Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 4 1 2 3 4

Sykler du på rødt lys?

Re: Sykler du på rødt lys? [Re: turbo] #1788883 16/05/2014 07:38
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
Jeg synes det er skuffende å se at så mange bare bryr seg om trafikkreglene når det passer dem.

Hvis det er greit å sykle på rødt, hvordan blir det da med elsykkel, scooter eller motorsykkel? Hvilke fremkomsmidler mener dere det er ok å bryte trafikkreglene med?

Jeg har sett syklister som tydeligvis tror "kysten er klar", sykler på rødt (selv om det står både biler og syklister og venter), og så er _veldig_ nære på å bli påkjørt av trikk. "Idiot!", tenker jeg da.

Og hvordan vil folk svare på spørsmål som:
- Jobber du svart, eller betaler du for svart arbeid?
- Smugler du?
- Nasker du i butikken?
- osv

Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]
Re: Sykler du på rødt lys? [Re: turbo] #1788884 16/05/2014 07:38
P
peterpan Offline
Avhengig
Avhengig
P
Glir gjerne over på rødt lys hvis trafikkforholdene er helt oversiktlig og klare og jeg ikke forstyrrer noen som har retten på sin side (evt ruller inn på fortauet og omgår krysset) uten at det gir meg de helt store moralske betenkelighetene.

går på rød mann også hvis det skulle passe seg

Redigert av peterpan; 16/05/2014 07:39.
Re: Sykler du på rødt lys? [Re: Christian] #1788886 16/05/2014 07:39
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Christian
Jeg synes det er skuffende å se at så mange bare bryr seg om trafikkreglene når det passer dem.

Hvis det er greit å sykle på rødt, hvordan blir det da med elsykkel, scooter eller motorsykkel? Hvilke fremkomsmidler mener dere det er ok å bryte trafikkreglene med?

Og hvordan vil folk svare på spørsmål som:
- Jobber du svart, eller betaler du for svart arbeid?
- Smugler du?
- Nasker du i butikken?
- osv

1. Hender det at du ligger på hjul bak en annen syklist?
2. Har du refleks på pedalarmene?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Sykler du på rødt lys? [Re: GeirK] #1788900 16/05/2014 07:48
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C
Sitat: GeirK
Hender det at du ligger på hjul bak en annen syklist?

Jeg må ærlig innrømme at jeg har ligget på hjul av andre syklister. Ikke så ofte på trening, men stort sett hvert ritt jeg sykler.

Er jeg nå så langt ute på skråplanet at jeg kan tenke "Fu** det, jeg ligger jo på hjul av syklister; jeg kan jo like gjerne bryte fartsgrensene også." ?

Når det kommer til rødt lys, stopper jeg stort sett alltid. Det vil være situasjoner hvor jeg ikke gjør det, som andre i tråden har kommet med eksempler på.

Re: Sykler du på rødt lys? [Re: turbo] #1788908 16/05/2014 07:56
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Er vel ikke rart at syklister til tider bryter trafikkreglene – som i stor grad er laget for biler. Hvor mange lyskryss hadde vi hatt i Oslo om ikke bilene hadde vært der?

Re: Sykler du på rødt lys? [Re: turbo] #1788917 16/05/2014 08:00
R
Rexenes Offline
Avhengig
Avhengig
R
Syklet litt på rødt før. Når det var klart. Ble nesten en skikkelig stygg sak da en usynlig syklist kom susende ut et smug og over på grønn mann (altså 100% lovlig og riktig av ham, motsatt av meg).

En sykkelhater som ser en kondomsyklist snike seg over på rødt, vil gjengi det som at det var et mirakel at ingen ble drapsmenn. Bla derfor stopper jeg nå på alt rødt. Faktisk såpass at jeg får slengbemerkning fra andre syklister når de passerer meg.

Jeg følger alle regler, viser overmåtelig hensyn, hilser, vinker og takker i ett sett. Føler meg nesten som en kunstner der jeg håndterer den ene situasjonen etter den andre "thomas andre-style" (harald eias figur). Likevel tutes, presses, skvises, lynsjes, mobbes, sjikaneres og hates jeg av en stor del av befolkningen.

Så at en del driter i rødt lys skjønner jeg godt. Og om en stund gjør sikkert jeg det igjen også. Det går litt i sykluser.

jeg vil bli som jesus, gå i hvite klær.
Re: Sykler du på rødt lys? [Re: Rexenes] #1788927 16/05/2014 08:07
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Grön man ger faktiskt inte en syklande syklist några rättigheter.

Re: Sykler du på rødt lys? [Re: turbo] #1788935 16/05/2014 08:12
R
Rexenes Offline
Avhengig
Avhengig
R
Jeg hadde nok fått skylden i det tilfellet i hvert fall.

Men i kryss der biler bare får grønt rett fram (ingen piler), og skal feks til høyre og krysse grønn mann.. Der har altså syklende vikeplikt for bilen?

jeg vil bli som jesus, gå i hvite klær.
Re: Sykler du på rødt lys? [Re: Clotho_NOR] #1788947 16/05/2014 08:19
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Clotho_NOR
Hender det at du ligger på hjul bak en annen syklist?

Jeg må ærlig innrømme at jeg har ligget på hjul av andre syklister. Ikke så ofte på trening, men stort sett hvert ritt jeg sykler.

Og da bryter du trafikkreglene. I et bedriftspartemporitt i Trondheim i 2005, ble en haug med lag diskvalifisert med begrunnelse at de hadde brutt trafikkreglene ved å kjøre på feil side av en kjegle. Jeg protesterte på vegne av de som ble disket (ble ikke disket selv) og sa at kjeglen ikke var et offisielt trafikkmerke, og ikke var omfattet av trafikkreglene. Derimot hadde samtlige deltakere brutt regelen om avstand til forankjørende. Arrangørens kommentar var bare at "jo, hvis vi skal dra det til fingerspissene, så...". Da jeg stilte spørsmålet om han var enig i at alle hadde brutt den regelen - ja eller nei, la han bare på røret.

Det er noen ganger tungt å være godt over gjennomsnittlig intelligent i et samfunn med så mange dumme mennesker.

- Robert Green Ingersoll
Re: Sykler du på rødt lys? [Re: GeirK] #1788950 16/05/2014 08:21
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G

Vi forstår at du refererer til at noen regler brytes oftere enn andre. Skal vi dra din måte å stille spørsmål på videre kan vi besvare "Voldtar du fulle jenter på byen?" med spørsmål om folk av og til bryter en lite viktig del av straffeloven.

Eller rett og slett besvare "Kjører du i 100 i 30-sone forbi skole?" med "Kjører du av og til i 90 i 80-sone?"

Spørsmålene dine er totalt irrelevante for om det er OK å sykle på rødt eller ikke.

Re: Sykler du på rødt lys? [Re: Gråstein] #1788952 16/05/2014 08:22
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Gråstein

Vi forstår at du refererer til at noen regler brytes oftere enn andre.

Nei. Du gjetter på at jeg referer til at noen regler brytes oftere enn andre. Og tar feil.

Jeg stilte Christian to spørsmål. De var relevante til hans kommentar.

- Robert Green Ingersoll
Re: Sykler du på rødt lys? [Re: GeirK] #1788969 16/05/2014 08:38
Christian Offline
Uflaks
Uflaks

Det måtte jo komme.

Om å sykle "på hjul":
http://www.dn.no/dnaktiv/2011/05/05/full-splid-om-sykkelregler
http://www.ha-halden.no/nyheter/article6688973.ece

Jeg har ikke refleks på pedalarmene, men har refleks rundt ankelen og bak på skoene. I tillegg har jeg, når det er mørkt, Knog Blinder foran og bak. Dette kan det sikkert kveruleres lenge om, hvis man gidder.

Christian
Re: Sykler du på rødt lys? [Re: GeirK] #1788971 16/05/2014 08:41
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
Det er noen ganger tungt å være godt over gjennomsnittlig intelligent i et samfunn med så mange dumme mennesker.

Dette var oppklarende.

Christian
Re: Sykler du på rødt lys? [Re: Gråstein] #1788972 16/05/2014 08:41
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Gråstein

Vi forstår at du refererer til at noen regler brytes oftere enn andre. Skal vi dra din måte å stille spørsmål på videre kan vi besvare "Voldtar du fulle jenter på byen?" med spørsmål om folk av og til bryter en lite viktig del av straffeloven.

Eller rett og slett besvare "Kjører du i 100 i 30-sone forbi skole?" med "Kjører du av og til i 90 i 80-sone?"

Spørsmålene dine er totalt irrelevante for om det er OK å sykle på rødt eller ikke.

Om man velger å følge regler eller ikke er vel en funksjon av:

- Personlig moral (i mangel av et bedre ord)
- Sannsynlighet for å bli tatt
- Konsekvens for å bli tatt

Feks De fleste vil aldri voldta noen, uansett hvor liten sannsynlighet det er for å bli tatt. Men sykle på rødt når man er alene i et oversiktlig kryss, gjør mange. Ikke er det sannsynlig at du blir tatt, ei heller føler mange at det gjør noe feil.

De at noe er forbudt er egentlig et dårlig argument med mindre du følger alle lover og regler slavisk til enhver tid.

Re: Sykler du på rødt lys? [Re: Christian] #1788978 16/05/2014 08:45
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Det måtte jo komme.

Om å sykle "på hjul":
http://www.dn.no/dnaktiv/2011/05/05/full-splid-om-sykkelregler
http://www.ha-halden.no/nyheter/article6688973.ece

Jeg har ikke refleks på pedalarmene, men har refleks rundt ankelen og bak på skoene. I tillegg har jeg, når det er mørkt, Knog Blinder foran og bak. Dette kan det sikkert kveruleres lenge om, hvis man gidder.

Ja - det måtte komme fordi disse er motargumenter som brukes på FB-hatsidene. "Kom ikke her og belær oss bilister om trafikkreglene dersom du ligger på hjul eller ikke har en sykkel i forskriftsmessig stand!"

Derfor synes jeg det blir hyklersk å belære andre syklister i sykling på rødt lys med det argumentet at det irriterer bilister hvis man samtidig bryter de andre reglene bilister henger seg opp i.

Når det gjelder sykling i felt mener jeg at dette MÅ opphøre inntil det har blitt lovlig. Vi syklister er ikke tjent med å bevisst bøye regelverket til vår fordel selv om å følge reglene gjør det umulig å drive sykkelsport. Da kan bilistene bøye 1,5m-regelen med akkurat samme argumentasjon.

- Robert Green Ingersoll
Re: Sykler du på rødt lys? [Re: Rexenes] #1788982 16/05/2014 08:48
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Rexenes
Syklet litt på rødt før. Når det var klart. Ble nesten en skikkelig stygg sak da en usynlig syklist kom susende ut et smug og over på grønn mann (altså 100% lovlig og riktig av ham, motsatt av meg).

I det tilfelle har begge brutt trafikkreglene: Du kjørte ulovlig mot rødt lys, den andre syklisten overholdt ikke sin vikeplikt ovenfor deg. Grønn mann har ingen betydning for en kjørende.

Sitat: Rexenes
En sykkelhater som ser en kondomsyklist snike seg over på rødt, vil gjengi det som at det var et mirakel at ingen ble drapsmenn. Bla derfor stopper jeg nå på alt rødt. Faktisk såpass at jeg får slengbemerkning fra andre syklister når de passerer meg.

Sykkelhaterne vil alltid finne noe å fokusere på. Å gjøre de tillags er ikke mulig og er ikke noe jeg ville brukt energi på.

Re: Sykler du på rødt lys? [Re: Christian] #1788984 16/05/2014 08:48
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Dette kan det sikkert kveruleres lenge om, hvis man gidder.

For ordens skyld - jeg kverulerer ikke om dette, men jeg spiller djevelens advokat med å se saken fra siden til sykkelhaterne som kverulerer om dette. De få intelligente i den leiren har tatt tak i debatten med logikk og fakta og de som tidligere ikke kom lenger enn "da fårem faen meg betale vei avgift!!!!" henger seg på.

- Robert Green Ingersoll
Re: Sykler du på rødt lys? [Re: sverreb] #1788985 16/05/2014 08:49
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: sverreb

Sykkelhaterne vil alltid finne noe å fokusere på. Å gjøre de tillags er ikke mulig og er ikke noe jeg ville brukt energi på.

Nei - men hvis vi skal skolere dem i hvilke trafikkregler som faktisk gjelder, hjelper det fryktelig å holde sin egen sti ren.

- Robert Green Ingersoll
Re: Sykler du på rødt lys? [Re: turbo] #1788992 16/05/2014 08:55
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Sitat: turbo
Det typiske jeg ser er en commuter som kjører på rødt noen sekunder etter at det ble rødt (mener ikke fotgjengerfelt).

Noen syklister kjører på samme måte som det noen bilister gjør! News at 11.

Re: Sykler du på rødt lys? [Re: GeirK] #1788995 16/05/2014 08:58
sverreb Offline
Besatt
Besatt

Nei - men hvis vi skal skolere dem i hvilke trafikkregler som faktisk gjelder, hjelper det fryktelig å holde sin egen sti ren.

Tror du de kommer til å endre sin retorikk eller opptreden bare fordi de blir satt fast i en diskusjon på nett? Om noe går de nok ut av en slik diskusjon enda sintere enn da de kom inn i den.

Re: Sykler du på rødt lys? [Re: sverreb] #1789001 16/05/2014 09:05
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: sverreb

Tror du de kommer til å endre sin retorikk eller opptreden bare fordi de blir satt fast i en diskusjon på nett? Om noe går de nok ut av en slik diskusjon enda sintere enn da de kom inn i den.

Nei, men "eliten" i klanen mister argumenter som saueflokken kan henge seg på. Hvis de fleste syklister i Norge fulgte trafikkreglene, tror jeg diskusjonen hadde vært noe enklere.

- Robert Green Ingersoll
Re: Sykler du på rødt lys? [Re: GeirK] #1789010 16/05/2014 09:12
sverreb Offline
Besatt
Besatt

Nei, men "eliten" i klanen mister argumenter som saueflokken kan henge seg på. Hvis de fleste syklister i Norge fulgte trafikkreglene, tror jeg diskusjonen hadde vært noe enklere.

Diskusjonen kanskje (Men jeg tviler, de fleste henger seg stort sett opp i 'liker ikke' og 'veiavgift'), uansett er jeg mer opptatt av det som skjer på veien.

Det å ha som premiss at først må alle sykle som engler før oppførselen fra bilistene kan bli bedre er etter mitt syn mye farligere enn at det er noen rabiate nettdebattanter der ute.

Redigert av sverreb; 16/05/2014 09:14.
Re: Sykler du på rødt lys? [Re: sverreb] #1789015 16/05/2014 09:14
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg tror at "Kan de bryte reglene, så kan jaggu jeg óg" er et gyldig argument for store deler av denne massen.

- Robert Green Ingersoll
Re: Sykler du på rødt lys? [Re: GeirK] #1789027 16/05/2014 09:26
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
Ja - det måtte komme fordi disse er motargumenter som brukes på FB-hatsidene. "Kom ikke her og belær oss bilister om trafikkreglene dersom du ligger på hjul eller ikke har en sykkel i forskriftsmessig stand!"

Jeg er ikke interessert i å diskutere på det nivået, jeg er jo både syklist, bilist og gående.

Derfor synes jeg det blir hyklersk å belære andre syklister i sykling på rødt lys med det argumentet at det irriterer bilister hvis man samtidig bryter de andre reglene bilister henger seg opp i.

Jeg skrev at jeg syntes det var skuffende at mange syklet på rødt. Hvis du mener det er belærende, er det din sak.

Når det gjelder sykling i felt mener jeg at dette MÅ opphøre inntil det har blitt lovlig. Vi syklister er ikke tjent med å bevisst bøye regelverket til vår fordel selv om å følge reglene gjør det umulig å drive sykkelsport. Da kan bilistene bøye 1,5m-regelen med akkurat samme argumentasjon.

Den regelen er det, som jeg skrev, ikke enighet om. Jeg lette etter en uttalelse fra Politiet jeg leste for en stund siden, om at de ikke ville gjøre noe overfor syklister i felt, men jeg fant den ikke.

Redigert av Christian; 16/05/2014 09:27. Rediger grunn: (fjernet ytterligere popcornmateriale)

Christian
Re: Sykler du på rødt lys? [Re: turbo] #1789038 16/05/2014 09:29
Papegøyal Offline
Troll
Troll
Alltid.

I don't have goals. I have a perspective on what I could do well.
Re: Sykler du på rødt lys? [Re: GeirK] #1789040 16/05/2014 09:30
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Jeg tror at "Kan de bryte reglene, så kan jaggu jeg óg" er et gyldig argument for store deler av denne massen.

Nemlig, og siden det alltid vil være noen som bryter en eller annen regel, vil de som har denne holdningen alltid være et problem.

Du får ikke løst dette ved å få alle som sykler til å alltid overholde alle regler simpelten fordi det skjer ikke i praksis, (akkurat som med andre trafikantgrupper) og for de som argumenterer som ovenfor spiller det ingen rolle om det er 99% 50% eller 1% av de syklende som bryter regler. De vil se ett regelbrudd og generalisere til å gjelde hele gruppen.

Dermed er det ingnen hjelp i å overoppfylle overholdelse av trafikkregler som gruppe. Det er hele premisset om at ens egen overholdelse av regler skal være betinget av andres som må utfordres.

Redigert av sverreb; 16/05/2014 09:31.
Re: Sykler du på rødt lys? [Re: GeirK] #1789042 16/05/2014 09:32
Papegøyal Offline
Troll
Troll

Ja, stemmer for mitt vedkommende. Jeg er mer skeptisk til å bryte regler som jeg vet at mange er mot. Da gjør jeg i hvert fall en skikkelig konsekvens og sannsynlighetsutredning før jeg gjør det. Det er jo også logisk. De fleste av oss ønsker jo sosial kontakt, og jo mer man bryter spilleregler som støttes over hele fjøla, jo mer isolerer man seg fra andre mennesker. Men jeg har ingen problemer med at sånne som Chalshus eller Christian ikke vil leke med meg pga holdning til smugling, brudd på trafikkreglene med alle typer kjøretøy, kjøring over fartsgrensa og på rødt.

Re: Sykler du på rødt lys? [Re: neonstz] #1789058 16/05/2014 09:42
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
Sitat: neonstz
Det er forskjell på lyskryss da. I det øverste krysset ser jeg ingen problemer med å sykle på rødt lys hvis det ikke er noen fotgjengere som skal over. I det nederste krysset (Majorstua) er det idioti.

.

Jeg er blitt påkjørt av en syklist som syklet på rødt i et kryss tilsvarende det øverste. Jeg løp langs veien, og krysset på grønn mann. Idioten på sykkel tenkte vel "her er alt klart", syklet på rødt, og vi gikk i bakken begge to - foran to felt med biler som ventet på grønt.

På Holtet på Nordstrand stopper de fleste syklistne på rødt, men jeg har sett flere syklister som har vært veldig nære på å havne under trikken, og syklister som har skremt skolebarn på vei til skolen 100m unna.

Jeg synes det er pussig at noen tenker at rødt bare gjelder for biler (og motorsykler, kanskje?).

Vedlegg
Screen Shot 2014-05-16 at 11.41.13.png (725.73 KB, 378 nedlastinger)

Christian
Re: Sykler du på rødt lys? [Re: turbo] #1789068 16/05/2014 09:50
Papegøyal Offline
Troll
Troll
Hehe, jeg svippa forbi trikken i AKKURAT det krysset på Holtet for 3 dager siden i regnet, etter en tur i østmarka og så innom den nye skulpturparken til Ringnes.

Den skulpturparken inneholder seriøst mange ekle skulpturer. Dagen etterpå var det (bare for å fortsette tilfeldighetsballet) et intervju på TV fra samme parken!! Intervju med Ringnes selv i Ekebergparken foran den kvalme skulpturen av to voksne mennesker som spises opp av en softice/gigantisk alien-bæsj. 10 meter lenger bort, en plakat om å ikke fjerne mer skog pga stakkars ekorn, sikkert noen barneskoleelever som har fått i oppdrag av raddis-læreren sin å gjøre noe godt i verden.

Re: Sykler du på rødt lys? [Re: turbo] #1789077 16/05/2014 10:01
L
lph Offline
Avhengig
Avhengig
L
Både bilister og syklister bøyer og bryter trafikkregler hele tiden. Men jeg syns man må være pragmatisk og innse at vanlig logikk ikke gjelder hele tiden. I praksis så er det høy fart, mobilbruk, trøtte sjåfører, ikke avpasse farten etter dårlige veiforhold (bl.a) som dreper folk, ikke å sykle på rødt lys. Men - alle bilister blir provosert av at syklister gjør dette. Ikke bare de rabiate antisyklistene, alle vanlige bilister reagerer på dette. Det er bare å spørre en hvilken som helst bilist du kjenner, hva de syns om at en syklist sykler på rødt. Det er veldig synlig, og det føles urettferdig for bilisten som står og venter, at du bare sklir over. Det er ett av de største bidragene til at syklister har rykte som tullinger som tror at regler ikke gjelder for dem.

Man kan ironisere over teite dumme sjåfører så mye man vil, men faktum er at det er de vi deler veien med, og det er de vi er avhengig av respekt fra. Derfor sykler jeg ikke på rødt når jeg kan bli sett, uansett hvor ufarlig det måtte være. For alle som ser meg representerer jeg der og da Syklister, enten jeg liker det eller ei.

Side 3 av 4 1 2 3 4

Moderator  support