Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

hvorfor #enduro ?

hvorfor #enduro ? #1782425 06/05/2014 20:30
VemundSimensen Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Når kom hashtaggen foran enduro?
Hvorfor kom hadhtaggen foran enduro?
Hvorfor #enduro altså.

Og skjedde dette i år? Plutselig er det #enduro over alt og jeg hang ikke med på det lasset..

Takk.

Klatre, klatre, klatre.... weeeee!
Re: hvorfor #enduro ? [Re: VemundSimensen] #1782569 07/05/2014 07:12
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Er så mange som hashtagger alt som har noe med enduro å gjøre, så det har blitt en klisjé folk overbruker med ironi og et lite ICON_WINK

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: hvorfor #enduro ? [Re: VemundSimensen] #1783151 07/05/2014 21:13
fjøråsyklist Offline
Veteran
Veteran
Ja, og hva er poenget med skibriller bare fordi det heter enduro?

Re: hvorfor #enduro ? [Re: VemundSimensen] #1783178 07/05/2014 22:38
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

"It never gets easier, you just go faster."
Re: hvorfor #enduro ? [Re: fjøråsyklist] #1783188 08/05/2014 03:57
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: fjøråsyklist
Nedover skal man se, og da ser man best med skibriller når det er brilleføre.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: hvorfor #enduro ? [Re: sanouka] #1783191 08/05/2014 05:05
E
epsilone6 Offline
Entusiast
Entusiast
E

Lo godt av den

Færre bremseskiveskruer for å spare vekt #enduro

Re: hvorfor #enduro ? [Re: fjøråsyklist] #1783509 08/05/2014 11:46
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Det er vel strengt tatt cross-briller. Eller det bør i hvert fall være det. Noen posører bruker sikkert skibriller.
Hvorfor ikke solbriller i moto-cross er det sikkert også noen som lurer.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: hvorfor #enduro ? [Re: sykkeloyvind] #1783733 08/05/2014 16:32
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sykkeloyvind

Det er vel strengt tatt cross-briller. Eller det bør i hvert fall være det. Noen posører bruker sikkert skibriller.
Hvorfor ikke solbriller i moto-cross er det sikkert også noen som lurer.

Stiller man opp med goggles så bør det gå fort i svingene. Ikke noe som mer dust ut enn goggels og pusefart.

Re: hvorfor #enduro ? [Re: VemundSimensen] #1783821 08/05/2014 19:12
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
Folk må vel få lov til å verdsette synet sitt uansett tempo?

Del stien, skru av Strava
Re: hvorfor #enduro ? [Re: VemundSimensen] #1783832 08/05/2014 19:26
Loff 1 Offline
Entusiast
Entusiast
Tjah... det rynkes jo på nesen av å verdsette sine albuer, knær og ryggsøyle om man ikke sykler fort og bratt nok også, så om man skal være konsekvent kan vel ikke beskyttelse av synet slippe unna heller ICON_SMILE

Re: hvorfor #enduro ? [Re: sanouka] #1783867 08/05/2014 20:07
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: sanouka
Stiller man opp med goggles så bør det gå fort i svingene. Ikke noe som mer dust ut enn goggels og pusefart.

Kunne ikke brydd meg mindre om hva jeg stiller opp med. Er vel av de som kjører sakte i denne sammenheng og stiller som listefyll for å ha det GØY på altfor GROV sykkel som jeg ikke trenger skal jeg tro forumet.. ICON_LAUGH

Re: hvorfor #enduro ? [Re: VemundSimensen] #1783899 08/05/2014 20:51
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Jeg har goggles med avtrekksfilm som jeg tar med om det er fare for regn. Genialt mye bedre enn briller når det er vått, og jeg gir en lang f i om det ser litt dust ut...

Re: hvorfor #enduro ? [Re: Loff 1] #1784001 09/05/2014 06:36
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Loff 1
Tjah... det rynkes jo på nesen av å verdsette sine albuer, knær og ryggsøyle om man ikke sykler fort og bratt nok også, så om man skal være konsekvent kan vel ikke beskyttelse av synet slippe unna heller ICON_SMILE

Å verdsette er en ting, å fjerne all rissiko er en annen. Er du en av de jævlene som fikk innført crashpads og minimumsstørrelse på sandkorn på lekeplasser??

Trønder osv
Re: hvorfor #enduro ? [Re: VemundSimensen] #1784041 09/05/2014 07:27
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Jeg skjønner ikke greia med at det ikke skal være lov med beskyttelsesutstyr om man sykler sakte? De som sykler sakte sykler fort nok til å slå seg noe jævlig de også, og de faller mye oftere...

Re: hvorfor #enduro ? [Re: jens fredrik] #1784065 09/05/2014 07:51
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Sitat: jens fredrik
Jeg skjønner ikke greia med at det ikke skal være lov med beskyttelsesutstyr om man sykler sakte? De som sykler sakte sykler fort nok til å slå seg noe jævlig de også, og de faller mye oftere...

Og hva er galt med å slå seg litt?
Slår du deg fordi du gjorde noe dumt så lærer du at det du gjorde var en dum ting å gjøre. Og lærer du ikke av den dumme tingen så er du helt i tråd med Darwins profetier. Jeg husker når jeg var ung (og det er ikke så forbanna mange tiår siden), skolegården krydde av barn på krykker eller med armen i fatle. Hvor ble de av?? Husker jeg så en dokumentar en gang om noen templer i india eller noe, der det bodde ungjenter som vistnok var gudinner eller noe, så lenge de var uten arr eller sår, så de hadde folk som sjekka huden deres hver gang de hadde bittelitt vondt. Folk med samme avesjonen mot au-au driver nå med sykling. Blæh!

Trønder osv
Re: hvorfor #enduro ? [Re: VemundSimensen] #1784075 09/05/2014 08:09
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Jeg vet også om at noen av de ungene i krykker ikke ble kvitt krykkene igjen resten av livet. Det er deler av kroppen som ofte ikke leges spesiellt bra om det blir skadd.

Re: hvorfor #enduro ? [Re: Espen J] #1784085 09/05/2014 08:21
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Tøffen!

LarsB

Re: hvorfor #enduro ? [Re: VemundSimensen] #1784091 09/05/2014 08:24
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Helt klart. Men det er da for faen ingen menneskerettighet å kunne drive med "farlige" aktiviteter uten å akseptere at en viss rissiko er en del av pakken heller. Dagens samfunn er så redd for alle skader med alvorlighetsgrad fra skrubbsår og opp at jeg regner med at det bare er et tidsspørsmål før man ser barn gå til fots til butikken med hjelm

Trønder osv
Re: hvorfor #enduro ? [Re: Espen J] #1784096 09/05/2014 08:31
G
GeirW Offline
Avhengig
Avhengig
G
Nja, nå må du ta det litt med ro. Bruker de hjelm til lek kan stroppen henge seg opp i diverse og de kan bli kvalt. Men jeg regner med at det er foreldre som er villige til å ta den risikoen også :-) neste er vel å låse de inn på polstrede rom. Selv har jeg lagt inn i agendaen en tur per unge på legevakta per år.

Re: hvorfor #enduro ? [Re: jens fredrik] #1784112 09/05/2014 08:46
olechr Offline
More than words
More than words

Enig. Og alle kjører jo på grensa til det de selv føler er skummelt. Den farta mamma syntes er drøy syntes jeg er treg, den farten jeg syntes er rask ler Barel av. Så alle må da få beskytte seg som de vil.

Å bruke crossbriller er jo utrolig mye deiligere en vanlig briller når det går utfor.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: hvorfor #enduro ? [Re: Espen J] #1784115 09/05/2014 08:47
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Espen J

Slår du deg fordi du gjorde noe dumt så lærer du at det du gjorde var en dum ting å gjøre. Og lærer du ikke av den dumme tingen så er du helt i tråd med Darwins profetier. Jeg husker når jeg var ung (og det er ikke så forbanna mange tiår siden), skolegården krydde av barn på krykker eller med armen i fatle. Hvor ble de av?? Husker jeg så en dokumentar en gang om noen templer i india eller noe, der det bodde ungjenter som vistnok var gudinner eller noe, så lenge de var uten arr eller sår, så de hadde folk som sjekka huden deres hver gang de hadde bittelitt vondt. Folk med samme avesjonen mot au-au driver nå med sykling. Blæh!

Ha ha tøffen. Knekt mye siden du er av det beinharde slaget?

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: hvorfor #enduro ? [Re: olechr] #1784143 09/05/2014 09:08
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Sitat: olechr

Ikke knekt noe som helst! Har bremser, bruker dem, skjønner at otb med landing i swartztika-posisjon delvis limt til et tre er vondt. Ser ikke poenget med å polstre meg såpass at jeg kan kjøre hvor som helst uten å bruke hodet og overleve uten skrubbsår.

Trønder osv
Re: hvorfor #enduro ? [Re: VemundSimensen] #1784160 09/05/2014 09:38
Akaly Offline
Veteran
Veteran
På den annen side er det vel med beskyttelsesutstyr som det er med ABS-bremser. Du kjører fortere fordi du har mer sikkerhetsutstyr.

Re: hvorfor #enduro ? [Re: Espen J] #1784196 09/05/2014 10:29
Loff 1 Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Loff 1

Å verdsette er en ting, å fjerne all rissiko er en annen. Er du en av de jævlene som fikk innført crashpads og minimumsstørrelse på sandkorn på lekeplasser??

Minimumstørrelse på sandkorn... ? Er det et EU-direktiv eller noe? I alle dager... ICON_LAUGH

Neida, jeg er i høyeste grad for at det er greit å slå seg. Helt greit å risikere å brekke et bein en gang i mellom også, selv om man formodentlig gjør sitt beste for å unngå det. Min greie er at f.eks. albuer og knær er ting som man ikke kan herpe og forvente at blir like bra igjen, samtidig som det at de fungerer godt er veldig greit om man setter pris på å være i aktivitet. Ergo liker jeg å ha dem litt beskyttet.

Om jeg en dag skulle brekke noe (aldri skjedd så langt, men man vet jo aldri) så vokser et brudd seg sterkere enn det det opprinnelig var, så det er jeg ikke så bekymret for. Vondt gjør det sikkert, men med mindre man har uflaks og får et veldig stygt brudd som vil ha vanskelig for å leges, så er det bare et tidsspørsmål før det er godt-som-nytt igjen.

Tror egentlig veldig få som driver med terrengsykling i en eller annen form er sånn helt paniske skrekkslagne over ting som kan lokke frem et "AU!"... da burde man strengt tatt finne seg en annen hobby.

Re: hvorfor #enduro ? [Re: VemundSimensen] #1784337 09/05/2014 13:01
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Goggles i skauen ser dust ut, punktum. De ser bare mindre dust ut hvis man sykler fort. At folk vil bruke kræsjpæds forstår jeg, men ikke kom og si at man ikke skjønner hvorfor vi er dårlig likt når vi dukker opp i skogens ro (for)kledd som ninjaturtles ICON_SMILE

Re: hvorfor #enduro ? [Re: VemundSimensen] #1784343 09/05/2014 13:15
H
Henrik. Offline
Tidligere Turbo-Henrik
Tidligere Turbo-Henrik
H
Enig i at goggles ser helt dust ut med halvhjelm. I motocross kjører vi med goggles fordi det spruter noe jævelsk med stein, pukk, gjørme og sand fra bakhjulet til 450n som ligger foran. Med en fenderbender på sykkelen spruter det minimalt, og regn på glasset blir det uansett.

Re: hvorfor #enduro ? [Re: VemundSimensen] #1784358 09/05/2014 13:51
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Hvordan er det med solbriller i helhjelm? Ser det kult ut liksom?

Forøvrig synes jeg helhjelm i skogen er forferderlig dumt, av samme grunn som Sanouka her. Vi skremmer turgåere enda mer med sånt.
Men til enduro-konkurranser er det nå helhjelm som gjelder og da passer det seg med goggles synes jeg.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: hvorfor #enduro ? [Re: VemundSimensen] #1784367 09/05/2014 14:12
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er jeg fryktelig bakstreversk når jeg synes det er helt ok at færre barn dør i ulykker enn tidligere?

SSB

Det er nemlig en grunn til at vi bruker sykkelhjelm og redningsvest.

OT: Når jeg var liten hadde naboen et fosterbarn som ville havnet i ADHD-sekken i dag. Han måtte bruke hjelm for å ikke skade seg hver dag, da fostermoren spurte foreldrene i gata om ikke de andre barna kunne bruke hjelm så han ikke følte seg uttafor rista de på hodet og sa at deres barn ikke skulle lide fordi fosterbarnet ikke hadde grenser ...

Redigert av Garpen; 09/05/2014 14:12.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: hvorfor #enduro ? [Re: Espen J] #1784374 09/05/2014 14:33
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Sitat: olechr

Ikke knekt noe som helst! Har bremser, bruker dem, skjønner at otb med landing i swartztika-posisjon delvis limt til et tre er vondt. Ser ikke poenget med å polstre meg såpass at jeg kan kjøre hvor som helst uten å bruke hodet og overleve uten skrubbsår.

Jeg bruker som regel hjelm, briller, knebeskyttere og hansker på stitur. Grunnen er som følger:

- Hjelm. Jeg trenger hodet mitt til jobben min og vil minimere risiko for hodeskader så langt det lar seg gjøre.
- Briller. Dritirriterende å få rusk og slikt i øyet pluss at øyne er relativt viktige organer.
- Knebeskyttere. Jeg slår meg en hel del når jeg sykler. Med knebeskyttere slår jeg meg litt mindre uten at det hindrer meg nevneverdig.
- Hansker. Greit å kunne ta seg for uten å plukke småsteiner ut av henda hele tiden.

Til heisbasert sykling, shuttlig eller Enduro bruker jeg helhjelm med goggles, ryggplate og leatt-brace(to sistnevnte kun til shuttlig/heis). Her går det ofte ganske fort og siden jeg ikke sykler så mye oppover er det ikke så mye til hinder.

Dette har ingenting med å ikke slå seg å gjøre, men å minimere risiko for alvorlige skader der det lar seg gjøre. Å tryne skikkelig gjør vondt nok med hjelm og pads til at jeg prøver å unngå det.

Re: hvorfor #enduro ? [Re: sykkeloyvind] #1784391 09/05/2014 15:47
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sykkeloyvind
Hvordan er det med solbriller i helhjelm? Ser det kult ut liksom?

Forøvrig synes jeg helhjelm i skogen er forferderlig dumt, av samme grunn som Sanouka her. Vi skremmer turgåere enda mer med sånt.
Men til enduro-konkurranser er det nå helhjelm som gjelder og da passer det seg med goggles synes jeg.

Under ritt er alt som får det til å gå fortere lov. Jeg tror ikke enga at jeg vil sette grensen ved lycra!! Men da bør det gå forferdelig fort rotfl

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support