Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kommer ikke opp kneikene

Kommer ikke opp kneikene #1783811 08/05/2014 19:00
ScottRacing Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Kompisene skvetter opp bratte kneiker når vi er på stitur i skogen mens jeg kommer halveis før bakdekket spinner på en rot eller forhjulet løfter seg hvis jeg flytter meg bakover på sykkelen for å flytte tyngdepunktet.
I enkle partier er jeg stort sett raskest men på knotesti sliter jeg i bakkene.

Hva er det som gjelder ?

Stive opp demperen bak ?
Lavere lufttrykk ?
Jevnere tråkk ?
Mer fart i bunn av bakken ?

Æresmedlem i KrampeKameratene
Re: Kommer ikke opp kneikene [Re: ScottRacing] #1783819 08/05/2014 19:11
L
Lookatme Offline
Entusiast
Entusiast
L
Kan anbefale alle unntatt avstiving av demper. Prøv å slipp ut litt luft og tenk på å trå så du spinner minst mulig. Flytt rumpa frem på sete og len deg litt frem så forhjulene ikke løfter. Om ikke dette funker, skaff grovere dekk med mykere gummi.

Lykke til

Re: Kommer ikke opp kneikene [Re: ScottRacing] #1783823 08/05/2014 19:12
matsk Offline
Entusiast
Entusiast
Vet ikke med de to første tingene du spør om, men de to siste er det jeg tenker mest på når det er sånne småutfordringer man skal opp. Passe med fart inn - hvis det må tråkkes på vei opp så er det om å gjøre å holde det jevnt, og ikke minst planlegging/linjevalg. Forsøk å time eventuelle tråkk slik at du ikke tråkker hardt i akkurat når du har bakhjulet på ei rot, og juster kroppstillingen slik at du får nok vekt på begge hjulene.

Ellers kan det være en ide å finne en slik kneik med et par fine utfordringer og prøve den gjentatte ganger til den sitter, også gjenta det med en ny kneik med andre typer hindre:)

Redigert av matsk; 08/05/2014 19:13.
Re: Kommer ikke opp kneikene [Re: ScottRacing] #1783838 08/05/2014 19:34
Loff 1 Offline
Entusiast
Entusiast
Tror vel trikset her bare er å øve på kneiker til kroppen har lært seg vektplasseringen. Selv har jeg vel brukt trikset med å stå opp fra sete og tenke på at kroppsvekten helst skal stå rett oppå pedalene, men for en stor del så vet jeg at jeg slet med det du beskriver før, og at jeg sliter lite med det nå - uten at jeg helt vet nøyaktig hva jeg gjør forskjellig (og uten at jeg har gjort noen store endringer i oppsettet på sykkelen som kan forklare det heller).

Redigert av Loff 1; 08/05/2014 19:35.
Re: Kommer ikke opp kneikene [Re: ScottRacing] #1783950 08/05/2014 23:30
MuddyBear Offline
Måsabjønn
Måsabjønn
Hva er lufttrykket ditt? Er dekkene steinharde, er det litt vanskeligere.. men selv liker jeg litt trykk.

Jevnt tråkk, og som det står over, timing av tråkket er en nøkkelevne, samme er å kunne hele tiden justere kroppsvekten slik at den alltid er optimal mellom for og bakhjul. Dette er lettere når man løfter litt på rumpa.

Mange anbefaler mer fart i bunnen av bakken. Dette funker om det er en kort kneik man da kan rulle over med nok fart.
Men det gjør ikke mye for teknikken.

En annen ulempe er at om det er litt lengre bakke, må man gire om etter noen meter når farten avtar, og det gjør det noe vanskeligere å holde det jevne tråkket.

Så mitt råd er: finn en lang motbakke med crux og øv med rolig fart. Når du får mer kontroll, kan du øke farten i bunnen og øve på å endre fart og gir midt i crux.

Re: Kommer ikke opp kneikene [Re: ScottRacing] #1784008 09/05/2014 06:51
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Sitat: ScottRacing
Kompisene skvetter opp bratte kneiker når vi er på stitur i skogen mens jeg kommer halveis før bakdekket spinner på en rot

Hvis du spinner over en rot eller lignende må du prøve og posjonere ut tråkket og heller prøve tyngdeoverføringen mer. Ikke tråkk over en rot, men heller tråkk før og ha en tyngdeoverføring og dra med deg sykkelen over før du igjen tråkker. Dette gjelder både forhjulet og bakhjulet.

Edit: Sjekk video med flere syklister fra forumet her.

http://vimeo.com/42579764

Redigert av hrukin; 09/05/2014 06:57.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Kommer ikke opp kneikene [Re: ScottRacing] #1784183 09/05/2014 10:14
Pluto Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg synes det ofte går bedre i bratte kneiker om jeg holder et litt tyngre gir, og heller legger noe mere trøkk i pedalene.
Samtidig som tyngdepunktet må justeres med hvor kroppen står i forhold til pedalene.

Re: Kommer ikke opp kneikene [Re: ScottRacing] #1784258 09/05/2014 11:32
E
Emulius Offline
Medlem
Medlem
E
Seigere gummi med lavt trykk er vel enkleste "triks". Det hjelper ikke teknikken det heller, men forskjellen på et raskt xc-dekk og seigt stidekk er jo enorm (også i rullemotstand). Med Hans Dampf trailstar fremstår jeg som en teknisk habil kjederøykende astmatiker, mens med racing ralph fremstår jeg som den teknisk ubegavede, o2-snappende landeveissyklisten jeg er.

Re: Kommer ikke opp kneikene [Re: hrukin] #1784275 09/05/2014 11:51
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
. Ikke tråkk over en rot, men heller tråkk før og ha en tyngdeoverføring og dra med deg sykkelen over før du igjen tråkker. Dette gjelder både forhjulet og bakhjulet.

Ja godt tips. Istedofr dra vil jeg si dytt/skyt sykkelen forrover akkurat over rota/steinen el. Men det er bare ordlyden på samme teknikken.

Stokk og stein sykkelklubb
Re: Kommer ikke opp kneikene [Re: ScottRacing] #1784314 09/05/2014 12:36
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Ta en titt på videoen her for noen tips: http://terrengsykkel.no/index.php?id=3804
Å benytte seg av klissegummi er etter min mening et tips helt midt på treet. Å komme opp kneiker handler oftest om tyngdeoverføring, snarere enn dekkgrep.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Kommer ikke opp kneikene [Re: ScottRacing] #1784318 09/05/2014 12:40
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Kommer ikke opp kneikene [Re: Emulius] #1784323 09/05/2014 12:43
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
Sitat: Emulius
Med Hans Dampf trailstar fremstår jeg som en teknisk habil kjederøykende astmatiker, mens med racing ralph fremstår jeg som den teknisk ubegavede, o2-snappende landeveissyklisten jeg er.

Haha!

Re: Kommer ikke opp kneikene [Re: ScottRacing] #1784402 09/05/2014 16:14
O
ohjelm Offline
Ringrev
Ringrev
O
Dette sleit jeg mye med før også. Tipset om tyngre gir har gjort at jeg kommer opp mange nye steder. I det siste har jeg holdt meg på storeklinga ved all sykling på sti nettopp for å bli bedre på dette. Blir bakken lang og teknisk nok kommer jeg ikke alltid opp, men i hvert fall lenger enn før hvor jeg gikk i "granny-mode" så fort jeg så en bakke.

You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Re: Kommer ikke opp kneikene [Re: sykkeloyvind] #1785812 12/05/2014 10:22
E
Emulius Offline
Medlem
Medlem
E
Redaktøren og jeg er nok i forskjellige ender av skalaen når det kommer til tekniske ferdigheter - det som betegnes som crux i TS' videoer er stort sett utagbart for meg - uansett dekk. Men som den novisen jeg er har jeg det vesentlig morsommere og kommer frem (både opp og ned) på en helt annen måte med klissedekk. Og jeg sykler mye mer sti enn jeg elles ville gjort - og øver på vektoverføringer hver gang :-) På samme måte som telemark ble gøy da jeg byttet ut lærstøvler og fjellski med plast og alpinski. Selv om jeg ikke ble noe bedre teknisk av det heller.

Re: Kommer ikke opp kneikene [Re: ohjelm] #1786657 13/05/2014 12:11
MuddyBear Offline
Måsabjønn
Måsabjønn
Sitat: ohjelm
I det siste har jeg holdt meg på storeklinga ved all sykling på sti nettopp for å bli bedre på dette. Blir bakken lang og teknisk nok kommer jeg ikke alltid opp.

Dette er tilsvarende å holde høy fart. Lurt å øve på for å holde jevn og god fart over tid, samt hvordan forsere hindre uten å miste fart.
Men for å bedre teknikk i motbakke ser jeg ikke gevinsten. Det stemmer at man nok kommer lenger opp frem til farten avtar, men lærer man ikke teknikken, kommer man aldri helt opp.
Sitat: ScottRacing

I enkle partier er jeg stort sett raskest men på knotesti sliter jeg i bakkene.
Hva er det som gjelder ?

En annen løsning er å invitere til fellestur med fokus på teknikk, og be om å få praktisk råd og tips. Kombinerer man dette med en fototur, (som var populært for noen år siden) kan det bli en slager. Da har man noen som vil øve teknikk og kjøre samme strekker flere ganger, og noen som tar bilder og ønsker folk som kjører samme strekker flere ganger ICON_SMILE

Re: Kommer ikke opp kneikene [Re: Pluto] #1789948 17/05/2014 22:07
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Pluto
Jeg synes det ofte går bedre i bratte kneiker om jeg holder et litt tyngre gir, og heller legger noe mere trøkk i pedalene.
Samtidig som tyngdepunktet må justeres med hvor kroppen står i forhold til pedalene.

Synes dette kommer ann på lengden på kneika. I lengre klatringer kan man jo ikke ligge over evne i et for tungt gir. Personlig har jeg erkjent at det er mangel på balanse, vektoverføring og timing av tråkk (summert som teknikk) som begrenser meg. Er det en kort kneik med et crux man kommer over med moment kan man jo i grunn gunne på. Men har man samme kneika med 3 crux kommer man som regel ikke lenger en forbi 1 crux med denne teknikken. Har derfor begynt med å avslutte alle turer med å øve balanse på sykkelen.

Redigert av sveinaa; 17/05/2014 22:10.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Kommer ikke opp kneikene [Re: ScottRacing] #1789969 18/05/2014 00:09
Loff 1 Offline
Entusiast
Entusiast
+1 på balansetreningen; som nevnt i en annen tråd har jeg brukt røde lys til å øve trackstand en stund, noe som har vist seg å være ganske hjelpsomt i skogen. Nå kommer meg av-og-til igang igjen selv om det stopper litt opp i en vanskelig kneik, noe som er innmari gøy når det funker.

Re: Kommer ikke opp kneikene [Re: ScottRacing] #1789998 18/05/2014 07:43
M
maple Offline
Entusiast
Entusiast
M
Har slitt med samme problem som trådstartar. I vår bytta eg sykkel og plutselig klatrar eg kneiker og oppovercrux som om eg aldri har gjort noko anna.
Er det nokon som kan peike på nøkkeleigenskapar ved ein sykkel (fulldempa grov stisykkel) som gjer den godt egna til å klatre med? Hadde vore greitt å vite så eg veit kva eg skal ha og ikkje ha neste gang eg skal bytte sykkel.

Re: Kommer ikke opp kneikene [Re: ScottRacing] #1790002 18/05/2014 08:03
chili Offline
Ivrig
Ivrig
Type sykkel har mye å si også ja, hadde nylig akkurat samme opplevelse som Maple.
I mitt tilfelle handlet det også om at overrøret på ramma var for langt for meg, hvilket gikk kraftig utover balansepunktet. Jeg måtte velge mellom trykk på enten for- eller bakhjulet.
Løst dette midlertidig med et kortere stem, men ny sykkel i riktig størrelse var absolutt tingen ICON_WINK

NOTS – Vern om terrengsykling

Moderator  support