Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Sykle Menton - San Remo?

Sykle Menton - San Remo? #1597145 29/04/2013 22:32
mogens Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Skal noen dager til Menton i Frankrike i midten av mai, og lurer på å leie landeveissykkel en av dagene. Tenkte på muligheten for å sykle til San Remo og tilbake - noen som er kjent langs veien her og har noen idé om det kan ha noe for seg, eller om det kanskje er for tungt trafikkert til å være kjekt? Eventuelt forslag til andre turer med utgangspunkt i Menton.

Re: Sykle Menton - San Remo? [Re: mogens] #1597160 30/04/2013 00:21
Simen00 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Ganske trafikkert hele veien bortover der! Jeg vil heller anbefale å dra rett opp i fjellene. Menton ligger jo i foten av Col de la Madone.
Kanskje litt krevende start, men når du kommer opp har du mange flotte alternativer!

http://cyclecotedazur.com/highlights/col-de-la-madone/

http://app.strava.com/activities/5750920

Vi startet riktignok fra Nice, men her ser du ihvertfall utgangspunktet ditt!

Re: Sykle Menton - San Remo? [Re: mogens] #1597193 30/04/2013 06:28
Dan Offline
More than words
More than words
Hvis du har lyst å holde deg på flata så ska det gå fint å sykle Menton-Sanremo. Noen steder er det en del trafikk, men den er ikke særlig rask, så det skal gå fint.
-Fra Menton til Ventimiglia går det flere alternative veier, så det er bare å velge den minste for å slippe trafikk.
-Fra Ventimiglia fortsetter du til Vallecrosia i rushtrafikken.
-I Vallecrosia, ved et trafikklys på en liten men markert bakketopp hvor det står Perinaldo til venstre så tar du til høyre ned til stranden.
-Så sykler du langs strandpromenaden bort til enden av Bordighera.
-Ut på SS1 igjen i trafikken, til Ospedaletti. Velg strandveien forbi Ospedaletti så slipper du trafikken igjen.
-Så er det bare å holde øynene åpne etter sykkelveien på høyre side nedenfor veien. Når du ser den, et sted mellom Ospedaletti og Sanremo, så er det bare å finne veien ned dit (litt avhengig av hvor langt du har kommet før du oppdager den så kan du enten sykle inn på den, hoppe over autovernet eller ta trapper ned).
-Til slutt så kan du da kose deg med to mil frem og to mil tilbake på en av verdens flotteste sykkelveier. Du stopper selvfølgelig ikke i Sanremo, men i San Lorenzo al Mare, som er så langt de har fått bygget sykkelveien til dags dato.

God tur!

Re: Sykle Menton - San Remo? [Re: mogens] #1597233 30/04/2013 07:22
mogens Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Simen00: Takk for tips og linker - jeg har sett flere anbefale denne turen. Etter en nesten sykkelfri vinter er formen ikke så mye å skryte av, men utsikten på denne turen frister og det går jo gjerne om en tar tiden til hjelp ICON_SMILE

Dan: Takk for detaljert beskrivelse!

Har 3 overnattinger i Menton og deretter 1 overnatting i Nice, så det er forsåvidt mulig å legge inn flere turer om været er fristende.

Er det forresten noen som har syklet (eller kjørt) mot Sospel og vet hvordan veien dit er? I fjor var jeg på fem dagers fjellvandring (gruppetur med guide) som startet i Tende og der siste etappe var fra Sospel til Menton, men da holdt vi oss naturlig nok vekke fra bilveien.

Redigert av mogens; 30/04/2013 07:28.
Re: Sykle Menton - San Remo? [Re: Dan] #1610194 20/05/2013 21:30
mogens Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Igjen, takk for tips, syklet denne turen i går. Fant ikke/overså avkjørselen ved Vallecrossia, men for øvrig fulgte jeg ditt ruteforslag. Du verden for en fin sykkelvei forbi San Remo og videre! Trafikken ellers var moderat, og det går jo ingen tungtrafikk her, så det ble en riktig fin tur. Menton - San Lorenzo og tilbake ble totalt ti mil. Blåste ganske kraftig fra sørvest, så siste par milene på returen kjentes godt i beina.

I dag ble det fottur rundt Cap Martin og opp via Roquebrune til Mt. Gros på 680 moh., og videre til Gorbio og retur med buss til Menton derfra.

Re: Sykle Menton - San Remo? [Re: mogens] #1610229 21/05/2013 04:52
Dan Offline
More than words
More than words
Det minner meg på at jeg må ta den franske delen av din tur en dag. Har fortsatt ikke sneket meg over grensen på racer. Kun på terrengsykkel langt oppe i fjellene. ICON_SMILE

Re: Sykle Menton - San Remo? [Re: Dan] #1610917 21/05/2013 20:39
mogens Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Den franske delen var ikke lang - strandpromenaden i Menton ender jo i grenseovergangen ICON_SMILE Det var tre tunneler på de første kilometrene i Italia, men de var tålelig bra opplyst, ikke så lange, og veiskulderen var bred nok til at en kunne sykle utenfor den hvite linjen. Det var også en tunnel som ikke virket så fristende rett før Ventimiglia, men her gikk det alternativ vei på utsiden langs neset som var fin å sykle.

Re: Sykle Menton - San Remo? [Re: mogens] #1611182 22/05/2013 09:21
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: mogens
Den franske delen var ikke lang - strandpromenaden i Menton ender jo i grenseovergangen ICON_SMILE Det var tre tunneler på de første kilometrene i Italia, men de var tålelig bra opplyst, ikke så lange, og veiskulderen var bred nok til at en kunne sykle utenfor den hvite linjen. Det var også en tunnel som ikke virket så fristende rett før Ventimiglia, men her gikk det alternativ vei på utsiden langs neset som var fin å sykle.

Hvis man velger den mellomste veien nærmest Menton og så den nærmest sjøen når man nærmer seg Ventimiglia så slipper man tunneller. Men jeg tror ikke en gang at jeg har vært i Ventimiglia med sykkel. Svinger alltid av seinest i Camporosso. Men til sommeren skal jeg prøve meg på en tur til Nice.

Re: Sykle Menton - San Remo? [Re: Dan] #1611674 22/05/2013 21:01
mogens Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Dan

Hvis man velger den mellomste veien nærmest Menton og så den nærmest sjøen når man nærmer seg Ventimiglia så slipper man tunneller. Men jeg tror ikke en gang at jeg har vært i Ventimiglia med sykkel. Svinger alltid av seinest i Camporosso. Men til sommeren skal jeg prøve meg på en tur til Nice.

Aha, da vet jeg det til neste gang ICON_SMILE Jeg holdt veien nærmest sjøen hele veien. På vei ut fra Menton var den nederste veien stengt for biltrafikk frem til grensestasjonen pga. et mosjonsløp, så da virket det mest fristende å sykle her. Ble litt skeptisk da jeg så første tunnelen, men så andre som kom syklende på racersykkel i motsatt retning, så da satset jeg på at det gikk bra ICON_SMILE

I Ventimiglia holdt jeg langs strandlinjen så langt den gikk, fint å sykle her. Den veien endte som blindvei så jeg måtte noen kvartal tilbake for å krysse over til SS1.

Re: Sykle Menton - San Remo? [Re: mogens] #1617601 01/06/2013 09:53
mogens Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Noen bilder fra turen:

Leaving Menton by Morten Hoff, on Flickr

Buon Giorno Italia! by Morten Hoff, on Flickr

Ligurian Coastline by Morten Hoff, on Flickr

Ventimiglia by Morten Hoff, on Flickr

Cruisin' by Morten Hoff, on Flickr

Lunch Break by Morten Hoff, on Flickr

Rental by Morten Hoff, on Flickr

Re: Sykle Menton - San Remo? [Re: mogens] #1779866 02/05/2014 09:16
mogens Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Tar opp igjen denne tråden fra i fjor. (Burde vel strengt tatt ligget i utflukt.)

Flyr nedover i pinsen igjen, og har 3 dager i Sospel Menton + 1 dag i Nice. Satser på å få to dager på landeveissykkel.
Turen langs kysten til San Remo og videre var så fin at jeg gjerne tar den i år også.

En annen runde jeg vurderer, er å sykle Menton - Sospel - over grensen til Olivetta, for å så følge SR20 ned til Ventimiglia og tilbake til Menton.

Dan - eller andre - har du syklet SR20 fra Ventimiglia, og er det en OK vei for landeveissykkel? Jeg ser det er tunnel et stykke, men alternativ vei rundt ved Airole.

Redigert av mogens; 02/05/2014 09:39.
Re: Sykle Menton - San Remo? [Re: mogens] #1779876 02/05/2014 09:27
Dan Offline
More than words
More than words
SR20 har jeg bare kjørt med bil. Den er svingete og bitvis smal, med mye og rask trafikk, siden det er hovedåren opp fra kysten. Så selv ville jeg ha kviet meg for å sykle der. Men jeg er jo litt pinglete når det gjelder trafikkerte veier, så det er godt mulig du ikke synes det er så ille. Den er i hvert fall veldig pen, der den går langs elven gjennom trange juv.

Husk for Sanremo-turen at sykkelveien nå begynner allerede i Ospedaletti med den nevnte Milano-Sanremo-utstillingen. Og husk også at hvis du vil slippe unna trafikken gjennom Vallecrosia og Bordighera så er strandpromenaden åpen hele den veien. Etter Ventimiglia tar du til høyre der det står skiltet til venstre mot Perinaldo så kommer du ned til stranden. Fra Bordighera er det så bare noen kilometer langs Aurelia til Ospedaletti og sykkelveien.

Re: Sykle Menton - San Remo? [Re: Dan] #1779885 02/05/2014 09:38
mogens Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Ok, mange takk!

Re: Sykle Menton - San Remo? [Re: mogens] #1779930 02/05/2014 10:59
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Hvis du velger vestover i Sospel, er det flott over Col de Braus (D2204). Vel nede i Escarene sykler du nordover (D2566) til Col de Turini.Så følger du veien nedover til Sospel/Menton igjen. Himmelsk tur med masse høydemeter.

Anonym5
Re: Sykle Menton - San Remo? [Re: anonym5] #1779972 02/05/2014 11:49
mogens Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Takk for tips! Muligens flere høydemeter enn knærne mine liker, men skal sjekke det nærmere.

Re: Sykle Menton - San Remo? [Re: mogens] #1779975 02/05/2014 11:53
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Hvis du ikke er glad i høydemeter, er det flott vei fra Menton, gjennom Monaco, til Nice langs kysten. Jeg opplevde den som lite trafikert og veldig scenisk. Fra Nice kan du ta sykkelsti videre til Antibes, Cannes eller så langt du vil. Så går det an å svinge nordover for litt fjell (f.eks. Col de Vence) eller tilbake igjen samme vei.

Men det visste du sikkert allerede.

Redigert av anonymous5; 02/05/2014 11:53.

Anonym5
Re: Sykle Menton - San Remo? [Re: mogens] #1780007 02/05/2014 12:58
mogens Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Takk! Har vært litt rundt på det strekket tidligere, men stort sett med tog og buss.

Re: Sykle Menton - San Remo? [Re: mogens] #1800789 04/06/2014 15:44
mogens Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
En annen ting: Er det greit å ta seg til fots fra flyplassen til Nice til nærmeste jernbanestasjon, med en trillebag på slep? Jeg tok flybuss til Menton sist, men den var betydelig dyrere enn toget (tror det var 21-22 €), og den brukte ganske lang tid da den var innom flere stopp i Monaco på veien.

Re: Sykle Menton - San Remo? [Re: mogens] #1800798 04/06/2014 16:00
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: mogens
En annen ting: Er det greit å ta seg til fots fra flyplassen til Nice til nærmeste jernbanestasjon, med en trillebag på slep? Jeg tok flybuss til Menton sist, men den var betydelig dyrere enn toget (tror det var 21-22 €), og den brukte ganske lang tid da den var innom flere stopp i Monaco på veien.

No sweat. Jeg tar alltid gåturen, selv med bagasje, til Nice-St-Augustin. Sist drasset jeg på sykkelen i bag på skulderen de 900 meterne. Hvis man skal til toget og har mye å bære så kan man jo ofre €1 på en bagasjevogn, så er det en heldig reisende andre veien som både får vogn og en europeng. ICON_SMILE

Relativt enkelt å finne frem men det hjelper å se på kartet. Husk at det ikke er alltid at billettluken er åpen, så da må du bruke den lille (ikke den store) billettautomaten med det snedige valghjulet. Funker fint. Og husk for all del å stemple billetten i stemplingsautomaten på plattformen.

Re: Sykle Menton - San Remo? [Re: mogens] #1800984 04/06/2014 20:51
mogens Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Takker, ser bra ut!

Re: Sykle Menton - San Remo? [Re: Dan] #1801045 04/06/2014 22:20
Erik$ Offline
Veteran
Veteran

No sweat. ...

*Kremt*
Lurer fælt på hvilken antperspirant du bruker da, Dan ICON_WINK Men ellers helt enig altså.

Re: Sykle Menton - San Remo? [Re: Erik$] #1801065 05/06/2014 04:51
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Erik$
*Kremt*
Lurer fælt på hvilken antperspirant du bruker da, Dan ICON_WINK Men ellers helt enig altså.

Trikset er selvfølgelig å dra på vinteren, men ja, det er helt riktig at jeg var på nippet å begynne å svette etter å ha drasset på 20 kg sykkelbag pluss ryggsekk i vårvarme Nice. ICON_SMILE

Re: Sykle Menton - San Remo? [Re: mogens] #1803053 08/06/2014 21:10
mogens Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Da har det blitt to flotte turer så langt i pinsehelgen. I går syklet jeg en ettermiddagstur fra Menton via D2566 opp til Col de Castillion, 728 moh og tilbake, med kaffestopp i Castillion og retur via Castellar. 46 km, fin tur med en del trafikk nær Menton og mindre mot toppen. Lang stigning men moderat stigningsprosent, så det var ikke noen avskrekkende tur.

I dag tok jeg go'turen til Dan til San Lorenzo al Mare og tilbake, 100 km i alt. Denne gangen fant jeg også avkjørselen til strandpromenaden i Vallecrossia, det var dog marked i enden lengst mot Ventimiglia og praktisk umulig å sykle der, men jeg fant en annen avkjørsel litt lenger borte.

I morgen tar jeg turen langs kysten i retning Nice, tenker jeg.

Re: Sykle Menton - San Remo? [Re: mogens] #1803056 08/06/2014 21:22
Dan Offline
More than words
More than words
God tur! Litt misunnelig her jeg sitter og venter på sommerferien. ICON_SMILE

Re: Sykle Menton - San Remo? [Re: mogens] #1803271 09/06/2014 15:40
mogens Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Da ble det en fin tur i dag langs kysten via Monaco og Villefranche-sur-Mer til Nice og litt videre forbi flyplassen, fant en marina der med diverse restauranter der jeg spiste lunsj før jeg returnerte samme vei. En del trafikk nær byene, men alt i alt veldig fint. Rundt 30 grader og vindstille i dag, så ambisiøse fjelletapper var utelukket ICON_SMILE GPS'en rotet litt, men det skulle bli ca 7 mil. En del tunneler i Monaco, men gikk greit å sykle der. Kunne sikkert tatt avstikker ned i bygatene, men har vært der før og sååå spennende er det ikke i fyrstedømmet ICON_WINK I morgen blir en "hviledag" i Nice før jeg reiser hjem til Bergen onsdag formiddag. Takker for innspill her.

Re: Sykle Menton - San Remo? [Re: mogens] #1805033 12/06/2014 14:05
mogens Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Ferien ble forøvrig avsluttet på tradisjonelt fransk vis med streikekaos i går - både taxistreik og togstreik førte til overfylte og forsinkede flybusser - pluss at taxisjåførene kjørte i sakte kolonne for å hindre øvrig trafikk. Det tok da effektivt drøyt to timer å komme seg fra Nice sentrum til flyplassen, fikk sjekket inn på overtid og nådde såvidt boardingen. Hadde jeg visst det skulle bli så ille kunne jeg like gjerne gått ut til flyplassen (litt kjipt med trillebag 6 km da.)

På fremtidige turer skal jeg sørge for å følge med på denne:
http://www.strikeinformer.com/

Redigert av mogens; 12/06/2014 14:10.
Re: Sykle Menton - San Remo? [Re: mogens] #1822644 16/07/2014 19:52
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Skal fra Nice til Sanremo neste uke, og vurderer å sykle eller ta toget siden vi egentlig ønsker å leie cabriolet ICON_SMILE

Kan dere dele noen aktivitet på strava som viser en kystnær, lite traffikert løype mellom byene? Jeg får klaus av å "kjøre google maps" på hovedveien langs kysten der.

Og går det greit å få med sykkelbag på toget Dan? Minns jeg måtte bytte i Ventimiglia sist, og at toget fra Nice-Ventimiglia var stort, smalt og overbefolket.

Create the problem and sell the solution
Re: Sykle Menton - San Remo? [Re: DuffMcShank] #1822654 16/07/2014 20:16
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: DuffMcShank
Kan dere dele noen aktivitet på strava som viser en kystnær, lite traffikert løype mellom byene? Jeg får klaus av å "kjøre google maps" på hovedveien langs kysten der.

Monaco-Vallecrosia: http://app.strava.com/activities/130517941
Velg den løypa som går gjennom tunnelene så sparer du høydemeter, men husk baklykt. Relativt lite trafikk på disse veiene.

Vallecrosia-Ospedaletti: http://app.strava.com/activities/132291982
Fra Vallecrosia til Bordighera sykler man på strandpromenaden, så er det et kort stykke på hovedveien før man sykler ned til strandpromenaden i Ospedaletti. Takket være den nye tunnellen (den rette streken lengst øst i loggen) kan man sykle sykkelvei helt til Sanremo fra Ospedaletti og 17 km videre fra Sanremo østover hvis man vil.

Quote:
Og går det greit å få med sykkelbag på toget Dan? Minns jeg måtte bytte i Ventimiglia sist, og at toget fra Nice-Ventimiglia var stort, smalt og overbefolket.

Det gikk fint sist jeg gjorde det. Et hett tips er jo å gå på ved Nice-St-Augustin isteden for ved Nice-Ville så får du tatt deg plass før alle går på toget inne i Nice. (Veien til Nice-St-Augustin ser du litt lenger opp i tråden.)

Re: Sykle Menton - San Remo? [Re: mogens] #1822673 16/07/2014 20:53
mogens Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Fra Nice og østover er det ganske enkelt, bare å følge M6098/D6098. Det er én tunnel ved Cap Estel, men denne har vei for sykkel på utsiden når en sykler østover (og sykkelfelt inne i tunnelen retning vest).
Det som kan være litt ubehagelig, er når en kommer til Monaco og følger skiltingen mot Menton, der kommer en innom en del tunneler, samt en sykler på ramper mellom høyhusene som ikke føles så sykkelvennlige. Det var egentlig ganske uproblematisk, tunnelene var korte og godt opplyste, og det var 50-sone langs rampene, men om man ønsker å se litt av Monaco kan det være en idé å prøve å ta seg ned nærmere mot sjøen.

Det er del trafikk nær byene, Nice og Villefranche, spesielt, men det gikk helt greit å sykle der, iallfall om en er vant med å sykle i trafikk hjemme i Norge. Spesielt ut fra Nice er trafikken ganske tett (Syklet der i pinsen.)
Det er mindre trafikk på den italienske siden av grensen.

Redigert av mogens; 16/07/2014 21:02.
Re: Sykle Menton - San Remo? [Re: Dan] #1822678 16/07/2014 20:58
mogens Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: DuffMcShank

Monaco-Vallecrosia: http://app.strava.com/activities/130517941
Velg den løypa som går gjennom tunnelene så sparer du høydemeter, men husk baklykt. Relativt lite trafikk på disse veiene.

Jeg tok begge varianter nå i pinsen og begge er fine, den øverste hadde vel rundt 150 høydemeter, så det var ikke avskrekkende.

Men den tunnelen som er rett før (altså vest for) Ventimiglia virket lite innbydende å sykle i, her syklet jeg gamleveien på utsiden (tror det står skilt med "Ventimiglia - Alta" der).

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support