Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 4 1 2 3 4

Watt og pulssoner osv

Re: Watt og pulssoner osv [Re: Trond Vidar] #1777726 28/04/2014 18:47
tobiast Offline
Ivrig
Ivrig

Re: Watt og pulssoner osv [Re: Øyvind V] #1777732 28/04/2014 18:53
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: Øyvind V
Sitat: sveinaa
For egen del tror jeg ikke watt styring ville gitt meg mer fremgang. Da jeg tror det som betyr noe er kvaliteten på øktene. Uten mye erfaring vil jeg tro det er like tungt å kjøre hardt med watt utstyr som med billig pulsklokke?

Jeg tror du kunne fått enda bedre kvalitet med wattstyring. Kanskje ikke vanvittig mye bedre, men litt. Er helt enig i at kvaliteten på øktene er det som virkelig betyr noe, men hva er det som avgjør kvaliteten?

Holder lenge å vite at vondt er bra! ICON_SMILE
Wattmåler er egentlig mere moro enn nyttig.. Det beste med wattbasert trening kan gjerne være at det blir mere moro å trene slik at det fører til mere trening..

Re: Watt og pulssoner osv [Re: Kriss] #1777789 28/04/2014 20:06
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Kriss
For egen del tror jeg ikke watt styring ville gitt meg mer fremgang. Da jeg tror det som betyr noe er kvaliteten på øktene. Uten mye erfaring vil jeg tro det er like tungt å kjøre hardt med watt utstyr som med billig pulsklokke?

Jeg tror du kunne fått enda bedre kvalitet med wattstyring. Kanskje ikke vanvittig mye bedre, men litt. Er helt enig i at kvaliteten på øktene er det som virkelig betyr noe, men hva er det som avgjør kvaliteten?

Det er sant ICON_SMILE Men om man er nazi på treningskvalitet så tror jeg man (med mindre man kjenner kroppen sin ekstremt godt) har mer nytte av en wattmåler enn av følerier. Jeg påstår ikke at det er himmelvid forskjell, bare så det er sagt.

Re: Watt og pulssoner osv [Re: Øyvind V] #1777809 28/04/2014 20:24
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K

Det er sant ICON_SMILE Men om man er nazi på treningskvalitet så tror jeg man (med mindre man kjenner kroppen sin ekstremt godt) har mer nytte av en wattmåler enn av følerier. Jeg påstår ikke at det er himmelvid forskjell, bare så det er sagt.

I den perfekte verden ja.. Fort gjort å tenke altfor mye også om man har man wattmåler og da tipper det gjerne over, det enkle kan like gjerne være bedre. Ikke alle takler å ha en wattmåler for å si det på den måten.
Mange har godt av å tenke mindre og bare trene..

Re: Watt og pulssoner osv [Re: Øyvind V] #1777959 29/04/2014 06:49
olechr Offline
More than words
More than words

I en perfekt teoretisk verden så. Men da kjenner jeg mange som burde ha flydd, men som ikke gjør det for å si det snilt.

Jeg har trent sesonger med og jeg har trent sesonger uten. De uten har det uten tvil vært mest gøy og syklet fortest. Kjenner man ikke kroppen sin godt så kommer man aldri til å få det til i ritt uansett og det er i ritt det teller.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Watt og pulssoner osv [Re: olechr] #1777976 29/04/2014 07:09
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: olechr
I en perfekt teoretisk verden så. Men da kjenner jeg mange som burde ha flydd, men som ikke gjør det for å si det snilt.

Jeg har trent sesonger med og jeg har trent sesonger uten. De uten har det uten tvil vært mest gøy og syklet fortest. Kjenner man ikke kroppen sin godt så kommer man aldri til å få det til i ritt uansett og det er i ritt det teller.

Det er utrolig hva folk klarer å føkke opp... ICON_SMILE

Å kjenne kroppen sin (svært) godt er selvsagt viktig, og antakelig det beste "redskapet" man kan bruke for å styre intensiteten. Særlig på ritt. Som Kriss sier lenger opp her så blir det håpløst om man ser seg blind på puls og lar toget gå av frykt for å komme i feil sone. Kjenner man derimot at nå er det rett før kaffecola´n kommer i retur, ja da er det bare å ta det litt roligere.

Men ritt er litt spesielt; da er det full pupp så lenge det går uten så mye tanke på pulssoner og/eller watt (med noen unntak). Trening er litt annerledes, i hvert fall for meg. Kjører jeg intervall etter følelsen risikerer jeg å kjøre 10-20 watt lavere enn om jeg baserer meg på erfaringstall fra tidligere økter (både watt og puls).

Re: Watt og pulssoner osv [Re: Øyvind V] #1777983 29/04/2014 07:16
olechr Offline
More than words
More than words

Å kjenne kroppen sin (svært) godt er selvsagt viktig, og antakelig det beste "redskapet" man kan bruke for å styre intensiteten. Særlig på ritt. Som Kriss sier lenger opp her så blir det håpløst om man ser seg blind på puls og lar toget gå av frykt for å komme i feil sone. Kjenner man derimot at nå er det rett før kaffecola´n kommer i retur, ja da er det bare å ta det litt roligere.

Men ritt er litt spesielt; da er det full pupp så lenge det går uten så mye tanke på pulssoner og/eller watt (med noen unntak). Trening er litt annerledes, i hvert fall for meg. Kjører jeg intervall etter følelsen risikerer jeg å kjøre 10-20 watt lavere enn om jeg baserer meg på erfaringstall fra tidligere økter (både watt og puls).

Hvordan vet du at de 10-20 wattene gjør at du blir dårligere/bedre? Alt av tall man plukker ut er jo tatt ut i fra teorier. Folk trener jo etter en hau av forskjellige måter å finne terskelen på. Hvordan vet du at det du gjør er det rikitge for deg? Hva er det som får deg til å tru at en dings som du bruker verdier som er regnet ut er mer rikitg en hva du føler på kroppen?

Ambassadør for Scott.
Re: Watt og pulssoner osv [Re: Trond Vidar] #1777984 29/04/2014 07:17
olechr Offline
More than words
More than words
For all del jeg trur watt måler er et fint verktøy. Men hvis jeg kjenner 10 med wattmåler så blir 8 av de helt skrullete og bare 2 som bruker det som et verktøy og ikke som en ny hjerne.

Ambassadør for Scott.
Re: Watt og pulssoner osv [Re: olechr] #1777988 29/04/2014 07:20
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
For all del jeg trur watt måler er et fint verktøy. Men hvis jeg kjenner 10 med wattmåler så blir 8 av de helt skrullete og bare 2 som bruker det som et verktøy og ikke som en ny hjerne.

Er ikke for ingenting at flere av proffa kjører med tape over displayet på srm´n når de kjører ritt.. ICON_SMILE

Re: Watt og pulssoner osv [Re: Trond Vidar] #1777997 29/04/2014 07:31
H
hbs Offline
Ringrev
Ringrev
H
Wattmåler i ritt er nyttig i etterkant til å analysere data.

Re: Watt og pulssoner osv [Re: olechr] #1778001 29/04/2014 07:34
B
BjKj Offline
Ringrev
Ringrev
B

Hvordan vet du at de 10-20 wattene gjør at du blir dårligere/bedre? Alt av tall man plukker ut er jo tatt ut i fra teorier. Folk trener jo etter en hau av forskjellige måter å finne terskelen på. Hvordan vet du at det du gjør er det rikitge for deg? Hva er det som får deg til å tru at en dings som du bruker verdier som er regnet ut er mer rikitg en hva du føler på kroppen?

Bruker ikke wattmåler men ser nesten mer på pulsklokka enn på veien. Det der var en karamell jeg skal suge litt på!

Mvh

Re: Watt og pulssoner osv [Re: Trond Vidar] #1778082 29/04/2014 09:14
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Wattmåler føler jeg først og fremst er nyttig for å ikke kjøre for hardt på starten av en intervalløkt. Her er pulsen mer forrvirrende enn noe annet. Men etter å ha lært dette så fungerer pulsen bra som en rettesnor til senere trening.
Jeg har spinningsykkel med Watt-måler og er ofte overrasket over hvor lett terskel-watt føles i begynnelsen, men pulsen kommer etter hvert vær sikker.
Med dette i minne er det lurt å huske på at de første dragene i en intervalløkt, eller de første tittalls minuttene i et ritt bør gå roligere enn man egentlig føler for, gitt at man ikke er avhengig av en gruppe fra start.

Å true seg til å ligge på en watt man egentlig ikke orker, men har orket før i den tro at watt alltid er riktig blir minst like feil som å se på pulsklokka. Dagsformen vil påvirke hvor sliten du blir av en gitt watt minst like mye som pulsen.

En ting jeg lærte av fjorårets treningspanel-trener er å heller ligge trygt under terskel på øktene, enn ørlite grann over.
Jeg tok 20-minutters test i går og fikk 321 watt. Treningen fremover kommer derfor til å gjøres på rett under 300 watt. Da i intervaller på 8-15 minutter, med 40-60 minutter totaltid oppunder terskel.
På terrengsykkelen ute kjører jeg enten tilnærmet ritt-tempo eller rolig. Naturlig intervall. På raceren holder jeg meg i sone 1 på flatene og opp til ca 300 watt i en og annen bakke. Jeg sykler ikke stort mer enn 5-8 timer i uka, så de lange, rolige turene erstattes med ikke-sykling.

Melkesyre har liten eller ingen positiv effekt i hoveddelen av treningsarbeidet og bør spares til konkurranser eller interrvalløkter i en siste oppkjøringsfase.
Terskel-farten/watten er det aller viktigste fysisk når det kommer til terrengsykling, og da spesielt maratonritt. Evnen til å få alle wattene ned i pedalene i teknisk terreng er kanskje enda viktigere, men det blir en annen debatt.

Redigert av sykkeloyvind; 29/04/2014 09:18.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Watt og pulssoner osv [Re: Trond Vidar] #1778090 29/04/2014 09:26
H
hbs Offline
Ringrev
Ringrev
H
Jeg bruker wattmåler kombinert med opplevd intensitet. Puls kan variere. Spesielt inne. Jeg har testet terskeldrag på watt med og uten vifte og der kan varme også gjøre en ganske stor forskjell på hva som føles likt.

Men beina juger sjeldent selv om man kan føle seg litt bedre utover i draget.

Re: Watt og pulssoner osv [Re: sykkeloyvind] #1778093 29/04/2014 09:28
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: sykkeloyvind

Melkesyre har liten eller ingen positiv effekt i hoveddelen av treningsarbeidet og bør spares til konkurranser eller interrvalløkter i en siste oppkjøringsfase.

Denne tråden kan bli veldig lang.. ICON_WINK
Passer fint til proffene dette som kjører 80-100 ritt i året og har sesong 9 mnd, men hvorfor en mosjonist skal være redd for de høye sonene frem til den siste oppkjøringsfasen kommer jeg nok aldri til å forstå..

Re: Watt og pulssoner osv [Re: sykkeloyvind] #1778099 29/04/2014 09:34
sveinaa Offline
More than words
More than words
Wattmåler føler jeg først og fremst er nyttig for å ikke kjøre for hardt på starten av en intervalløkt. Her er pulsen mer forrvirrende enn noe annet. Men etter å ha lært dette så fungerer pulsen bra som en rettesnor til senere trening.
Jeg har spinningsykkel med Watt-måler og er ofte overrasket over hvor lett terskel-watt føles i begynnelsen, men pulsen kommer etter hvert vær sikker.
Med dette i minne er det lurt å huske på at de første dragene i en intervalløkt, eller de første tittalls minuttene i et ritt bør gå roligere enn man egentlig føler for, gitt at man ikke er avhengig av en gruppe fra start.

Å true seg til å ligge på en watt man egentlig ikke orker, men har orket før i den tro at watt alltid er riktig blir minst like feil som å se på pulsklokka. Dagsformen vil påvirke hvor sliten du blir av en gitt watt minst like mye som pulsen.

En ting jeg lærte av fjorårets treningspanel-trener er å heller ligge trygt under terskel på øktene, enn ørlite grann over.
Jeg tok 20-minutters test i går og fikk 321 watt. Treningen fremover kommer derfor til å gjøres på rett under 300 watt. Da i intervaller på 8-15 minutter, med 40-60 minutter totaltid oppunder terskel.
På terrengsykkelen ute kjører jeg enten tilnærmet ritt-tempo eller rolig. Naturlig intervall. På raceren holder jeg meg i sone 1 på flatene og opp til ca 300 watt i en og annen bakke. Jeg sykler ikke stort mer enn 5-8 timer i uka, så de lange, rolige turene erstattes med ikke-sykling.

Terskel-farten/watten er det aller viktigste fysisk når det kommer til terrengsykling, og da spesielt maratonritt. Evnen til å få alle wattene ned i pedalene i teknisk terreng er kanskje enda viktigere, men det blir en annen debatt.

Nyttige opplysninger. Ser ingen grunn til å gjøre noe annet enn det jeg gjør med mitt omtrentlige opplegg basert på puls fra laktattest og følelse (enten under terskel sirkus sone I3 eller over terskel sone I4). Det er sikkert masse å hente for de som skal kjempe om topp plasseringer mm. med et mer nøyaktig opplegg basert på watt. Men der er ikke jeg.Og bommer jeg litt på intensiteten en dag, feks pga ustabil puls, får jeg heller glede meg over en fin tur, og at jeg har hatt det moro på sykkelen :-)

(Ps. er ikke opptatt av om jeg kjører på meg syre i sone I4 økter. Noen ganger må det bare svi litt i lunger og ben)

Redigert av sveinaa; 29/04/2014 09:46.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Watt og pulssoner osv [Re: Kriss] #1778104 29/04/2014 09:39
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A

Passer fint til proffene dette som kjører 80-100 ritt i året og har sesong 9 mnd, men hvorfor en mosjonist skal være redd for de høye sonene frem til den siste oppkjøringsfasen kommer jeg nok aldri til å forstå..

Enig med Kriss her. Jeg trente mye rett under terskel i vinter, og det ga sikkert godt grunnlag. Men nå ute er det ingenting som gir så stor fremgang og rittrelevant trening som drag på 15sek - 5 min godt over terskel.

Redigert av anonymous5; 29/04/2014 09:44.

Anonym5
Re: Watt og pulssoner osv [Re: olechr] #1778141 29/04/2014 10:26
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Hvordan vet du at de 10-20 wattene gjør at du blir dårligere/bedre?

Fordi jeg ser på diverse tall i etterkant og ser at jeg har en positiv utvikling. Om jeg skulle kjørt kun på følelse ville jeg antakelig fortsatt gampet på 300 watt i 40 minutter og syntes det var en bra økt basert på at det føles tungt etter hvert. I den grad det handler om teori må det være noe fra matematikken som sier at 330 er et større tall enn 300.

Redigert av Øyvind V; 29/04/2014 10:31.
Re: Watt og pulssoner osv [Re: anonym5] #1778161 29/04/2014 10:41
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: pontiff

Enig med Kriss her. Jeg trente mye rett under terskel i vinter, og det ga sikkert godt grunnlag. Men nå ute er det ingenting som gir så stor fremgang og rittrelevant trening som drag på 15sek - 5 min godt over terskel.

Nettopp dette er vel oppkjøring til ritt?
Jeg jager Strava-segmenter i skogen for ofte og får dekket terskel-pluss-behovet da. For min del er det som regel et spørsmål om ikke å kjøre for hardt for ofte, snarere enn motsatt. Derfor kjører jeg kontrollerte intervalløkter under terskel. Naturlige intervaller sannsynligvis en del over - litt for ofte.

Øyvind Aas
Re: Watt og pulssoner osv [Re: sykkeloyvind] #1778162 29/04/2014 10:42
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Nettopp dette er vel oppkjøring til ritt?

Da er jeg med. Jeg trodde du mente at de høyintense øktene kun skulle komme uka før et ritt.

Redigert av anonymous5; 29/04/2014 11:04.

Anonym5
Re: Watt og pulssoner osv [Re: Øyvind V] #1778175 29/04/2014 11:00
olechr Offline
More than words
More than words

Fordi jeg ser på diverse tall i etterkant og ser at jeg har en positiv utvikling. Om jeg skulle kjørt kun på følelse ville jeg antakelig fortsatt gampet på 300 watt i 40 minutter og syntes det var en bra økt basert på at det føles tungt etter hvert. I den grad det handler om teori må det være noe fra matematikken som sier at 330 er et større tall enn 300.

Har du trent samme opplegg basert på følelse å sett om du har syklet fortere i ritt da? Fremgang i watttall er likegyldig da det ikke er konkurranser i det. Hvis du har gjort det samme opplegget uten wattmåler og hadde dårligere resultater da så er jeg med. Men det trur jeg det er svært få som har.

I terreng så er det snakk om watt, o2 og alt mulig annet styr. Det øker dramatisk hver vinter, men sykle fortere gjør man ikke. :-D

Ambassadør for Scott.
Re: Watt og pulssoner osv [Re: olechr] #1778201 29/04/2014 11:33
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Har du trent samme opplegg basert på følelse å sett om du har syklet fortere i ritt da?

Nei, det har jeg ikke. Men det er jo en umulig øvelse; om jeg kjører neste grunntreningsperiode kun på følelse så vil jeg uansett ha forrige grunntreningsperiode basert på watt "i bagasjen", og det er vanskelig å si noe sikkert om effekten(e) av det ene og det andre.

Kan vel repetere at jeg ikke tror det er himmelvid forskjell her, men at for dem som er ekstremt opptatt av maks kvalitet på treningen, så _kan_ styring etter watt etter mitt syn gi litt bedre kvalitet. På treningen.

Om man sykler fort i ritt eller ikke handler jo ikke bare om hva du har gjort på trening, men alt fra forberedelser (er man uthvilt og med væskebalansen i orden?), plassering/posisjonering ved start og underveis, og ikke minst hvor mye av jobben man gjør underveis (kanskje man er dumsterk...). At man har et godt treningsgrunnlag er bare én av mange brikker som må passe sammen for at man skal få uttelling på ritt.

Re: Watt og pulssoner osv [Re: olechr] #1778208 29/04/2014 11:42
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

I terreng så er det snakk om watt, o2 og alt mulig annet styr. Det øker dramatisk hver vinter, men sykle fortere gjør man ikke. :-D

Økning fra offseason eller samme tid året før?

Re: Watt og pulssoner osv [Re: Trond Vidar] #1778223 29/04/2014 11:59
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Hjelper lite å øke fra off-season, hvis man bare øker til samme nivå som før off-season.

Tror Ole mener at flere og flere terrengsyklister trener med alt mulig rart av målingsutstyr, men få blir noe bedre likevel.
Kanskje trekker han den slutningen etter å ha sett/opplevd at han selv hevder seg nesten like bra som før, mens mange med en vitenskapelig tilnærming til watt, minutter på terskel, minutter rett under terksel osv ikke blir noe bedre fra år til år.

Øyvind Aas
Re: Watt og pulssoner osv [Re: kjerts] #1778237 29/04/2014 12:19
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: kjerts

Økning fra offseason eller samme tid året før?

Samme hvert år. De kjører mer og mer watt på tester men skjer jo ikke noe i ritt

Wattmåler er et knall verktøy. Særlig for mosjonister ikke fordi de trener riktigere, men fordi de blir mer strukturert. Av aktive syklister mener jeg at flere har blitt dårligere med watt trening en de var før. Høyere verdier, men dårligere i ritt.

Ellers er det som Øyvind sier riktig. Jeg har ikke hatt 1 treningsøkt på sykkel i år som ikke har vært kul. Stort sett stisykling med andre folk. Likevel viser det seg at jeg hevder meg blant de beste. Det samme gjelder Hovdenes. Enda folk aldri før har trent mer "riktig" i Norge. Vel vel.

Ambassadør for Scott.
Re: Watt og pulssoner osv [Re: Øyvind V] #1778386 29/04/2014 16:47
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K

Hadde du trent akkurat de samme øktene uten wattmåler så hadde du også hatt positiv utvikling. Du ville ganske sikkert kjørt for mye watt på starten av dragene, men det er ingen krise. Det kunne jo gjort deg bedre til å tåle syre og sykle med det når rittet kommer også.. Er det tempo man satser på er det dumt å ikke ha wattmåler, men hvis målet er terrengritt er behovet minimalt. Som OleChr sier så er det gjerne større sjanse for at man klikker mentalt enn at det kommer til å gå fortere..
Har flere wattmålere selv her, og ja, det hjelper en til å kjøre "perfekte drag", men om man sykler fortere av det er en annen sak.
Der det har vært kjekt å ha er i lange bakker som f.eks. Trans Alp, der det stort sett er lange klatringer det dreier seg om.. Da er det greit og holde igjen og da er den til hjelp.. (Liten vits i å bite seg med i 5 minutt når det er 1000 hm igjen til toppen)
Forsåvidt også hvis man ligger og kjører alene på et grusritt, men da holder det gjerne å tenke "er det ikke vondt går det ikke fort nok"..
Men vurderer egentlig å selge alt da man gjerne blir for avhengig.

Re: Watt og pulssoner osv [Re: Kriss] #1778415 29/04/2014 17:46
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Hadde du trent akkurat de samme øktene uten wattmåler så hadde du også hatt positiv utvikling.

Nettopp. Men jeg får aldri vite hva som ville gitt mest fremgang.
Du ville ganske sikkert kjørt for mye watt på starten av dragene, men det er ingen krise. Det kunne jo gjort deg bedre til å tåle syre og sykle med det når rittet kommer også.. Er det tempo man satser på er det dumt å ikke ha wattmåler, men hvis målet er terrengritt er behovet minimalt.

Helt enig. Har snakket om wattmåling til bruk i treningsarbeidet, ikke i ritt. Dette med å tåle syre er jo forsåvidt et argument, men da må vi først være enige om hensikten med en gitt økt. Skal økta gjøre deg bedre i stand til å tåle syre? Ok, da er det bare fint. Er målet å kjøre fem like harde drag? Da er det kanskje dumt å gå på en smell på det første og kjøre fire drag på (for) lav intensitet.

På ritt er det for min del full spiker så lenge det går, og så bite seg fast og håpe det holder til en plass som er bedre enn i fjor. GPSen er med, men brukes i all hovedsak til å se på Strava-segmenter etterpå ICON_SMILE

Re: Watt og pulssoner osv [Re: olechr] #1778578 29/04/2014 21:26
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Om jeg sykler med 400 watt, så sykler jeg fortere enn om jeg føler for å sykle med 380 watt(uten å vite at det er 380 watt).

Re: Watt og pulssoner osv [Re: olechr] #1778590 29/04/2014 21:36
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Samme hvert år. De kjører mer og mer watt på tester men skjer jo ikke noe i ritt
De kjører mer og mer watt, men oppnår ikke bedre plassering?

Re: Watt og pulssoner osv [Re: loik] #1778638 30/04/2014 06:37
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Sitat: loik
De kjører mer og mer watt, men oppnår ikke bedre plassering?

Ja, de blir feitere og feitere

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Watt og pulssoner osv [Re: loik] #1778639 30/04/2014 06:37
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Veit ikkje kva slags ritt eller testar Ole C. meiner, men det hjelper lite å forbedre berre terskelwatt viss du ønsker å bli bedre i rundbaneritt, som i stor grad går ut på å sprinte bakkar under minuttet der den anaerobe kapasiteten er viktig.

Side 2 av 4 1 2 3 4

Moderator  support