Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

hvorfor #enduro ?

Re: hvorfor #enduro ? [Re: jens fredrik] #1784416 09/05/2014 16:50
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Sitat: jens fredrik
Sitat: Espen J

Ikke knekt noe som helst! Har bremser, bruker dem, skjønner at otb med landing i swartztika-posisjon delvis limt til et tre er vondt. Ser ikke poenget med å polstre meg såpass at jeg kan kjøre hvor som helst uten å bruke hodet og overleve uten skrubbsår.

Jeg bruker som regel hjelm, briller, knebeskyttere og hansker på stitur. Grunnen er som følger:

- Hjelm. Jeg trenger hodet mitt til jobben min og vil minimere risiko for hodeskader så langt det lar seg gjøre.
- Briller. Dritirriterende å få rusk og slikt i øyet pluss at øyne er relativt viktige organer.
- Knebeskyttere. Jeg slår meg en hel del når jeg sykler. Med knebeskyttere slår jeg meg litt mindre uten at det hindrer meg nevneverdig.
- Hansker. Greit å kunne ta seg for uten å plukke småsteiner ut av henda hele tiden.

Til heisbasert sykling, shuttlig eller Enduro bruker jeg helhjelm med goggles, ryggplate og leatt-brace(to sistnevnte kun til shuttlig/heis). Her går det ofte ganske fort og siden jeg ikke sykler så mye oppover er det ikke så mye til hinder.

Dette har ingenting med å ikke slå seg å gjøre, men å minimere risiko for alvorlige skader der det lar seg gjøre. Å tryne skikkelig gjør vondt nok med hjelm og pads til at jeg prøver å unngå det.

Dette er jo også innenfor Normalen™, som jo også har fulgt syklinga opp gjennom et par tiår vil jeg tro (har bare vært med på ett av dem som syklist selv). Svaret jeg siktet til er mer Loff1 her som helgarderer seg med rustning og nakkestøtte for en rolig tur i skogen. Jeg mener det blir litt vel mye av bobleplast-generasjonen.

Trønder osv
Re: hvorfor #enduro ? [Re: Espen J] #1784423 09/05/2014 17:00
Loff 1 Offline
Entusiast
Entusiast
Svaret jeg siktet til er mer Loff1 her som helgarderer seg med rustning og nakkestøtte for en rolig tur i skogen. Jeg mener det blir litt vel mye av bobleplast-generasjonen.

Føkk... må jeg kjøpe meg nakkestøtte også, nå?

Re: hvorfor #enduro ? [Re: Loff 1] #1784435 09/05/2014 17:26
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Loff 1
Svaret jeg siktet til er mer Loff1 her som helgarderer seg med rustning og nakkestøtte for en rolig tur i skogen. Jeg mener det blir litt vel mye av bobleplast-generasjonen.

Føkk... må jeg kjøpe meg nakkestøtte også, nå?

Jepp! kan aldri bli for trygt!

Trønder osv
Re: hvorfor #enduro ? [Re: Espen J] #1784439 09/05/2014 17:39
Loff 1 Offline
Entusiast
Entusiast
Jepp! kan aldri bli for trygt!

Ok da.... føkk... dyre de greiene der... tror jeg dropper det så lenge. Om jeg brekker nakken får jeg heller ta det opp til vurdering ICON_WINK

Bare en ting jeg lurer litt på... er du en sånn som insisterer på å _ikke_ bruke bilbelte?

Redigert av Loff 1; 09/05/2014 17:48.
Re: hvorfor #enduro ? [Re: VemundSimensen] #1784446 09/05/2014 17:53
Espen J Offline
Besatt
Besatt
På ingen måte, men jeg er en av de som sykler til jobb uten hjelm! Forskning viser at beskyttelse hjelper deg med å overleve om du havner i en ulykke, slik jeg ser det har du da valget om å oppføre deg så du ikke havner i en ulykke (og godta rissikoen for det som er utenfor din kontroll), eller å oppføre deg så du havner i ulykker, men tåler det bedre. Bbegge deler samtidig er mulig men har vist seg skjelden i praksis. Mitt inntrykk er at adrenalinfølelsen er noe av det samme. Når det er sagt så vil du aldri se meg på terrengsykkeltur eller landeveistur uten hjelm.

Trønder osv
Re: hvorfor #enduro ? [Re: Espen J] #1784448 09/05/2014 17:59
pez d spencer Offline
Veteran
Veteran
På ingen måte, men jeg er en av de som sykler til jobb uten hjelm! Forskning viser at beskyttelse hjelper deg med å overleve om du havner i en ulykke, slik jeg ser det har du da valget om å oppføre deg så du ikke havner i en ulykke (og godta rissikoen for det som er utenfor din kontroll), eller å oppføre deg så du havner i ulykker, men tåler det bedre. Bbegge deler samtidig er mulig men har vist seg skjelden i praksis. Mitt inntrykk er at adrenalinfølelsen er noe av det samme. Når det er sagt så vil du aldri se meg på terrengsykkeltur eller landeveistur uten hjelm.

Men hva er problemet med å bruke hjelm også til jobbsykling - for tungt å ha på hodet - hjelmen ødelegger sveisen?

Hva med å gå foran som ett godt eksempel ICON_SMILE

Re: hvorfor #enduro ? [Re: VemundSimensen] #1784449 09/05/2014 18:01
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jobb/transportsykling og hjelm er blindspor. På tide å få tilrettelagt slik sykling at hjelm er overflødig.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: hvorfor #enduro ? [Re: pez d spencer] #1784464 09/05/2014 18:39
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Sitat: pez d spencer

Men hva er problemet med å bruke hjelm også til jobbsykling - for tungt å ha på hodet - hjelmen ødelegger sveisen?

Hva med å gå foran som ett godt eksempel ICON_SMILE

Tja, på min pendlerute er jeg til stadighet den eneste syklisten som stopper på rødt, mens 40-åringer i hjelm og refleksjakke i beste fall tar til fortauet for å unnslippe, eller rett og slett gir beng. Min samvittighet som forbilde er ganske så ren. At jeg slipper å bære på noe ekstra på butikker og at jeg kan sykle fra jobb til cafe uten å skille meg ut fra det øvrige klientellet er også et pluss.

Men nok avsporing: fortsett #enduroprat!

Trønder osv
Re: hvorfor #enduro ? [Re: Espen J] #1784481 09/05/2014 19:25
Loff 1 Offline
Entusiast
Entusiast
[...] at jeg kan sykle fra jobb til cafe uten å skille meg ut fra det øvrige klientellet er også et pluss.

Du kunne eventuelt tatt av deg hjelmen når du kom til caféen, da... ICON_SMILE

Men altså; ikke meningen å spore over på jobbsykling/hjelm/tullball - det jeg prøvde å sikte mot var det faktum at man gjerne tar på seg bilbeltet uansett hva man skal med bilen - det er en automatisert del av det hele, og koster så lite at det ikke er noe poeng i å la være.

For meg har det blitt litt sånn med kne- og albubeskytterene; er så vant med at de er der at jeg igrunn ikke merker dem lengre. Seff kunne jeg hatt dem i sekken og kun hatt dem på når jeg skulle sykle nedoverstier - er vel endel som kjører den varianten, men selv synes jeg det er noe prakk å stå i skogen og knøle med det.

Jeg bruker også en 661 sub-gear t-skjorte med skulderpads; har smelt skuldrene i trestammer ved et par anledninger, og da er det fint med et lite skall der. Samtidig er den igrunn veldig komfy å ha som innerste lag; sitter tight, transporterer fukt og gjør at det ikke er så nøye sånn komfortmessig hva jeg har utenpå den igjen.

Til slutt har jeg en EVOC-sekk med innebygd ryggskinne, samt lange hansker. Jeg kunne sikkert spart noen gram på å nappe ut ryggplaten av sekken, men hvorfor i allverden skulle jeg gidde det? Og hanskene synes jeg er nødvendig for å ha godt grep - samt at å pille småstein ut av håndbaken ved tryn ikke er spesielt givende, så å slippe det er jo også en bonus.

Så da lurer jeg litt på hva av dette det er som pusher meg over i bobleplastgenerasjonen? Er jo et par paddings ekstra iforhold til oppsettet ovenfor som tydeligvis var innafor, men er det liksom så helt dramatisk overdrevet plutselig?

Dessuten er jeg jo bare en helhjelm unna å være fullstendig #enduro-klar, og det kan da ikke være noe minus i disse dager? (Ok... det mangler nok endel på kondis og noe på teknikken også, da... men altså...)

Re: hvorfor #enduro ? [Re: sykkeloyvind] #1784684 10/05/2014 08:59
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: sykkeloyvind
Hvordan er det med solbriller i helhjelm? Ser det kult ut liksom?
NEI! Og tror du jeg følte meg kul da jeg kom på at jeg hadde glemt cross/slalåm/utfor-brillene mine da jeg kom til Nesbyen og fant ut at jeg ville ha helhjelm?! Å kjøre med solbriller og helhjelm er nesten like dust som å kjøre helhjelm uten skjerm, og bittelitt kulere enn å ha skjermen på helhjelmen langt ned som en skyggelue så man har fri sikt til skjerm når man gønner nedover.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: hvorfor #enduro ? [Re: Espen J] #1784695 10/05/2014 09:22
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt

Dette er jo også innenfor Normalen™, som jo også har fulgt syklinga opp gjennom et par tiår vil jeg tro (har bare vært med på ett av dem som syklist selv). Svaret jeg siktet til er mer Loff1 her som helgarderer seg med rustning og nakkestøtte for en rolig tur i skogen. Jeg mener det blir litt vel mye av bobleplast-generasjonen.

Jeg er fortsatt uenig i at polstring gjør folk feige, dårlig motorisk eller dårlig til å ta gode beslutniger. Jeg insisterer på at guttungen skal bruke hjelm når han (løpe)sykler. Ikke fordi skadepotensialet for selve aktiviteten er så stor, men for å innprente at hjelm er naturlig når man sykler. Han slår seg hele tiden uansett, men følgene av en skikkelig fuckup blir litt mindre.

Ang. forskning på hjelmbruk og risiko er den forskningen, så vidt jeg har fått med meg, helt håpløst dårlig. Grunnen er at de ikke klarer å skille mellom uobserverbare egenskaper ved individene og hjelmbruk. Ofte sier de at det er de med hjelm som kræsjer oftere, så da må hjelmbruk bety at de tar større sjanser. Det er ikke nødvendigvis sant, siden det også kan bety at de som uansett tar risiko og kræsjer ofte vet dette og dermed beskytter seg mer. Hvorfor er det viktig? Jo, for det betyr at alle andre som tar lite risiko og er fornuftige kan minimere sjansen for alvorlige skader ved å bruke hjelm uten at de blir kamikazepiloter av den grunn.

Jeg sier ikke at vi skal ha hjelmpåbud eller noe slikt, men jeg mener det blir helt feil å si at hjelmbruk gjør at barn og voksne slutter å ta gode valg. Det er fortsatt så vondt å slå seg at folk bør ha sterke nok insentiver til å oppføre seg fornuftig. Om de gjør det er en helt annen sak, folk har oppført seg som tullinger siden tidenes morgen (antakeligvis).

Re: hvorfor #enduro ? [Re: VemundSimensen] #1784701 10/05/2014 09:30
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
I Sverige er det hjelmpåbud for barn og ungdom opp til 15-16 år, tror jeg.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: hvorfor #enduro ? [Re: VemundSimensen] #1784735 10/05/2014 11:47
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Sitat: VemundSimensen
Når kom hashtaggen foran enduro?
Hvorfor kom hadhtaggen foran enduro?
Hvorfor #enduro altså.

Og skjedde dette i år? Plutselig er det #enduro over alt og jeg hang ikke med på det lasset..

Takk.

#enduro er bare så 2013, i 2014 er det #fatbike

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: hvorfor #enduro ? [Re: Ynot] #1784899 10/05/2014 19:54
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Ynot

#enduro er bare så 2013, i 2014 er det #fatbike

Fatbike? Var det den døgnflua alle kjøpte i 2013 men de fleste syntes var tungt og treg ;-)

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: hvorfor #enduro ? [Re: VemundSimensen] #1784925 10/05/2014 20:36
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
Det er fordi de kjøpte feil #fatbike.

Re: hvorfor #enduro ? [Re: Lillosti29] #1784965 10/05/2014 22:14
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Fatbike-tilhengere minner meg om Apple-fanboys og Android-fantaster i én og samme pakke.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: hvorfor #enduro ? [Re: rockphotog] #1784999 10/05/2014 23:10
P
peterpan Offline
Avhengig
Avhengig
P
Sitat: rockphotog
Fatbike-tilhengere minner meg om Apple-fanboys og Android-fantaster i én og samme pakke.

Mer som en kombinasjon av betamax og hdtv-tilhengerne

Re: hvorfor #enduro ? [Re: rockphotog] #1785026 11/05/2014 05:02
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: rockphotog

Ingenting galt med fatbike vettu, men man skal ha en sykkel til ulike bruksområdet. Fatbiken brukte jeg i vinter, nå er det racer, transporter og stisykkel som får brukt seg ICON_SMILE

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: hvorfor #enduro ? [Re: VemundSimensen] #1785065 11/05/2014 08:09
VemundSimensen Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Fatbike har jeg gjort oo0pp min egen menig om, og fatbike har vi nokmtråder om. Fortsett der.

Derimot er #enduro er altså dissing av utstyrsjaget innenfor Enduro?

Klatre, klatre, klatre.... weeeee!
Re: hvorfor #enduro ? [Re: sanouka] #1785084 11/05/2014 09:12
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: sanouka
men ikke kom og si at man ikke skjønner hvorfor vi er dårlig likt når vi dukker opp i skogens ro (for)kledd som ninjaturtles ICON_SMILE

Jeg unngår mest mulig solbriller også. Jeg tror den anonymiseringen som blir resultatet av solbriller tar vekk litt av godviljen fra både fotvandrere og bilister. Mye lettere å instinktivt føle medmenneskelighet med noen man får øyekontakt med enn med en som kommer syklende og ser ut som et insekt.

Re: hvorfor #enduro ? [Re: sanouka] #1785093 11/05/2014 09:42
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jobb/transportsykling og hjelm er blindspor. På tide å få tilrettelagt slik sykling at hjelm er overflødig.

Da er vi vel over på diskusjon om crashpads og minimumsstørrelse på sandkorn igjen, eller hva?

Re: hvorfor #enduro ? [Re: Dan] #1785232 11/05/2014 15:27
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: Dan
men ikke kom og si at man ikke skjønner hvorfor vi er dårlig likt når vi dukker opp i skogens ro (for)kledd som ninjaturtles ICON_SMILE

Jeg unngår mest mulig solbriller også. Jeg tror den anonymiseringen som blir resultatet av solbriller tar vekk litt av godviljen fra både fotvandrere og bilister. Mye lettere å instinktivt føle medmenneskelighet med noen man får øyekontakt med enn med en som kommer syklende og ser ut som et insekt.

Et smil og et hei hjelper lenge - selv med briller og hjelm! Senest testet ut i dag - fungerte fin-fint.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: hvorfor #enduro ? [Re: Espen J] #1787032 13/05/2014 23:09
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Sitat: jens fredrik
Jeg skjønner ikke greia med at det ikke skal være lov med beskyttelsesutstyr om man sykler sakte? De som sykler sakte sykler fort nok til å slå seg noe jævlig de også, og de faller mye oftere...

Og hva er galt med å slå seg litt?

At du kan ende opp med varige men. Feks knuste kneskåler som gjør at du ikke kan sykle mer, og må skifte ut knærne dine før du blir 50. Har du sett en kneskål som ser ut som et puslespill med biter som stikker inn i leddet her og der? Hvordan tror du kirurgene fikser dette? Superlim?

Re: hvorfor #enduro ? [Re: tmork] #1787033 13/05/2014 23:12
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Sitat: tmork

Et smil og et hei hjelper lenge - selv med briller og hjelm! Senest testet ut i dag - fungerte fin-fint.

De dagene verden bare byr meg imot, så trekker jeg på meg en orga Rye-trøye, zoomer over til vestkanten, og skriker "flytt dem, jævlige hore" til samtlige jeg treffer på. Da hender det på slutten av turen at også jeg smiler.

Re: hvorfor #enduro ? [Re: Hvilepuls] #1787082 14/05/2014 06:36
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Hvilepuls
Sitat: tmork

De dagene verden bare byr meg imot, så trekker jeg på meg en orga Rye-trøye, zoomer over til vestkanten, og skriker "flytt dem, jævlige hore" til samtlige jeg treffer på. Da hender det på slutten av turen at også jeg smiler.

Er du i slekt med Asbjørnsen, Hvilepuls?

Sitat: Kvernsagn (1843)
Når verden går meg imot, og det unnlater den sjelden å gjøre, når dertil gis noen leilighet, har jeg stedse funnet meg vel ved å anvende friluftsvandringer som demper for min smule bekymring og uro.

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support