Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Forslag: Minst 30 innlegg for å selge ting?

Re: Forslag: Minst 30 innlegg for å selge ting? [Re: Raskall] #1786522 13/05/2014 09:35
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Fordelen med Terrengsykkel.no i forhold til Finn er jo at her kan alle gå gjennom historien til brukeren. Er det en bruker med kun salgsannonser f.eks ville jeg tatt ekstra forholdsregler.

Man kan jo lett selv innføre Raskalls forslag om at selgere bør ha hatt en viss aktivitet før den finnes verdig. Sjekk selgeres forumhistorie. Sørg for å ha et ekte navn og et ekte telefonnummer. Møt gjerne opp personlig.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Forslag: Minst 30 innlegg for å selge ting? [Re: Raskall] #1786550 13/05/2014 10:07
hjort Offline
Entusiast
Entusiast

Jøss - det regner gitt !
Re: Forslag: Minst 30 innlegg for å selge ting? [Re: hjort] #1786734 13/05/2014 13:46
MuddyBear Offline
Måsabjønn
Måsabjønn
En god markedsplass for sykkelrelaterte ting hever et forum som dette. Har ikke skjønt hvorfor forhandlere ikke kan ha en ”premium” konto som de betaler for, som gir dem tilgang til å selge her også, men TS om det.

Det er vel to problemer som tas opp:
1) Det er ønskelig å unngå omsetning av tjuvgodts
2) Det er ønskelig å unngå svindel

Forslaget om x antall poster har blitt diskutert, men det har en viss verdi. Ikke som beskrevet, men som påminnelse til alle at når man kjøper, er det greit å sjekke hva annet vedkommende har skrevet på forumet. Er det mye annet salg, uten klager fra kjøper i etterkant, kan det være et kvalitetstegn.

Er det en som er med på fellesturer, eller har et klart nettverk her inne, et annet tegn. (svært få vil ønske å bli hengt ut foran venner og kjente som en svindler)

Har man ingen ting fra før, er det et varsku, og krever mer forsiktighet fra kjøper, som å møte opp i person. Det er helt klart noen på forumet her jeg ikke ville vært bekymret for å kjøpe usett fra, selv om jeg aldri har møtt ham, basert på hans poster.

Som kjøper har man ansvar, det bør ikke automatiseres og legges over på administrator.

Skal TS likevel utvikle noe mer attraktivt, se for eksempel til eBay, og måten de har en knapp hvor kjøpere kan si om det var en positiv eller negativ opplevelse.
Det kan nok også hende at noen av disse storselgerne har tilgang på restlagre til butikker.. og omgår dette med at kun private skal selge. Åpner man for butikker, unngår man dette, og får en mer levende og dynamisk markedsplass, som TS kanskje også kan ta betalt for.

Redigert av MuddyBear; 13/05/2014 13:46.
Re: Forslag: Minst 30 innlegg for å selge ting? [Re: Raskall] #1786769 13/05/2014 14:47
KnutAa Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Raskall

Og for dere som latterliggjør forslaget om 30 innlegg: Det var ment som et forslag på å få inn en eller annen form for kvalitetsikring på innlegg på salgsforumene. Det har i det siste vært både svindelforsøk og mulig salg av tyvegods på forumet.

Så da er vi for svindel og tyvgods hvis jeg syns forslaget ditt er tull?!?

Uaktsomt heleri er straffbart og kjøpers ansvar (ikke terrengsykkels). Dette er et ekstra ansvar kjøper av veldig billige sykkeldeler må ta alvorlig uansett om forumet er lett eller mye moderert, regulert, komplifisert osv.

Det som gjør dette forumet veldig bra er tilgangen på kjøpere og selgere pga lav terskel. Dette fører til at det både er mulig å få kjøpt og solgt ting som ikke ville vært mulig ellers og som gagner alle.

Det er kjempelett å unngå å bli lurt. Ikke kjøp av noen du ikke stoler på eller kan møte på en overbevisende måte. Dette betyr av og til at man faktisk må la et potensielt kupp gå fra seg...

http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/2022/2130/2131
Sitat: http://jusinfo.no/
Det er videre tilstrekkelig for å ha begått uaktsomt heleri at vedkommende visste eller burde ha forstått at et utbytte stammet fra en straffbar handling, uten at vedkommende behøver å vite konkret hvilken straffbar handling utbyttet stammer fra. Spørsmålet er om vedkommende har vært så aktsom som det er rimelig å kreve i en slik situasjon, utfra ytre tegn som salgssted, forklaring om opphav, tidsmoment mv.

Redigert av KnutAa; 13/05/2014 15:00.

No added style
Re: Forslag: Minst 30 innlegg for å selge ting? [Re: MuddyBear] #1786850 13/05/2014 17:09
O
ohm Offline
Medlem
Medlem
O
Hva er verst, noen brukere som kun selger ting eller at andre tråder fylles opp av meningsløse kommentarer for å komme opp i tilstrekkelig postcount?
Jeg har selv 38 poster totalt på 2 år (39 med denne) men har likevel fulgt forumet her nøye. Kan vel si at jeg er en typisk forumlusker som ikke sier så mye, stort sett fordi jeg ikke har så mye viktig å si som ikke har blitt sagt av andre. Er jeg dermed en "dårligere" forumbruker som ikke fortjener retten til å legge inn en annonse når jeg har en sykkel å selge?

Santa Cruz carbon Nomad 11'
Re: Forslag: Minst 30 innlegg for å selge ting? [Re: KnutAa] #1786855 13/05/2014 17:10
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: KnutAa
Sitat: Raskall

Og for dere som latterliggjør forslaget om 30 innlegg: Det var ment som et forslag på å få inn en eller annen form for kvalitetsikring på innlegg på salgsforumene. Det har i det siste vært både svindelforsøk og mulig salg av tyvegods på forumet.

Så da er vi for svindel og tyvgods hvis jeg syns forslaget ditt er tull?!?

Uaktsomt heleri er straffbart og kjøpers ansvar (ikke terrengsykkels). Dette er et ekstra ansvar kjøper av veldig billige sykkeldeler må ta alvorlig uansett om forumet er lett eller mye moderert, regulert, komplifisert osv.

Det som gjør dette forumet veldig bra er tilgangen på kjøpere og selgere pga lav terskel. Dette fører til at det både er mulig å få kjøpt og solgt ting som ikke ville vært mulig ellers og som gagner alle.

Det er kjempelett å unngå å bli lurt. Ikke kjøp av noen du ikke stoler på eller kan møte på en overbevisende måte. Dette betyr av og til at man faktisk må la et potensielt kupp gå fra seg...

http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/2022/2130/2131
Sitat: http://jusinfo.no/
Det er videre tilstrekkelig for å ha begått uaktsomt heleri at vedkommende visste eller burde ha forstått at et utbytte stammet fra en straffbar handling, uten at vedkommende behøver å vite konkret hvilken straffbar handling utbyttet stammer fra. Spørsmålet er om vedkommende har vært så aktsom som det er rimelig å kreve i en slik situasjon, utfra ytre tegn som salgssted, forklaring om opphav, tidsmoment mv.

Nå har redaktøren kommet trådstarter i møte, så da er nok poenget med tråden oppnådd. Synes det kommer vel mye surmaga kritikk til en problemstilling som tydeligvis bør taes på alvor. (Sånn generelt sett altså ...)

Re: Forslag: Minst 30 innlegg for å selge ting? [Re: Brusdalen] #1786970 13/05/2014 20:35
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Brusdalen
Nå har redaktøren kommet trådstarter i møte, så da er nok poenget med tråden oppnådd. Synes det kommer vel mye surmaga kritikk til en problemstilling som tydeligvis bør taes på alvor. (Sånn generelt sett altså ...)

+1

Re: Forslag: Minst 30 innlegg for å selge ting? [Re: Raskall] #1787031 13/05/2014 23:04
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Hehe, jeg sitter og leser i google cache på trialdude-salgsannonsene. Jeg skjønner ikke at dette gikk meg hus forbi?

Det er en uting med språkmoderering av nettsider. Generelt, så resulterer det bare i en selektering av infam snirklete retorikk, og utestengelse av nordlendinger... :-)

Raskall, jeg skjønte ikke hvorfor du skulle ta på deg rollen å instruere andre brukere i hva som er betingelsene for å skulle få legge ut salgsannonser, eller rettere sagt, dine betingelser? Jeg sikter da til dette jeg fant i cache:

Quote:

Et annet tips kan også være å delta litt på andre underforum som ikke dreier seg om salg. Dette er ikke en gratistjeneste for rubrikkannonser. Det er et diskusjonsforum om (terreng-)sykling.

Forkledd som "tips" selvfølgelig.

Det er vel heller ikke vanskelig å skjønne at noen legger ut 100 salgsannonser. Annonsene konkurrerer om oppmerksomhet. Okkuperer man salgsfeltet, så selger man bedre. Har man 100 varer, kan man legge ut 100 annonser, det er ikke spam-bumping. Det genererer også aktivitet som er ønskelig fra forumets side.

Chalshus kom jo også med en svært ufin hinting om tyvegods. Der svarte trialdude kun med ett ord: samlemani. Hva som er poenget med å spørre noen om de har stjålet delene, det kan du jo lure på. Var det en konkurrent, Chalshus. Ærlig talt, dette er råtten oppførsel, mye mer råttent enn å snakke litt piss.

Dersom redaktøren har krevd svar på samme usmakelige måte, så er det neppe rart om tilbakemeldingene blir infantile. Men det får ikke jeg vurdere, jeg har ikke funnet så mange snapshots å kikke på... Generelt så er det vel slik at den som sletter, den har noe å skjule. Dette noe sykkeløyvind lærte om under journalistutdannelsen?

Ufint, folkens, ufint.

Re: Forslag: Minst 30 innlegg for å selge ting? [Re: Raskall] #1787135 14/05/2014 07:44
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Trialdude ble bedt om å endre språkbruken, hvorpå han ba redaksjonen suge seg og skyte seg.

Noe å skjule har vi ikke her i hvert fall. Men jeg vet jo at du liker konspirasjonsteorier og hersketeknikker selv.

Soom redaktør så har man et ansvar og en oppgave å redigere, det ligger egentlig litt i navnet på stillingen. Endring, ikke-publisering osv ligger innunder denne stillingsbeksrivelsen.

En redaktør har rett og slett som jobb å bestemme hva som står i det mediet han er redaktør for. Sletting av uønsket materiale går dermed rett inn under redaktørens oppgave uten at det bryter noen som helst etiske prinsipper. Men at det følger et ansvar med makten til å bestemme hva som står et sted lærte jeg selvfølgelig under journalistikkutdannelsen.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Forslag: Minst 30 innlegg for å selge ting? [Re: Raskall] #1787155 14/05/2014 08:12
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Tåpelig utsagn, alle vet jo at syklister er alt for stive til å suge seg

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Forslag: Minst 30 innlegg for å selge ting? [Re: Raskall] #1787201 14/05/2014 08:55
sveinaa Offline
More than words
More than words
Det vil alltid være en viss risiko for å treffe på uærlige folk. Dette kan ikke salgskanaler uten ansvar for handelen som feks finn.no, ebay.com eller for den saksskyld terrengsykkel.no gjøre noe med. Realiteten er faktisk så enkel som at de involverte parter i en handel må forsikre seg om at det de gjør er lovelig, da det er de involverte som jfr. norsk lov er strafferettslig ansvarlig ved feks kjøp av tyvgods eller lignende.

Punktum.

Ps.
Dette blir litt generelt og er ikke om nevnte nic. Liker man ikke en selger pga. et eller annet forhold, så handler man bare ikke med han/henne.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Forslag: Minst 30 innlegg for å selge ting? [Re: sveinaa] #1787265 14/05/2014 09:56
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Sitat: sveinaa

Ps.
Dette blir litt generelt og er ikke om nevnte nic. Liker man ikke en selger pga. et eller annet forhold, så handler man bare ikke med han/henne.

Helligbrøde.

På terrengsykkel.no sine salgssider, så skal alle bry seg med alt og alle.

(Og så hisser man seg i etterkant opp over at de ber folk gå og henge seg, eller whatever.)

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support