|
|
Sykler du på rødt lys?
|
Re: Sykler du på rødt lys?
[Re: lph]
16/05/2014 10:04
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
|
|
|
[Re: turbo]
16/05/2014 10:19
|
Loff 1
Entusiast
|
Entusiast
Forsåvidt helt enig i at alle har mye å tjene på å senke konflikt/irritasjons-nivået på veiene.
Problemet er bare at endel irriterer seg uansett; sykler du ikke på rødt vil du fort være en kilde til uendelig irritasjon om du sliter litt med å komme igang idet det blir grønt - står du i et kryss med sykkelfelt foran bilene kommer du jo garantert da til å være veien, og noen kommer nok til å mene at du ikke har noe der å gjøre og at det burde være fritt frem å kjøre deg ned.
Bedre regler som gir mer mening (idaho stop f.eks.) vil kunne hjelpe en god del. Men det som virkelig ville gjort vei i vellinga - tror jeg - hadde vært om politimestrene rundt om sendte ut store mengder konstabler på sykkelpatrulje i sivil om våren. "Sykle rundt i byens sykkelfelt frem til lunsj"-type oppdrag. Tror fort de værste sykkelhaterene ville vært over i fotgjengerenes rekker; samt at jeg tror det er litt som på ballspill-banen - om dommeren ikke passer på, sklir spillet fort veldig ut. Er dommeren påpasselig, så holder ting seg tålelig pent og ryddig.
|
|
|
[Re: Christian]
16/05/2014 10:32
|
GeirK
More than words
|
More than words
Den regelen er det, som jeg skrev, ikke enighet om. Jeg lette etter en uttalelse fra Politiet jeg leste for en stund siden, om at de ikke ville gjøre noe overfor syklister i felt, men jeg fant den ikke.
Jeg vet at det er uenighet om den regelen, men det er fordi den avstedkommer ganske absurde resultater, som at en far og hans 8 år gamle datter skal holde nok avstand til at en bil kan smette i mellom dersom de sykler langs vei. Lovteksten er derimot veldig konkret og utvetydig. Denne kan ikke angripes ved at man er uenig om man egentlig bør følge loven, siden den er så urimelig. Debatten bør dreise seg om hvordan loven skal endres slik at den tillater fornuftige valg i trafikken. Akkurat nå ignorerer politiet syklistene med hjemmel i en uskreven regel - og dette er ingen tjent med i utgangspunktet. Norges Sykleforbund burde avkreve et svar fra lovgivende myndighet om hvorfor de lager lover som gjør det umulig å drive deres idrett - og hva de har tenkt å gjøre med det.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
16/05/2014 10:56
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Man kan ironisere over teite dumme sjåfører så mye man vil, men faktum er at det er de vi deler veien med, og det er de vi er avhengig av respekt fra. Derfor sykler jeg ikke på rødt når jeg kan bli sett, uansett hvor ufarlig det måtte være. For alle som ser meg representerer jeg der og da Syklister, enten jeg liker det eller ei.
Nemlig. Det er også grunnen til at jeg stopper på rødt lys. I tillegg får jeg jo øvet meg på det nærmeste jeg kommer trackstand. Dessuten får jeg faktisk litt moro ut av å overraske bilistene som ved et kryss der de regner med at jeg vil kjøre over mens de må stoppe, opplever det motsatte. For slik er det dessverre tildels blitt her i Oslo .... Martin
|
|
|
16/05/2014 11:05
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Det er bare å spørre en hvilken som helst bilist du kjenner, hva de syns om at en syklist sykler på rødt. Når det ikke bare er syklistene som kjører på rødt, kan du like så godt spørre hva billistene synes om alle biler som kjører på rødt, og om de evt. har et voksenopplæringsoppdrag ovenfor disse - slik mange mener de har ovenfor syklister. Uansett hva folk måtte mene om syklistenes oppførsel, har dette innerst inne ingenting med det å gjøre. Problemet er at det finnes folk med potensielle drapsvåpen som avreagerer på en svak gruppe. Og det hjelper ingenting om denne gruppa oppfører seg 100 % eksemplarisk - da finner dem bare på andre grunner til å plage oss.
Redigert av anonymous5; 16/05/2014 11:07.
Anonym5
|
|
|
[Re: anonym5]
16/05/2014 11:20
|
lph
Avhengig
|
Avhengig
Det er bare å spørre en hvilken som helst bilist du kjenner, hva de syns om at en syklist sykler på rødt. Når det ikke bare er syklistene som kjører på rødt, kan du like så godt spørre hva billistene synes om alle biler som kjører på rødt, og om de evt. har et voksenopplæringsoppdrag ovenfor disse - slik mange mener de har ovenfor syklister. Forskjellen er at en annen bilist som kjører på rødt representerer ikke "Bilister", for en som selv er bilist. I den grad det utløser irritasjon er det rettet mot én person, den som kjører. "Dust med dårlig tid." Når en syklist sykler på rødt representerer han alle syklister, eller i det minste alle transportsyklister. Vi er en mindre gruppe som mange bilister ikke identifiserer seg med. Det er ikke logisk, men det er sånn likevel.
|
|
|
16/05/2014 11:21
|
Papegøyal
Troll
|
Troll
Man kan ironisere over teite dumme sjåfører så mye man vil, men faktum er at det er de vi deler veien med, og det er de vi er avhengig av respekt fra. Derfor sykler jeg ikke på rødt når jeg kan bli sett, uansett hvor ufarlig det måtte være. For alle som ser meg representerer jeg der og da Syklister, enten jeg liker det eller ei.
Det har lite å si for min del. Sannsynligheten for at en bilist har blitt irritert av en av de enormt mange andre syklistene, kontra sannsynligheten for at han har blitt irritert av meg er såpass stor, at min adferd har lite å si til eller fra. Videre, så regner jeg med at bilistene som ikke er helt gode i topplokket, og er villige til å risikere fengselsstraff og stor bot for å "oppdra/disiplinere" syklister, ikke i stor grad ble skapt av akkurat min adferd. Derfor kan jeg fortsette å sykle som et svin i trafikken. Det som redder meg, er sannsynligvis at andre bilister er redde for konsekvensene for seg selv og for lakken sin, om de kjører meg ned på pur f. Ikke at de tenker at syklister er lovlydige og "snille." Setter pris på en edruelig og rasjonell diskusjon uten for mange pekefingre basert på tvilsomme aksiomer. Det er mest sannsynlig et matematisk spill, hvem sine holdninger som er mest riktige, samtidig som det er et epler-og-pærer preferansespill. Hvor mye er framkommeligheten verdt (epler) vs trygghet (pærer). Tryggheten er kanskje undervurdert. Det er ikke noe gøy å ende opp lam, og farene er nok større for det i trafikken, enn de er i downhill-løypa.
I don't have goals. I have a perspective on what I could do well.
|
|
|
[Re: Papegøyal]
16/05/2014 11:34
|
lph
Avhengig
|
Avhengig
Du forsvarer din rett til å sykle som en idiot fordi sjansen for at akkurat du faktisk forulykker er liten, og så ønsker du en edruelig debatt uten moralisering?
Good luck with that. Jeg gidder ikke prøve engang.
|
|
|
16/05/2014 11:41
|
Papegøyal
Troll
|
Troll
Du forsvarer din rett til å sykle som en idiot fordi sjansen for at akkurat du faktisk forulykker er liten, og så ønsker du en edruelig debatt uten moralisering? Riktig. Jeg tror sjansene for at min adferd skaper vanskeligheter for meg, er heller små. Er det noen som beregner dette annerledes, eller har noe synspunkt på om det er noe jeg har oversett, så bytter jeg kanskje mening. Må være litt pragmatisk.
I don't have goals. I have a perspective on what I could do well.
|
|
|
[Re: M@rtin]
16/05/2014 12:10
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Nemlig. Det er også grunnen til at jeg stopper på rødt lys. I tillegg får jeg jo øvet meg på det nærmeste jeg kommer trackstand. Dessuten får jeg faktisk litt moro ut av å overraske bilistene som ved et kryss der de regner med at jeg vil kjøre over mens de må stoppe, opplever det motsatte. For slik er det dessverre tildels blitt her i Oslo .... Martin Helt klart ypperlige anledninger til å se stilig ut der en holder seg på sykkelhjula så lenge som mulig. Merker også en tendens til at bilister er mer villig til å gi plass for en syklist som stopper på rødt og følger trafikkreglene, kontra de som gir bæng - mulig dette bare er i mitt hode. Synes rødt lys bare er en hyggelig liten pause, før jeg så jakter på, og gruser de som syklet over på rødt.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
[Re: anonym5]
16/05/2014 12:11
|
Dan
More than words
|
More than words
Når det ikke bare er syklistene som kjører på rødt, kan du like så godt spørre hva billistene synes om alle biler som kjører på rødt, og om de evt. har et voksenopplæringsoppdrag ovenfor disse - slik mange mener de har ovenfor syklister. Jeg skal love deg at jeg bruker hornet (ulovlig selvfølgelig) til voksenopplæring hver gang jeg må bremse for en bilist som kjører på rødt. Særlig de idiotene som kommer fra Vollsveien på Jar og skal inn mot Oslo, kjører på rødt og blir stående fast midt i krysset slik at vi som kommer fra Bærum og skal opp på Vollsveien ikke rekker det korte venstregrønnlyset.
|
|
|
16/05/2014 12:11
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Når en syklist sykler på rødt representerer han alle syklister, eller i det minste alle transportsyklister. Sorry, jeg representerer kun meg selv. At folk har behov for å skjære alle over en kam får være deres problem. Jeg kommer ikke til å endre oppførsel bare fordi noen billister sliter med temperamentet og må plassere folk i bås. Hvis noen her er psykologer og trenger pasienter, kan de gjerne gi meg noen visittkort. Jeg har tenkt å dele ut til billister som føler de må belære meg om ett eller annet.
Redigert av anonymous5; 16/05/2014 12:20.
Anonym5
|
|
|
16/05/2014 13:46
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Redigert av Tor Arne; 16/05/2014 13:47.
|
|
|
16/05/2014 14:03
|
turbo
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Hadde vært litt kult å lage noen sykkeltrøyer med bilde av et trafikklys på ryggen hvor det står "Jeg sykler på grønt".
|
|
|
16/05/2014 14:05
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hadde vært litt kult å lage noen sykkeltrøyer med bilde av et trafikklys på ryggen hvor det står "Jeg sykler på grønt". Godt forslag, men de som sykler på rødt sykler også på grønt. Da måtte det evt være "Jeg sykler kun på grønt". Hva med "Rødt = stopp også for syklister"?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
16/05/2014 14:07
|
Raindog
Ringrev
|
Ringrev
Norges Sykleforbund burde avkreve et svar fra lovgivende myndighet om hvorfor de lager lover som gjør det umulig å drive deres idrett - og hva de har tenkt å gjøre med det. Hvordan mener du regelen bør være ? Jeg ser at du har kommentert Torvunds blogg om ulykka i Agder. . Vi kan være enige om at bilføreren var den opprinnelige årsaken til ulykka. Men de to som ble skada mener jeg må bære det meste av ansvaret selv. Den første syklisten klarte seg tydeligvis uten skade, antakelig fordi han hadde best oversikt over situasjonen. De to som kom bak kan umulig ha holdt riktig avstand, og det er jo den direkte årsaken til at de ble skada. Hadde de holdt riktig avstand, hadde de kunnet stoppet. Dette viser jo at avstandsregelen ikke bare er en tulleregel for syklister heller.
|
|
|
[Re: Raindog]
16/05/2014 14:10
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Det går da fint å sykle nær hverandre om man er tre-fire stykker på tur. Er man en stor klynge så sykler de bak nærmest i blinde. Skjønner ikke at noen gidder sykle sånn.
|
|
|
[Re: Tor Arne]
16/05/2014 14:16
|
Raindog
Ringrev
|
Ringrev
Vel om vi skal tro framstillinga av denne saken, så går det ikke alltid bra. De to som ble skadd kom "like bak".
|
|
|
16/05/2014 14:16
|
turbo
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Hadde vært litt kult å lage noen sykkeltrøyer med bilde av et trafikklys på ryggen hvor det står "Jeg sykler på grønt". Godt forslag, men de som sykler på rødt sykler også på grønt. Da måtte det evt være "Jeg sykler kun på grønt". Hva med "Rødt = stopp også for syklister"? Ja. Dette hadde kanskje gitt en positiv effekt for bilister også. Nemlig at det finnes syklister som følger reglene.
|
|
|
[Re: Raindog]
16/05/2014 14:27
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvordan mener du regelen bør være ?
Dette har jeg ikke noe svar på, men det må ryddes opp i dette.
|
|
|
16/05/2014 14:30
|
GeirK
More than words
|
More than words
Er man en stor klynge så sykler de bak nærmest i blinde. Skjønner ikke at noen gidder sykle sånn. Hvis man skal ha noen sjans til å gjøre det bra på Den store styrkeprøven så innebærer det utstrakt sykling i store grupper fra snøen går frem til man er i mål i Oslo. Det er én grunn til at noen gidder.
|
|
|
16/05/2014 14:32
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Jepp, og jeg syns det er teit. Skjønner ikke at de gidder.
|
|
|
16/05/2014 14:36
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jepp, og jeg syns det er teit. Skjønner ikke at de gidder. Du beskriver det vanlige resultatet av å forsøke å forstå andres prioriteringer med utgangspunkt i sine egne behov og interesser.
|
|
|
16/05/2014 14:44
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Man må gjerne synes det er fornuftig å pritotere ulovlig og uforsvarlig aktivitet, men jeg kommer til å mene det er teit å drive med det.
|
|
|
16/05/2014 16:01
|
GeirK
More than words
|
More than words
My bad. Jeg trodde "teit" og "gidder" impliserte "langt og kjedelig". Nå skjønner jeg hva du mener.
|
|
|
[Re: Christian]
16/05/2014 17:42
|
loik
Ringrev
|
Ringrev
Jeg synes det er skuffende å se at så mange bare bryr seg om trafikkreglene når det passer dem.
Hvis det er greit å sykle på rødt, hvordan blir det da med elsykkel, scooter eller motorsykkel? Hvilke fremkomsmidler mener dere det er ok å bryte trafikkreglene med?
Jeg har sett syklister som tydeligvis tror "kysten er klar", sykler på rødt (selv om det står både biler og syklister og venter), og så er _veldig_ nære på å bli påkjørt av trikk. "Idiot!", tenker jeg da.
Og hvordan vil folk svare på spørsmål som: - Jobber du svart, eller betaler du for svart arbeid? - Smugler du? - Nasker du i butikken? - osv Hva med øverste bilde i dette innlegget, ingen fotgjengere, man sykler i sykkelfeltet, og det er rødt lys?
|
|
|
16/05/2014 22:56
|
chalshus
More than words
|
More than words
Hva gjør du om du skal krysse en firefeltsvei uten fotgjengerovergang og lyset ikke skifter? Hvis det ikke skifter, venter jeg én runde i krysset før jeg krysser over. Akkurat slik jeg gjør i bil. Men om lyset ikke skifter, da er noe galt, og da er det lov. Men jeg bor ikke i provinsen, så her pleier lyskryssene å fungere.
_________________________ Det er utstyret det kommer an på!
|
|
|
|
|