Kjedelinjen er oppgitt til å være 48,8mm på 785 og 50,0 på 780, så det er vel ting som tyder på at plassering av drevene på 785 samsvarer med de to minste på 780(?)
Tja, ikke helt enig. Kjedelinjen på en 780 (tre-delt) blir målt på senter av midterste klinge, mens på en to-delt så blir kjedelinjen målt midt mellom drevene. Eller sagt på en enklere måte, kjedelinjen på en krank blir målt midt i mellom ytterpunktene

Så hvis jeg forstår verden rett så skulle en todelt krank med drevene plassert der de to minste på en tredelt gitt kjedelije på 46,8mm.
Hva slags hard-ware bruker du Henning H - som virker 100 %?
Jeg har 985-kranker (XTR race) på begge syklene med hhv 28/40t og 30/44t. Framgir er tilpasset todelt (XT 785/786 tror jeg). Bak så har jeg 36-11 kassetter på begge syklene (Shimano 771-10) og XTR 981/986 bakgir (med/uten clutch).
Det funker knall det, og jeg kan bruke (selv om jeg unngår det) hele registeret bak på begge klinger foran uten at kjede subber eller at det byr på andre problemer enn økt slitasje.
985-kranken gir også kjedelinje på 48,8 som i forhold til 785-kranken din skulle være lik.
Ergo er det ingen ting som skulle tilsi at du skulle møte problemer med giringen bak med større klinger foran. Kan du beskrive problemet litt mer i detalj?