Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 28 av 48 1 2 26 27 28 29 30 47 48

Fatbike: Modding av Diamura

Re: Fatbike: Modding av Diamura [Re: Dan] #1787021 13/05/2014 22:02
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 173
F
fei Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
F
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 173
Hva blir den naturlige oppgradering fra snowshoe dekkene som sitter på f4? Har sett endel på bulldozer og big fat larry. Har ikke lyst til å gå ned i størrelse til nate heller. Bud lou hadde vært kult å teste men jeg sykler til dels mye på vanlig asfalt og grus med høyt trykk(12-15psi) også så noe med litt mindre knaster er kanskje lurt?. Liker snowshoe godt. Det er bare oppgraderingsyken som har meldt seg.

Redigert av fei; 13/05/2014 22:03.
Re: Fatbike: Modding av Diamura [Re: fei] #1787027 13/05/2014 22:38
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 48
Snowshoe Offline
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 48
Sitat: fei
Hva blir den naturlige oppgradering fra snowshoe dekkene som sitter på f4? Bud lou hadde vært kult å teste men jeg sykler til dels mye på vanlig asfalt og grus med høyt trykk(12-15psi) også så noe med litt mindre knaster er kanskje lurt?. .


Teste Bud / Bud.

Re: Fatbike: Modding av Diamura [Re: Dan] #1791337 20/05/2014 14:34
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173
rørleggern Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173
Jeg har tenkt å bygge om xt kassetten med general lee slik at det blir 11-42. Og et drev fremme. Hva anbefaler folket om hvilken str på drev fora? Banker mye sti. Så det kan ikke bli for tungt.

Re: Fatbike: Modding av Diamura [Re: Dan] #1791360 20/05/2014 15:32
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 703
K
kirderf Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
K
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 703
Er det noen som har erfaring med Bud/Lou på F4? Jeg vet at det skal fungere i teorien, men er det noen som har prøvd/bruker det.

Re: Fatbike: Modding av Diamura [Re: Dan] #1791515 20/05/2014 19:47
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 173
F
fei Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
F
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 173
Håper inderlig du prøver dette. Mistenker det går, men syns kjedet allerede ligger faretruende nært snowshoedekket når kjedet er i "nærmeste" klingene.

Redigert av fei; 20/05/2014 19:49.
Re: Fatbike: Modding av Diamura [Re: rørleggern] #1791523 20/05/2014 19:56
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 23
F
Finn olav Offline
Fersking
Offline
Fersking
F
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 23
28 - 42 er samme utv som 24 - 36 , noe som fungerer bra på min 29 sti sykkel , på fat,n har jeg 22 - 36 som jeg synes passer perfekt og som gjør at jeg kan sykle ufattelig bratte stier men får dårlig fart på flata

Re: Fatbike: Modding av Diamura [Re: Dan] #1791590 20/05/2014 20:42
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 225
S
svennm88 Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
S
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 225
Kommer det noe mer oppdatering på f4 til høsten eller er den ferdig utviklet nå?

Re: Fatbike: Modding av Diamura [Re: kirderf] #1791595 20/05/2014 20:43
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 48
Snowshoe Offline
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 48
Sitat: kirderf
Er det noen som har erfaring med Bud/Lou på F4? Jeg vet at det skal fungere i teorien, men er det noen som har prøvd/bruker det.


Jeg har prövd Bud/Lou på min F4. I teorien er det god klaring. Er du lett fungerer det nok super. 100kg og sterke bein fungerer ikke hvis det blir bratt. For meg subber dekk i høyre chainstay når det blir tøft oppoverbakke... ellers er det god plass for dekk ICON_SMILE

Google Translate is my friend ICON_SMILE

Re: Fatbike: Modding av Diamura [Re: rørleggern] #1791703 21/05/2014 05:11
Registrert: Jun 2004
Innlegg: 4,196
S
Subs Offline
Besatt
Offline
Besatt
S
Registrert: Jun 2004
Innlegg: 4,196
Sitat: rørleggern
Jeg har tenkt å bygge om xt kassetten med general lee slik at det blir 11-42. Og et drev fremme. Hva anbefaler folket om hvilken str på drev fora? Banker mye sti. Så det kan ikke bli for tungt.


Jeg ville gått for 28 foran. Det gir samme utveksling som 34 bak og 22 foran så vidt jeg kan regne ut. Du vil jo da spinne ut i bratte nedkjøringer, men da kan du jo likegjerne trille?


[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]


Re: Fatbike: Modding av Diamura [Re: Snowshoe] #1791926 21/05/2014 09:51
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 173
F
fei Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
F
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 173
Sitat: Snowshoe
Sitat: kirderf
Er det noen som har erfaring med Bud/Lou på F4? Jeg vet at det skal fungere i teorien, men er det noen som har prøvd/bruker det.


Jeg har prövd Bud/Lou på min F4. I teorien er det god klaring. Er du lett fungerer det nok super. 100kg og sterke bein fungerer ikke hvis det blir bratt. For meg subber dekk i høyre chainstay når det blir tøft oppoverbakke... ellers er det god plass for dekk ICON_SMILE

Google Translate is my friend ICON_SMILE
Hva bruker du av dekktrykk?.

Redigert av fei; 21/05/2014 09:56.
Re: Fatbike: Modding av Diamura [Re: fei] #1791996 21/05/2014 11:07
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 3,440
anderfo Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 3,440
Sitat: fei
Sitat: Snowshoe
Sitat: kirderf
Er det noen som har erfaring med Bud/Lou på F4? Jeg vet at det skal fungere i teorien, men er det noen som har prøvd/bruker det.


Jeg har prövd Bud/Lou på min F4. I teorien er det god klaring. Er du lett fungerer det nok super. 100kg og sterke bein fungerer ikke hvis det blir bratt. For meg subber dekk i høyre chainstay når det blir tøft oppoverbakke... ellers er det god plass for dekk ICON_SMILE

Google Translate is my friend ICON_SMILE
Hva bruker du av dekktrykk?. Jeg liker å kjøre med +10 psi.

Hvorfor så høyt?
Jeg har stort sett kjørt på 3-5 psi om vinteren og 6-8 psi om sommeren, med Bud og Lou på Mk2.
Med høyere trykk får jeg større rullemotstand (føles ihvertfall sånn; har ingen forskning å støtte meg til i denne sammenhengen) og dårligere grep. Har så langt punktert to ganger, og det var med Mission-dekkene på et par svært skarpe steiner i september i fjor. Da tror jeg trykket var 10-12 psi, og jeg kjørte nok litt uforsiktig.

Re: Fatbike: Modding av Diamura [Re: anderfo] #1792080 21/05/2014 12:41
Registrert: Jul 2003
Innlegg: 3,585
JonAre Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jul 2003
Innlegg: 3,585
Med 81kg rytter, på 103mm felger og Bud/Lou har jeg nå kjørt 3-4 psi på snø, og ca 6 på sti. Det spretter noe helt voldsomt med høyere trykk, i tillegg til at grepet blir dårligere.

Re: Fatbike: Modding av Diamura [Re: JonAre] #1792099 21/05/2014 13:00
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 48
Snowshoe Offline
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 48
Med 100 kg rytter, på 103mm felger og Bud/Lou har jeg nå kjørt ca 6-7 på sti. .
God klaring när sykkelen står still eller ruller nedover. Kongedekk ICON_SMILE

Med mission/Floater måste jeg höje til ca: 10 psi på sti.

Re: Fatbike: Modding av Diamura [Re: Dan] #1792165 21/05/2014 15:14
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 703
K
kirderf Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
K
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 703
Så da blir konklusjonen at Bud/Lou fungerer fint på F4 med fornuftig/realistisk dekktrykk?

Re: Fatbike: Modding av Diamura [Re: kirderf] #1792176 21/05/2014 15:42
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 48
Snowshoe Offline
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 48
Sitat: kirderf
Så da blir konklusjonen at Bud/Lou fungerer fint på F4 med fornuftig/realistisk dekktrykk?


Vilket tryck ska jag testa för att kunna svara på din fråga?

Re: Fatbike: Modding av Diamura [Re: Dan] #1792229 21/05/2014 17:09
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 173
F
fei Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
F
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 173
Jeg burde vel kjørt med mindre trykk, men har ikke testet. Den ble levert med 15psi. Brukte det en stund før jeg tappet ut til 12psi. Har vel hatt det slik av gammel vane. Liker det godt, men har ikke prøvd mindre. Har heller ikke testet på snø enda. Skal tappe ut til 6-7psi imorgen :-)

Veier 68-69kg.

Redigert av fei; 21/05/2014 17:09.
Re: Fatbike: Modding av Diamura [Re: Dan] #1792270 21/05/2014 18:27
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 23
F
Finn olav Offline
Fersking
Offline
Fersking
F
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 23
22 - 34 gir 1,466 og 28 - 42 gir 1,51 i utveksling , 24 - 36 gir også 1,51 i utveksling , denne innfo er hentet fra tabellen som står i terengsykkel nr 42 ( april 2013 ) :-)

Re: Fatbike: Modding av Diamura [Re: Dan] #1792299 21/05/2014 19:19
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W Offline
Diamonds are forever
Offline
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Bare å dele antall tenner på krankdrevet med antall tenner på drevet bak.
22/34=0.647
28/42=0.666
24/36=0.666


jeg har kjørt 22/34 (med hhv 3x9 og 2x9) som laveste gir siste to vintere.
På 9.5kg karbonfaten som jeg ruller rundt på asfalt og grus og plager landeveisfolk og Birkebeinere med om dagen så har jeg 1x11 med 28 foran og 10-42 bak. Smetter på en 30T foran relativt snart.



Redigert av Espen W; 21/05/2014 19:24.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Fatbike: Modding av Diamura [Re: kirderf] #1792319 21/05/2014 19:46
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 48
Snowshoe Offline
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 48
Sitat: kirderf
Så da blir konklusjonen at Bud/Lou fungerer fint på F4 med fornuftig/realistisk dekktrykk?


--------------------------------------------------------

Tire. Lou 4,8.
Tube. 4,7.
psi. 3 (SKS AIRCHECKER).
Clearance to left chainstay. 4mm.
Clearance to right chainstay. 6mm.

Gear no: 4 (22 front - 23 rear).
Rider. 100kg.

Test track. Steep grassy upphill.

Conclusion. Tireknobs hit the right chainstay when I pedalled hard.

--------------------------------------------------------

100kg ger stor belastning när det går tungt. Lättare cyklister ger inte samma belastning innan cykeln istället flyttas framåt.
Smalare slang kan göra däcket smalare.

Norsk. Engelsk. Svensk.
Google Translate is my friend ICON_SMILE

Re: Fatbike: Modding av Diamura [Re: Snowshoe] #1792439 21/05/2014 22:10
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Ripen Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Sitat: Snowshoe
Sitat: kirderf
Så da blir konklusjonen at Bud/Lou fungerer fint på F4 med fornuftig/realistisk dekktrykk?

--------------------------------------------------------

Tire. Lou 4,8.
Tube. 4,7.
psi. 3 (SKS AIRCHECKER).
Clearance to left chainstay. 4mm.
Clearance to right chainstay. 6mm.

Gear no: 4 (22 front - 23 rear).
Rider. 100kg.

Test track. Steep grassy upphill.

Conclusion. Tireknobs hit the right chainstay when I pedalled hard.

--------------------------------------------------------

100kg ger stor belastning när det går tungt. Lättare cyklister ger inte samma belastning innan cykeln istället flyttas framåt.
Smalare slang kan göra däcket smalare.

Norsk. Engelsk. Svensk.
Google Translate is my friend ICON_SMILE


Try with a smaller tube, 3.0 or max 4.0, the tire gets wider with bigger tubes.


Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS





Re: Fatbike: Modding av Diamura [Re: Ripen] #1792445 21/05/2014 22:36
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 48
Snowshoe Offline
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 48
Sitat: Ripen
Sitat: Snowshoe

Smalare slang kan göra däcket smalare.

Norsk. Engelsk. Svensk.
Google Translate is my friend ICON_SMILE


Try with a smaller tube, 3.0 or max 4.0, the tire gets wider with bigger tubes.



Try with a smaller tube,,, the tire gets wider with bigger tubes. = Smalare slang kan göra däcket smalare (På Svenska). ICON_SMILE

3,0 = trubbel vid reparasjon ute på tur med +4"dekk.

Re: Fatbike: Modding av Diamura [Re: Snowshoe] #1792447 21/05/2014 22:41
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 3,440
anderfo Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 3,440
Sitat: Snowshoe
Sitat: Ripen
Sitat: Snowshoe

Smalare slang kan göra däcket smalare.

Norsk. Engelsk. Svensk.
Google Translate is my friend ICON_SMILE


Try with a smaller tube, 3.0 or max 4.0, the tire gets wider with bigger tubes.



Try with a smaller tube,,, the tire gets wider with bigger tubes. = Smalare slang kan göra däcket smalare (På Svenska). ICON_SMILE

3,0 = trubbel vid reparasjon ute på tur med +4"dekk.

Jaha?
Med 2.2-2.5" Maxxis-slanger kan jeg fint få 4.8"-dekk til å sitte på min sykkel. Må bare pumpe opp til ca 20 psi, trille noen meter og så slippe ned til kjøretrykk igjen. Har aldri prøvd det i garasjen - kun i skogen...

Re: Fatbike: Modding av Diamura [Re: Snowshoe] #1792506 22/05/2014 07:01
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Ripen Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Sitat: Snowshoe
Sitat: Ripen
Sitat: Snowshoe

Smalare slang kan göra däcket smalare.

Norsk. Engelsk. Svensk.
Google Translate is my friend ICON_SMILE


Try with a smaller tube, 3.0 or max 4.0, the tire gets wider with bigger tubes.



Try with a smaller tube,,, the tire gets wider with bigger tubes. = Smalare slang kan göra däcket smalare (På Svenska). ICON_SMILE

3,0 = trubbel vid reparasjon ute på tur med +4"dekk.


Det er ikke riktig.
Jeg bruker kun 3.0 slanger selv både foran og bak i 4,8" dekk, og det fungerer helt prima.
Jeg bruker Specialized (grøss) sine freerideslanger, Maxxis sine skal også fungere greit.


Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS





Re: Fatbike: Modding av Diamura [Re: Dan] #1792518 22/05/2014 07:21
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 48
Snowshoe Offline
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 48
Riktigt att spezialized 3.0 slang fungerer fint när den är ny. Men prova att laga med lapp en kall och regnig dag.
Jag använder spezialized 3.0 på min Mk2.

Re: Fatbike: Modding av Diamura [Re: Dan] #1792525 22/05/2014 07:28
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Ripen Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Lappe i felten? Tja... Da spiller det vel liten rolle hvilken slangestørrelse man har?

Nå har jeg ikke punktert med freerideslange ennå, sykla med det siden november i fjor, men jeg har uansett alltid med ekstra slange.
Gidder ikke å bruke tid på å lappe i skauen, da skal jeg sykle.


Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS





Re: Fatbike: Modding av Diamura [Re: Dan] #1792690 22/05/2014 10:32
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 48
Snowshoe Offline
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 48
Jeg har alltid 1 slang med meg + lapper om det blir dobbel punktering.
På 3,0l.slang vill lappen gärna lossna när man pumpar upp den i ett +4" dekk om den är nylappad.
Lappe hemme og pumpe neste dag fungerer fint ICON_SMILE

Re: Fatbike: Modding av Diamura [Re: Snowshoe] #1792735 22/05/2014 11:10
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W Offline
Diamonds are forever
Offline
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Sitat: Snowshoe
Jeg har alltid 1 slang med meg + lapper om det blir dobbel punktering.
På 3,0l.slang vill lappen gärna lossna när man pumpar upp den i ett +4" dekk om den är nylappad.
Lappe hemme og pumpe neste dag fungerer fint ICON_SMILE



Lezyne glueless patch er veldig tynne og stretchy, jeg brukte en slik (med lim) og det funka der vanlig lapp bare rullet rett av da slangen ble blåst opp.


Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Fatbike: Modding av Diamura [Re: Dan] #1792833 22/05/2014 12:52
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 48
Snowshoe Offline
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 48
Takk för lezyne-tipset. Ska provas.

Re: Fatbike: Modding av Diamura [Re: Dan] #1792918 22/05/2014 15:08
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173
rørleggern Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173
Slangeløst gutter, slangeløst.

Angående kasset modifiseringer tror jeg starter med Ripen sin metode. Slik at det ikke blir for lett på asfalt med speedster og ikke for tungt på sti med snowshoe.

Re: Fatbike: Modding av Diamura [Re: rørleggern] #1793942 23/05/2014 22:57
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173
rørleggern Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173
Sitat: rørleggern
Finner gladpack i butikken. Eller nesten sikker på at du har det på kjøkkenet. På pakken står det plastfolie.

Jeg har delt en rull i to. Enklere å jobbe med.

Først felgbånd evt tyvek
En runde med isolasjonstape på hver side av felgkant. Jeg delte isolasjonstapen i to, slik at jeg brukte hver del på hver side.
Dobbelside tape på felgkant og 45 grader ned mot felgbunn.
8-10 runder med gladpack (plastfolie)
Så en liten tapebit på gladpacken over ventilhullet. Litt ekstra beskyttelse. Lag hull stikk inn Ventil. Klem gladpack godt rundt over felgkant. Sett på dekk, full på guffe. Og pump opp. Her trengs det kun håndpumpe, vis man liker treninga.
Gladpacken kan gli noe ned mot felgkant og dekk. Så friser etter man har kjørt en god runde.
Dette er nesten samme måte som ghetto. Bare at gladpack veier 1/15 del. Og ikke minst koster 1/20 del. Og veldig enkelt å oppdrive.
Jeg satt opp dette med dillinger i vinter på 100 mm felg. Satt som et skudd i 2 mnd til jeg tok det av for jeg solgte sykkelen. Dillinger er kravstore for å sette opp slangeløst. Hvertfall min erfaring. Helt til jeg la om til gettho og så gladpack.
Med snowshoe som jeg bruker nå, var alt en lek. Sikkert fordi de er slangeløst kompatibel.


Her er en bildevisning. Oppsett på mitt nye glis bigbob 5.0
Gladpack slangeløst. Tyvek som jeg lakkerte orange

https://www.dropbox.com/s/vjzcbjd6wygutry/DSC_0282.jpg
https://www.dropbox.com/s/xgnmqi90h4khdpd/DSC_0283.jpg
https://www.dropbox.com/s/57jlc0lrkegz02v/DSC_0284.jpg
https://www.dropbox.com/s/5p17zoqaqm4mb78/DSC_0285.jpg
https://www.dropbox.com/s/3twsrljc0y2106p/DSC_0286.jpg
https://www.dropbox.com/s/7o8b0e4xddsnylq/DSC_0287.jpg
https://www.dropbox.com/s/3sdfwoapbj8g3gm/DSC_0289.jpg
https://www.dropbox.com/s/zxss6wg1yzavm3b/DSC_0290.jpg
https://www.dropbox.com/s/2symc768bemx1eq/DSC_0291.jpg
https://www.dropbox.com/s/eaj0t3sh3syppgn/DSC_0293.jpg
https://www.dropbox.com/s/bnsqulmugovhs7n/DSC_0295.jpg
https://www.dropbox.com/s/7vcgq97c66r44ul/DSC_0297.jpg
https://www.dropbox.com/s/kxdi2ruwftku2q7/DSC_0298.jpg
https://www.dropbox.com/s/yujftcvylna5loe/DSC_0299.jpg
https://www.dropbox.com/s/567reerndx5mo0h/DSC_0302.jpg

Håper dette hjelper, for de som er lei punktere

Side 28 av 48 1 2 26 27 28 29 30 47 48

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå