Hvor mye "styr" er det å sykle racer?
|
Hvor mye "styr" er det å sykle racer?
05/05/2014 09:52
|
Raggedy
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Med våren kommer alltid lysten på racersykkel, men for meg som har syklet på asfalt med terrengsykkel, så virker det litt skummelt. Er vant til et minimum av vedlikehold med "asfaltsykkelen" min, type "fylle luft et par ganger i sesongen, vaske og smøre sykkelen når jeg føler for det, punktert én gang på fem år"  Hva bør jeg være innstilt på å måtte gjøre hvis jeg kjøper en racersykkel i stedet? Fylle luft før hver tur? Skifte styretape flere ganger i sesongen? Hvor ofte må jeg regne med å punktere hvis jeg sykler på god gammeldags norsk dårlig asfalt? Ofte nok til at jeg alltid må ha med ny slange og annet utstyr? (Noen vil sikkert si at det bør man på terrengsykkel også!) Må jeg regne med at hjulene får kast i seg og må fikses på? Evt at eiker ryker? Hvor ofte må man skifte bremseklosser? OK, nå overdriver jeg forhåpentligvis, men dere tar poenget... ...og hvor mye vedlikehold og annet tull kan jeg unngå ved å heller kjøpe en CX? 23 mm og felgbrems vs 35 mm og skivebremser... Ulempen er såvidt jeg ser at man får mer for pengene med racer kontra CX, det er (foreløpig?) ganske begrenset utvalg "disc-hjul" å velge mellom hvis det skulle bli noe problem med dem, og så er det jo i forfengelighetens navn ikke noen "ordentlig racer"  Skjønner selvfølgelig at dette er veldig avhengig av både sykkel, dekk- og hjulvalg, den som sitter oppå, hvor mange mil som tilbakelegges ++! (Har sett mest på White RR Pro og CX Pro, som jeg kan få for henholdsvis 7500,- og 9000,-. Tenker at det er sykler som er gode nok til at jeg kan kose meg på dem; jeg har en alt for dyr fulldemper, men jeg er faktisk mer glad i den langt billigere hardtailen min, så jeg er vel ingen feinschmecker sånn sett.)
|
|
|
Re: Hvor mye "styr" er det å sykle racer?
[Re: Raggedy]
05/05/2014 10:04
|
jorg1ho
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Veldig kjapt: Fylle luft før hver tur? Nei, ved behov som med alle andre sykler. Skifte styretape? Så ofte/sjeldent du vil, evt ved behov. Punktere? Jeg har ikke punktert enda på ett år. GP 4000 S er fine dekk på norsk asfalt utenom pariserdekk. Slange/annet utstyr? Bør alltid tas med uansett, og ja, også på terreng  Kast i hjul/eiker? Det er vel situasjonsbasert. Aldri opplevd selv enda. Bremseklosser? Kommer an på hvor mye du sykler og bremser. Mine har holdt noen hundre mil og har mye igjen. Ingen erfaring med CX.
2013 Richmond SLR Comp Team 1 2014 Everest 8848 XX1
|
|
|
05/05/2014 10:25
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Jeg syns det er mindre styr å sykle landevei enn terreng.
Vasking og smøring - som i terreng, man bør gjøre det oftere enn det man "rekker", men samtidig blir landeveissykkelen (inkl. drivverk) mindre møkkete.
Skifte styretape - svart er alltid penest og trenger sjelden og byttes.
Punktering - flaks/uflaks og valg av dekk. Jeg punkterte en gang i fjor.
Har ikke hatt noe teknisk med landeveissykkelen eller CXen på henholdvis tre og ett år, terrengsykkelen derimot...
CX - jeg bygde opp en CX i høst til pendlerbruk. Grunnet flytting til nytt hus har jeg ikke rukket å bygge opp igjen landeveisykkelen (ble delvis slaktet for å bygge CX), men etter at piggdekkene ble lagt bort tenker jeg stadig at CXen må være bortimot den perfekte sykkel... Får se om jeg endrer mening når landeveisykkelen er tilbake på hjula.
|
|
|
05/05/2014 10:27
|
goatmxx
Entusiast
|
Entusiast
Tar en kjapp tilbakemelding jeg også: Luft - fyller luft relativt sjelden.. Sjekker trykk før ritt, og ellers hvis jeg ser det trengs.. maks 2 ganger i måneden. Styretape - kommer an på hvor mange turer du sykler.. Sykler selv 400-600 mil og skifter kanksje 2 ganger i året (bruker svarte). Er du fisefin bytter du utifra forskjellige farger i sesongen.. F.eks rosa til Giro, gul til Touren osv  Punktering - punktert 2 ganger på 7 år, men har selvfølgelig alltid med nødvendig reservedeler. Kast i felger - avhenger sikkert av kvaliteten på felgene. Med litt teknisk innsikt er det ikke verre enn at jeg justerer det inn selv.. Har relativt godt brukte felger nå, så det begynner å tære på eikene, men har bare røket 2 eiker i år (første gang på 4 år, og jeg kjøpte brukt) Bremseklosser - Har oppgradert gruppe etter 3 år, samt at jeg bytter mellom karbonfelger til ritt og alu til trening.. har enda ikke byttet klosser (med unntak av da jeg oppgraderte og at jeg har egne klosser til karbonfelgene) CX - aner ikke.. Følelsen av å sykle på asfalt med racer kontra HT - priceless!
Sykkelfjas - Sjekk ut gruppa på facebook for mer fjas
|
|
|
05/05/2014 10:48
|
Begbie82
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Med våren kommer alltid lysten på racersykkel, men for meg som har syklet på asfalt med terrengsykkel, så virker det litt skummelt. Er vant til et minimum av vedlikehold med "asfaltsykkelen" min, type "fylle luft et par ganger i sesongen, vaske og smøre sykkelen når jeg føler for det, punktert én gang på fem år"  Fylle luft gjør du jo etter hvor ofte du føler behov for det. Mer luft gir mindre rullemotstand. Her kommer det jo også litt an på slangen du velger, latex slanger må du fylle oftere luft. Vaske og smøre sykkelen er jo etter eget ønske. Jo mer du vasker og smører, jo bedre vil systemet fungere. Slik er det jo med det meste  Punkteringer kan skje på racer som på off-road. Hva bør jeg være innstilt på å måtte gjøre hvis jeg kjøper en racersykkel i stedet? Fylle luft før hver tur? Skifte styretape flere ganger i sesongen? Hvor ofte må jeg regne med å punktere hvis jeg sykler på god gammeldags norsk dårlig asfalt? Ofte nok til at jeg alltid må ha med ny slange og annet utstyr? (Noen vil sikkert si at det bør man på terrengsykkel også!) Må jeg regne med at hjulene får kast i seg og må fikses på? Evt at eiker ryker? Hvor ofte må man skifte bremseklosser? OK, nå overdriver jeg forhåpentligvis, men dere tar poenget...
Vedrørende luft se over. Styretapen trenger du ikke skifte, men den kan ha en tendens å bli slitt og ufyselig etterhvert. Kommer du deg unna hullene, glass o.l så må du regne med aldri å punktere  Slangen til landeveissykkel er ganske små og lett å ha med seg i taska bakpå sykkelen + et par dekkspaker. Hjulene kan seff få kast og må fikses på, eller at eikert ryker. Har ikke opplevd ennå at en eikert ryker, men har opplevd kast i et hjulsett. Dette var nok tilfeldig. Bremseklosser trenger du ikke bytte om du ikke bremser ...og hvor mye vedlikehold og annet tull kan jeg unngå ved å heller kjøpe en CX? 23 mm og felgbrems vs 35 mm og skivebremser... Ulempen er såvidt jeg ser at man får mer for pengene med racer kontra CX, det er (foreløpig?) ganske begrenset utvalg "disc-hjul" å velge mellom hvis det skulle bli noe problem med dem, og så er det jo i forfengelighetens navn ikke noen "ordentlig racer"  Synes personlig at V bremser på racer er enklere å fikse på en skivebrems. Jeg har en billig Merida CX og Cannondale supersix som racer. Jeg merker at raceren er utrulig mye kvikkere en CX, og derfor er mye artiere å leke med på landeveien. Vedrørende vedlikehold så er det akkurat det samme på CX og racer, det er opp til deg hvor mye du ønsker å vedlikeholde sykkelen din. Har sett utrulig svarte og møkkete sykkelkjeder, kranker osv der ute, men som regel har disse problemer med utvekslingen på sykkelen også 
|
|
|
05/05/2014 10:51
|
universalis
Ringrev
|
Ringrev
Jeg er i utgangspunktet terrengsyklist, som har syklet mye landevei de siste årene. Syklet mange turer i april på landevei, og føler at formen er bra.
Satte meg så på HT-en for å sykle en testløype på grus og asfalt. Det var som å sette seg på en traktor. Det var så lite respons i forhold til raceren. HT-sykkelen er av det lette slaget, men på asfalt er det absolutt morsommere å sykle landevei.
Vedlikehold: Mye mindre enn på terrengssykkelen, som brukes mye til stisykling.
******************** Div. sportsremedier ...
|
|
|
05/05/2014 11:02
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
(Har sett mest på White RR Pro og CX Pro, som jeg kan få for henholdsvis 7500,- og 9000,-. Ah... På tide med MasteCard-rabatten til DnB igjen, ja. Jeg har 2012 utgaven av White Pro, og jeg er veldig fornøyd med den. Til 7500, er det et røverkjøp.
|
|
|
05/05/2014 11:37
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Ennå en terrengsyklist med en landeveissykkel for avveksling.
Lyst til å påpeke at selv om det er lite punkteringer på racer i forhold til terreng så er du også fort mye lengre unna heimen når det først skjer. Derfor greit å putte slange, pumpe og dekkspaker i trøya med mindre du er ivrig på å gå en marathon i klikklakk-sko eller teste ut den lokale kollektivtransporten.
Trønder osv
|
|
|
[Re: trondmm]
05/05/2014 11:37
|
Raggedy
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for svarene, folkens! Blir beroliget her nå  Til grovere stisykling (og særlig når det er vått) blir det nok mer teknisk trøbbel ja, men for meg blir fulldemperen brukt mest på koseturer i godvær på flytsti, så det verste slipper jeg unna der også  Asfalten utgjør den mer hverdagslige treningen, så der føler jeg det er litt ekstra viktig at det er enkelt å komme seg ut. Med en hardtail til denne bruken, så er det jo definitivt enkelt og fungerer greit nærmest uten vedlikehold, men jeg føler at jeg blir litt begrenset av sykkelen og sittestillingen. (Har sett mest på White RR Pro og CX Pro, som jeg kan få for henholdsvis 7500,- og 9000,-. Ah... På tide med MasteCard-rabatten til DnB igjen, ja. Jeg har 2012 utgaven av White Pro, og jeg er veldig fornøyd med den. Til 7500, er det et røverkjøp. Ja, jeg forventet at det skulle bli rabatt igjen i disse tider  Godt å høre at du er fornøyd! Jeg har (selvfølgelig?) sett på bl.a. Cannondale CAAD10 også, men når valget står mellom White med Ultegra for 7500,- og Caad10 med 105 for 10 000,- + evt frakt, så virker førstnevnte som veldig mye bang for the buck.
|
|
|
05/05/2014 11:54
|
shakudu
Entusiast
|
Entusiast
Det høres ut som dine erfaringer med terrengsykkel på asfalt er ganske like mine med racer på asfalt ihht trøbbel, vedlikehold og punkteringer 
|
|
|
[Re: universalis]
05/05/2014 12:19
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Satte meg så på HT-en for å sykle en testløype på grus og asfalt. Det var som å sette seg på en traktor. Det var så lite respons i forhold til raceren. HT-sykkelen er av det lette slaget, men på asfalt er det absolutt morsommere å sykle landevei. Landeveissykkelen er også mye morsommere på grus. Halvdempere er for terreng. 
|
|
|
05/05/2014 17:14
|
lars87
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Selv har jeg en CX som jeg bruker på grus og landevei, men nå setter jeg snart på et par Conti GP 4000S i 25mm og holder meg til landeveien ut sommeren tenker jeg. Er første sesongen med landeveisykling for meg og jeg synes det er gøy.
Deltok i et ritt for noen dager siden og de første 10-15km var det masse punkteringer, pedaler som knakk av og alt mulig.
CXen min veier et par kg mer enn de fleste racere, men jeg synes det er digg å vite at ting ikke knekker i stykker bare jeg hopper ned fra et fortau. Greit å kunne leke seg litt på sykkelen. Digg med skivebremser også (som går helt fint å bruke i turritt).
Men inntrykket mitt er at det er utrolig mye mekk og mikk for mange landeveisyklister, mens for andre går det helt greit. Kunnskap? Flaks? Hvem vet...
|
|
|
05/05/2014 17:23
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Min erfaring tilsier at det er mye mere vask og vedlikehold på en terrengsykkel enn en landeveissykkel. Det sier seg nesten selv når man i terrenget ploger gjennom gjørme, over skarpe steiner og røtter, i motsetning til en landeveissykkel som man cruiser med på tørr flat asfalt.
|
|
|
[Re: lars87]
05/05/2014 17:36
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men inntrykket mitt er at det er utrolig mye mekk og mikk for mange landeveisyklister, mens for andre går det helt greit. Kunnskap? Flaks? Hvem vet... Kunnskap. 
|
|
|
[Re: Espen J]
05/05/2014 20:21
|
Raggedy
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Ennå en terrengsyklist med en landeveissykkel for avveksling.
Lyst til å påpeke at selv om det er lite punkteringer på racer i forhold til terreng så er du også fort mye lengre unna heimen når det først skjer. Derfor greit å putte slange, pumpe og dekkspaker i trøya med mindre du er ivrig på å gå en marathon i klikklakk-sko eller teste ut den lokale kollektivtransporten. Ja, det er vel et godt poeng. Pleier å ha med busskort hvis jeg ikke har noen i nærheten som kan hente meg hvis jeg får problemer. Sykler også ofte litt hit og dit slik at jeg ikke ender opp alt for langt unna, og så sykler jeg ikke akkurat timilsturer heller  Mulig turene både blir lengre og lengre borte om jeg går over til racer som asfaltsykkel. Bør vel investere i litt hendig utstyr å ha med da.
|
|
|
05/05/2014 20:26
|
Vingleik Vaagal
Avhengig
|
Avhengig
Trenger vel ikke så mye hendig utstyr? Eneste jeg har med er jo slange, dekkspak og co2? Får jo plass i ei lomme det.
|
|
|
[Re: lars87]
05/05/2014 20:28
|
Raggedy
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Igjen, takk for alle svar! Selv har jeg en CX som jeg bruker på grus og landevei, men nå setter jeg snart på et par Conti GP 4000S i 25mm og holder meg til landeveien ut sommeren tenker jeg. Er første sesongen med landeveisykling for meg og jeg synes det er gøy.
Deltok i et ritt for noen dager siden og de første 10-15km var det masse punkteringer, pedaler som knakk av og alt mulig.
CXen min veier et par kg mer enn de fleste racere, men jeg synes det er digg å vite at ting ikke knekker i stykker bare jeg hopper ned fra et fortau. Greit å kunne leke seg litt på sykkelen. Digg med skivebremser også (som går helt fint å bruke i turritt).
Men inntrykket mitt er at det er utrolig mye mekk og mikk for mange landeveisyklister, mens for andre går det helt greit. Kunnskap? Flaks? Hvem vet... Hjelpes! Det hørtes ikke bra ut  XXL opplyser at både RR og CX Pro er "godkjent" for opptil 120 kg (hva nå enn det skulle bety), og jeg holder meg godt innenfor den grensa, så det bør vel gå bra... Hvis det er manglende kunnskap som gjør at det blir mye problemer for enkelte, ja, så sliter vel jeg 
|
|
|
05/05/2014 21:49
|
lars87
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Selv har jeg en CX som jeg bruker på grus og landevei, men nå setter jeg snart på et par Conti GP 4000S i 25mm og holder meg til landeveien ut sommeren tenker jeg. Er første sesongen med landeveisykling for meg og jeg synes det er gøy.
Men inntrykket mitt er at det er utrolig mye mekk og mikk for mange landeveisyklister, mens for andre går det helt greit. Kunnskap? Flaks? Hvem vet... Hjelpes! Det hørtes ikke bra ut  XXL opplyser at både RR og CX Pro er "godkjent" for opptil 120 kg (hva nå enn det skulle bety), og jeg holder meg godt innenfor den grensa, så det bør vel gå bra... Hvis det er manglende kunnskap som gjør at det blir mye problemer for enkelte, ja, så sliter vel jeg Hehe, nei, det så ikke helt bra ut... Men, jeg må jo understreke at det sikkert var et par hundre deltakere og tross alt kun noen få som punkterte i starten. Selv om det virket rart for meg å stadig sykle forbi punkteringer, selv punkterer jeg omtrent aldri. Han som knakk av krankarmen tror jeg velta. Inntrykket mitt er at mange landeveisyklister har en rittsykkel som er ordentlig grisedyr, med mange superlette deler, og da går jo ting fort i stykker. Jeg vil tro at hvis man har en helt grei sykkel til en pris under det idiotiske, så er ting også mer holdbart. Det er i alle fall mitt inntrykk. Som du sier, en sykkel med vektbegrensning på 120kg vil nok holde mer enn bra nok. Hvis du passer på at slangene ikke er mange år gamle og bytter dekk før de er helt utslitt og har nok trykk i dekka så går nok det også bra, så lenge man holder seg unna de tynneste dekka som er å få tak i for å spare 20 gram. Så ja, holde seg til passe solide saker med greie dekk, så er det vel bare å vaske og olje sykkelen innimellom...
Redigert av lars87; 05/05/2014 21:51.
|
|
|
07/05/2014 04:43
|
Josruu
Veteran
|
Veteran
Som nevnt så syns jeg også det er mindre styr med racer enn terreng sykkel. På 300 mil har jeg punkterte en gang og skiftet kjede en gang. Ellers ingenting bortsett ifra litt meg vondt i skuldre/rygg enn ved terrengsykling. Men det skyldes mest meg og ikke sykkelen.
2015 Saracen Ariel 152 27.5" 2013 Merida Big Nine Carbon 1200 29"
|
|
|
|
|