Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 5 1 2 3 4 5

Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark

Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark #1789261 16/05/2014 12:39
C
Carl S Bj Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C
Det har vært diskusjoner over dette temaet, der jeg i embeds medfør har blandet meg inn, i i alle fall fire forskjellige tråder, som tildels handler om andre ting og tildels er gamle. For å gjøre det enklere, foreslår jeg vi forsetter her.

Innledningsvis, det er altså sykkelforbud i nasjonalparken, utenom (noen få) traseer angitt i forvaltningsplan. Melding om oppstart av revisjon av den planen kommer i løpet av en måneds tid.

MERK: Det er IKKE sykkelforbud i de andre vernområdene, kun i nasjonalparken. Det er sykkelforbud i de fleste norske nasjonalparker.
I Knutshø Landskapsvernområde er det mye egnet terreng, og også mye eksisterende grusveier og kjørespor. Kun organisert ferdsel her krever tillatelse. Eks et arrangement som Sykkelenern
Ligg unna traseen til Sykkelenern utenom konkurransedagen! En forutsetning for tillatelsen til det arrangementet er at den del av traseen som går i Knutshø LVO (terrengdelen - Vetlvonin-Unndalen) IKKE utvikler seg til til tur/treningsløype. Den krysser et viktig villreintrekk. Se info om dette fra Sykkelenern (nede på siden)
Om folk begynner å sykle den turen utenom løpsdagen, setter de hele arrangementet i fare. I tillegg betyr det startnekt om du blir fersket i å trene i den delen av traseen...

I en av trådene var det diskusjon om Snøheim og Snøheimvegen. Her er info om ferdsel på Snøheimvegen og veiene i skytefeltet (utafor verneområder) i sommer.

I'll be back... (I alle fall når vi varsler oppstart revisjon av forvaltningsplan).

Redigert av Carl S Bj; 16/05/2014 13:00.

Carl S. Bjurstedt
Fra 1.7. ikke lenger nasjonalparkforvalter
Dovrefjell-Sunndalsfjella
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Carl S Bj] #1789299 16/05/2014 13:11
Arne_And Offline
More than words
More than words
Bra at du samler trådene i denne tråden.

Mye kan sies om dagens forvaltningsplan, og mye har blitt skrevet allerede. Tør jeg foreslå for mine medsyklister at vi heretter fokuserer debatten om hvordan vi kan gå videre og forhåpentligvis få en mer sykkelvennlig forvaltningsplan fremover?

Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Carl S Bj] #1789317 16/05/2014 13:26
ventle Online
Besatt
Besatt
Godt tiltak.

Håper flest mulig kommer med fornuftige innspill og argumenter som etter hvert kan resultere i en god, felles høringsuttallelse fra terrengsykkelmiljøet, med det formål å få opphevet forbudet mot uorganisert sykling i nasjonalparken i den nye forvaltningsplanen.

Jeg mener dette er viktig, ikke bare fordi det er et særdeles flott sykkelterreng, men også av prinsippielle grunner, fordi forbudet per i dag virker å være usaklig begrunnet. Hensynet til villreinen er brukt som det vektigste argumentet, men sånn jeg ser det er ikke dette argumentet holdbart fordi:
- ferdsel til fots er tillatt uten restriksjoner
- antallet fotgjengere vil, forbud eller ikke, utgjøre (minst) tusengangen antall syklister som kommer til å ferdes her
- ingen forskning (som jeg har klart å finne) understøtter at villreinen forstyrres mer av syklister enn fotgjengere
Dermed må man, om hensynet til villreinen skal godtas som et godt nok argument for å forby uorganisert ferdsel med sykkel i nasjonalparken, også forby ferdsel til fots i det samme området - vi bør ikke godta at syklister skal diskrimineres her.

På toppen av argumentene i forrige avsnitt kommer det faktum at uorganisert ferdsel med hest og hundespann ikke er forbudt i nasjonalparken.
- Er syklister mer stressende/forstyrrende for villreinen enn et hundespann?
- Dersom slitasje på stiene er et argument, hva da med hester som gjennom sitt vesentlig høyere marktrykk sliter mye mer på stiene enn det syklister og fotgjengere gjør?

Nyttig lesestoff:
Dagens forvaltningsplan (retningslinjer for sykling på side 77)
Horisont Snøhetta med ymse tilleggsinfo
Noen linker hos NOTS
IMBA: Environmental impacts of mountain biking

mvh Helge
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Carl S Bj] #1789320 16/05/2014 13:28
C
Carl S Bj Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C
Er det andre enn NOTS som bør på en høringsliste (i terrengsykkelmiljøet?)

Carl S. Bjurstedt
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: ventle] #1789413 16/05/2014 16:01
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: ventle
(...)
- ingen forskning (som jeg har klart å finne) understøtter at villreinen forstyrres mer av syklister enn fotgjengere
Dermed må man, om hensynet til villreinen skal godtas som et godt nok argument for å forby uorganisert ferdsel med sykkel i nasjonalparken, også forby ferdsel til fots i det samme området - vi bør ikke godta at syklister skal diskrimineres her.
(...)

Min empiriske erfaring tilsier at det antagelig er motsatt.
Lyten av mennesker som kommer gående er en lyd dyrene har lært seg å kjenne igjen og løper når de hører det. En sykkel låter annerledes og dyrene forstår ikke at dette er farlig så jeg ville si at dyrene blir mye mindre stresset av syklister enn fotgjengere.

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Elgvenn2] #1789419 16/05/2014 16:13
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Elgvenn2
Sitat: ventle
(...)
(...)

Lyten av mennesker som kommer gående er en lyd dyrene har lært seg å kjenne igjen og løper når de hører det. En sykkel låter annerledes og dyrene forstår ikke at dette er farlig så jeg ville si at dyrene blir mye mindre stresset av syklister enn fotgjengere.

Hva er det du vet om dette som en av Norges fremste eksperter på villrein, Per Jordhøy, ikke har fått med seg?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Carl S Bj] #1789515 16/05/2014 18:39
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Revisjon av verneplaner er fint og i forbindelse med vern i marka rundt Oslo så ser nå standardteksten slik ut:

§ 5. Regulering av ferdsel
All ferdsel skal skje varsomt og ta hensyn til vegetasjon, dyreliv og kulturminner.
I naturreservatet gjelder følgende bestemmelser om ferdsel:
1) Motorisert ferdsel til lands og til vanns er forbudt, herunder start og landing med luftfartøy.
2) Utenom eksisterende veier/stier er bruk av sykkel, hest og kjerre samt ridning forbudt.

Håpet er da at denne justeringen for punkt 2) kan bli med på alle fremtidige verneplaner.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Elgvenn2] #1789517 16/05/2014 18:46
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: Elgvenn2

Lyden er sikkert grei nok den, men det er jo lukta de går etter. En hjort kan stirre lenge på en bil rett ved siden av, men åpner du vinduet og de kjenner lukten av menneske så løper de.

Enkelt testing har vist dette gang etter gang siden jeg kommer fra en gård i skogbrynet, med omtrent daglig besøk av hjorteflokker på 10-20 dyr. Går jeg eller sykler jeg så løper de åkke som.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: tmork] #1789556 16/05/2014 19:42
tais Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: tmork
Revisjon av verneplaner er fint og i forbindelse med vern i marka rundt Oslo så ser nå standardteksten slik ut:

§ 5. Regulering av ferdsel
All ferdsel skal skje varsomt og ta hensyn til vegetasjon, dyreliv og kulturminner.
I naturreservatet gjelder følgende bestemmelser om ferdsel:
1) Motorisert ferdsel til lands og til vanns er forbudt, herunder start og landing med luftfartøy.
2) Utenom eksisterende veier/stier er bruk av sykkel, hest og kjerre samt ridning forbudt.

Håpet er da at denne justeringen for punkt 2) kan bli med på alle fremtidige verneplaner.

Så lenge som forskriften ikke gjelder høyfjellet så bør sykkel fjernes helt fra punkt to, da dette er vanlig allemannsrett. (Dvs, kun lov å sykle på sti/vei i lavlandet. Det er fritt frem overalt på høyfjellet.)

eva
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Carl S Bj] #1790518 19/05/2014 11:43
ventle Online
Besatt
Besatt
Jeg har ikke rukket å lese gjennom denne enda, så jeg vet ikke hvorvidt den inneholder informasjon som er relevant for diskusjonen, men ettersom villrein er et tilbakevendende tema er det greit å ha brakt den på banen:

NINA Temahefte 27: Villrein og Samfunn (pdf)

mvh Helge
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Carl S Bj] #1790525 19/05/2014 11:49
ventle Online
Besatt
Besatt

mvh Helge
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Carl S Bj] #1790987 20/05/2014 07:10
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fra forrige tråd:
Sitat: Carl S Bj
Uten bussen, ville du hatt en hærskare personbiler... Hele poenget med de bussavgangene er jo nettopp å redusere antall kjøretøy på veien til et minimum.

Svar: Nei. Det vil ikke bli flere biler, for man stenger veien. Mener man alvor med villreinværn, stenger man veien. Da vil det kun bli de spesielt interesserte som går hele veien inn til Snøheim. Synd for DNT/TT, bra for reinen.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: ventle] #1791154 20/05/2014 11:01
C
Carl S Bj Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C
Fint du finner fram referanser. Men - har lett samme steder. Lite på sykkel og villrein. Lite på sykkel spesifikt og vilt, faktisk. Heller ikke Reimers eller Strand har noe særlig.

Carl S. Bjurstedt
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Knirkekne] #1791182 20/05/2014 11:26
C
Carl S Bj Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C
Sitat: Knirkekne
Fra forrige tråd:
Sitat: Carl S Bj
Uten bussen, ville du hatt en hærskare personbiler... Hele poenget med de bussavgangene er jo nettopp å redusere antall kjøretøy på veien til et minimum.

Svar: Nei. Det vil ikke bli flere biler, for man stenger veien. Mener man alvor med villreinværn, stenger man veien. Da vil det kun bli de spesielt interesserte som går hele veien inn til Snøheim. Synd for DNT/TT, bra for reinen.

I rettferdighetens navn er det ikke DNT-OO (DNT-Oslo og omegn, som eier hytta) som i utgangspkt ville ha veien.

I stortingsvedtaket om nedlegging av skytefeltet lå implisitt at både Snøheim og veien skulle fjernes. Etter stor lokal motstand og en viss overtalelse rettet mot DNT-OO fra lokalt hold,overtok DNT-OO hytta. Deretter sørget et dokument-8-forslag at veien ikke ble nedlagt likevel...

Forskningsprosjektet Horisont Snøhetta (som ble igangsatt primært for å evaluere effektene av veien) viste (det alle med peil på villrein visste fra før...) at veien (rettere sagt trafikken langs og aktiviteten ut fra) var svært uheldig for villreinen. Og mer uheldig etter at skytefeltet var nedlagt og restriksjonene på sivil ferdsel borte.

Prosjektet fremmet da forslag om skyttelbuss, og stengning for annen trafikk. Ikke som "beste alternativ for villreinen" slik mange framstiller det - det ville vært å fjerne veien, men som best kompromiss mellom motstridende interesser.

Interessant er jo at dette regimet har stengt ute de som var ivrigst i kampen for å beholde veien - lokalbefolkning og andre tilfeldige bilturister på dagstur. Som - med all respekt - vil ha samme glede av en hvilken som helst annen vei i fjellet. Bortsett fra utsikten mot Snøhetta, da. Skyttelbussen favoriserer de som planlegger turen på forhånd.

Så hva som blir utfallet når evalueringen av skyttelbussregimet blir ferdig, sammen med at det tidligere skytefeltet skal bli naturvernområde, blir spennende å følge.

Trolig skjønner du hva som hadde skjedd med veien om jeg hadde vært diktator... Men min rolle er å følge opp politiske vedtak.

Carl S. Bjurstedt
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Carl S Bj] #1801884 06/06/2014 07:26
C
Carl S Bj Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C
Her er nettopp publisert info om buss og annen ferdsel på Snøheimvegen sommeren 2014. Til vitande.

Carl S. Bjurstedt
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: ventle] #1801896 06/06/2014 07:41
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Disse linkene får jeg ikke til å fungere.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: GeirK] #1801931 06/06/2014 08:01
C
Carl S Bj Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C
Shit. Viser til sider på villrein.no. De har akkurat byttet webløsning. Tydeligvis har da undersider fått nye URLer... Satt akkurat og så på dem. Også enkelte interne lenker på sidene som gir samme feil - de som redigerer har da sikkert klippet over gammel tekst med lenker. Skal varsle dem om problemet, men redd ventle eler andre må finne dem og lenke opp en gang til...

Carl S. Bjurstedt
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Carl S Bj] #1802092 06/06/2014 11:30
ventle Online
Besatt
Besatt
Klarte ikke finne dem igjen sånn umiddelbart. Skal prøve å google litt når jeg kommer hjem. I mellomtiden duger kanskje denne som lesestoff? ICON_SMILE

http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf/rapport/2010/551.pdf

mvh Helge
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Carl S Bj] #1802177 06/06/2014 13:42
C
Carl S Bj Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C

Carl S. Bjurstedt
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Carl S Bj] #1802454 07/06/2014 07:01
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Karttjenesten/oversikten funker ikke på disse sidene.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Carl S Bj] #1802720 07/06/2014 21:09
Ynot Offline
Besatt
Besatt
en av Norges fineste stisykkelturer går i dalsida LVO på Ridestien/Lynpeders minnesti. Dette kulturminnet ryddes og holdes åpent av lokale sykkelentusiaster, og ville vært gjengrodd om ikke "LynPeder" oppdaget den for noen år siden. ettersom jeg har skjønt er det lov å sykle i dette LVO, det drives ihvertfall reinjakt fra bil der...

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: sanouka] #1803615 10/06/2014 07:25
C
Carl S Bj Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C
Foreslår du sender en mail direkte til dem med lenke til siden som ikke funker. Prøv ingrid.nerhoel@villrein.no (om det er villrein.no, slik jeg oppfattet).

Carl S. Bjurstedt
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Ynot] #1803618 10/06/2014 07:27
C
Carl S Bj Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C
Ja, det er ingen bestemmelser som regulerer sykling (eller andre former for ikke-motorisert ferdsel) i LVO. Kun i nasjonalparker (og naturreservat). (I Knutshø LVO må organiserte arrangement ha tillatelse.)

Carl S. Bjurstedt
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: GeirK] #1811509 24/06/2014 10:14
C
Carl S Bj Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C

Carl S. Bjurstedt
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Carl S Bj] #1979953 03/07/2015 21:10
C
Carl S Bj Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C
Og mens vi venter på Godot... Eh, forvaltningsplanen - dere er ikke glemt, men jeg drukner ienkeltsaker og har fortsatt ikke fått varslet oppstart. Frustrerende.
I fjesbokstrømmen i kveld dukket en litt relevant bachelorppgave opp: Stien som appellerer til terrengsyklisten - En undersøkelse om stisyklistens ønsker i natur http://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/149769/1/Myking_Tiltnes.pdf

Carl S. Bjurstedt
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Carl S Bj] #1982001 09/07/2015 13:51
anderfo Offline
Besatt
Besatt

Hm. Lite om turgåere og syklister der.
Det viktigste jeg fant var kanskje utsagnet "Effekten av dammer og DNT stier er svært variabel -> derfor ikke signifikant". Dette inkluderer vel også de som evt. har syklet langs DNT-stier...

Angående sykkel i Stroplsjødalen så er det altså lov å trille/leie sykkelen gjennom, men ikke å sitte på setet eller bruke pedalene.
Bryr reinsdyrene seg om dette?

...og hvor stor betydning har dette sammenliknet med f.eks.:
* hyppigheten på bussene inn til Reinheim
* biler og tog på/langs E6 og togskinner
* turgåere med og uten fiskestang i Stroplsjødalen
* rypejakt og harejakt i Stroplsjødalen
Jeg ser fram til studier av reinsdyr m/GPS på akkurat dette.

Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Carl S Bj] #1990524 04/08/2015 08:47
C
Carl S Bj Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C
Etter som nasjonalparken strekker seg atskillig lenger, må du nok trille sykkelen veldig langt før du kan sette deg på setet igjen... Et par dagsmarsjer.

Sitat: anderfo

1* hyppigheten på bussene inn til Reinheim
2* biler og tog på/langs E6 og togskinner
3* turgåere med og uten fiskestang i Stroplsjødalen
4* rypejakt og harejakt i Stroplsjødalen
Jeg ser fram til studier av reinsdyr m/GPS på akkurat dette.

1 Bussene erstatter fri ferdsel med bil, som ville vært MYE verre
2 Dette har efektivt sperret de gamle trekkveiene mellom vinterbeitene i Knutshø/Rondane/Østerdalen og sommerbeitene i Snøhetta og videre utover mot kysten
3 Denne trafikken har et omfang som gjør den problematisk i fht rein. Da er det ikke uten videre smart å åpne for en forbudt aktivitet, om den vil gi ennå mer trafikk. Om en syklist ikke er verre enn en gående, er hen neppe bedre heller (i fht villrein). Dette handler om statistikk og sannsynlighet for møte menneske/rein. Som øker med antall mennesker på stien.
4 Nokså begrenset antall. Men fuglehundprøvene eom høsten er en utfordring - kanskje mer i fht utøvelse av reinsjakt, i og med de foregår i begrensa tidsrom.

Det er nettopp disse tingene GPS- og andre undersøkelser skal gi grunnlag for å vurdere. Mye er alt vurdert - google opp "Horisont Snøhetta" for sammenfatning.

Konkret forhold villrein-syklist er det dessverre sett lite på. Hvorfor sykkelforbud i nasjonalparker (standard i mal for nyere parker) er det miljødirektoratet som kan svare på, men frykt for slitasje på terreng er nok en faktor.

Carl S. Bjurstedt
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Carl S Bj] #2005420 03/09/2015 10:01
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Angående forbudet, så jeg at du har redigert OSM for å reflektere det. Imidlertid tror jeg det er bedre å:
(1) avmerke hele nasjonalparken (dersom det gjelder hele nasjonalparken...) med "bicycle=dismount"
(2) avmerke lovlige/godkjente stier og veger med "bicycle=yes"

Da blir det mer synlig og forståelig på f.eks. http://mtbmap.no/#12/62.3120/9.4805 enn det er i dag.

Det er imidlertid viktig å få med pkt (2) dersom du utfører pkt (1)!
Jeg har ikke selv Uglands 1:100.000-kart som du nevnte lenger opp, så jeg aner ikke hvilke stier som bør ha "bicycle=yes".

Vet du noe mer om når revisjonen av bestemmelsene vil skje? Får NOTS automagisk beskjed?

Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Carl S Bj] #2005636 03/09/2015 16:29
bronx Offline
Veteran
Veteran
NOTS står på adresselistene til Miljødirektoratet og alle Fylkesmennene, så vi skal forhåpentligvis motta kapi av alle verneforslag og endrede forskrifter.

Men det du foreslår av tagging vil ikke føre til ønsket resultat. Jeg tviler på at rendreren vil preprosessere alle stier innenfor arealet til bicycle=no/dismount. Derfor:

1. Sett bicycle=no på verneområdet.
2. Sett bicycle=dismount (eller =no) på alle stier i verneområdet, unntatt de som er tillatt å sykle. bicycle=yes er implisitt på stier og traktorveier og tullete å tagge.

Sharing data is the first step toward community.
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: bronx] #2005686 03/09/2015 19:06
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Hm, det skjønte jeg ikke. Hvordan mener du at rendreren bør tolke et område med =no på, da? At det er ulovlig å sykle utenfor stiene? Da burde man jo isåfall tagget all skog i Norge med det...

Jeg tolker det som at dersom man f.eks. tagger en kirkegård eller en nasjonalpark med =no, gjelder det alt innen området, bortsett fra der det står =yes...og jeg tror kanskje at rendreren vil tenke likt om det?

Side 1 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support