Er fat-bike et bra konsept?
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1786104
12/05/2014 17:26
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 14
esagen
Fersking
|
Fersking
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 14 |
En tidligere kollega sykler tour de africa på fatbike: http://sportydag.brattli.net
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Espen W]
#1786340
13/05/2014 06:33
|
Registrert: Mar 2014
Innlegg: 137
Frorre
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Mar 2014
Innlegg: 137 |
Kjører mye landevei om dagen, men ikke på 5.7kg landeveissykkelen, men på 9.5kg fatbike, for med 67kg er det morsommere å rulle fra tyngre folk som sitter på landeveissykkel enn å bli rullet inn. På sykkelcampen i forrige uke rullet jeg forbi og fra en 100kg herremann på en Giant TCR racer. På lørdag skjedde det samme med en annen rytter, men morsomst var den kællen på Cannondale karbon racer som jeg rullet fra ned mot Norderhov på 1. mai. Maks fart var da 66km/t ifølge GPS'en, så selv om rullemotstanden er ekstremt lav med Speedster dekk med 32psi, så må det være funky aerodynamikk som spiller inn slik at den ruller fra racere selv i høy hastighet, for da utgjør aero mer enn 90% av total motstand.
Sykt gøy, både oppover, nedover og bortover. Men hva med klissvåte veier og regnvær? 
Innvandret Trysling
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Frorre]
#1786469
13/05/2014 08:30
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
Sykt gøy, både oppover, nedover og bortover.
Men hva med klissvåte veier og regnvær? Hysj  Ulempen med bred kontaktflate kommer når det er vått, ja. Regner det så ruller jeg på jobbsykkern med WTB 1.5'' slicks og heldekkende skjermer, men utfordrer ingen i bakkene med det 14kg beistet med plattform pedaler..
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Espen W]
#1786537
13/05/2014 09:54
|
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607 |
Ulempen med bred kontaktflate kommer når det er vått, ja. Neida, det er bare å sykle sakte nok. 22:16 er løsningen der. 
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Dan]
#1786700
13/05/2014 12:56
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
Ulempen med bred kontaktflate kommer når det er vått, ja. Neida, det er bare å sykle sakte nok. 22:16 er løsningen der. Mønsteret på Speedster dekkene må nok ta på seg en del av skylden. Det ruller hemningsløst ved tørt føre, og jeg ruller fra alt jeg har truffet på av landeveissykler, men på vått ble jeg faktisk frarullet av ev Cyclocross, og da går det rimelig tregt. Mønsteret gir tydeligvis en slags sugekoppeffekt når det er vått, for bremse og sidegrep er fenomenalt, men siden mønsteret drenerer dårlig stanger det mot vannet.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Espen W]
#1786918
13/05/2014 19:37
|
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173
rørleggern
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173 |
Mønsteret gir tydeligvis en slags sugekoppeffekt når det er vått, [/quote] Kan sykle opp bygninger. Spiderbike 
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1787103
14/05/2014 07:07
|
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870 |
Espen: Får man kjøpt tjukkasfelgene deres løst? Jeg har et ekstra sett nav liggende som jeg gjerne skulle ha bygd noe på.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1788713
15/05/2014 21:00
|
Registrert: Aug 2013
Innlegg: 343
VemundSimensen
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2013
Innlegg: 343 |
Hvilken BashGuard passer på F4? Noen må vite dette, for jeg må nå bytte drev foran. De er skrot.
Hvis jeg velger å ikke kjøre singeldrev, hvilken bashguard passer?
Klatre, klatre, klatre.... weeeee!
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1788944
16/05/2014 08:16
|
Registrert: Jun 2004
Innlegg: 4,196
Subs
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2004
Innlegg: 4,196 |
Jeg har montert på slagring som passer til standard 4 skruers krank. Du skal ha en som er 32 eller større, og når du kun har 2 klinger originalt i front må du passe på å få med skruer som passer til dette. Der man fjerner den største klingen i en trippelkrank vil ofte skruene som sitter på kranken passe med slagringen. Når du monterer slagring på en dobbeltrank vil de originale skruene bli for korte.
[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1789625
16/05/2014 21:38
|
Registrert: Aug 2013
Innlegg: 343
VemundSimensen
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2013
Innlegg: 343 |
Ja jeg har jo 2x foran, men finner ikke forlengede bolter på CRC, har kikka. Tenkte å ta alt derifra kjapt og gæli. Så da ble det evt denne: http://www.chainreactioncycles.com/no/en...d/rp-prod112082Med BBmount og evt litt frisering... Gode forslag mottas, har ikke lyst på singeldrev per nå, må ha det laveste giret og vil ikke koste på 42t bak.
Klatre, klatre, klatre.... weeeee!
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: VemundSimensen]
#1789676
17/05/2014 05:58
|
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 23
Finn olav
Fersking
|
Fersking
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 23 |
Er 99 % sikker på at d følger med bolter på mrp sin bashring , sjekket chainreaction siden nå , og plenty m lange bolter der , se under chainring bolts , ha en god 17 mai feiring :-)
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1789683
17/05/2014 06:28
|
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 1,428
pez d spencer
Veteran
|
Veteran
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 1,428 |
Fikk akkurat en Blackspire Ring God C4 fra CRC - fulgte forlengede bolter med den 
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1793932
23/05/2014 22:14
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
Fortsatt masse snø nord i Nordmarka, men den er nok rimelig råtten. Hadde Vee Speedster med 30psi og landeveissko, så var ikke mest fristende å teste på snø, men her er bilder fra forrige helg. Veiene som var brøytet i vinter er tørre og fine, men veier som ikke ble brøytet har fortsatt masse snø. Mellom Tverrsjøstallen og Gjerdingen:  Ved Mylla: 
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1796535
28/05/2014 08:47
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677 |
Fikk da min 2014 Nakamura Bigbob 5.0 på fredag! Ferdig feiting på 11kg tallet og med 4,7dekk. Opprinnelig en Diamant Mammut F3 i bestilling, men BB5.0 funker som fy! http://www.nakamura.no/sykler-2014/fatbikes/ Moonlander og Bigbob: http://instagram.com/p/oYVXzIAtB5/#Nå har jeg to vintere på Moonlanderen, og kjørt 4,7BFL samt 4,8 BUD/LOU oppsett på denne i perioden og vært SUPERFORNØYD. Så kravene er høye. Monterte selv, alt det gikk på halvtimen, alt var bolt on, gir var også helt 100% fra fabrikk. fikset et lite kast i bak dekk, og satte opp rullevennelige 7psi F/B på Bigboben og Moonlanderen. Så rett ut å teste back toback. Hva skal man si. Fant umiddelbart godfølelsen på bigboben, gummien i snowshoe er supermyk (plukker småstein slik som baneslics på bil). Styre, ramme, vekt alt funker jo bare bedre på bigboben. Moonlanderen føles veldig trygg og tung, og Bigboben virker veldig leken, mye mer som en vanlig sykkel håndteringsmessig. Snowshoe dekkene ruller lett, men de er smalere enn Bud/lou oppsett, og det er veldig god plass i ramma og mot kjede til enda feitere dekk. Kommer til å teste BigFatLarry 4.7 som jeg har liggende. Jeg er jo dekk-o-man. Kjenner at 4,8 Bud/lou er en kongekombinasjon som nok ikke 4,7 Snowshoe helt overgår, men bud/lou er grovere og passer mer kun i skogen, så kan snowshoue fint kjøres mer på asfalt og skog. Nå har det vært tørt, så gjørmegrep har jeg ikke fått testet. bud/lou har jo 10/10 på gjørmegrep, og snowshoe litt under, men snowshoe har mye bedre grus/tørt/crossover egenskaper og sticky gummi. På en slik sykkel har klart dekkenes egenskaper, og dekktrykk, mye å si. Om man setter de to opp mot hverandre, så er det klart at Moonlanderen er overflødig for meg nå, og r&d hos surly bør komme med noe lettere, som fortsatt tar de dekkene som sikrer best fremkommelighet. Bigboben overgår Moonlander. Bigbob med bud/lou blir INNERTIER på dagsturer! Moonlander som ekspedisjonsfartøy til fjærnere myrvidder der man har krav til stålramme og bagasjebærer med heavy duty fester foran og bak. Første metrene: http://instagram.com/p/oevC6-AtFS/#Nå passer det med feriedager for å få syklet "usykkelbart" terreng!
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1796613
28/05/2014 10:25
|
Registrert: Jan 2013
Innlegg: 34
Tiki
Fersking
|
Fersking
Registrert: Jan 2013
Innlegg: 34 |
Kul att du verkar nöjd med den silverwrx. Jag beställde en Big Bob 5.0 idag så nu börjar den långa väntan till leverans vecka 32. Första 5.0 till Sverige antar jag? :-)
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Tiki]
#1796630
28/05/2014 10:38
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
Kul att du verkar nöjd med den silverwrx. Jag beställde en Big Bob 5.0 idag så nu börjar den långa väntan till leverans vecka 32. Första 5.0 till Sverige antar jag? :-) Uke 32 var nok litt i tidligste laget, hvis butikken oppga det. De skal produseres 25/7 (uke 30) og med sneglefarten som fraktbåtene nå går med så er det nok uke 38 før de er i butikk. Men: Det finnes noe BigBob 5.0 (og Mammut F3) i butikk nå, og de har bedre spec enn de som kommer til høsten.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Espen W]
#1796678
28/05/2014 11:30
|
Registrert: Jan 2013
Innlegg: 34
Tiki
Fersking
|
Fersking
Registrert: Jan 2013
Innlegg: 34 |
Okey då fick jag nog fel info av säljaren om leveranstid. Vecka 32 i början av augusti pratade vi om. Det spelar inte så stor roll med leveranstiden men jag blir mer bekymrad om hur är den nya 5.0? Min tanke med köpet är att skaffa en avsevärt lättare fatbike än den jag har?
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Tiki]
#1796684
28/05/2014 11:40
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
Okey då fick jag nog fel info av säljaren om leveranstid. Vecka 32 i början av augusti pratade vi om. Det spelar inte så stor roll med leveranstiden men jag blir mer bekymrad om hur är den nya 5.0? Min tanke med köpet är att skaffa en avsevärt lättare fatbike än den jag har? Er ikke kjempeforskjell. Nye versjonen blir kun ca 300g tyngre. Forskjellen på Mk4 BigBob 5.0 vs. Mk3 er: Lakkert ramme og gaffel istedenfor anodisert 72Tpi Snowshoe istedenfor 120Tpi Lett aluminiumsstyre istedenfor karbon SLX frontgir istedenfor XT SLX kassett istedenfor XT
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1796710
28/05/2014 12:05
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,266
kodax
Veteran
|
Veteran
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,266 |
Mer info om specs på BigBob 6.0?
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: kodax]
#1796718
28/05/2014 12:15
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
Mer info om specs på BigBob 6.0? Ikke her, men send meg en mail..
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Espen W]
#1796726
28/05/2014 12:34
|
Registrert: Jan 2013
Innlegg: 34
Tiki
Fersking
|
Fersking
Registrert: Jan 2013
Innlegg: 34 |
Tack Espen för informationen! Det var lugnande besked. De detaljerna kan jag byta. Jag har uppdaterat min MK2 ganska friskt så det är bara att flytta över några komponenter så har den gått ned några hundra gram.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Espen W]
#1796734
28/05/2014 12:41
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,266
kodax
Veteran
|
Veteran
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,266 |
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: rørleggern]
#1799696
03/06/2014 06:35
|
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 128
viffer
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 128 |
Jeg tok med tjukkasen på Langsetløkka i går når ungene trente til onsdagens UB-cup, siden jeg ville teste oppsett med narrow-wide fremdrev på min 1x10 setup (funket som tusan, takk til Mr. Blokhus for tipset). Kjørte UB-cup løypa et par runder, og fikk dratt på litt - ble utrolig positivt overrasket over flyt og hastighet på kjente stier. Kjørte Bud & Lou med 5 psi foran og 6,5 bak - hadde kongeflyt overalt.
Strava viste pers på de fleste segmentene rundt i løypa - nesten så jeg er i tvil om hva slags sykkel jeg stiller med på onsdagens ritt...
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1800487
04/06/2014 09:31
|
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870 |
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1805209
12/06/2014 19:49
|
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173
rørleggern
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173 |
Nå kommer gresvik med nye mod etter sommeren. Og forhåndbestiller du en og betaler rundt 15 k. Da får du en kjempe sykkel med veldig bra utstyr. Den spiser bud/lou og ikke minst bra med reduksjon på vekt. Reduksjon av vekt er noe jeg merker veldig godt når jeg sykler sti. Har nå bigbob 5.0. Og er super fornøyd. Og merker godt 4 kg. Så min anbefaling er å kjøpe en som er betydelig lettere. Du vil ikke angre.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1805219
12/06/2014 19:59
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 45
jorgen dyblie
Fersking
|
Fersking
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 45 |
Kvitter meg ikke med MK2 før jeg ser en fatbike med denne spec'en:
- Slangeløse felger - Dempegaffel - Thru axle foran og bak - Vekt mindre enn 12kg - 65-80mm felg da sykkelen hovedsakelig skal brukes på barmark
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: rørleggern]
#1805225
12/06/2014 20:07
|
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 173
fei
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 173 |
[Hva er en naturlig oppgradering som fatbike nr2. Jeg tenker å kjøpe en "reserve" etter sommeren, har f4 nå. Vurderer enten F3 med bud og lou eller en pent brukt Moonlander nå som folk vil bytte den med ice cream truck. Kriteriene er at jeg har 15k å bruke samt den skal kunne ha plass til bud/lou på 100mm felger uten subb på høyt trykk om så. Har mest lyst på ice cream truck, men den blir for kostbar tror jeg.[quote=fei]
[quote=rørleggern]Nå kommer gresvik med nye mod etter sommeren. Og forhåndbestiller du en og betaler rundt 15 k. Da får du en kjempe sykkel med veldig bra utstyr. Den spiser bud/lou og ikke minst bra med reduksjon på vekt. Reduksjon av vekt er noe jeg merker veldig godt når jeg sykler sti. Har nå bigbob 5.0. Og er super fornøyd. Og merker godt 4 kg. Så min anbefaling er å kjøpe en som er betydelig lettere. Du vil ikke angre. Ja,men du vet.....tålmodighet. 
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: jorgen dyblie]
#1805236
12/06/2014 20:18
|
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173
rørleggern
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173 |
Kvitter meg ikke med MK2 før jeg ser en fatbike med denne spec'en:
- Slangeløse felger - Dempegaffel - Thru axle foran og bak - Vekt mindre enn 12kg - 65-80mm felg da sykkelen hovedsakelig skal brukes på barmark Åh drømmesykkel. Ja takk jeg tar en. 
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: jorgen dyblie]
#1805558
13/06/2014 10:28
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 3,194
vehe
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 3,194 |
Kvitter meg ikke med MK2 før jeg ser en fatbike med denne spec'en:
- Slangeløse felger - Dempegaffel - Thru axle foran og bak - Vekt mindre enn 12kg - 65-80mm felg da sykkelen hovedsakelig skal brukes på barmark +1 på den! Bortsett fra Salsa sin fulldemper så er det lite som frister om dagen.
|
|
|
|
|