Eneboligtomter til 50.000 ?! En time fra Oslo :)
|
Eneboligtomter til 50.000 ?! En time fra Oslo :)
29/04/2014 21:40
|
HeavyDude
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Og med timesavganger til/fra Oslo, så er vel dette løp&kjøp, sjekk: Odalen
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
Re: Eneboligtomter til 50.000 ?! En time fra Oslo :)
[Re: HeavyDude]
30/04/2014 08:12
|
Odinpodin
Avhengig
|
Avhengig
galskap, har du sett sykkeldraktene til OdalSK?
"Don’t buy upgrades, ride up grades." Merckx
|
|
|
30/04/2014 10:05
|
HeavyDude
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Ja, eneste muligheten til å få de skiftet ut er at vi blir mange nok ( = nye innbyggere) som vil ha nye drakter 
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
30/04/2014 10:14
|
caad10
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Fra tid til annen popper det opp kommuner som ved konsulentkjøpte skrytevideoer og websider tror de kan lokke Oslo-omegn folket ut av gryta. Fullt mulig å oppnå boligdrømmen betydelig nærmere Oslo enn dette. Bare se til f.eks Rælingen, Skedsmo, Enebakk, Nittedal, Lørenskog. Faller ikke for disse billige triksene, dessverre.
|
|
|
30/04/2014 10:32
|
HeavyDude
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Billig triks ? Det flytter ca 20.000 ut av Oslo hvert år, til områder hvor det er blitt mer enn dyrt for en anstendig tomt. Hva er feil med å gjøre folk oppmerksom på at det finnes et alternativ, kun en time fra Oslo og med hyggelige tomtepriser ? Det er jo fakta, ikke noe triks, heldigvis 
|
|
|
30/04/2014 10:39
|
caad10
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Tja tja. Odalen i min bok er en typisk fraflyttingskommune med netto utflytting. Det er ikke langsiktig å bosette seg der. Hørte senest i dag på radio at f.eks Skedsmo har netto innflytting på ca 8-9% av befolkningstallet, mao en kommune i sterk vekst. Utkantskommunene ønsker sin del av utflyttingskaken fra Oslo, men må se seg tapt gang på gang av de mer nærliggende kommuner. Det er en grunn til at tomtene må selges med så lav pris - det er ekstremt vanskelig å finne kjøpere.
|
|
|
30/04/2014 10:53
|
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
Hva er feil med å gjøre folk oppmerksom på at det finnes et alternativ, kun en time fra Oslo og med hyggelige tomtepriser ? Det er jo fakta, ikke noe triks, heldigvis Jeg stiller et spørsmål ved "en time". Fra Oslo sentrum til den ene tomten er det rundt 83km. Skarnes - Oslo S tar 1t07m, men tomten er 10km fra stasjonen. Det sistnevnte betyr enten egen sykkel (si, 30min) eller bil. Med bil går det nok an på 1 time (utenom rushtid). Uten bil? Neppe. Bonusspørsmål -- hva koster det å reise til en av de tomtene fra Oslo klokken 00:30 på en lørdag og hvor lang tid tar det?
Redigert av schnappi; 30/04/2014 10:57.
Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
|
|
|
30/04/2014 10:59
|
tron
Besatt
|
Besatt
Det tar neppe 1 time om morgenen, neppe 1 time om ettermiddagen. Flytter man ut av Oslo bør man søke til steder hvor kollektivforbindelsen er kjapp, effektiv og pålitelig. Oslo er kvalt av pendlertrafikken allerede. At noen vil flytte til et sted der de blir nødt til å bli del av denne bilkøen hver dag er for meg uforståelig. Jeg tipper at kollektivmulighetene vil styre boligmarkedet og utflyttingen fra Oslo i større grad i årene som kommer.
|
|
|
[Re: tron]
30/04/2014 11:50
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det tar neppe 1 time om morgenen, neppe 1 time om ettermiddagen. Flytter man ut av Oslo bør man søke til steder hvor kollektivforbindelsen er kjapp, effektiv og pålitelig. Oslo er kvalt av pendlertrafikken allerede. At noen vil flytte til et sted der de blir nødt til å bli del av denne bilkøen hver dag er for meg uforståelig. Jeg tipper at kollektivmulighetene vil styre boligmarkedet og utflyttingen fra Oslo i større grad i årene som kommer. +1 på dette. Skulle jeg flyttet ut av byen nå ville jeg gjort som deg og familien. Det er sjanseløst å satse på en plass med bilforbindelse som "beste løsning" når alle spådommer indikerer at trafikkbildet bare blir verre. Steder med eksisterende jernbaneforbindelse eller t-bane om få år (5-10 år) er mitt beste bet.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
30/04/2014 12:52
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Har selv valgt å bo litt trangere i Oslo. Fant ut at ungen blir gladere av å se oss, enn av å bo i enebolig. Enebolig i Oslo hadde nok også vært mulig, men gjelden ville ha tæret på humøret.... Men, hvis man trives utenfor byen og finner noe å gjøre der, er saken en annen.
|
|
|
[Re: caad10]
30/04/2014 17:29
|
HeavyDude
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Tja tja. Odalen i min bok er en typisk fraflyttingskommune med netto utflytting. Det er ikke langsiktig å bosette seg der. Hørte senest i dag på radio at f.eks Skedsmo har netto innflytting på ca 8-9% av befolkningstallet, mao en kommune i sterk vekst. Utkantskommunene ønsker sin del av utflyttingskaken fra Oslo, men må se seg tapt gang på gang av de mer nærliggende kommuner. Det er en grunn til at tomtene må selges med så lav pris - det er ekstremt vanskelig å finne kjøpere. Nei, Sør-Odal er en vekst kommune, men veksten er lav, 0.6 % i snitt 4 siste år. Men selv om det ikke hadde vært tilfelle , hvorfor er du så nedlatende til å finne og tilby gode bomuligheter for folk som vil flytte ut av de hardeste press-områdene ?
Redigert av HeavyDude; 30/04/2014 17:30.
|
|
|
[Re: schnappi]
30/04/2014 17:32
|
HeavyDude
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hva er feil med å gjøre folk oppmerksom på at det finnes et alternativ, kun en time fra Oslo og med hyggelige tomtepriser ? Det er jo fakta, ikke noe triks, heldigvis Jeg stiller et spørsmål ved "en time". Fra Oslo sentrum til den ene tomten er det rundt 83km. Skarnes - Oslo S tar 1t07m, men tomten er 10km fra stasjonen. Det sistnevnte betyr enten egen sykkel (si, 30min) eller bil. Med bil går det nok an på 1 time (utenom rushtid). Uten bil? Neppe. Bonusspørsmål -- hva koster det å reise til en av de tomtene fra Oslo klokken 00:30 på en lørdag og hvor lang tid tar det? Her er det visst flere som ønsker å finne "5 feil"  Det finnes mange tomter i avstand av 5 min med bil, 15 min å gå til jernbanestasjonen. Den nærmeste ligger ca 5 minutter gåavstand, det er vel ikke så værst 
|
|
|
30/04/2014 17:36
|
HeavyDude
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Det tar neppe 1 time om morgenen, neppe 1 time om ettermiddagen. Flytter man ut av Oslo bør man søke til steder hvor kollektivforbindelsen er kjapp, effektiv og pålitelig. Oslo er kvalt av pendlertrafikken allerede. At noen vil flytte til et sted der de blir nødt til å bli del av denne bilkøen hver dag er for meg uforståelig. Jeg tipper at kollektivmulighetene vil styre boligmarkedet og utflyttingen fra Oslo i større grad i årene som kommer. Helt enig ! Og det tar såvidt under en time med toget (som går hver time) fra Skarnes til Oslo. Med boligtomtepriser langt under Oslo ( og f.eks Nittedal - nivå ) så får man mye for pengene ved å tenke f.eks. Odalen 
|
|
|
30/04/2014 21:03
|
tron
Besatt
|
Besatt
En time på toget fra Skarnes, ja. Så skal man ta seg til og fra stasjonen både på Skarnes og i Oslo. Ser for meg minimum 3 timer med transport hver dag. 15 timer hver uke. Jeg for min del vil heller betale mer for bolig i stor-Oslo og få tid til fritidsaktiviteter og familie. Men for all del, sikkert fint å bo i Odalen hvis man jobber i distriktet. Kjøreturen til Kongsvinger er jo f.eks. ganske smertefri, og enda mer smertefri når den nye veien åpner.
|
|
|
01/05/2014 06:59
|
J_A_H
Ringrev
|
Ringrev
Hva er feil med å gjøre folk oppmerksom på at det finnes et alternativ, kun en time fra Oslo og med hyggelige tomtepriser ? Det er jo fakta, ikke noe triks, heldigvis Jeg stiller et spørsmål ved "en time". Fra Oslo sentrum til den ene tomten er det rundt 83km. Skarnes - Oslo S tar 1t07m, men tomten er 10km fra stasjonen. Det sistnevnte betyr enten egen sykkel (si, 30min) eller bil. Med bil går det nok an på 1 time (utenom rushtid). Uten bil? Neppe. Bonusspørsmål -- hva koster det å reise til en av de tomtene fra Oslo klokken 00:30 på en lørdag og hvor lang tid tar det? Her er det visst flere som ønsker å finne "5 feil"  Det finnes mange tomter i avstand av 5 min med bil, 15 min å gå til jernbanestasjonen. Den nærmeste ligger ca 5 minutter gåavstand, det er vel ikke så værst  [/quote] Det kan jeg svar på da jeg bor ved siden av en av de tomtene som er lagt ut på Slåstad. Kongsvinger og Oslo så er det bussforbindelse hver time. hvis jeg ikke husker feil, så går den siste bussen 00:50 fra bussterminalen. den stopper mellom Skarnes og Kongsvinger, så med mindre du ønsker å gå fra Skarnes midt på natta, så kan du gå av bussen på Slobrua, rett ved Skarnes lekeland, da er du drøye 3 km unna tomta. Jeg har jobbet på Skarnes, og brukte sykkel som transport middel. det er 8,9 km fra boligfeltet til Skarnes. med bil bruker man 7 minutter ish.. Med sykkel som har old school hjulstørrelse, 26", og min form så bruker man 19 minutter. Jeg mener å ha målt en gang for lenge siden, før motorvei utbyggingen begynte, at jeg brukte 50 minutter fra Skarnes til Alnabru med bil. jeg passerte Alnabru 07:50 på morgenen.
Redigert av J_A_H; 01/05/2014 07:25.
Ride it out.. touch the brakes and you'll die..
|
|
|
01/05/2014 07:24
|
J_A_H
Ringrev
|
Ringrev
Jeg skal vel ikke være uenig i at dette er en kampanje som er gjort fancy med hjelp av innleide konsulenter, og uansett hvordan man vinkler det, så treffer man ikke ´alle´som bor i Oslo. Når det er sagt, så synes jeg at det er gjort solid arbeid, og satset stort for å få til noe. Skal man få til noe slikt, så holder det ikke med at noen deler ut ei blekke til tilfeldig forbipasserende på gata i Oslo.
Uansett hvor man bor, så er det fordeler og ulemper. Jeg skal ikke stikke under noe som helst møbel, at jeg av og til savner tiden da jeg bodde i Sandvika, og muligheten til å stikke ut, ta en øl, og gå hjem. Igjen, så er det andre ting og muligheter slik jeg bor nå, som jeg setter høyere enn halvliteren ute. opvvekst vilkår for ungene for eksempel..
Angående jobbtilbud, bugner det ikke at jobber i Sør Odal, og det er mange som pendler ´innover´. Jeg tror ikke dette er noe særegent for Sør Odal, men generelt for kommunene som ligger ´1 time ish´ unna Oslo. Ser man hvordan ting har blitt i dag kontra 25 år tilbake, så er det lett å si ´vi skulle heller utvidet jernbane/vei for å opprettholde innbyggertall bla bla bla bla´.. Per i dag, så kan man vel telle på en hånd de folkene som klarte å spå fremtiden, og klarte det, mer eller mindre.
Avslutningsvis vil jeg si at jeg stortrives her jeg bor. Ser man isolert på interessen sykling, som blir delt på dette forumet, så er det et enormt stinettverk her, og om vinteren, så er det endeløst med skiløyper/fatbike muligheter. Og hvis det skal være noen gulrot, så er det sykkel nerds i begge nabolagene der det tilbys tomter. ( og vi har lekeland.. :-) )
bill mrk. nabo søkes i villastrøk i umiddelbar nærhet til marka! ( bilde kommer.)
|
|
|
01/05/2014 07:25
|
tron
Besatt
|
Besatt
Og hvor lang tid bruker man fra Alnabru til Nydalen kl 8 om morgenen? ;-) Hint: Du blir stående bom fast i kø ved Ulvensplitten og du blir stående bom fast i kø ved Storo. Da tikker klokka fort, og pendleturen har blitt til 1:30 før du vet ordet av det.
|
|
|
01/05/2014 07:29
|
J_A_H
Ringrev
|
Ringrev
Og hvor lang tid bruker man fra Alnabru til Nydalen kl 8 om morgenen? ;-) Hint: Du blir stående bom fast i kø ved Ulvensplitten og du blir stående bom fast i kø ved Storo. Da tikker klokka fort, og pendleturen har blitt til 1:30 før du vet ordet av det. h*elvete.. jeg lar meg bite på :-).. Joda, det er vel så. Forresten, hvorfor hører man aldri noe surving av de som bor på sør siden av byen og jobber på nordsiden? det er ikke akkurat optimalt med tanke på transport og tidsbruk det heller.. i mine øyne..
|
|
|
01/05/2014 07:30
|
Akaly
Veteran
|
Veteran
Her er hva dere Odalinger må gjøre: få BEDRIFTENE til å flytte til dere. Folk bor ikke i Oslo fordi det er så fantastisk å bo trangt og dyrt, men fordi det er her man finner mange av de mest interessante jobbene. Å lansere seg som et pendlerbosted med (minst) én times reisevei med bil inn til Oslo er ikke akkurat forenelig med en avslappende landlig tilværelse.
Så bruk heller energien på å få interessante bedrifter til Odalen i stedet.
|
|
|
01/05/2014 07:43
|
J_A_H
Ringrev
|
Ringrev
Ikke uenig i det, samtidig slik det har blitt i dag, så skal det sentraliseres, og slås sammen for å øke effektivitet/lønnsomhet.
Men nå de avgjørelsene blir vurdert, så er det høyere odds på at de avdelingene som ligger i distriktene ligger tynnest an. slik oppfatter jeg det iallefall.
|
|
|
01/05/2014 07:46
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Og hvor lang tid bruker man fra Alnabru til Nydalen kl 8 om morgenen? ;-) Hint: Du blir stående bom fast i kø ved Ulvensplitten og du blir stående bom fast i kø ved Storo. Da tikker klokka fort, og pendleturen har blitt til 1:30 før du vet ordet av det. Nydalen er håpløst å komme seg til såfremt man ikke bor langs Ringen (: Ok, overdriver litt nå. Men hvor lang tid bruker man fra Asker til Nydalen? Odalen er nok ikke et alternativ til å bo på Røa eller Torshov, men et alternativ til andre forsteder.
|
|
|
01/05/2014 07:46
|
J_A_H
Ringrev
|
Ringrev
En annen ting. Hvis du spør folk i Odalen, eller andre distrikter rundt Oslo, så synes ikke folk at det er langt til Oslo. Spør man folk i Oslo..( Nå tråkker jeg på maaange tær her, fullstending klar over det..) så er det såååå langt til Odalen, og andre distrikter med samme avstand. Er ikke en times kjøring, en times kjøring uansett hvilken retning man kjører ?? :-)
|
|
|
[Re: knut77]
01/05/2014 07:54
|
J_A_H
Ringrev
|
Ringrev
Og hvor lang tid bruker man fra Alnabru til Nydalen kl 8 om morgenen? ;-) Hint: Du blir stående bom fast i kø ved Ulvensplitten og du blir stående bom fast i kø ved Storo. Da tikker klokka fort, og pendleturen har blitt til 1:30 før du vet ordet av det. Nydalen er håpløst å komme seg til såfremt man ikke bor langs Ringen (: Ok, overdriver litt nå. Men hvor lang tid bruker man fra Asker til Nydalen? Odalen er nok ikke et alternativ til å bo på Røa eller Torshov, men et alternativ til andre forsteder. Jeg har flere bekjente i Asker som for en tid tilbake ( år) luktet på alternativet å flytte til nordsiden av Oslo, da Skedsmo/Lillestrøm. Fellesnevneren er da at det blir kork og kø når man nærmer seg Oslo, men det er/var iallefall litt mer for pengene på Nordsiden av Oslo. Jeg har da spurt de, hvorfor ikke se enda litt mer nordover, å vurdere evt Kløfta? sitter man likevel i bilen/toget, så er det noen minutter i tillegg, men enda mer for pengene med tanke på bolig. Svaret var da: tja.. nei, uff det er så langt ute på landet. vi får vel bli boende der vi bor. (kort tid senere flyttet de fra Hvalstad til Heggedal, og jobber på samme sted.. Da stopper det litt i hodet mitt..)
|
|
|
01/05/2014 10:06
|
tron
Besatt
|
Besatt
Oslo-Skarnes/Odalen er ikke _langt_. Jeg kjører strekningen til stadighet på vei til og fra mitt hjemsted, Flisa. Men å kjøre strekningen rett før eller rett etter jobb? Nei takk. Det hjelper ikke at det ikke er langt når det tar lang tid pga. kø. Og denne køen vil bare bli verre de neste 10 årene.
Folk som søker ut av Oslo bør se på NAFs estimater rundt biltrafikken inn og ut av Oslo for de neste 10-15 årene. Før vi vet ordet av det vil det være vedvarende rushtrafikk fra tidlig om morgenen til langt på kveld på E6 og E18 i alle retninger inn og ut av byen.
Jeg har i hvert fall ikke tenkt å gå glipp av mitt barns oppvekst fordi jeg skal sitte 15+ timer i bil hver uke.
Et annet aspekt ved å søke seg til steder med rask og effektiv kollektivforbindelse til jobb, og dermed gjøre seg uavhengig av bil i hverdagen, er at man kan spytte en god del bilpenger inn i boligen i stedet. Enten fordi man kan klare seg med en billig bil, eller fordi man slipper å ha to biler.
|
|
|
01/05/2014 10:32
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
For meg går ikke regnestykket med pendling opp når jeg har småbarn. To timer ekstra reisevei hver dag er to timer jeg mindre med barna.
Men, dette gjelder ikke alle. Hadde jeg kunne tatt toget til jobb og jobbet på toget kunne jeg brukt to timer mindre på jobb hver dag. Spe på med hjemmekontor to dager i uken og man har et helt annet regnestykke.
For folk som er heldige nok til å ha en relativt fleksibel jobb er sikkert Odalen vel og bra, men det avhenger for meg at at man bor fem min. unna toget og jobber i umiddelbar nærhet av Oslo S eller en annen stasjon toget stopper på i Oslo.
Osloregionens største utfordring fremover er transporten inn og ut av byen. Som Tron sier tilsier alle prognoser at Oslo er en eneste stor kork fra morgen til kveld om 15 år. Da er bil til og fra jobb helt håpløst.
|
|
|
01/05/2014 11:04
|
GardS
Ivrig
|
Ivrig
De fleste ville vel gi mye, bare for å slippe å bo i Oslo. Har jobbet i Oslo i 25 år og ville ikke engang vurdert å flytt dit. Jeg bruker 36min. fra jeg går ut døra, til jeg er på kontoret. Veldig mange, som bor i Oslo, har lengre reisevei enn det.
Da kan jeg spille musikk, så høyt jeg vil, når jeg vil. Kan ha egen pumpetrack i hagen. store soverom til alle ungene. Egen kjellerstue, med hjemmekino, Taxc-ruller, spinningsykkel og annet "gutteutstyr". Til prisen av en 2-roms i Oslo
Redigert av GardS; 01/05/2014 11:24.
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
|
|
|
[Re: GardS]
01/05/2014 11:24
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
De fleste ville vel gi mye, bare for å slippe å bo i Oslo. Har jobbet i Oslo i 25 år og ville ikke engang vurdert å flytt dit. Jeg bruker 36min. fra jeg går ut døra, til jeg er på kontoret. Veldig mange, som bor i Oslo, har lengre reisevei enn det. Hva er galt med å bo i Oslo? Oslo er så mangt. De som jobber i Oslo beveger seg sjeldent ut i de rolige boområdene, men der er prisnivået ganske døyt om man skal ha hus. Ellers er det et poeng, om man bor på "feil" sted relativt til jobben kan man ha drøye reiseavstander til og fra jobb. Jeg bor i et område med forstadspreg og jobber i sentrum, bruker 20 min til jobb i snitt. Eneste forskjellen mellom dette området og f.eks. Nannestad er at husene koster tre ganger så mye. Jeg bor i leilighet...
|
|
|
01/05/2014 11:26
|
DeepFu
Ringrev
|
Ringrev
Av og til når jeg lurer på hvorfor vi fortsatt bor godt nord for polarsirkelen (i dag har det lavet ned hele formiddagen) er det greit å lese tråder som dette. Og ja, jeg er klar over at sør-norge er mer enn Oslo-gryta.
|
|
|
[Re: GardS]
01/05/2014 11:26
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
De fleste ville vel gi mye, bare for å slippe å bo i Oslo. Har jobbet i Oslo i 25 år og ville ikke engang vurdert å flytt dit. Jeg bruker 36min. fra jeg går ut døra, til jeg er på kontoret. Veldig mange, som bor i Oslo, har lengre reisevei enn det.
Da kan jeg spille musikk, så høyt jeg vil, når jeg vil. Kan ha egen pumpetrack i hagen. store soverom til alle ungene. Egen kjellerstue, med hjemmekino, Taxc-ruller, spinningsykkel og annet "gutteutstyr". Til prisen av en 2-roms i Oslo Så argumentet er kun pris, ikke at du betaler for å slippe å bo i Oslo?
|
|
|
[Re: J_A_H]
01/05/2014 12:44
|
Radival
Ivrig
|
Ivrig
En annen ting. Hvis du spør folk i Odalen, eller andre distrikter rundt Oslo, så synes ikke folk at det er langt til Oslo. Spør man folk i Oslo..( Nå tråkker jeg på maaange tær her, fullstending klar over det..) så er det såååå langt til Odalen, og andre distrikter med samme avstand. Er ikke en times kjøring, en times kjøring uansett hvilken retning man kjører ?? :-) Nesten riktig, men det er faktisk hvor man er fra som avgjør hvor langt en times bilkjøring er. Sjekk med noen fra Rendalen f.eks, der er en times kjøring er bare barnemat Leide hybel hos noen her i Oslo som sjokkert fortalte om den gangen noen hadde kjørt fra Rendalen til langt oppe i Holmenkollåsen for å _se_på en hybel
|
|
|
|
|