Jeg er også på jakt etter landeveissykkel. Er ny på racer, ny på forum :-) Har fått mange gode tips her:
http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1680823&page=2For meg står det pr. i dag mellom en lite brukt Cannondale Supersix og en ny Pinnacle R2 til 40 % (på gmax). Trodde gmax hadde mye på lager, men på gmax.no er nå R2 oppe på 22 000 igjen!
Diamant Pinnacle R2 er gmax sitt husmerke.. Ikke alle som synes det er like kult å handle sykkel på "sykkelsupermarked", men den ble best i test/mest for pengene (da under navnet nakamura pursuit 6.0). Du får altså en fullkarbons rittmaskin under den magiske 7kg grensen (men ikke se deg blind på vekt!), med SRAM (tilsvarer ultegra) til 13000,-. Utvilsomt et bra kjøp.
Men.. Den har svært delte meninger etter hva jeg har forstått. I den ene tråden lovprises den, mens i neste har den "billig ramme" og "merkelig geometri".
Det viktigste er og blir at den beste sykkelen er den som passer best til DEG. Sørg derfor å prøve så mange du rekker over.
CAAD10 er forøvrig en sykkel som får jevnt over gode skussmål, og anbefales til oss førstegangskjøpere :-)
Jeg er også 182. Det blir strl. 54 på R2 og str. 56 på Supersix.