Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Valg av sti/skogs sykkel

Valg av sti/skogs sykkel #1783426 08/05/2014 10:28
Stoney Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Heisann. Etter mange år tilbakelent i heimen uten sykkel tenker jeg å ta opp sporten igjenn. Har aldri vært no ihugget sykkelist, men liker meg godt i skogen ridende på sykkelsetet.

Sitter nå ovenfor ett valg som tar for seg en Specialized FSR Stumpjumper og en Stumpjumper M5 hardtail.

Skal som sagt kjøre en del skog og mark, så vel som noe asfalt selvfølgelig.
Er det noen innspill som kunne vært med å påvirket mitt valg?

Takker for utfyllende svar til en rusten reke!

Mvh

M.Stene
Re: Valg av sti/skogs sykkel [Re: Stoney] #1783501 08/05/2014 11:35
K
kjellsy Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Har selv slitt mye med valgets kvad de siste ukene. Men har vært heldig og fått mulighet til å teste ut noen sykler som jeg har fått låne av ulike leverandører(butikker).

Jeg har taklet stort sett alt med min gamle hardtail 26'' i mange år, og er fortsatt glad i den, men.....

Hvis intensjonen er å sykle mye i skogen så ville jeg gått for en fulldemper.

Jeg har vinglet mellom ulike fulldempere, samt slitt med å bestemme meg om jeg ville ha 27,5'' eller 29''. Det skal erkjennes at jeg har tidligere aldri har funnet meg til rette på store hjul.

Fikk i høst teste Aslak sin sykkel(Letth) en Zesty med 27,5'' og jeg var raskt frelst over denne hjulstørrelsen. Var ikke i tvil. Men....

Etterhvert trodde jeg, at tingen var en skikkelig stisykkel, men fant fort ut at det er forskjell på grov og lett stisykkel. konklusjonen ble at jeg ville ha en lett sti sykkel, trodde jeg....

Etter en del testing av ulike hjul og sykler, ble konklusjonen at rendyrkede stisykler er fantastisk morsomme, og eventyrlige i skogen/fjellet, men også disse kunne ha diverse utfordringer.

Med ønske om 2X10 oppsett, ble 27,5'' fort litt for lett giret når det kom til transport sykling (grusvei/asfalt). Litt motvillig ble da valget å teste ut 29''.

Vekt på en stisykkel er i mitt hode ikke så betydningsfullt som jeg trodde, men merkes raskt når det kommer til grus/asfalt.

Jeg kunne ramset opp en rekke ulike punkter som jeg aldri hadde tenkt på, men som jeg ble oppmerksom på i denne prosessen, mange fordommer ble satt på prøve. Tilslutt måtte jeg stanse all testing og foreta en beslutning.

Valget landet til slutt på Trek Superfly FS9, men jeg har bestilt den med Fox CDT demper som jeg venter på nå, og jeg vurderer kanskje med tiden en heve/senke setepinne men har ikke bestemt meg enda. I mellomtiden kjøres den med orginalt oppsett.

Dette er en rittfulldemper, som fungere supert i terrenget, 100 mm demper oppsett i kombinasjon med 29'', flyter herlig i terrenget, svelger unna røtter og stein som en drøm. Har nå kastet meg over hinder med en følse av å kjøre citroen i skogen. Komfort i massevis, men samtidig funker den flott ute på veiene. låser jeg demperene funker den like godt som min gamle hardtail(muligens også noe bedre), og selv om det orginale 2x10 oppsettet gjør at jeg mister mitt tyngste gir, gjør det ingenting.

Min anbefaling: Selvfølgelig samme sykkel som meg, men alternativ: gå for en ritt fulldemper.

PS kikket også på Spes Epic, men braindemperen gjorde at jeg droppet denne. Liker å ha mulighet til å åpne og lukke demper uten å måtte stanse og gå av sykkelen for å foreta endringer. Det er også grunnen til at jeg skifter ut den orginale demperen som sitter på min FS, orginalt er det kun mulig med åpen/lukket, mens FOX demperen som sitter på samtlige av de øvrige TREK Superfly FS modellene har CDT som gir mulighet for lukket/halvåpen/åpenn demper.

For meg blir da løsningen:
Lukket /halvåpen - grus/asfalt
Halvåpen - i ritt
Åpen for lek og moro i skog.

Lykke til

mvh
kjell.sy
--------------------------
Rides hard and fast, so the suffering will end faster!
But in the woods and up in the mountain's I slow down,
so I can enjoy the ride ! :-)

TREK Superfly FS 9
Re: Valg av sti/skogs sykkel [Re: Stoney] #1783600 08/05/2014 13:00
Stoney Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Takk for supert innlegg Kjell!

Fikk meg til å tenkte litt her, da jeg skal bruke sykkel til mest skog men også til å pendle til jobb. da konklusjon blir jo da en sykkel hvor jeg har mulighet til å låse bakre demper til ett vist punkt. MEN igjenn så er det prisen jeg er litt bekymret over.. eller det vil si min samboer hehe.

Finansmenisteren i huset er ikke like begeistret over at sykler er så dyrt.. selvom jeg forteller hu at du får hva du betaler for. så dermed viste hu meg en sykkel som var brukt å lå til 700,- å da braste jeg jo bra ut i latter, noe som ikke gjorde saken noe bedre. men har lagt meg på ett budsjett rundt maks 8000,- om jeg så må kjøpe brukt i første omgang.

Men takker for godt innlegg nok en gang, og om du har noen innspill på hva jeg kan lete etter i den prisklassen, brukt som ny så setter jeg stor pris på det.

Mvh
M.Stene

Mvh

M.Stene
Re: Valg av sti/skogs sykkel [Re: Stoney] #1783618 08/05/2014 13:16
Stoney Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Får å legge det frem på denne måten:

jeg har falt for en sykkel som ligger til salgs, og har fått en fin pris på den.

Dette er en Specialized Stumpjumper Expert M5, Så lurer på om jeg rettåslett skal gå for denne og finne ut om jeg liker den type sykkel da jeg aldri har begitt meg noe spesielt ut på en fulldemper. Siste tiden har jeg brukt en meget lett dirt jumper i skogen og generelt syklet til og fra jobb. både tungt å slitsomt så alt er vel bedre tenker jeg.

Så får vi se om fruen i huset godkjenner en evt sykkel nr 2 som er renspikket sti sykkel. ICON_SMILE

Mvh

M.Stene
Re: Valg av sti/skogs sykkel [Re: Stoney] #1783634 08/05/2014 13:38
K
kjellsy Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Uff..det var en streng finansminister du hadde..

Men om det er en trøst, har vært der selv. fikk ikke så stort budsjett til min første ''skikkelige'' sykkel.

Når hun etterhvert erfarte min lidenskap, og så antall timer på sykkel(uten at det gikk utover de viktige oppfølgingen av ungenes aktiviteter), løsnet det opp litt etter litt. Og den første virkelige investeringen fikk jeg til ved å bake inn en ny sykkel til henne i budsjettet også .-)

Vet ikke hvor du holder til, eller din høyde. Men tror du kan avskrive 29'' om du skal få mye for pengene her, og du lander nok på en brukt sykkel om du vil ha noe ekstra. Men faren med brukt er at de kan være ganske utslitt, og du kan få en del ekstra kostnader i etterkant som raskt kan utgjøre noen tusenlapper.

Brukt kan du nok få til en fulldempet 26'' som har fått noen år på baken. Vet det ligger en Trek Fuel Ex ute på finn nå. Dette er en super sykkel, dette er en lett stisykkel men jeg har selv lånt en slik på grenserittet. ikke 100% optimal ritt sykkel, men fungerer flott allikevel.

Om du har mulighet til å få forhandlet frem et par tusenlapper til, så har du kommet deg opp i prisklassen ''Birken Økonomi'' og da kan du raskt få en del gode alternativer, men tror nok at de gode fulldempende alternativene skal avskrives.

Men her har du noen gode tips på hardtails, som jeg tror du kan få stor glede av.

Bor du i nærheten av Oslo, så kikk innom Oslo Sportslager, de selger ut noen fjorårs modeller. Det kan fortsatt være noen gode alternativer igjen.

Sykkelboden på Kolbotn/Ski/Drøbak har også en del fjorårsmodeller, men også av årets modeller har de en del gode alternativer med store hjul. De tilpasser det meste på sykkelen for deg uten kostnad. og kan ofte diskutere prisen litt. Jeg bruker selv Kolbotn og noen ganger Ski. Anbefaler en av disse.

Alt 1 Trek
http://sykkelboden.no/Sykler/Sykkel/Terr...132-p0000020690

Alt 1 HardRock.
http://sykkelboden.no/Sykler/Sykkel/Terr...033-p0000020195

Alt 2 Trek
http://sykkelboden.no/Sykler/Sykkel/Terr...141-p0000020735

Alt 2 Hardrock.
http://sykkelboden.no/Sykler/Sykkel/Terr...053-p0000020295

Ta en kikk på Birksport, de bruker også å få satt opp noen gode økonomi sykler(gode). kikk eks på denne, finnes i både 27,5'' og som vist her 29'' Dette er tett innpå budsjettet ditt, og nytt!

http://www.birksport.no/index.php?main_p...0igov692h990qs6

Lykke til !

mvh
kjell.sy

TREK Superfly FS 9
Re: Valg av sti/skogs sykkel [Re: Stoney] #1783641 08/05/2014 13:47
K
kjellsy Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Det er nok intet dårlig valg, men kjenner ikke sykkelen godt nok. Men jeg har alltid likt sittestilling etc på Stumpjumper. Pass bare på at alt fungerer smooth og skikkelig.

Sitat: Stoney
Får å legge det frem på denne måten:

jeg har falt for en sykkel som ligger til salgs, og har fått en fin pris på den.

Dette er en Specialized Stumpjumper Expert M5, Så lurer på om jeg rettåslett skal gå for denne og finne ut om jeg liker den type sykkel da jeg aldri har begitt meg noe spesielt ut på en fulldemper. Siste tiden har jeg brukt en meget lett dirt jumper i skogen og generelt syklet til og fra jobb. både tungt å slitsomt så alt er vel bedre tenker jeg.

Så får vi se om fruen i huset godkjenner en evt sykkel nr 2 som er renspikket sti sykkel. ICON_SMILE

mvh
kjell.sy

TREK Superfly FS 9
Re: Valg av sti/skogs sykkel [Re: Stoney] #1783773 08/05/2014 18:21
Stoney Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Må si jeg får god hjelp her nå Kjell, helt innafor!

Får å svare på siste post først, så har den stumpjumpern regelmessig blitt serva og tatt godt vare på. Å der velger jeg å tru på selger da det også ser slik ut. Skal se på den i morgen faktisk. Eneste heg stusset på var vel Avid Elixir R Sl bremsene. Er disse hydr? Så noe usikker på denne RS SID Race demperen. Du kan tenke deg at forrige syklen min hadde Marzocchi Bomber demper og LX bakgir, for å sette perspektiv på siste sykkeltur. Nå heter det så fint SLX vel?

Utover dette trur jeg den treffer meg midt i blinken, 18" å min høyde er 1.83.

Men nå gikk ikke jeg inn på di linkene du førte opp, men det skal jeg sjekke ut. Holder til i Moss så er jo ikke langt unna Oslo om det skulle bli ny kjøp ICON_SMILE

Men ja, finanseliten i hus er litt streng om dagen da det er unge på vei å litt sånn. For vise hu lidenskapen min som du gjorde etterhvert vel ICON_SMILE

Og igjenn.. Mye brukanes info du har kommet med. Takker å bukker ICON_WINK

Mvh

M.Stene
Re: Valg av sti/skogs sykkel [Re: kjellsy] #1784056 09/05/2014 07:41
T
Tobben63 Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: kjellsy

Men om det er en trøst, har vært der selv. fikk ikke så stort budsjett til min første ''skikkelige'' sykkel.

Når hun etterhvert erfarte min lidenskap, og så antall timer på sykkel(uten at det gikk utover de viktige oppfølgingen av ungenes aktiviteter), løsnet det opp litt etter litt. Og den første virkelige investeringen fikk jeg til ved å bake inn en ny sykkel til henne i budsjettet også .-)

Vet ikke hvor du holder til, eller din høyde. Men tror du kan avskrive 29'' om du skal få mye for pengene her, og du lander nok på en brukt sykkel om du vil ha noe ekstra. Men faren med brukt er at de kan være ganske utslitt, og du kan få en del ekstra kostnader i etterkant som raskt kan utgjøre noen tusenlapper.

(snipp)

Man kan være heldig.

Jeg kjøpte en 29" Giant Anthem (2012 mod) brukt for 8500,- på finn.no
Det er vel en ok sykkel til ok pris?

Jeg er ikke født med ski på beina. Jeg er i beste fall født med en sofapute bak nakken!
Re: Valg av sti/skogs sykkel [Re: Tobben63] #1784071 09/05/2014 07:59
K
kjellsy Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Det er det Tobben63.

Det finnes muligheter og noen flotte diamanter der ute. Men det er ikke alltid lett å finne dem, det krever litt tid. og ikke minst bør man vite hva man skal se etter, så en ikke kjøper katta i sekken.

Ikke for å skremme, man kan ofte danne seg et inntrykk av selger når man møtes, og i dialogen i forkant. Kanskje også ref til stedet selger har brukt for å ha service på sykkelen. Er dette et skikkelig sted, har de full logg på utført arbeid, samt kjøp av deler til sykkelen.

En kompis kjøpte sykkel brukt, godt utstyrt modell, den trengte kun skifting av kjede og kassett(trodde han).

Front demper virket litt hard, så han bestilte service på den, og svaret han fikk var nedslående. Han kunne velge å skifte alt av pakninger, rør m.m. skulle få dette skit billig ca 3500,- eller kjøp av ny tilsvarende demper 7500-8000,-. ifølg butikk var han blitt rundlurt. Men han kom ingen vei.

Men det er så absolutt verdt å kikke på finn, men jeg vil være forsiktig med sykler over 2-3 år, disse kan være nedslitt, ofte pga manglende vedlikehold.

Be også om å få oversendt ramme nr før man reiser og møter selger, slik at man kan få sjekket om sykkelen kan være stjålet. Be også om å se orginal kvittering på kjøp, eller bekreftelse fra butikk at selger er eier.

Sitat: Tobben63
Sitat: kjellsy

(snipp)

Man kan være heldig.

Jeg kjøpte en 29" Giant Anthem (2012 mod) brukt for 8500,- på finn.no
Det er vel en ok sykkel til ok pris?

mvh
kjell.sy

TREK Superfly FS 9

Moderator  support