Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Trenger virkelig alle så grove sykler?

Re: Trenger virkelig alle så grove sykler? [Re: olechr] #1784371 09/05/2014 14:25
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: olechr
Sitat: Odinpodin
Ser veldig mange FS om dagen, men det er vel fortsatt unntakene som rocker FS på marathon? Hagen, Fiskvik, Manengen osv. rocker vel fortsatt stiv hekk?

Maraton i Norge er jo det samme som grusritt og de tenker bare vekt ;-)

Mange vekthorer der ja! ICON_SMILE
29 ht er det mest vanlige ja, men Hagen og Fiskvik har vel ikke noe særlig valg.. Manengen tryller nok frem en hårete 27,5 Spark snart..

Re: Trenger virkelig alle så grove sykler? [Re: Hardcore Old-schooler] #1784375 09/05/2014 14:35
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Hardcore Old-schooler
Jeg kjører ikke HT lenger, fordi FS er mye MORSOMMERE og KULERE. ;-)

Å i helvete hvor kom dette fra, den satt langt inne Ole.

Hva tenker dere HT folk om dette? (ikke du Sten)

Til info for dere som ikke vet hvem Ole egentlig er: Ole var og er forsatt en av landets beste XC rytter. Ole, Ola Kjøren og Anders Hovdenes var de tre som slåss om seieren på Birken
(husker ikke hvilket år) og Ole ende på tiden 2.41.08.

Ole og Anders, litt usikker på Ola (lenge siden vi har snakket) kjører idag FS sti sykkel fordi HT er dritt kjedelig i forhold.

Dette må være tøft for alle dere 02-runkere som ØNSKER dere var Ole og kunne vise til en slik tid på BIRKEN, mens Ole hele tiden ønsket og være MEG.

ERIK er best, fucker's

Ole du er en fri mann. Må gud være med deg.

Hver gang noen av dere 02-runkere begynner med noe som har med at HT er morsommere en FS så bør dere sykle fortere, hardere og tøffere enn Ole så er det greit.

Hah! Kjører 160mm og kaller seg Old-schooler (eller trengte du datehjelp for å få til en ny nick?). 160mm stisykkel blir ikke funnet opp før 2018 eller -19, det er først om 4-5 år, Old-schooler.......

Men for å komme til saken så spiller det ikke noe rolle hva du sykler på, det gjelder kun hva du sykler på. ????!!!!!

Det er det siste Ole og andre (du?) har innsett. Det gjelder å sykle på sti, det spiller ingen rolle om man sykler med 160 mm eller 100mm (sannhet med modifikasjoner, kommer tilbake på dette.)

Ole:Maraton i Norge er jo det samme som grusritt og de tenker bare vekt ;-)

Og det er dette tråden handler om. Alt for mange som ikke vil innse at man ikke trenger en grov sykkel. (Ole trur at han ble frelst av å sykle på FS, men det er stissyklingen som har reddet ham.)

Man trenger kun baller. Syklister rangeres etter ballestørrelsen. 200mm på sti, små baller, trehjulsykkel på sti store baller.
Hva var det du sykla på 160mm?
Du skal ha cred for å sykle med 26" dog, det må jeg si.

Quote:
hvis ikke, hold kjeft suppehuer.

Ja jeg jobber ikke idag, har fri.

Hvis ikke hva? Hvor mange år er det Ole har syklet fortere enn meg? Før det syklet jeg fortere enn ham i en mannsalder. Tipper mora hans gikk med bleie da jeg alt syklet terreng på en klunker.
Spis den!

Re: Trenger virkelig alle så grove sykler? [Re: sveinaa] #1784389 09/05/2014 15:39
mogens Offline
Besatt
Besatt
Sitat: sveinaa
Sitat: mogens
Rene vekkelsesmøtet dette. Skjønner jo at jeg har satset på feil (jern-) hest. Hva bør en som ikke har forsøkt seg på FS før egentlig ha? Til informasjon er jeg for pinglete i beina og hue til til en #enduro sykkel. Men lurer litt på om det finnes en sykkel som kan settes opp med både 100mm gaffel og 120mm gaffel uten at man må gjøre noe med bakdemperen? Pga horrible tekniske ferdigheter må det nesten være 29" hjul.

Rocky Mountain Element, som jeg har, er i utgangspunktet en 100mm FS 29er, men ble i fjor også solgt i en "BC Edition" med 120mm gaffel. Den går som XC-ramme.

Hvordan er den i størrelsen? Er de litt "små"?

Vil vel ikke si det, om du tenker på rammestørrelsen. Jeg er 183cm og kjøpte en Large. Det var testet en Element 970RSL i siste nummer av TS. Fikk ikke helt toppscore, det var vel nedoveregenskapene redaksjonen ikke mente var helt på høyde med de beste i testen. Men de var ganske fornøyd med den BC edition som de testet i fjor med 120mm gaffel. Jeg har iallfall kost meg mye på min, en 2013 950 RSL som jeg kjøpte på høstsalg i fjor. Når har ikke jeg fokus på å kjøre så hardt og fort nedover i grovt terreng, da. Styrevinkelen er på 70,6 grader (med 100mm gaffel), så det er brattere enn mange her foretrekker.

Her den på toppen av Arnanipa i Bergen:

Re: Trenger virkelig alle så grove sykler? [Re: Tange] #1784390 09/05/2014 15:41
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: Tange

Hah! Kjører 160mm og kaller seg Old-schooler (eller trengte du datehjelp for å få til en ny nick?). 160mm stisykkel blir ikke funnet opp før 2018 eller -19, det er først om 4-5 år, Old-schooler.......

[...]

Tipper mora hans gikk med bleie da jeg alt syklet terreng på en klunker.
Spis den!

160 mm har vel strengt tatt fått sin renessanse. Emil Carlson sykla rundt på noe som ble kalt stisykkel for en del år siden med 160mm, men syntes det den gangen ble for grovt. Mye har hendt med oppheng og gafler siden den gangen, så nå er 160mm mer gjengs.

"Beste" minnet fra tidlig 90-tallet var å sykle med vanlige joggesko og metall-tåklips i skogen. Kom stort sett hjem etter hver tur med blødende tær siden tåklipsene skar opp joggeskoga og fant veien videre innover i kjøttet.

Mine første klikkpedaler i 93 var en åpenbaring. Siden har jeg ikke sett meg tilbake, før jeg nå på transportsykkel og fatbike har flate pedaler for første gang siden 1992.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Trenger virkelig alle så grove sykler? [Re: Hardcore Old-schooler] #1784405 09/05/2014 16:18
Brad Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Teoretiker rotter er det nok av på forumet med fansi ord og kan ALT om hvordan man gjør det på papiret.

Det er kun en her som kan begge deler teorien bak det og kan overføre dette i praksis.

Du har aldri møtt meg. Hvorfor tror du da at jeg 'bare' er en teoretiker og ikke kan gjøre det jeg snakker om i praksis? Hvis du er i Trondheim eller Åre i sommeren kan vi godt ta en sykkeltur sammen og jeg kan vise det jeg prøvde snakke om innen.

Så nå kommer et siste spørsmål: Hva heter du?

Jeg heter Brad.

Re: Trenger virkelig alle så grove sykler? [Re: mogens] #1784407 09/05/2014 16:19
sveinaa Offline
More than words
More than words
Rene vekkelsesmøtet dette. Skjønner jo at jeg har satset på feil (jern-) hest. Hva bør en som ikke har forsøkt seg på FS før egentlig ha? Til informasjon er jeg for pinglete i beina og hue til til en #enduro sykkel. Men lurer litt på om det finnes en sykkel som kan settes opp med både 100mm gaffel og 120mm gaffel uten at man må gjøre noe med bakdemperen? Pga horrible tekniske ferdigheter må det nesten være 29" hjul.

Rocky Mountain Element, som jeg har, er i utgangspunktet en 100mm FS 29er, men ble i fjor også solgt i en "BC Edition" med 120mm gaffel. Den går som XC-ramme.

Vil vel ikke si det, om du tenker på rammestørrelsen. Jeg er 183cm og kjøpte en Large. Det var testet en Element 970RSL i siste nummer av TS. Fikk ikke helt toppscore, det var vel nedoveregenskapene redaksjonen ikke mente var helt på høyde med de beste i testen. Men de var ganske fornøyd med den BC edition som de testet i fjor med 120mm gaffel. Jeg har iallfall kost meg mye på min, en 2013 950 RSL som jeg kjøpte på høstsalg i fjor. Når har ikke jeg fokus på å kjøre så hardt og fort nedover i grovt terreng, da. Styrevinkelen er på 70,6 grader (med 100mm gaffel), så det er brattere enn mange her foretrekker.

Uansett flott sykkel. Jeg er vel heller ikke ute etter en "bombe" sykkel. Men noe som gir meg en smoothere reise og bedre traction oppover i litt knotete terreng. Fant en small ramme lik din. Men undrer meg litt på om den blir litt liten for mine 170cm når jeg ser på geometrien..

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Trenger virkelig alle så grove sykler? [Re: Akaly] #1784413 09/05/2014 16:43
Akaly Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Her er et annet viktig poeng som ofte blir glemt: 90% av all sykling er faktisk i oppoverbakker (det er statistisk bevist, bare sjekk det selv). Dermed er det ikke helt bak mål å vektlegge klatreegenskaper, til tross for at det som har vært mest #enduro de siste årene er nedoversyklingen.

Re: Trenger virkelig alle så grove sykler? [Re: sveinaa] #1784428 09/05/2014 17:08
mogens Offline
Besatt
Besatt
[quote=sveinaa]Rene vekkelsesmøtet dette. Skjønner jo at jeg har satset på feil (jern-) hest. Hva bør en som ikke har forsøkt seg på FS før egentlig ha? Til informasjon er jeg for pinglete i beina og hue til til en #enduro sykkel. Men lurer litt på om det finnes en sykkel som kan settes opp med både 100mm gaffel og 120mm gaffel uten at man må gjøre noe med bakdemperen? Pga horrible tekniske ferdigheter må det nesten være 29" hjul.

(fjernet bilde)

Uansett flott sykkel. Jeg er vel heller ikke ute etter en "bombe" sykkel. Men noe som gir meg en smoothere reise og bedre traction oppover i litt knotete terreng. Fant en small ramme lik din. Men undrer meg litt på om den blir litt liten for mine 170cm når jeg ser på geometrien..

Sykkelsenteret i Bergen har noen 2013-overliggere av Element 930 i M og L til grei pris.
De har alu-ramme, mens den jeg har har karbonramme med bakramme i alu.
http://www.sykkelsenteret.no/sykler/terrengsykkel/rocky-mountain/rocky-mountain-element-930-alu/

Re: Trenger virkelig alle så grove sykler? [Re: olechr] #1784442 09/05/2014 17:45
pez d spencer Offline
Veteran
Veteran
Sitat: baronKanon

Og så Specialized, da. Ikke kan de lage godt bakhjulsoppheng, ikke kan de kjøpe standardkomponenter, og de fleste som har rittsykler derfra ønsker å LOBOTOMERE driten! Startet bra ved å stjæle andres design og tilfeldigvis pumpe ut en haug av dem ut i Taiwan.

Når du blir syklet fra noen på Specialized med Fox gaffel, det må være sjukt kjipt? Tenk så fort de hadde kjørt med sykkelen din? ;-)

Ser ut som om Spesh'en gjør jobben for denna karen....
[video:youtube]http://youtu.be/jOlVJv7jAHg[/video]

Edit: funket dårlig å legge inn video fra tlf..

Redigert av pez d spencer; 09/05/2014 17:46.
Re: Trenger virkelig alle så grove sykler? [Re: pez d spencer] #1784515 09/05/2014 20:13
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Haha, det er en 29". Spør Ångvik hva han synes om 29".

Re: Trenger virkelig alle så grove sykler? [Re: pez d spencer] #1784517 09/05/2014 20:17
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Spesh er fortsatt en gjeng med advokater som tar det de vil, tror de. Penger fortjener de ikke, slik de oppfører seg. Starter bisnissen med å stjæle andres design, og følger opp i senere tid med søksmål i huet og ræva.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Trenger virkelig alle så grove sykler? [Re: Akaly] #1784532 09/05/2014 20:34
S
SgtPepper Offline
Avhengig
Avhengig
S
Jeg har hatt noen billige halvdempa sykler og en Canyon Nerve med 140mm vandring.

Geometrien har litt å si på opplevelsen, sykkelgleden og følelsen av trygghet i fart. Tror jeg da. Den føles mer stabil i fart, svinger og rufsete partier.

Jeg har hatt min Bagger siden 2011 og den er fortsatt like gøyal.

Jeg vil si ja.

Canfield Brothers Balance
Ragley Bluepig X
Re: Trenger virkelig alle så grove sykler? [Re: Akaly] #1784561 09/05/2014 21:18
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Akaly
Her er et annet viktig poeng som ofte blir glemt: 90% av all sykling er faktisk i oppoverbakker (det er statistisk bevist, bare sjekk det selv). Dermed er det ikke helt bak mål å vektlegge klatreegenskaper, til tross for at det som har vært mest #enduro de siste årene er nedoversyklingen.

Sykler bedre oppover med dagens sykkel enn det jeg har gjort på lenge. Til og med mine gamle sykler med 140 og brattere vinkler må vike for dagens sykkel. Både i vanlig grusbakker som teknisk klatring.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Trenger virkelig alle så grove sykler? [Re: baronKanon] #1784607 10/05/2014 05:15
R
Rukus Offline
Avhengig
Avhengig
R
Spesh er fortsatt en gjeng med advokater som tar det de vil, tror de. Penger fortjener de ikke, slik de oppfører seg. Starter bisnissen med å stjæle andres design, og følger opp i senere tid med søksmål i huet og ræva.

Tror du må ha en traumatisk opplevelse fra barndommen med en Spesh ICON_TONGUE kanskje den forgrep seg på deg? ICON_LAUGH hehe

det vanskelige er en lek, det umulige en utfordring....
Re: Trenger virkelig alle så grove sykler? [Re: baronKanon] #1784611 10/05/2014 05:49
tmork Offline
Lilloman
Lilloman

Ser at Specialized har en Ariel, det samme har Saracen. Vel å merke ulike bruksområder, men en eller annen advokat har vel sett på det identiske navnet.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Trenger virkelig alle så grove sykler? [Re: Akaly] #1784627 10/05/2014 07:04
J_A_H Offline
Ringrev
Ringrev
Fantastisk tråd!

Den store avsporingstråden blekner lett i forhold til denne. Nå har ikke jeg lest hvert eneste innlegg, men hoppet litt. Mulig at det gjorde det enda mer underholdene. Fra å starte med spørsmål om vandring og styrevinkel, kort innom hjulstørrelse O2 runking, drittkasting, advokater og hvem som sykler, eller har flest innlegg på forumet her..

Mitt bidrag:

innrømmelsen: Jeg sykler på langt nær så mye som jeg skulle gjort nå, og skulle gjerne ønske at jeg skulle brukt noe av tiden som brukes på forumet her ute på setet i stedet, kort og enkelt. årsaken er enkel: småbarnsperiode. ( joda, sikkert en tynn unnskyldning i noen øyne, men slik prioriterer jeg..)

første FSén min var en KHS XC504 med 100mm i hver ende. dette var i 07. veide vel 13-14 kg ish.. brukte denne mye i skogen på den tiden. sammen med forumheng, inspirasjon av sykkelfilmer som ROAM og NWD, samt oppslukt av stæshjag, så gikk det fort til 160mm vandring, først en Norco også en commencal miniDH.
Årsaken var at vi skulle jo sykle så mye i Hafjell. realiteten ble at det ble 1 tur i året.

I dag har jeg en Intense spider XVP, og synes denne er perfekt til mitt bruk, og skogene rundt meg på østlandet, hvor jeg befinner meg 98% av gangene det sykles.

Bor man nære en heis, eller blant fjell og fjorder, så ja takk til grov sykkel. i skogene på østlandet, så holder det med mindre vandring, så får man heller bli bedre teknisk. Det er ikke sykkelen, men rytteren det kommer an på.
Jeg synes det snutten med wade simmons og en dude til i BC er en god påminnelse.

Ride it out.. touch the brakes and you'll die..
Re: Trenger virkelig alle så grove sykler? [Re: J_A_H] #1784630 10/05/2014 07:08
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: J_A_H
Det er ikke sykkelen, men rytteren det kommer an på.
Jeg synes det snutten med wade simmons og en dude til i BC er en god påminnelse.

Det er rikitg. Men uansett hvordan du snur og vender på det så kjører man fortere nedover på en grov sykkel. (i de fleste tilfeller). Å bli super god tar flere år. Og bli bedre nedover ved å kjøpe en grovere sykkel tar timer.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Trenger virkelig alle så grove sykler? [Re: olechr] #1784631 10/05/2014 07:10
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K

Det er rikitg. Men uansett hvordan du snur og vender på det så kjører man fortere nedover på en grov sykkel. (i de fleste tilfeller). Å bli super god tar flere år. Og bli bedre nedover ved å kjøpe en grovere sykkel tar timer.

..og er mye enklere å kjøpe seg litt bedre enn og trene seg god.. ICON_SMILE

Re: Trenger virkelig alle så grove sykler? [Re: Kriss] #1784633 10/05/2014 07:12
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Kriss

..og er mye enklere å kjøpe seg litt bedre enn og trene seg god.. ICON_SMILE

Jepp særlig på det punktet her. I en grov nedoverkjøring så går man i en del tifleller fra å ikke tørre til og kjøre greit ned med en grovere sykkel :-)

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Trenger virkelig alle så grove sykler? [Re: Tange] #1784641 10/05/2014 07:32
H
Hardcore Old-schooler Offline
formerly known as Erik Angvik
H
Sitat: Tange
Jeg kjører ikke HT lenger, fordi FS er mye MORSOMMERE og KULERE. ;-)

Å i helvete hvor kom dette fra, den satt langt inne Ole.

Hva tenker dere HT folk om dette? (ikke du Sten)

Til info for dere som ikke vet hvem Ole egentlig er: Ole var og er forsatt en av landets beste XC rytter. Ole, Ola Kjøren og Anders Hovdenes var de tre som slåss om seieren på Birken
(husker ikke hvilket år) og Ole ende på tiden 2.41.08.

Ole og Anders, litt usikker på Ola (lenge siden vi har snakket) kjører idag FS sti sykkel fordi HT er dritt kjedelig i forhold.

Dette må være tøft for alle dere 02-runkere som ØNSKER dere var Ole og kunne vise til en slik tid på BIRKEN, mens Ole hele tiden ønsket og være MEG.

ERIK er best, fucker's

Ole du er en fri mann. Må gud være med deg.

Hver gang noen av dere 02-runkere begynner med noe som har med at HT er morsommere en FS så bør dere sykle fortere, hardere og tøffere enn Ole så er det greit.

Men for å komme til saken så spiller det ikke noe rolle hva du sykler på, det gjelder kun hva du sykler på. ????!!!!!

Det er det siste Ole og andre (du?) har innsett. Det gjelder å sykle på sti, det spiller ingen rolle om man sykler med 160 mm eller 100mm (sannhet med modifikasjoner, kommer tilbake på dette.)

Ole:Maraton i Norge er jo det samme som grusritt og de tenker bare vekt ;-)

Og det er dette tråden handler om. Alt for mange som ikke vil innse at man ikke trenger en grov sykkel. (Ole trur at han ble frelst av å sykle på FS, men det er stissyklingen som har reddet ham.)

Man trenger kun baller. Syklister rangeres etter ballestørrelsen. 200mm på sti, små baller, trehjulsykkel på sti store baller.
Hva var det du sykla på 160mm?
Du skal ha cred for å sykle med 26" dog, det må jeg si.

Quote:
hvis ikke, hold kjeft suppehuer.

Ja jeg jobber ikke idag, har fri.

Hvis ikke hva? Hvor mange år er det Ole har syklet fortere enn meg? Før det syklet jeg fortere enn ham i en mannsalder. Tipper mora hans gikk med bleie da jeg alt syklet terreng på en klunker.
Spis den!

Tangen beklager at du ikke har hørt fra meg, men jeg må hold et kurs idag, så skal jeg ta meg av deg etterpå.

In a world of compromise, some don't.

Re: Trenger virkelig alle så grove sykler? [Re: Akaly] #1784644 10/05/2014 07:34
J_A_H Offline
Ringrev
Ringrev
Joda.. men da er det nedoverkneika som blir artigere.. Igjen så blir alle oppoverbakkene mer enn dørgende kjedelige.

Men helt sant. Jeg kjøpte meg litt bedre nedover. Samtidig så gjorde det like vondt, hvis ikke mer å tryne, da jeg mente at jeg var sååå mye bedre teknisk på en grøvere sykkel..
Men så klart, jeg sal ikke si at jeg ikke ønsker meg grøvere sykkel, og større hjul, men slik formen og ferdighetene er på rytteren i dag så trenger jeg det ikke..

Re: Trenger virkelig alle så grove sykler? [Re: Brad] #1784645 10/05/2014 07:36
H
H
Sitat: Brad

Teoretiker rotter er det nok av på forumet med fansi ord og kan ALT om hvordan man gjør det på papiret.

Det er kun en her som kan begge deler teorien bak det og kan overføre dette i praksis.

Du har aldri møtt meg. Hvorfor tror du da at jeg 'bare' er en teoretiker og ikke kan gjøre det jeg snakker om i praksis? Hvis du er i Trondheim eller Åre i sommeren kan vi godt ta en sykkeltur sammen og jeg kan vise det jeg prøvde snakke om innen.

Så nå kommer et siste spørsmål: Hva heter du?

Jeg heter Brad.

Så fint Brad.

Da skal du få en arbeids oppgave etterpå, men må først i Traktor og snakke litt oppsett på sykkel først. Ønsk meg lykke til, 30 damer og meg.

Re: Trenger virkelig alle så grove sykler? [Re: Akaly] #1784647 10/05/2014 07:37
J_A_H Offline
Ringrev
Ringrev
lykke til 30 damer og meg...

Re: Trenger virkelig alle så grove sykler? [Re: Rukus] #1784649 10/05/2014 07:40
H
H
Sitat: Rukus

Tror du må ha en traumatisk opplevelse fra barndommen med en Spesh ICON_TONGUE kanskje den forgrep seg på deg? ICON_LAUGH hehe

Nå er du inne på noe, vet ikke hvor mange ganger Baronen har blitt feid over av en Spesh.
Men han har blitt tatt mange ganger hard bakfra, spør Bjørn og meg.

Spesh'ene vi har blir helt gal når de ser eller hører at Baronen er i nærheten.

Nå må jeg løpe.

Re: Trenger virkelig alle så grove sykler? [Re: Akaly] #1784651 10/05/2014 07:42
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Skjønner at rasshøl kjører rasshølsykler, Erik devilsmile

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Trenger virkelig alle så grove sykler? [Re: Akaly] #1784686 10/05/2014 09:04
S
sondre N.A Offline
Fersking
Fersking
S
det å ha en grov sykkel er når man mestrer sykklen sin og har komponenter/ramme man ikke klarer å ødelegge lett, jeg har en ghost RT5900 2011 mod 26'R kjøpte den brukt hos skalstad i kongsberg og han syns det er utrolig at den ramma som jeg kjører med enda er i top stand jeg hadde en fox float 100mm 2011 mod på sykklen min for en 4 uker tilbake og jeg har kjørt med den demperen helt til nå. og nå har jeg akk settet en ny fox talas 34 CTD FIT 160MM 2013 mod og det hjalp ganske mye på kjørestilen min. jeg kunne godt hatt en 180mm isteden men det ville vært for mye for meg siden jeg veier ikke mer enn 50-55 kg og er litt over 1,67m osv... så jeg kan si at sykklen min er ganske grov kanske ikke alle dere syns det men, det jeg vil fram til er at ''mestrer man sykkelen sin og har rett demper med rett vandring og ramme som man er komftertabel med så kan man si at man har en grov sykkel''

Redigert av sondre N.A; 10/05/2014 09:05.

gamle sykklen er som ex'en, den nye sykklen er mer spennede enn ex'en
Re: Trenger virkelig alle så grove sykler? [Re: Akaly] #1784696 10/05/2014 09:23
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Et lite spm, har du gått fra 100 mm til 160 mm på samme ramme?

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Trenger virkelig alle så grove sykler? [Re: Akaly] #1784697 10/05/2014 09:26
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mange her hos oss rynka litt på nesa når jeg desember 2012 kjøpte meg en 29er med 140 mm vandring. Det må jo bli håpløst grovt på våre stier mente de. Men når de har sett hvor moro jeg har på den sykkelen, og noen også prøvd den, er det flere som kjøper like grov sykkel gitt. Den er ikke like kvikk og rask som en sykkel med 100 mm vandring, men mye mer kapabel i grovere terreng, og langt mer morsom rett og slett. Du føler deg tryggere med slakkere vinkler og mere vandring. Bare å banke på.

Re: Trenger virkelig alle så grove sykler? [Re: erling] #1784706 10/05/2014 09:53
Anders Offline
Besatt
Besatt
Stort sett alle rynker på nesa når noen kjøper noe som er litt større og grovere enn hva de selv mener er fornuftig.
Jeg gikk fra 130/130 til 150/150mm i 2002. Og ser fremdeles ingenting galt med det, selv om det ble en del "jøss, sykler du utforsykkel?"-bemerkninger de første årene.
Moro var det ihvertfall. Og det gjorde underverker for sykkelgleden min, siden det tillot meg å kjøre en hel masse som jeg ellers ikke hadde hatt sjanse til å kjøre med min mangelfulle teknikk. Det at det var en del ekstra kilo å drasse på syntes jeg ikke var noe problem.

Anders
Re: Trenger virkelig alle så grove sykler? [Re: polkaDOT] #1784714 10/05/2014 10:18
S
sondre N.A Offline
Fersking
Fersking
S
jaa

gamle sykklen er som ex'en, den nye sykklen er mer spennede enn ex'en
Side 5 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Moderator  support