, eller lar seg utføre spise brød i det store og hele, gel funker fint som erstatning for min del.

Masse drikke, kjekt med en person som langer drikke et bestemt sted f.eks Tjølling, evt. flasker i ryggen, pause matstasjoner utgår, tapt tid....

Medvind ned lågen er det mye tid spare hvis kjører på litt der, men etappen fra Sandefjord og inn til mål kan bli veldig tung hvis motvind, husk spar litt krefter.

Hvis du har snittfart på rund 30 kmt. kommer du inn på rundt 5 timer.

God tur! ICON_SMILE

Redigert av tdi; 21/05/2014 16:37.
Re: Vestfold Rundt - rookie, tips og puljeplassering? [Re: tdi] #1792277 21/05/2014 18:46
tobiast Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: tdi
Min erfaring, brødskiver kan man nesten glemme, pulsen så høy at sjeldent får tid til spise en hel, eller lar seg utføre spise brød i det store og hele, gel funker fint som erstatning for min del.

På lange ritt, som VR har jeg ikke noe problem med å få ned brødskiver. Pulsen er jo ikke høy i 4-5 timer i strekk.

-Tobias

Re: Vestfold Rundt - rookie, tips og puljeplassering? [Re: Liol] #1792289 21/05/2014 19:06
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Liol
Stemmer, men byttet ramme i fjor høst (som forøvrig skal byttes igjen pga en sprekk etter VR) til en som er litt mindre ICON_SMILE

Er meldt på i pulje 2 igjen ja. Er redd for at pulje 1 vil gå litt for fort opp bakken i Holmestrand. Litt for kjipt å bli kjørt av lasset allerede etter 2 mil.

Jeg får lytte etter en knirkete Cannondale så ser jeg vel deg? ICON_SMILE

Haha! Det verste er at nå har sykkelen vært totalt tyst en god stund, etter kranklagerbytte for noen uker tilbake og åpning/fetting av styrelager, men tror du fanden ikke rakleverket har startet igjen nå de siste dagene... Sukk, skal prøve å få den til å tie stille før jeg skal ut blant folk 8)
Ellers tenker jeg det samme som deg med tanke på startpulje, morsommere å være med å kjøre i pulje to enn å henge som et slips bakerst av pulje én. Det var jo en knalltur i fjor i fronten der!

RoyE

Strava
Re: Vestfold Rundt - rookie, tips og puljeplassering? [Re: ganskefort] #1792404 21/05/2014 21:32
ganskefort Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Takk for gode tips, karer! Tar med en ekstra flaske med noe colagreier og der hvor lenge det går uten stopp på matstasjonene.

Planen er også ta det litt forsiktig til Hof, ja, og se an mulighetene for å ligge med en ok gruppe. Ikke noen klatrer uansett, så Holmestrandbakken må jeg ta ganske rolig.

Dette blir spennende. Man gleder seg!

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro
Re: Vestfold Rundt - rookie, tips og puljeplassering? [Re: ganskefort] #1794607 25/05/2014 17:01
Liol Offline
Ringrev
Ringrev
Hørte jo ikke et eneste knirk jo Roy, ser ut til at du fant ulyden ICON_SMILE Hadde tenkt å si hei til deg, men satt aldri ved siden av deg lenge nok til å slå av en prat. Jeg var også en av de "sleipe" som ikke begynte å vise meg fram før etter Sandefjord, mens du var flink gutt og jobbet hele veien ICON_SMILE

Følte meg sterk i dag og satt kontrollert med opp alt som var av bakker. Ser at de fleste bakkene også gikk litt raskere i år enn i fjor. Spørs om jeg ikke skal ta sjansen på pulje 1 neste år ICON_SMILE

Ellers var det til tider litt uryddig kjøring og to kræsj i rolige partier. Den ene var jeg delaktig i selv da en kar forran meg plutselig skifte felt og la seg inn forran meg og jeg måtte svinge unna for ikke å gå ned selv. Han bak meg var ikke like heldig siden han satt og overlappet bakhjulet mitt, subbet borti hjulet min og kræsjet som et resultat av det. Håper det gikk bra med han.

Re: Vestfold Rundt - rookie, tips og puljeplassering? [Re: Liol] #1794612 25/05/2014 17:11
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Jeg tittet etter deg, men når referansene fra i fjor var borte, var det vanskelig! Jeg tror jeg jobbet ennå mer i fjor, men da var det også mye mer strukturert kjøring. Uvant med at folk legger seg foran og bremser feltet for eksempel fordi kjentfolk har stukket av(Kolbotnfolk azz... ICON_LAUGH ) normalen er jo at det jobbes mot et felles mål, en god tid, men ingen sure miner her altså, bare moro det. Det fører til mye mer rykk og napp-sykling, så snittfarten ned Lågendalen ble så som så, trodde vel ikke at vi skulle kjøre inn til bedre slutt-tid i pr kontra fjoråret!
Selv fikk jeg bare med meg et av veltene, det i Tønsberg sentrum. Der var jeg førstemann bak førstemann i bakken, og bare tilfeldigheter gjorde at jeg ikke smakte på asfalten. Jeg håper eikene hans er like hele etter min tur på tvers av dem, og at det ikke ble noen skader på folk.

Sykkelen skjerpet seg forøvrig veldig, og kom ikke med en eneste ulyd under hele rittet, hjalp å snakke hardt til den.

Takk for turen i dag alle sammen, vi fikk en god tid til slutt!

RoyE

Redigert av RoyE; 25/05/2014 19:25.

Strava
Re: Vestfold Rundt - rookie, tips og puljeplassering? [Re: ganskefort] #1794625 25/05/2014 17:28
Liol Offline
Ringrev
Ringrev
Gul Holmestrand drakt, hvit Catlike hjelm og hvit/blå Gavia var meg. Kom inn på plassen bak deg i mål. For å forvirre enda mer så har jeg tenkt å bytte ramme nok gang nå straks ICON_SMILE

Ja, synes jeg også det gikk litt saktere ned Lågendalen, men så var det jo motvind også, mens i fjor var det medvind. Tror også vi var flere i fjor. Vi fikk i alle fall mye bedre tid på hjemturen denne gangen.

Re: Vestfold Rundt - rookie, tips og puljeplassering? [Re: ganskefort] #1794681 25/05/2014 18:31
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Alt i alt ble jo tiden i mål fin. Men vi hadde mok kommet et stykke ned på 20-tallet med litt mer skikkelig kjøring i Lågendalen.

Og jeg så deg nok da, men hadde ingen anelse om at det var deg, skal ikke være enkelt det der ICON_SMILE Vi bør begynne å merke hjelmene med ikke bare navn, men også forumnavn.

RoyE

Strava
Re: Vestfold Rundt - rookie, tips og puljeplassering? [Re: ganskefort] #1794757 25/05/2014 20:19
Panda Offline
Besatt
Besatt
Mange fotografer idag. Noen som har link til fotosene deres?

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino