Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kompaktkrank til R1

Kompaktkrank til R1 #1778281 29/04/2014 13:23
Registrert: Apr 2014
Innlegg: 7
T
tommyt75 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Registrert: Apr 2014
Innlegg: 7
Hei

Er rimelig grønn når det gjelder sykkel, men får stadig høre at det hadde vært lurt med kompaktkrank. Har lest litt om temaet og det høres fornuftig ut. Da blir spørsmålet: hva trenger jeg?

Har en Diamant R1 (http://www.gmax.no/produkt/111425/diamant-sykkel-pinnacle-r1), med SRAM Red girsystem. Er vel kanskje greit å bruke SRAM også på kranken? Og vil jo holde meg på samme utstyrsnivået som resten av sykkelen.

Satser på at dere eksperter kommer med gode innspill. På forhånd takk.

Re: Kompaktkrank til R1 [Re: tommyt75] #1778299 29/04/2014 13:39
Registrert: Dec 2011
Innlegg: 775
robst Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Dec 2011
Innlegg: 775
Har du en eldre modell? De nyere kommer vel med kompaktkrank?

Kort fortalt kan du gå på bikeshop.no og velge deg hvilken som helst BB30 krank til landevei, ellers vil det passe.

Re: Kompaktkrank til R1 [Re: tommyt75] #1778304 29/04/2014 13:46
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Offline
Besatt
D
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
Du kommer unna det litt billigere med en 28 tenners kassett.

Hvilken årsmodell har du? Kassetten som stod på 2012-modellen var en 23-tenners PG-1070, dvs. ikke Red-nivå. Kom langt med å erstatte den med en 28-tenners variant av samme kassett til 560 kroner, i stedet for å begynne og styre med bytte av krank til flere tusen + arbeid eller verktøy.


Create the problem and sell the solution
Re: Kompaktkrank til R1 [Re: DuffMcShank] #1778356 29/04/2014 15:09
Registrert: Apr 2014
Innlegg: 7
T
tommyt75 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Registrert: Apr 2014
Innlegg: 7
Jeg har en 2013-modell. Den har FSA SL-K Light PF30 53/39 krank og Shimano CS6800 11/25 kassett. Synes det er litt tungt opp bakkene.

Det store spørsmålet blir om virkningen er det samme å bytte kassett som å bytte krank?

Det er jo litt prisforskjell på kassett og krank, er virkningen det samme er det ikke tvil.

http://bikeshop.no/Sykkel/Drivverk/Krank...090-p0000036004
og
https://bikeshop.no/Sykkel/Drivverk/Kass...128-p0000032156



Redigert av tommyt75; 29/04/2014 15:24.
Re: Kompaktkrank til R1 [Re: tommyt75] #1778369 29/04/2014 15:58
Registrert: Apr 2014
Innlegg: 339
H
HobbyTom Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
H
Registrert: Apr 2014
Innlegg: 339
http://www.chainreactioncycles.com/no/en/cranksets?f=2259,4294967107,4294963039

50/34 sammen med 11/25 eller 11-28 gjør nok susen....

Re: Kompaktkrank til R1 [Re: tommyt75] #1778403 29/04/2014 17:20
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,279
schnappi Offline
Krokoknøtt
Offline
Krokoknøtt
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,279
Sitat: tommyt75
Jeg har en 2013-modell. Den har FSA SL-K Light PF30 53/39 krank og Shimano CS6800 11/25 kassett. Synes det er litt tungt opp bakkene.

Det store spørsmålet blir om virkningen er det samme å bytte kassett som å bytte krank?


34-25 er lettere enn 39-28. Så virkningen blir ikke helt den samme.

Forresten, skal du bytte kassett, er det lurt å kjøpe 105 framfor ultegra (CS57xx vs CS6xxx) - veier så å si det samme, koster en del mindre.


Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
Re: Kompaktkrank til R1 [Re: tommyt75] #1778596 29/04/2014 21:47
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Offline
Besatt
D
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
http://sheldonbrown.com/gears/
Med ditt nåværende laveste gir 39-25 ruller du 3.5 meter pr. krankomdreining.
Med 39-28 (dvs. ny kassett) ruller du 3.1 meter pr. krankomdreining.
Med 34-25 (dvs. ny krank) ruller du 3.0 meter pr. krankomdreining.
Med 34-28 (dvs. ny kassett og krank) ruller du 2.7 meter pr. krankomdreining.

Ny kassett ligger på i underkant av 600 og kan monteres enkelt selv med verktøy til 200 kr.
Ny krank av samme modell ligger på rundt 4000 ny, men du kan være heldig og finne den langt rimeligere på bruktmarkedet. Det er en del styr å bytte det selv, så du må nok medberegne en verkstedtime på i underkant av en tusenlapp også.

Ville absolutt byttet kassett først og se om det er nok for deg, som beregningene over viser må du jo uansett bytte begge deler hvis det ikke er nok å gå ned til ca. 3 meter pr. omdreining.


Create the problem and sell the solution
Re: Kompaktkrank til R1 [Re: DuffMcShank] #1779058 30/04/2014 16:13
Registrert: Apr 2014
Innlegg: 7
T
tommyt75 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Registrert: Apr 2014
Innlegg: 7
Hei
Tusen takk for alle råd. Da er Shimano Ultegra 6800 11-28T kassett bestilt. Blir spennende å prøve. Fungerer ikke dette så blir det ny krank også.

Gir tilbakemelding så fort kassetten er på plass og bakkene unnagjort i et forrykende tempo ICON_WINK

Re: Kompaktkrank til R1 [Re: schnappi] #1779543 01/05/2014 17:04
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 901
asbjorjo Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 901
Sitat: schnappi
Sitat: tommyt75
Jeg har en 2013-modell. Den har FSA SL-K Light PF30 53/39 krank og Shimano CS6800 11/25 kassett. Synes det er litt tungt opp bakkene.

Det store spørsmålet blir om virkningen er det samme å bytte kassett som å bytte krank?


34-25 er lettere enn 39-28. Så virkningen blir ikke helt den samme.

Forresten, skal du bytte kassett, er det lurt å kjøpe 105 framfor ultegra (CS57xx vs CS6xxx) - veier så å si det samme, koster en del mindre.


Hjelper lite med 10S (5700) når han trenger 11S (6800). ICON_WINK
Det er svjv ingen som leverer 5800 enda.

Re: Kompaktkrank til R1 [Re: tommyt75] #1803502 09/06/2014 21:15
Registrert: Apr 2014
Innlegg: 687
S
SoneX Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
S
Registrert: Apr 2014
Innlegg: 687
jeg har samme sykkel som deg og er i samme båt, har du fått prøvd med ny kasett? eller hva ble det til her?

Re: Kompaktkrank til R1 [Re: SoneX] #1803884 10/06/2014 14:16
Registrert: Apr 2014
Innlegg: 7
T
tommyt75 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Registrert: Apr 2014
Innlegg: 7
Sitat: SoneX
jeg har samme sykkel som deg og er i samme båt, har du fått prøvd med ny kasett? eller hva ble det til her?


Jeg har byttet kassett og det ble en ny verden. Går mye lettere i lange bakker. Anbefales og det uten at man trenger å sprenge banken.

Re: Kompaktkrank til R1 [Re: tommyt75] #1803932 10/06/2014 17:07
Registrert: Apr 2014
Innlegg: 687
S
SoneX Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
S
Registrert: Apr 2014
Innlegg: 687
takk for svar, blir det bytte på meg også ICON_SMILE

Re: Kompaktkrank til R1 [Re: SoneX] #1803953 10/06/2014 17:42
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 1,076
thasle Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 1,076
Har ein heilt ny kompakt 175 mm FSA K-Force Light med 50-34 utveksling som eg kan selga. Ta kontakt på PM om interesse. BB30.

Kan evt montera om det er lokal kjøpar.


Tore Haslemo
Hjelperytter for Landevei og landevei.no
Landevei på facebook
@landevei
Re: Kompaktkrank til R1 [Re: tommyt75] #1838043 15/08/2014 12:25
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 528
kimare Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 528
Er i samme situasjon som trådstarter og tenker å prøve 11/28T jeg også, men har et par tilleggsspørsmål.

Er 28T den største kasetten man kan bruke med en 53/39 krank? Har Ultegra bakgir.

Dersom jeg likevel må ha kompaktkrank. Så lenge jeg har en FSA Energy BB30 er det bare å bytte denne med en annen BB30. Antar jeg ikke trenger å styre med å bytte lager og lignende.

Re: Kompaktkrank til R1 [Re: tommyt75] #1838092 15/08/2014 14:15
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 503
vim Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 503
Bor man kupert, er kompaktkrank og 11-28 kassett tingen.

Har annonse ute, om det skulle fenge: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.p...727#Post1833727

Redigert av vim; 15/08/2014 14:17.

Ikke så rask, men veldig lite utholden.
Re: Kompaktkrank til R1 [Re: kimare] #1838115 15/08/2014 15:20
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Alpers Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Sitat: kimare
Er i samme situasjon som trådstarter og tenker å prøve 11/28T jeg også, men har et par tilleggsspørsmål.

Er 28T den største kasetten man kan bruke med en 53/39 krank? Har Ultegra bakgir.

Dersom jeg likevel må ha kompaktkrank. Så lenge jeg har en FSA Energy BB30 er det bare å bytte denne med en annen BB30. Antar jeg ikke trenger å styre med å bytte lager og lignende.


Du kan fint bruke 11-32, men da bør du samtidig bytte bakskifter.


Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Kompaktkrank til R1 [Re: tommyt75] #1838557 16/08/2014 19:01
Registrert: Apr 2014
Innlegg: 687
S
SoneX Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
S
Registrert: Apr 2014
Innlegg: 687
hva betyr boltsirkel ? (skjønner hva det betyr men har det noen praktisk betydning? ser ut som om den er mindre på kompaktkranker? men har det noe og si? hva brukes denne til?

samme med armlengde ? er det fra krankhull til pedal hull denne måles? er vel greit og ha samme som man har fra før?

Re: Kompaktkrank til R1 [Re: SoneX] #1838563 16/08/2014 19:17
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 3,163
A
anonym Offline
Besatt
Offline
Besatt
A
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 3,163
BCD eller boltsirkel er diameteren som en tenkt sirkel ville gått gjennom alle hullene midt i hullet.








Redigert av anonym; 16/08/2014 19:18.
Re: Kompaktkrank til R1 [Re: Alpers] #1838613 16/08/2014 20:39
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 528
kimare Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 528
Sitat: vim
Bor man kupert, er kompaktkrank og 11-28 kassett tingen.

Har annonse ute, om det skulle fenge: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.p...727#Post1833727


Jeg prøver 11-28 på min standardkrank først.

Sitat: Alpers
Sitat: kimare
Er i samme situasjon som trådstarter og tenker å prøve 11/28T jeg også, men har et par tilleggsspørsmål.

Er 28T den største kasetten man kan bruke med en 53/39 krank? Har Ultegra bakgir.

Dersom jeg likevel må ha kompaktkrank. Så lenge jeg har en FSA Energy BB30 er det bare å bytte denne med en annen BB30. Antar jeg ikke trenger å styre med å bytte lager og lignende.


Du kan fint bruke 11-32, men da bør du samtidig bytte bakskifter.


Supert da blir vel dette potensielt billigere enn å bytte krank. Dersom jeg finner en billig kompaktkrank er det mulig jeg heller velger å gå for det. Uansett blir det en 11-28 først.

Re: Kompaktkrank til R1 [Re: kimare] #2343018 07/09/2016 20:22
Registrert: Jan 2016
Innlegg: 21
M
minac003 Offline
Fersking
Offline
Fersking
M
Registrert: Jan 2016
Innlegg: 21
Tar opp denne, har også r1 med 53/39..
Liker å sykle med høy kadens, så i de bratteste bakkene blir den litt tung..
Kan jeg bare bytte den lille skiva, til f. Eks 36 uten noe mer hokus pokus? ICON_SMILE

Re: Kompaktkrank til R1 [Re: minac003] #2343144 08/09/2016 08:07
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
Sitat: minac003
Tar opp denne, har også r1 med 53/39..
Liker å sykle med høy kadens, så i de bratteste bakkene blir den litt tung..
Kan jeg bare bytte den lille skiva, til f. Eks 36 uten noe mer hokus pokus? ICON_SMILE


Med standardkrank har du vel formodentlig 130 mm boltsirkel og vil ha problemer med noe mindre enn 38 tenner siden mindre klinger vil være mindre enn boltsirkelen. Du vil også slite med 53-36 da det vil bli veldig stort sprang mellom storeskiva og lilleskiva(antagelig).

Løsningen din er enten HTFU eller bytte til kompaktkrank, og da se på hvilke klinger du ønsker deg på denne. Bare pass på at det ikke blir for stort sprang mellom klingene.


Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Kompaktkrank til R1 [Re: gare] #2343154 08/09/2016 08:41
Registrert: Jan 2016
Innlegg: 21
M
minac003 Offline
Fersking
Offline
Fersking
M
Registrert: Jan 2016
Innlegg: 21
Takk for svar, HTFU it is then ICON_SMILE


Moderator  support, Valentino