Lekker sak - hvordan funker det på valig sti? Den er jo realtivt grov og leangbeint.
Jeg har bare rukket en liten tur på den så langt, men må si at det virker meget lovende så langt.
Jeg merker jo så klart at dette ikke er verktøyet for oppoverspurting, men klatringen funka nå meget bra, jeg syntes nå det var mye mer effektivt oppover enn den gamle Canyon Nerven jeg hadde tidligere. Den slakke vinkelen var mer uvant enn ubrukelig, for å si det sånn. Mye av hemmingen oppover var også av at jeg kjørte med litt for lavt sete, skal få justert dette inn skikkelig når jeg er tilbake i byen. Kjente dette godt på tur opp Vestoppfarten til BB, men da jeg kom på grusveiene og stipartiene var setehøyden glemt.
Hadde et par pedal strikes, men på steder der jeg også har hatt det med andre sykler. Stakk innom VPG og skaffet meg sånne crank boots i dag, så slipper man å ripe opp ting mer enn nødvendig.
Alle kompromiss oppover er dog glemt i det den peker nedover, makan til altetende maskin har jeg aldri prøvd. Det var bare å peke og slippe bremsen, så takla den det meste. Skal bli artig å teste den på noe grovere enn bærstiene og Pisken, som er det jeg så langt har testet. Men allerede her kjørte jeg på årets første stitur spor og med fart jeg ikke hadde kunnet gjort tidligere, så når jeg får justert inn og blitt vant med Nomaden skal dette bli artig!
Her er min stisykkel for året, og faktisk første stisykkel evvah: Breezer Repack Pro. Artig, men uvant å kjøre godstog i skauen. Så langt har jeg bare testet noen stier ved hytta i Bamble. Gleder meg stort til å prøve ut det Oslo og Bærum har å by på
Re: Vis oss din Stisykkel 2014
[Re: Opie]
#181900807/07/201418:53
Endelig er nysykkelen klar til prøvetur! Nå må jeg bare få tid til det, men med ei 9 dager gammel lillesøster til en 3åring i hus så kan det bli vanskelig.
2012 Ibis Mojo HD: Xt gir med Oneup 42 og krank med wolftooth MRP lopes kjedefører uten nedre del Ibis nav med Flow felger Enve DH bar RaceFace Turbine 70mm. Vurdere noe korter Formula RXO bremser KS pinne Spesh sete Renthal holker. 36 fox float 160mm foran
Håkon. Insta-Håkon 2012 Ibis Mojo HD 2012 9:Zero:7
Takker! Den er jo forholdsvis lang i XL, men den oppleves ikke så lang som jeg hadde innbilt meg at den skulle gjøre. Har satt opp med 50mm stem, men var spent på om jeg hadde gått litt for langt og måtte ned på 40-30, da den er ganske mye lenger i både overrør og reach enn min gamle. Men neida, dette funker som fjell!! Oppleves som superleken, overraskende stabil og ikke minst, akkurat passe lang! Har aldri prøvd en sykkel som klatrer så bra i kombinasjon med å være så "trygg" nedover og så leken at den inspirerer meg og mine 100kg+ til å hoppe og sprette av alt jeg kommer over!?!
Det er nok mange sykler som er enda bedre enten opp, bort eller ned, men utvalget som er bedre på alt med litt hovedfokus på ned, det kan virkelig ikke være stort....
All in all, superhappy! At jeg i tillegg kjapt kan bytte dropouts og kjøre 650b er jo en liten bonus som taler for at denne ramma kan bli værende i stallen lenge!!
Eneste skjær i sjøen er at demperen lekker luft, så det må fikses før jeg får absolutt full glede av hoien, men med leverandører som svarer mailer i løpet av 15 minutter selv på en lørdagskveld, så blir det kjapt løst, så ingen sure miner der!!
Mondraker Foxy XR 2014-modell. Ferdig med hjulbygging i kveld, og prøvesyklet en runde i gata, og besiktiget hos nabo BjørnS i kveld.
35mm felger fra Light bicycle, 1x10, med 42t-baktrev fra One Up, 30t ulvetann framme. Giringen med 42t kom seg veldig med Rad Cage fra One Up, kontra standard, umodifisert XR-gir. Anbefales definitivt.
Grattis med ferdig bygg Øystein! Pass deg de første turene, denne sykkelen egger deg til å kjøre fortere på en nesten skummel måte
(Burde vel hive ut et bilde av min foxy jeg også...)
Jomfruturen gikk til Fonnfjellet i Meråker, den planlagte sverigesyklingen til Blåhammaren regnet bort, så det ble tur på trønderfjell i stedet. Utrolig kababel maskin nedover, jeg ble imponert over hva jeg turte å kjøre ned, og hvor manøvrerbar og kvikk i bratt lende. Stereoen kommer nok til å bli flytsti- og klatresykkel nr 1, mens Mondrakeren blir bombesykkel. Slik jeg antok.