Er det bare mig, eller bliver der virkelig drevet rovdrift på skogen i Kjekstadmarka? Mange fine stier er mere eller mindre ødelagt
Her er der billeder fra stien der går fra gamle drammensbanen og så op til Skarperstjern. Den første sti på høre hånd hvis man kommer fra parkeringspladsen gullaug.
Men også flere andre af mine yndligstier har måtte lade livet
Syklet eller løftet og bar sykkelen min på samme sted i går. Det så faen meg ikke ut i tillegg hadde de dumpet alt tømmeret sånn i passelige porsjoner rett over stien langs store deler av hogstfeltet.
Stava segmentet blir i alle fall stående uforandret en tid
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Inn fra Gjellebekk er det bare gjørme nå, men ta andre sti til høyre etter første nedoverbakke, da kommer du inn på en finere sti enn den som nå er kjørt istykker og du kan ende opp på flere av de samme stedene til slutt.
Det har desverre vært en del tømmerhogst i Kjekstadmarka i vinter, i kombinasjon med mild vinter, lite snø og tynt telelag så har det blitt fryktelig stygt noen steder. Dette er selvsagt en mulighet grunneierne har i tillegg til at det kanskje er bra for skogen på sikt. Men jeg synes de kunne tatt hensyn til blåmerka stier.
La oss ikke deppe over det, Kjekstadmarka er så full av flotte stier at det er bare å finne en ny, som kanskje blir den beste stien du har kjørt.
Hvis der er en der har en gps rute over nogle af de stier der gode at køre på nordvest siden, altså gjellebek, så vil jeg meget gerne se den.
Jeg kører af og til med samboen, og hun er ikke så glad for de vilde nedkørsler og stierne omkring gjellebek har vist sig at være fine, men jeg er ikke så kendt deroppe og har svært ved at sætte en god rundtur sammen.
Ca 150 m fra snuplassen i enden av veien og i stien/veien mot Stuvstjern, så tar du til venstre. Litt vanskelig å finne inngangen første gang, men den er der.
Jeg har syklet siste halvdel nedover av den stien du har vist på kartet der, men er ikke å anbefale. Det var veldig gjengrodd der, så tildels vanskelig å sykle. Markerte den med -1 på mtbmap.no.
Har dessverre vært mye som har skjedd i skogene rundt Drammen siste tida, skogsdrift, bygging av nye skiløyper på Strømsåsen nær Konnerud, bygging av vei opp til Nerdammen i Solbergelva.
Men det finnes fremdeles mange stier som ikke er berørte, som de to som er linka til over. Både på Strømsåsen og i området rundt Skapertjern finnes det stier som godt kunne ha trengt litt mer bruk og evt. litt frisering av greiner o.l., så det er bare å drive litt stifinning.
Re: Kjekstadmarka - best utgangspunkt?
[Re: quattro]
#197332116/06/201520:21
Jeg får 4 gutter på besøg fra Danmark i aften, vi skal på terrengsykkeltur i Finnemarka, vi har lejet hytten ved Lelangen. Det er andet år vi skal atsted og vanen tro starter vi med en god stor frokost hjemme ved mig, hvorefter jeg skal vise dem de lokale stier inden vi drager mod finnemarka.
I år har jeg sat nedenstående rute sammen i kjekstadmarka, langt de fleste stier har jeg kørt før, men jeg kunne alligevel godt tænke mig at høre nogle af jer der har kørt meget i kjekstadmarka, om i vil se på ruten og evt give deres besyv med i forhold til om der er nogle stier jeg burde undlade. Her tænker jeg også på alt den skogsbrug der har været i løbet af foråret.
Jeg kjenner bare den delen som går på " Liersia" av marka. Syns du har funnet en fin runde! Men jeg ville byttet ut nedkjøringen Rocky Road ned fra Reistadåsen med denne, som jeg synes er mye morsommere (delvis bratt, men ganske smooth): https://www.strava.com/segments/7485710
Hva har dere av erfaringer med å komme seg fra Kjenner-ROS hytta-spikkestad traséen og over på Blåfjell for å få den fine nedstigningen på Svartvannsåsen?
Stikker ut en tur nå (ferie) og tar med Garmin GPS 62. Har noen spor fra tidligere også dersom noen er interessert i ting på nord-øst (Dikemark, Heggedal) av Kjekstadmarka.
Dette Strava-greiene er ukjent, jeg har bare matet .gpx inn i Google Maps jeg.
Du må enten rundt via Brenningsdalen og Torsbråtan, eller andre veien over Haukeliåsen og inn Djupedalen (hvor det lå ei Milorghytte) og bære opp til Knappenålsmyr. Djupedalen er nok ikke egnet i august pga høy vegetasjon.
Jeg får 4 gutter på besøg fra Danmark i aften, vi skal på terrengsykkeltur i Finnemarka, vi har lejet hytten ved Lelangen. Det er andet år vi skal atsted og vanen tro starter vi med en god stor frokost hjemme ved mig, hvorefter jeg skal vise dem de lokale stier inden vi drager mod finnemarka.
I år har jeg sat nedenstående rute sammen i kjekstadmarka, langt de fleste stier har jeg kørt før, men jeg kunne alligevel godt tænke mig at høre nogle af jer der har kørt meget i kjekstadmarka, om i vil se på ruten og evt give deres besyv med i forhold til om der er nogle stier jeg burde undlade. Her tænker jeg også på alt den skogsbrug der har været i løbet af foråret.
Så ikke denne før nå ... Ved vendepunktet ditt ved Dikemark (dyringveien) ville jeg vurdert å ta stien som ligger litt øst for veien og bekken, til den treffer stien dere brukte opp fra Småvannsbu