Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

pendle til jobb, HT eller CX?

pendle til jobb, HT eller CX? #1782558 07/05/2014 07:02
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 592
R
runeFK Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
R
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 592
Hei.

Trenger noe synsing fra det store forum.

Holder til opp i Nittedal og vurderer å begynne å sykle til jobb i Oslo for å få til nok tid til sykling. Veien består av grusveier med noe løs grus og asfalt fra Kjelsås.

Da kommer spørsmålet om valg av sykkel.

Hvor mye løsgrus klarer en CX?

og hvor mye rullefordel gir en CX?

til slutt, noen tips til rimelige og gode sykler?


Jeg heier på NOTS, gjør du?
Re: pendle til jobb, HT eller CX? [Re: runeFK] #1782563 07/05/2014 07:05
Registrert: May 2006
Innlegg: 2,254
Rockefoten Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: May 2006
Innlegg: 2,254
Tror du skal handle det du har lyst på..

CX kan bygges om til landeveis på lett vis (dekk), HT kan brukes til, eh, terrengting. Ellers er det vel sittestilling som har mest å si på farten til jobb. Med f.eks the crow, raven eller andre raske dekk på HT, så tror jeg ikke dekkene har mye å si.


I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Re: pendle til jobb, HT eller CX? [Re: runeFK] #1782567 07/05/2014 07:12
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Sitat: runeFK
Hvor mye løsgrus klarer en CX?
Mye, svært mye. En landeveissykkel med litt kraftige 25 mm dekk klarer det også helt fint.


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: pendle til jobb, HT eller CX? [Re: runeFK] #1782615 07/05/2014 07:52
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 575
BetongApe Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 575
Jeg har syklet til jobb med en slags CX i halvannet år, og kan absolutt anbefale det. Jeg er overbevist om at jeg er raskere på den enn med HT, blant annet fordi man kan legge seg i bukken og komme seg ut av mot- og fartsvind. Bruker Schwalbe Marathon Racer-dekk i 35mm, og de ruller fort og tåler masse.

Re: pendle til jobb, HT eller CX? [Re: runeFK] #1782624 07/05/2014 07:59
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,266
K
kodax Offline
Veteran
Offline
Veteran
K
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,266
Hadde det ikke stått på penga ville jeg anbefalt en lett fatbike med Vee Speedster-dekk. Knuser CX (og racer) på grus.

Re: pendle til jobb, HT eller CX? [Re: runeFK] #1782628 07/05/2014 08:08
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 592
R
runeFK Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
R
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 592
supert folkens. Takk for svar!

er helt fersk i denne verden, noen forslag til sykkel?
sett litt på nettet etter modeller og har noen forslag

ikke så pen, men godt utstyrt (og XXL har 25 % nå)
http://www.xxl.no/sykkel/sykler/landeveissykkel/white-cx-pro-14-cyclocross-sykkel/p/1095682_1_style

merida
http://www.xxl.no/sykkel/sykler/landeveissykkel/merida-cx-3-cyclocross-sykkel-2014/p/1097673_1_style

noe dyr, men pen etter min mening
http://www.oslosportslager.no/produkt/world-cup-cyclocross-2014-31733.aspx

budsjett er kanskje 10 isj, men gjerne under.


Jeg heier på NOTS, gjør du?
Re: pendle til jobb, HT eller CX? [Re: kodax] #1782629 07/05/2014 08:08
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 592
R
runeFK Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
R
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 592
Sitat: kodax
Hadde det ikke stått på penga ville jeg anbefalt en lett fatbike med Vee Speedster-dekk. Knuser CX (og racer) på grus.


men oppover på asfalt?


Jeg heier på NOTS, gjør du?
Re: pendle til jobb, HT eller CX? [Re: runeFK] #1782630 07/05/2014 08:08
Registrert: May 2003
Innlegg: 3,436
D
dagfink Offline
Besatt
Offline
Besatt
D
Registrert: May 2003
Innlegg: 3,436
Eg brukte terrengsykkel med stiv gaffel da eg hadde Nittedal–Oslo som arbeidsveg. Brukte akkurat timen frå Kruttverksvegen til Akersgata. Tenkte aldri på at eg burde ha hatt ein annan sykkel til formålet. Onsdagane parkerte eg sykkelen og jogga til jobb. Har aldri vore i betre form.

Re: pendle til jobb, HT eller CX? [Re: runeFK] #1782640 07/05/2014 08:24
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,408
kjasmas Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,408
Jeg bygde meg en CX i høst for å bruke til pendling. Har tidligere bare syklet landevei og terreng.

Jeg må innrømme at skulle jeg hatt en sykkel (skremmende tanke) hadde det faktisk blitt en CX - jeg syns hele konseptet er særs anvendelig.

Løs grus er ikke en CXs styrke, det sporer, det samme gjør det i løs snø.

Av de du linker til er det kun Colnagoen som får opp pulsen min... Begge de andre funker sikkert finfint, men sykkel er vel ikke bare et spørsmål om fornuft...

Re: pendle til jobb, HT eller CX? [Re: runeFK] #1782654 07/05/2014 08:35
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,266
K
kodax Offline
Veteran
Offline
Veteran
K
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,266
Sitat: runeFK
Sitat: kodax
Hadde det ikke stått på penga ville jeg anbefalt en lett fatbike med Vee Speedster-dekk. Knuser CX (og racer) på grus.


men oppover på asfalt?

Såvidt jeg skjønner vil det bare være oppover på asfalt til Kjelsås, men resten på grus og nedover fra Kjelsås.
Hadde han derimot kun syklet asfalt og/eller strekker med risiko for mye motvind ville jeg anbefale racer (eller CX dersom det er behov for å sette på piggdekk.)

Re: pendle til jobb, HT eller CX? [Re: runeFK] #1782667 07/05/2014 08:52
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 1,714
Brumm Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 1,714
Sitat: runeFK
Hei.

Trenger noe synsing fra det store forum.

Holder til opp i Nittedal og vurderer å begynne å sykle til jobb i Oslo for å få til nok tid til sykling. Veien består av grusveier med noe løs grus og asfalt fra Kjelsås.

Da kommer spørsmålet om valg av sykkel.

Hvor mye løsgrus klarer en CX?

og hvor mye rullefordel gir en CX?

til slutt, noen tips til rimelige og gode sykler?



Jeg kjøpte meg en Genesis Croix de Fer fra Friksjon.no for å erstatte to jobbsykler (en for sommer og en for vinter) og er veldig fornøyd med det valget.
Hvis jeg skulle gjort det igjen så ville jeg valgt CX igjen, men kunne godt tenkt meg en ramme med plass til både piggdekk (jeg sykler hele året uansett) og skjermer. Da ville jeg sikkert satt på bagasjebrett også for å slippe å sykle med sekk og den hadde ikke sett så kul ut, men vært vanvittig praktisk og slapseføret hadde ikke havnet i trynet og oppetter bak (for forfengelig til å bruke plastskjerm festet til setepinnen..)

Jeg vil si at valget kommer litt an på hva du har av øvrig sykkelpark. Det er jo fint mulig å bruke en hardtail og om du setter på en karbongaffel så blir den lett og stiv, slenger du på et sett Mavic Speedcity hjulsett så triller den som en racer.. Jeg har et slikt sett som jeg er veldig fornøyd med, og som jeg kan bruke på CXen ettersom den har skivebremser.
Har du en egen trening hardtail så kan det være greit å ha samme type jobbsykkel så du kan slite ut deler som du bytter litt proaktivt på treningssykkelen..

På vinteren har jeg ingen problemer med Schwalbe Marathon piggdekkene på CXen, men så er det veldig godt ryddet for snø der jeg sykler om vinteren; ofte også kostet så jeg kunne nesten klart meg uten..

Re: pendle til jobb, HT eller CX? [Re: kodax] #1782679 07/05/2014 09:08
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868
MortenML Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868
Sitat: kodax
Hadde det ikke stått på penga ville jeg anbefalt en lett fatbike med Vee Speedster-dekk. Knuser CX (og racer) på grus.

Har du prøvd?

Jeg har en Ibis Hakkalügi som brukes til det meste. På landeveien med landeveishjulsett og 28mm Schwalbe One, på grus og terreng en noe bredere felg med Clement PDX 33mm. Tror ikke det er mulig å finne mer allsidig sykkel. De som mener CX ikke egner seg på grus og i terreng bør prøve en gang til med andre dekk og riktig lufttrykk. Kanskje teknikken bør justeres en smule også.


/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: pendle til jobb, HT eller CX? [Re: MortenML] #1782690 07/05/2014 09:21
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,266
K
kodax Offline
Veteran
Offline
Veteran
K
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,266
Sitat: MortenML
Sitat: kodax
Hadde det ikke stått på penga ville jeg anbefalt en lett fatbike med Vee Speedster-dekk. Knuser CX (og racer) på grus.

Har du prøvd?

Jeg har en Ibis Hakkalügi som brukes til det meste. På landeveien med landeveishjulsett og 28mm Schwalbe One, på grus og terreng en noe bredere felg med Clement PDX 33mm. Tror ikke det er mulig å finne mer allsidig sykkel. De som mener CX ikke egner seg på grus og i terreng bør prøve en gang til med andre dekk og riktig lufttrykk. Kanskje teknikken bør justeres en smule også.

Riktig dekk og lufttrykk er essensielt uansett hva slags sykkel man snakker om. Min erfaring er at en CX kan være ideel på grus hvis det er risiko for mye motvind, men i skogen er det skjeldent tilfelle.
Dersom man bare skal ha én sykkel, kan sikkert CX kan være løsningen for noen, men en kompromisssykkel er jo ikke noe gøy vel;)

Re: pendle til jobb, HT eller CX? [Re: kodax] #1782693 07/05/2014 09:26
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868
MortenML Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868
Jeg sykler for det meste på vei, sjeldent i lett terreng, så ikke noe kompromiss her.


/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: pendle til jobb, HT eller CX? [Re: runeFK] #1782724 07/05/2014 10:47
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 3,163
A
anonym Offline
Besatt
Offline
Besatt
A
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 3,163
70 kilometer i Strade Bianche-løpet, går på grus, så det er ikke umulig med vanlig racer på grus.

Re: pendle til jobb, HT eller CX? [Re: anonym] #1782732 07/05/2014 10:53
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,266
K
kodax Offline
Veteran
Offline
Veteran
K
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,266
Sitat: anonymous
70 kilometer i Strade Bianche-løpet, går på grus, så det er ikke umulig med vanlig racer på grus.

De har vel ikke lov til å sykle med annen sykkel.

Re: pendle til jobb, HT eller CX? [Re: kodax] #1782743 07/05/2014 11:10
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 3,163
A
anonym Offline
Besatt
Offline
Besatt
A
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 3,163
Sitat: kodax

De har vel ikke lov til å sykle med annen sykkel.

Det er vel ikke lovt til å stille med CX sykkel i et landeveisløp??????
Men om det er lovt til å stille med racer i et CX løp, det vet jeg ikke???
Eller CX i Birken????

Kanskje noen andre her inne vet.

Re: pendle til jobb, HT eller CX? [Re: runeFK] #1782750 07/05/2014 11:16
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,266
K
kodax Offline
Veteran
Offline
Veteran
K
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,266
Sitat: anonymous
Sitat: kodax

De har vel ikke lov til å sykle med annen sykkel.

Det er vel ikke lovt til å stille med CX sykkel i et landeveisløp??????
Men om det er lovt til å stille med racer i et CX løp, det vet jeg ikke???
Eller CX i Birken????

Kanskje noen andre her inne vet.

Det er ikke lov å sykle med CX i Birken.

Re: pendle til jobb, HT eller CX? [Re: anonym] #1782769 07/05/2014 11:41
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 591
P
peterpan Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
P
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 591
Sitat: anonymous
Sitat: kodax

De har vel ikke lov til å sykle med annen sykkel.

Det er vel ikke lovt til å stille med CX sykkel i et landeveisløp??????

Kanskje noen andre her inne vet.


Ikke noe problem å stille med cx-sykkel i landeveisløp, noen bruker jo tilogmed cx-rammer (ag2r i år) i brosteinsklassikerne.

du kan sikkert få stille i ett cx-løp med en landeveissykkel også hvis du absolutt vil det

Redigert av peterpan; 07/05/2014 11:43.
Re: pendle til jobb, HT eller CX? [Re: runeFK] #1782815 07/05/2014 12:27
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868
MortenML Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868
The UCI rules currently specify that a racing bicycle have the following characteristics:

be a vehicle with a front wheel steered by a handlebar and a rear wheel driven by a system comprising pedals and a chain by the legs moving in a circular movement

wheels must be of equal diameter, between 70 cm and 55 cm, and must have minimum 12 spokes

maximum length 185 cm

maximum width 50 cm

the peak of the saddle must be at least 5 cm behind a vertical plane passing through the bottom bracket spindle

the saddle must be between 24 cm and 30 cm in length

the distance between the bottom bracket spindle and the ground must be between 24 cm and 30 cm

the distance between the vertical passing through the lower bracket spindle and the front wheel spindle must be between 54 cm and 65
cm

the distance between the vertical passing through the bottom bracket spindle and the rear wheel spindle must be between 35 cm and 50 cm

the maximum internal distance between the front fork ends is 10.5 cm, and of the rear stays 13.5 cm

minimum mass 6.8 kg (15 lb)

frame must be built around a main triangle, constructed of tubular elements (that may have non-circular cross-sections) such that the form of each encloses a straight line


/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: pendle til jobb, HT eller CX? [Re: peterpan] #1782875 07/05/2014 13:32
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 1,484
E
elviz Offline
Veteran
Offline
Veteran
E
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 1,484
Sitat: peterpan
Sitat: anonymous
Sitat: kodax

De har vel ikke lov til å sykle med annen sykkel.

Det er vel ikke lovt til å stille med CX sykkel i et landeveisløp??????

Kanskje noen andre her inne vet.


Ikke noe problem å stille med cx-sykkel i landeveisløp, noen bruker jo tilogmed cx-rammer (ag2r i år) i brosteinsklassikerne.

du kan sikkert få stille i ett cx-løp med en landeveissykkel også hvis du absolutt vil det


Hele Eurocar kjørte cx paris robaix. Pluss mange enkeltryttere

Re: pendle til jobb, HT eller CX? [Re: elviz] #1782895 07/05/2014 13:57
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868
MortenML Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868
Her er en av Europcars sykler.


Redigert av MortenML; 07/05/2014 14:21. Rediger grunn: Europcar, ikke Eurocar - selvsagt...

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: pendle til jobb, HT eller CX? [Re: MortenML] #1782906 07/05/2014 14:11
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 591
P
peterpan Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
P
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 591
Europcar

Re: pendle til jobb, HT eller CX? [Re: runeFK] #1782967 07/05/2014 16:08
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 592
R
runeFK Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
R
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 592
Jaja.

Takk for mange svar!
Er bittelitt klokere..

Noen tanker om bremser?


Jeg heier på NOTS, gjør du?
Re: pendle til jobb, HT eller CX? [Re: runeFK] #1782975 07/05/2014 16:34
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,286
PålGnål Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,286
Mekaniske skivebremser gir enkelt vedlikehold og prisen er forsvinnende liten. Man kan bruke de gamle racergruppene til dette. Alle kan skru på mekaniske bremser.

Hydrauliske skivebremser gir enda mer kraft og kan ha bedre modulasjon. Disse må luftes og noen hater den operasjonen, andre gjør dette lett som ingenting. Det kreves jo litt utstyr for å gjennomføre luftingen.


På tide å begynne å trene igjen...
Re: pendle til jobb, HT eller CX? [Re: runeFK] #1782993 07/05/2014 17:11
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868
MortenML Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868
Utvalget av hydrauliske er ikke overveldende. Sram måtte nylig kalle tilbake alle sine hydrauliske landeveisbremser og har foreløpig ikke kommet med noen nye. Jeg har prøvd begge, hydrauliske og mekaniske og foretrekker hydrauliske. Men, for all del - mekaniske gjør jobben mer enn bra nok. Langt bedre enn canti-bremsene.


/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: pendle til jobb, HT eller CX? [Re: runeFK] #1782996 07/05/2014 17:24
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 592
R
runeFK Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
R
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 592
Takk for svar igjen.
Jeg får ta meg en runde og titte


Jeg heier på NOTS, gjør du?
Re: pendle til jobb, HT eller CX? [Re: runeFK] #1783018 07/05/2014 18:08
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 3,163
A
anonym Offline
Besatt
Offline
Besatt
A
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 3,163
Der var jo endel å se på i Gallery: The technology of Paris-Roubaix galleriet....

Re: pendle til jobb, HT eller CX? [Re: anonym] #1783107 07/05/2014 20:09
Registrert: Jan 2006
Innlegg: 3,531
K
KenR Offline
Besatt
Offline
Besatt
K
Registrert: Jan 2006
Innlegg: 3,531
Kan komme med min siste oppfrisker om hva hjul og dekk gjør med en sykkel. Har en gammel Jamis Supernova CX som har blitt brukt som pendlersykkel med lite TLC, sommer som vinter. De siste halvannet året har den stått å rustet i boden. Fy skam. Tok den ut for noen uker siden og fant ut at den ikke trengte mye for å bli sykkelbar. Nytt kjede, kastet og styrelager var nok, i tillegg til omfattende vask og puss. Lot hjulene, noen eldre Mavic Ksyrium elite, sitte på og satte på Racing Ralph. Fungerte ok det på en medium til dårlig ramme.

Fikk så ånden over meg og rotet fram noen gamle Vittoria tubular dekk som jeg har hatt liggende i boden og limte dem på et hjulsett jeg kjøpte av byggeren sjøl Fast gjest her på forumet. Hjulene er bygd opp av DA7800-nav med Mavic CXP30-felger, 36 eiker bak og 32 foran. Ikke lettest, men stivt og solid. Og bra. Den slitne og lett ubehagelige Supernova'en ble med ett en superrask komfort-maskin som bare ruller over alle hinder! Ikke det at hjul og dekkenes betydning er neon nyhet, men innimellom trenger alle en liten påminnelse ICON_SMILE.

Moralen: 1) For primært tresesongers-bruk: kjøp CX. Jeg er ingen stor fan av CX på vinterføre aka snø og is. 2) Legg (som alltid) mer penger i hjul enn girsystem og andre populære hyper. 3) Canti-bremser gjør livet mer spennende, vurder gjerne skivebremser.

Re: pendle til jobb, HT eller CX? [Re: runeFK] #1783158 07/05/2014 21:18
Registrert: Mar 2005
Innlegg: 1,282
L
Lid Offline
Veteran
Offline
Veteran
L
Registrert: Mar 2005
Innlegg: 1,282
Jeg har alle typer terrengsykkel og digger faktisk CXen min mest. Smiler alltid utrolig bredt når jeg drar avgårde på alle rare steder man tror man ikke kan sykle med en racersykkel.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino