Forhåpentligvis er denne grusen tiltenkt utbedring av skogsbilvei/lysløyper etter hogstmaskinenens fremferd i vinter. Det ligger et lass på andre sida av Estenstadhytta også, og tilsvarende lå ved Stokkanhaugen og er brukt til å lage en smal tørr passasje gjennom gjørmehavet nevnte maskiner etterlot seg.
Det er lov å håpe :-) Den virka bare mistenkelig dytta godt nedi stien.
Jeg spurte på facebooksida til bydrift, og ble pekt videre til kommunens facebookside for idrett og friluftsliv. Der står det at de gruser mellom Endreplassen og Jakobsli. Endreplassen ligger omtrent i stikrysset der Prikkbakken kommer opp, så man kan håpe at det betyr at grusen skal brukes derfra og opp og forbi Estenstadhytta.
Erlend
"Improvement makes straight roads; but the crooked roads without improvement are roads of genius" - William Blake
Re: Tråden for stivedlikehold i Trondheim
[Re: ehovde]
#178659713/05/201411:01
Forhåpentligvis er denne grusen tiltenkt utbedring av skogsbilvei/lysløyper etter hogstmaskinenens fremferd i vinter. Det ligger et lass på andre sida av Estenstadhytta også, og tilsvarende lå ved Stokkanhaugen og er brukt til å lage en smal tørr passasje gjennom gjørmehavet nevnte maskiner etterlot seg.
Det er lov å håpe :-) Den virka bare mistenkelig dytta godt nedi stien.
Jeg spurte på facebooksida til bydrift, og ble pekt videre til kommunens facebookside for idrett og friluftsliv. Der står det at de gruser mellom Endreplassen og Jakobsli. Endreplassen ligger omtrent i stikrysset der Prikkbakken kommer opp, så man kan håpe at det betyr at grusen skal brukes derfra og opp og forbi Estenstadhytta.
Erlend
Okei, det høres jo fornuftigere ut, da det henger sammen med to-feltsveien de driver å lager over Månen. Grushaugen var bare plassert så veldig "nedi" Prikkbakken, at jeg ble redd :-D
-------------------- Happy Trails! Jørgen
[Re: erikskon]
#178668913/05/201412:47
Kjempebra innsats i dag! Misset fjerning av rotveltet men vi ble klar med klopping av inngangen til Garnison. Fin flyt innover nå, endelig! Resten av stien er i topp form nå også!
#178712914/05/201407:38
Utrolig bra jobbet i går folkens. Fantastisk at det kom så mye folk. Rota på Lykjestien er altså historie, innkjøringen til Garnison fikk markas flotteste klopper og stiene på Høvringberget er utbedret. Disse stiene blir nå også avmerket på kartet (regner jeg med).
For min del tror jeg neste omgang blir på Henriksåsen siden det er en del motorsagmat der. Ellers er det fortsatt litt å gjøre på Gammelstien, grave opp gamle dreneringsgrøfter, det skal så lite til å ta gammelstien fra god til svært god. Akkurat nå er det jo ganske tørt i marka og det meste er bra, men alt vi gjør nå vil være til stor glede når det begynner å hølje ned igjen.
En sterk kandidat for neste kloppeprosjekt er stien mot Langdalen fra hogstfeltet. Her er det et permanent gjørmehull som bare vokser. Det kanskje går å bruke litt tre fra hogstfeltet, om de ikke er for store.
[Re: TrondAM]
#178726314/05/201409:56
Menar du stien från toppen av blåbär till langdalen? I så fall är jag enig. Båda gångerna jag har syklat den så har jag ångrat mig på grund av alla gjörmehull.
[Re: fredriks]
#178727614/05/201410:04
Menar du stien från toppen av blåbär till langdalen? I så fall är jag enig. Båda gångerna jag har syklat den så har jag ångrat mig på grund av alla gjörmehull.
Yep. Den blir bare dårligere, og tørker aldri opp. Det er bygget en fin bru litt lenger inn på stien, men det første partiet trenger et par skikkelige bruer.
#178727814/05/201410:07
Ein særdeles høgaktuell sti for utbetring bør vere stien frå Våttåkammen til Langdalskollen. Er spesielt ei stor grop der som burde hatt ei bru.
Heheheh, den også ja
Dette var gode forslag. Her må vi enten felle et par trær eller bære opp noen materialer. Den ene kloppen over gropa må bygges såpass stor at jeg mener at det er mest effektivt å ta med materialer. Her må det bygges noe som også funker for fotgjengere. Den andre kloppen over myra mot Langdalen er såpass lang at igjen mener jeg at det er best å bygge med plank.
Er det noen som har ideer om hvor vi kan skaffe materialer? Noen som har større rivningsprosjekter på gang? Kontakter i byggebransjen som vil sponse oss?
Det er fullt mulig å bygge med greiner og stokker, men det tar utrolig mye tid og det er ikke alltid like lett å lage noe som holder en stund. Det ble veldig bra inn til Garnison, men der lå det også ferdig kapp fra Bydrift.
#178735414/05/201411:14
Parallellen i Estenstadmarka har også noen gjørmehull som aldri tørker opp. Spesielt et stort rett før Parallellen kommer innpå Skogsti Nedre. Noe lignende den fra Garnison hadde vært fint.
Den kloppen som er avbildet fra Garnison er helt uten spiker, regner jeg med? Kun banket nedi noen påler på endene og så tverrstokker lagt over noen i lengderetning?
Ellers har jeg en gammel terrasse som er sagd opp med motorsag og delvis demontert. Plankebitene er vel 1.5m lange nå, omtrentlig. Dette er impregnert materiale. Holdbart, ja, men kanskje ikke ønskelig å bruke i marka? Skulle egentlig kaste alt, men nå ligger det lite tilgjengelig bak nysådd plen, så der blir de liggende en stund til...
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
[Re: parob]
#178738814/05/201411:39
Ellers har jeg en gammel terrasse som er sagd opp med motorsag og delvis demontert. Plankebitene er vel 1.5m lange nå, omtrentlig. Dette er impregnert materiale. Holdbart, ja, men kanskje ikke ønskelig å bruke i marka?
Dette må vel søringene ha gjort seg opp en mening om? Der har de jo formalisert kloppingen ganske mye. Hva har de konkludert med når det gjelder bruk av trykkimpregnert materiale? Hva sier NOTS?
Jeg har ikke studert dette i detalj, men jeg jobber med miljøregnskap, og jeg tipper at det er få løsninger som er bedre enn gjenbruk av impregnert materiale som ellers vil gå til forbrenning.
Er det noen som har tilgang på henger og som kunne tenke seg å frakte materialene til egnet losseplass? For klopp mellom våttåkammen og geita vil det være ved strandlinja. Eller som vil ta ansvar for en mer kortreist klopp til estenstadmarka.
#178741914/05/201412:05
Har ikke henger, men jeg kan ihvertfall stille med stasjonsvogn, tilhengerfeste og 5 par arbeidshansker i slutten av neste uke (dvs torsdag eller fredag kveld). Da mangler vi bare tilhengeren og folk til å fylle bilsetene...
Hvis det er nok materialer til begge stedene kunne vi kanskje legge igjen litt begge steder? For Parallellen er vel beste losseplass enten Stokkanhaugen eller Bekken p-plass. Såvidt jeg husker er gjørmehullene cirka midt imellom.
Bør det egentlig snekres først og så bæres inn?
PS. Etter å ha tenkt meg om: Ved Parallellen er det jo egentlig tett av trær, så jeg tror strengt tatt ikke man har behov for å frakte materialer opp dit... Kloppemetoden brukt ved Garnisonsstien bør duge.
#178743514/05/201412:22
Hva har de konkludert med når det gjelder bruk av trykkimpregnert materiale?
Kan ikke skjønne at noen skulle ha store motforestillinger mot dette all den tid det ligger hundrevis av meter med trykkimpregnert klopp inn til Storheia og ved Geitfjellet?
mvh Helge
#178746514/05/201412:50
Dere kan få låne henger på 1,7x3,4m og 1500kg av meg. Ellers så har jeg vel ett par kilometer med 2x4" på jobb fra forskalingsarbeidet. Litt usikker på om hvordan det er å få frigitt dette mtp miljøhensyn, men om det er interessant kan jeg undersøke.
Tok en tur ned Geita i sted, og sånn ca i midten, hadde det litt for moro til å stoppe opp og leke C.S.I, men det ser ut som det er noen som har bremset veldig (les: unødvendig) hardt. De har dratt med seg og løsnet en god mengde jord. Er på et litt -tørr jeg å kalle det- off camber-sted. Hvor stien heller litt utover. Ødela litt av moroa. Må eventuelt ta med meg en liten spade en dag, og prøve å pakke inn jorda igjen.
Redigert av Bananagent; 14/05/201419:33.
[Re: parob]
#178768914/05/201419:45