Tråden for stivedlikehold i Trondheim
|
Re: Tråden for stivedlikehold i Trondheim
[Re: NilsStrom]
12/05/2014 13:23
|
Brad
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hvis man finner nok stein, kan man jo forsterke stien. Noen ideer fra mtbr.com: Rock Armoring Pictures Slike teknikker kunne man sikkert brukt andre plasser også, f.eks for å tørrlegge små gjørmehull på en ellers fin sti. Yep, steinforsterkning burde brukes mer! Det var en bra innsats førrige helgen på en av det verste gjørmehullene på Gammelstien, men det er mer å gjøre!
|
|
|
[Re: erikskon]
12/05/2014 14:10
|
bøttesmetten
Veteran
|
Veteran
Hvor går grensen på hvilke utbedringer man kan gjøre på en sti i marka? Er det begrensa til enkel klopping og en og annen steinarmering? Ingen av stiene i bymarka er særlig designet for sykling, og mange av stiene er vel et direkte resultat av vann-erodering, og gamle sauetråkk, og går som regel langs gradienten (i fallretninga). Vannerodering, kombinert med utstrakt sykling i våte perioder skaper stor slitasje, og jeg ser stor forskjell på mange stier bare på et drøyt år, f.eks. fra Geitfjellet mot Våttakammen. Slik jeg ser det, vil mange av stiene være totalt voldtatt eller fullstendig kloppet om kort tid. Burde man være flinkere med prevantive tiltak mot stislitasje? Burde trondheim bydrivt få opp øyene og gjøre tiltak ikke bare for de typiske "gå-stiene"? Burde nye stier rettet for stisykling opparbeides?
Jeg tror at om vi fikk utarbeida et par stier med varierende vansklighetsgrad ville det letta slitasjen på de mest brukte stiene i dag, det ville gjort sti-mangfoldet i marka større, ville letta "trykket" på mange av de småsure fotgjengerene, da stisyklistene har "egne" flytstier og ikke trenger å kjøre kamikaze ned "snakene". Bevisst rutevalg med effektiv helningsutnyttelse, vanntransport og switchbacks kan gjøre underverker for det stimekkaet som Trondheim allerede har.
Og før det kommer opp, jeg er på ingen måte ute etter bike-park-type sti, bare stier som er mer tilrettelagt for sykling og motstandsdyktig mot slitasje. I tillegg, vil jeg på ingen måte "forenkle" noen av de flotte cruxe-stiene som allerede fins i marka.
På Vikåsen fins der en superartig rundbaneløype med switchbacks og opparbeida drops', som er et fint eksempel på at det ikke trenger og være mye trøbbel med å tilrettelegge stier til sykling.
Innvendinger og tanker? -Tarjei
|
|
|
12/05/2014 14:21
|
Brad
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg tror det er vann-eroderingen som er største problemet på mange stier. Udbyeløype er kanskje den mest ekstreme eksempel. Her rinner vannet ned langs hele stien. Hvis man får til bedre drenering her vil det nok bli mye bedre for alle som bruker stien.
Jeg er litt skeptisk til å opprette spesifikke sykkelstier på noen offisiell måte. Da blir det fort gjort at man bare få lov til å sykle på dem, og ikke andre stier. Fotfolk kommer å gå på dem likevel. Til og med i bikeparken i Åre går folk på sykkelstier.
Som det er idag er det mange stier som nesten bare brukes av syklister likevel (Garnisonstien feks, her har jeg sett kansje 3 gående på snart 4 år). Da er det nok best å satse på vedlikehold av disse. Jeg vil påstå at det er mest på grunn av stisyklister at disse småstier finns igjen, de er nesten bare vi som holder dem åpne og rydder etter storm.
|
|
|
[Re: Brad]
12/05/2014 14:32
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Jeg tror det er vann-eroderingen som er største problemet på mange stier. Udbyeløype er kanskje den mest ekstreme eksempel. Her rinner vannet ned langs hele stien. Hvis man får til bedre drenering her vil det nok bli mye bedre for alle som bruker stien.
Jeg er litt skeptisk til å opprette spesifikke sykkelstier på noen offisiell måte. Da blir det fort gjort at man bare få lov til å sykle på dem, og ikke andre stier. Fotfolk kommer å gå på dem likevel. Til og med i bikeparken i Åre går folk på sykkelstier.
Som det er idag er det mange stier som nesten bare brukes av syklister likevel (Garnisonstien feks, her har jeg sett kansje 3 gående på snart 4 år). Da er det nok best å satse på vedlikehold av disse. Jeg vil påstå at det er mest på grunn av stisyklister at disse småstier finns igjen, de er nesten bare vi som holder dem åpne og rydder etter storm. Problemet er nok at altfor mange omtrent kun sykler Geitfjellet - Våttakammen, så den lokale slitasjen blir enorm. I tillegg slenger man på denne 10-på-topp greia tl forts i sølete vær med 1000 folk til fots, så har man slitasjen gående. Det er synd man ikke får spredd syklinga mer egenltig, altfor mange sykler Geitfjellet-Våttkammen og Henriksåsen, så disse to blir fryktelig mye mer slitt... Ja, dette er litt synsebasert... :-) Og de andre av oss vet det finnes bedre stier enn disse også! :-D Sjøl har jeg ikke sykla Våttkammen på to år, Henriksåsen 2 ganger på to år.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
12/05/2014 14:33
|
bøttesmetten
Veteran
|
Veteran
Det er så og si helt umulig å drenere vannet bort fra stien, når stien allerede går i falllinja. "The half rule" og "maximum sustainable grade" er to viktige moment når det gjelder stiutbygging og vedlikehold, halveringsregelen går ut på at stien i et punkt aldri skal være brattere enn halparten av gradienten. Den siste er at for alle underlag og utgangspunkt så fins en grense på bratteheten, der stien ikke vil være mulig og holde eroderingsfri uansett hva. Jeg vil tørre og påstå at 90% av alle stier i bymarka bryter en eller begge av disse reglene.
|
|
|
[Re: RazeFaze]
12/05/2014 15:03
|
grevlingen
Medlem
|
Medlem
Denne er litt artig: http://labs.strava.com/heatmap/#14/10.31903/63.43042/yellow/bike Det ser ut til at opp-ned geitfjellet og våttakammen er populært. Gamalstien og garnisonstien lyser ikkje opp like mykje. EDIT: Skru på run på varmekartet. Alle joggar våttakammen geitfjellet. Forresten, så skal eg prøve å koma meg på dugnad på tysdag. Stiller med sag, hamar og spiker. Hekje hakke.
Redigert av grevlingen; 12/05/2014 15:06.
|
|
|
12/05/2014 15:08
|
Brad
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Problemet er nok at altfor mange omtrent kun sykler Geitfjellet - Våttakammen, så den lokale slitasjen blir enorm. I tillegg slenger man på denne 10-på-topp greia tl forts i sølete vær med 1000 folk til fots, så har man slitasjen gående.
Det er synd man ikke får spredd syklinga mer egenltig, altfor mange sykler Geitfjellet-Våttkammen og Henriksåsen, så disse to blir fryktelig mye mer slitt...
Sant. Jeg har forsøkt å finne en sti ned fra toppen av Geitfjellet mot midtpunkten på Gammelstien. Det ligger antydninger til en sti fra toppen, men den forsvinner midtveis, og kommer tilbake ved den 'gjemte' hytta rett over Gammelstien. Siste partiet er kanskje litt bratt også. Det er litt synd, det hadde vært fint å få ut høydemetrene fra Geitfjellet på noen annen, mindre traffikert sti.
|
|
|
[Re: grevlingen]
12/05/2014 15:14
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Denne er litt artig: http://labs.strava.com/heatmap/#14/10.31903/63.43042/yellow/bike Det ser ut til at opp-ned geitfjellet og våttakammen er populært. Gamalstien og garnisonstien lyser ikkje opp like mykje. EDIT: Skru på run på varmekartet. Alle joggar våttakammen geitfjellet. Forresten, så skal eg prøve å koma meg på dugnad på tysdag. Stiller med sag, hamar og spiker. Hekje hakke. haha, artig funn! :-) Gammelstien er totalt ukjent for mange, selv om den snakkes om her. Ikke like strava-interessant heller, da den utfordrer andre ting enn segmenter. Garnison ender for mange opp helt feil og de orker ikke sykle "opp igjen". Det er MYE bruk av Geitfjell-Våttkammen opp-ned til fots, helt klart og har alltid vært. Jeg tror ikke "det meste" av slitasjen er syklister, men vann....
|
|
|
12/05/2014 15:16
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Problemet er nok at altfor mange omtrent kun sykler Geitfjellet - Våttakammen, så den lokale slitasjen blir enorm. I tillegg slenger man på denne 10-på-topp greia tl forts i sølete vær med 1000 folk til fots, så har man slitasjen gående.
Det er synd man ikke får spredd syklinga mer egenltig, altfor mange sykler Geitfjellet-Våttkammen og Henriksåsen, så disse to blir fryktelig mye mer slitt...
Sant. Jeg har forsøkt å finne en sti ned fra toppen av Geitfjellet mot midtpunkten på Gammelstien. Det ligger antydninger til en sti fra toppen, men den forsvinner midtveis, og kommer tilbake ved den 'gjemte' hytta rett over Gammelstien. Siste partiet er kanskje litt bratt også. Det er litt synd, det hadde vært fint å få ut høydemetrene fra Geitfjellet på noen annen, mindre traffikert sti. Denne hytta kan det være greit å ikke legge mye trafikk til, er vel et krigshistorisk sted som kanskje ikke vekker altfor mye glede om man kommer rasende forbi der :-) Samtidig, om det ikke finnes sti den veien, så kan man jo lage sti?
|
|
|
[Re: grevlingen]
12/05/2014 15:17
|
Brad
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Interessant! Der ser man at ingen har noen gang løpt på stien fra St Olavs til Bynesveien. Med litt jobbing kan den stien bli mye mer artig enn Våttakammen feks (etter min mening)
|
|
|
12/05/2014 15:25
|
bøttesmetten
Veteran
|
Veteran
Sant. Jeg har forsøkt å finne en sti ned fra toppen av Geitfjellet mot midtpunkten på Gammelstien. Det ligger antydninger til en sti fra toppen, men den forsvinner midtveis, og kommer tilbake ved den 'gjemte' hytta rett over Gammelstien. Siste partiet er kanskje litt bratt også. Det er litt synd, det hadde vært fint å få ut høydemetrene fra Geitfjellet på noen annen, mindre traffikert sti. Denne hytta kan det være greit å ikke legge mye trafikk til, er vel et krigshistorisk sted som kanskje ikke vekker altfor mye glede om man kommer rasende forbi der :-) Samtidig, om det ikke finnes sti den veien, så kan man jo lage sti? Men er det bare å lage en sti egentlig? Er det Trondheim kommune som forvalter bymarka eller er det grunneiere? som jeg skrev tidligere, hvor går grensa på "man-made" element i marka?
|
|
|
12/05/2014 15:26
|
Brad
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Denne hytta kan det være greit å ikke legge mye trafikk til, er vel et krigshistorisk sted som kanskje ikke vekker altfor mye glede om man kommer rasende forbi der :-)
Samtidig, om det ikke finnes sti den veien, så kan man jo lage sti?
Aha, kul, visste ikke det. Yep, det burde være mulig å lage en sti der. Det var en del snø der når jeg var der sist, så det er nok lettere å få en oversikt nå.
|
|
|
12/05/2014 15:27
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Interessant! Der ser man at ingen har noen gang løpt på stien fra St Olavs til Bynesveien. Med litt jobbing kan den stien bli mye mer artig enn Våttakammen feks (etter min mening) Er sikkert ingen som gidder løpe-gå til/fra start noen plass :-) Samtidig betyr det ikke at den ikke brukes som tur-sti, eller er den like gjengrodd nå som for 5-10 år siden? At ingen logger strava der betyr bare at ingen gidder taime den på løpetur 
|
|
|
[Re: bøttesmetten]
12/05/2014 15:30
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Men er det bare å lage en sti egentlig? Er det Trondheim kommune som forvalter bymarka eller er det grunneiere? som jeg skrev tidligere, hvor går grensa på "man-made" element i marka?
Vet ikke. Men tviler på at de fleste stiene i bymarka er blitt til ved godkjenning fra kommunen. Er mye historisk tramping oppi der, kanskje spesielt på Trolla-siden, der det har vært mye aktivitet med hogst og slikt gjennom mange mange år.
|
|
|
12/05/2014 15:34
|
Brad
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Er sikkert ingen som gidder løpe-gå til/fra start noen plass :-) Samtidig betyr det ikke at den ikke brukes som tur-sti, eller er den like gjengrodd nå som for 5-10 år siden? At ingen logger strava der betyr bare at ingen gidder taime den på løpetur Hehehe, sant! Den er ikke helt gjendgrodd, men det ligger et stort tre i midten som man ikke kommer over på sykkelen. Eventuelt kunde man ha bygget noe over den men akkurat den biten ligger i naturreservatet så jeg vet ikke om det er så bra. Lengre ned (rett innen man kommer ned til grusveien opp til huset er det veldig mye vindfall. Her må stien nok legges om. Det kunde ha gått å forlenge stien ut i skogen til høyre kanskje, og unngått litt av grusveien. Her er det utenfor naturreservat.
|
|
|
12/05/2014 16:01
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Denne hytta kan det være greit å ikke legge mye trafikk til, er vel et krigshistorisk sted som kanskje ikke vekker altfor mye glede om man kommer rasende forbi der :-)
Samtidig, om det ikke finnes sti den veien, så kan man jo lage sti?
Aha, kul, visste ikke det. Yep, det burde være mulig å lage en sti der. Det var en del snø der når jeg var der sist, så det er nok lettere å få en oversikt nå. http://home.online.no/~sbosta/Hytter_i_Trondheimsmarka,Tekst.htm Tror det er den som heter Dreier minne.
Redigert av RazeFaze; 12/05/2014 16:03.
|
|
|
12/05/2014 16:05
|
Supersand82
Ringrev
|
Ringrev
siden det virket som bra. oppmøte i morgen, så tar jeg og brosjan å sjekker litt andre stier med øks og spade på ryggen. mange plasser der det kan ryddes ennå
************ @Supersand82 at Insta Strava athlete 972825
2023 Scott Foil RC 10 2022 Scott Spark RC 900 Team Issue 2021 Scott Addict RC 10 2016 Scott Speedster 10 CX 2015 Giant TCR Advanced 1 ************
|
|
|
[Re: bøttesmetten]
12/05/2014 16:05
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men er det bare å lage en sti egentlig? Er det Trondheim kommune som forvalter bymarka eller er det grunneiere? som jeg skrev tidligere, hvor går grensa på "man-made" element i marka? Jag är rätt säker på att man inte får laga en sti utan grundeiers tillatelse. Att sykla utanför stier får man inte heller. Det man får göra är att gå utanför stiar och om tillräkligt många går på samma sted så blir det ju en sti.
|
|
|
[Re: fredriks]
12/05/2014 16:06
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Men er det bare å lage en sti egentlig? Er det Trondheim kommune som forvalter bymarka eller er det grunneiere? som jeg skrev tidligere, hvor går grensa på "man-made" element i marka? Jag är rätt säker på att man inte får laga en sti utan grundeiers tillatelse. Att sykla utanför stier får man inte heller. Det man får göra är att gå utanför stiar och om tillräkligt många går på samma sted så blir det ju en sti. Ikke sant, så om man går er det greit, men om man sykler er det ikke greit? Vi får ut å gå som sauer da?? :-D Neida, jeg skjønner at man ikke kan etablere stier slik vi snakker om her... meeeeen :-)
|
|
|
12/05/2014 16:07
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dreier minne hyttan ligger inte väldigt nära gammelstien.
|
|
|
12/05/2014 16:45
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Förresten, takk till alla som har tagit bort träd i marka  Mycket var ju borta innan jag fick min första turer i vår. Vad gör föresten bydriften i marka för tiden (om något)? Jag blev förvånad när det för två uker sedan låg en massa stora träd över kulturstien mellan starten på bringebär och lavollen. Jag skulle tro att det var en av stiarna de skulle begynna med att fiksa till.
|
|
|
12/05/2014 17:52
|
Brad
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Yep, hytta jeg har vært forbi er ikke Dreiers minne, den ligger nordost for toppen på Geitfjellet, rett etter man krysser det som kalles for Kinnbekken på kartet.
Bydriften har i hvert fall vært igang opp på hogstfeltet på toppen av blåbærstien. Nå er det endelig ryddet her. Det ligger fortsatt et veldigt stort tre over stien mot Geitfjellet fra Helkanseter.
|
|
|
12/05/2014 18:36
|
Djenghis
Avhengig
|
Avhengig
høres ut som et bra tiltak om det går ann å etablere en ny og fin flytsti ned fra geitfjellet, dersom man lager en slik sti bra vil den nok bli mye brukt og lette på trafikken fra geitfjellet til ila.
for akkurat som det er nå må jeg innrømme at geitfjellet via våttakammen er en av de beste stiene jeg vet om og er en av de jeg sykler mest, dette er ikke fordi det er den eneste jeg vet om, jeg har syklet ikke alle men mange av stiene i estenstad og bymarka over noen år nå
geitfjellet er ikke perfekt og det er litt flatt noen steder, men det at stien er åpnet mer opp er bare positivt for flyten og farten, opp kan man sykle rolig fin sti med lav gradient opp fra helkanseter, jeg drar alltid helt opp på toppen og da får man herlig utsikt, ned fra toppen er det herlig teknisk til man kommer ned til stien, stien til våttakammen har flere dropper og annet snacks og noen flytpartier, ned fra våttakammen er bare dritskøy, det finnes jo så mange valg på siste delen også, de ulike piskene eller garnison osv. en så sentrumsnær topp som kan sykles fra toppen med så fin sti opp og så sammenhengende nedkjøring er vanskelig å slå
poenget er bare, jeg er en stor tilhenger av geitfjellet via våttakammen, det er vanskelig å holde seg unna den stien, så et tiltak for å lage en ny og bra sti hvor man fremdeles kan starte på toppen av fjellet høres ut som en veldig bra ide, da håper jeg på å ha tid og mulighet til å bidra, kanskje kan jeg også roe ned på turene via våttakammen
|
|
|
13/05/2014 06:14
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Ser ut at det blir fint arbeidsvær i dag.
Bra diskusjon om reåpning av gamle stier.
En viktig årsak til at jeg bruker tid på Lykjestien og Gammelstien er for min egen del først og fremst, men også fordi at jeg ønsker å bidra til at flere stisyklister kommer seg bort fra Våttåkammen og Geiltfjellet. Da tror jeg fin flyt og færre OTB-myrhull er viktig. Samt at vi som er kjent i marka arrangerer noen fellesturer og viser frem gode og "ukjente" kombinasjoner. Nå er det ikke mye som mangler for at Gammelstien blir en superflytsti og da hadde det vært artig å få forbedre stien ut til olavsspranget, da får man en fantastisk fin og ganske lang runde. På denne stien må det en del ordentlige klopper til for å gjøre den attraktiv i våte perioder. Her er det også mange folk som går og som jeg tror vil sette pris på en tørrere sti.
Redigert av erikskon; 13/05/2014 06:15.
|
|
|
13/05/2014 07:12
|
tkjoerlaug
Entusiast
|
Entusiast
Samt at vi som er kjent i marka arrangerer noen fellesturer og viser frem gode og "ukjente" kombinasjoner. Med fare for å spore av tråden. Tar gjerne i mot tips til "ukjente" kombinasjoner som anbefales.Sykler med utgangspunkt i Granåsen og da blir det fort bærstier og Geitfjellet når man først beveger seg nord i marka og fort Henriksåsen på vei hjem igjen.
|
|
|
13/05/2014 07:15
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Tips overleveres på dugnaden i dag  Klokka 18:00 på lykjestien, se kart etc. tidligere i tråden.
|
|
|
13/05/2014 07:24
|
tkjoerlaug
Entusiast
|
Entusiast
Får dessverre ikke vært med i kveld, men har loggført 80-100 timer stirydding hittil i år i Bymarka syd :-) (Gammelvollen, Jelleinstien, Elgåsen, Flatåshaugen, Ratåsstrypet, Ratåsen og Høgåsen).
|
|
|
13/05/2014 07:33
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
HeHe... Her er rådyra gode. Jeg regner med at du kjenner til dette kartet: http://osm.reitstoen.com/#14/63.4177/10.2413En fin runde er Lykkjestien-Snirkelstien-Gammelstien. Det blir da litt grusvei mellom hver av disse stiene. Om man skal ned til byen er Garnisonstien naturlig å ta etter Gammelstien.
|
|
|
[Re: tkjoerlaug]
13/05/2014 09:10
|
Brad
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Tar gjerne i mot tips til "ukjente" kombinasjoner som anbefales.Sykler med utgangspunkt i Granåsen og da blir det fort bærstier og Geitfjellet når man først beveger seg nord i marka og fort Henriksåsen på vei hjem igjen.
Mitt tips er Gråkallen-Gråkallskrenten-Gråkallstien-Tømmerstien-Lykkjestien baklengs-bærstiene-Baklidammen-Lian. Eller bytter ut Tømmerstien-Lykkjestien med Snirkelstien + Gammelstien. Gråkallstien mener jeg er en gjemt perle, aldri folk på den og fin flyt.
|
|
|
|
|