Har bare syklet på landeveissykkel i litt over ett år, så vet ikke helt hve som er normalt mtp. bremselengder, men jeg har ett problem i nedoverbakker hvor jeg ligger i 30-40 at det tar etter min mening svært lang tid å stoppe. Har hatt noen ubehagelige opplevelser på ukjente veier, hvor jeg kommer rundt svinger og møter på ett rødt lys jeg ikke visste om hvor jeg ikke klarer å stoppe sykkelen før streken seelv med låst bakhjul og ganske mye bremsing på forhjul uten å låse det. Er det bare sånn det er med racersykler eller er det mulig at jeg burde bytte dekkene eller noe annet? Er 105 bremser og synes egentlig de har blitt dårligere etter verdt.
Har du slitte bremseklosser? Har du slitte wire? Har du en ren felg? Er bremsen sentrert? Står bremseklossene riktig plassert? Er bremsen festet for hardt?
Hvis alt er på plass, så vet jeg virkelig ikke... :/
takk for tips om å ikke låse bakhjulet, det var jeg ikke klar over.
Jeg har bare standard dekkene som fulgte med fjorårsmodellen av denne sykkelen her. Bremseklosser vet jeg ikke. Var ett par til litt under 100 lappen på birk.
Personlig erfaring tilsier at sånne generiske klosser som Birk selger er ganske harde, mens f.eks. Shimano sine klosser er mykere. Føler at mykere klosser tar kjappere/gir bedre modulering, mot at det lettere setter seg metallspon i de som riper opp bremsebanen. Personlig bruker jeg nå Swisstop GHP-II, som jeg synes er hardere enn Shimano-klossene, men som krever litt sjeldnere utskifting/plukking av metallspon.
Dekkene dine er vel kategorisert som treningsdekk med 60 TPI, mens populære dekk her på forumet som GP4000S II, Open Corsa ligger på 120+ TPI. Usikker på om/hva effekten av dette er, men innbiller meg at høyere TPI gir bedre grep og dermed bremser litt bedre, på bekostning av raskere slitasje?
Vel, det med bremseklossene skal jeg se på. Sjekket dekkene etter TPI nå, men fant ingenting om det. Fant riktignok ut at det var Vittoria Zaffiro Pro Slick Så etter ett kjappt google søk ser jeg at d har rett. Fant forresten ut at 3 sider av bremsefilen på hjulene var i god stand, men venstre siden på forhjulet hadde veldig mange hakk på tvers av bremsebanen, dette kan vel ha noe å si? Men forklarer ikke hvorfor evt. bakhjulet bremser såpass dårlig...
Tusen takk for all hjelp Er som sagt ikke så erfaren på dette.
Jeg hadde Zaffiro slick som fulgte med min sykkel...byttet til Vittoria Rubino Pro (150 TPI og litt mønster) rimelig dekk, men MYE bedre grep tryggere feeling, lavere vekt og ruller mye bedre. Standard-klossene som fulgte med bremsene ble byttet etter 2 sesonger og da satt jeg på Dura-Ace klosser og fikk en virkelig a-ha opplevelse da sykkelen plutselig fikk knallgode bremser ;-)
Tusen Takk tom Tror jeg skal prøve meg på rubino pro, 200 for dekk betaler jeg gjerne om de er som du sier. Så jeg prøver Vurderer å prøve ett annet sett med bremseklosser også.
Er selv meget godt fornøyd med fujien. Spesiellt ettersom jeg forhåndsbestilte høsten før den kom ut så fikk den for 11,5 Har du lik?
Jeg tror fargeskjermen min har tatt kvelden. Den Bianchien ser da vitterligen rød ut.
Hehe....
Den i skikkelig farge var jo uten carbon setestag og setepinne, samt utstyrt med 105/Tiagra og kun 1500,- billigere enn denne - ja, RØDE herligheten som jeg har blitt veldig glad i :-) Skulle nok sett at den var Celeste, men denne er Bianchi nok for meg :-)
Jeg bruker bare Kool-Stop gummi på felgbremser, og synes de er adskillig bedre enn Dura-Ace på landeveissykkelen. De gir bedre kraft, like god modulasjon og sliter MYE mindre på felgene.
Zaffiro slick og 105 bremser er begge rimelig OK og sikre produkter - er helt kurant å få god bremsing med disse - skal kunne blokkere begge hjul raskt. Når bremsingen beskrives som så ekstremt dårlig tror jeg vi må se på andre steder enn de marginale forbedringene det kan bli med andre dekk eller klosser.
Først det elementære (som ble nevnt i første svar i denne tråden + sjekk om det er sølt olje, bonevoks eller andre ulumskheter på dekk, felg eller klosser.)
Jeg antar at dette er OK, dermed ville jeg sett på hvordan landeveisbremser bør brukes. Trådstarter spør nettopp om hva som kan forventes. En skal kunne stoppe sykkelen svært raskt på tørr asfalt. Men i motsetning til v-bremser og hydrauliske bremser som brukes på MTB, krever landeveisbremsene at en tar i mer når en bremser.
105 bremsene (som det meste på markedet unntatt dyrere campa) har lik for og bakbrems, samme kraft på hendelen gir lik bremsekraft. Og med vanlig kobling er forbremsen styrt av venstre bremsehendel. Dvs at hvis en ikke er bevisst på bruken, vil en ha lik bremsekraft på begge hjul, evt litt mindre framme hvis en er svakere i venstrehånden.
Når da 70-90% av den mulige bremseeffekten ligger i forhjulet, vil lik kraft på begge hjul gi under halvparten av den mulige bremseeffekt.
Dermed er mitt tips til deg at du prøver deg fram med ulik kraftbruk - bruker litt mindre kraft på høyre hånd (slik at bakhjulet akkurat ikke blokkeres), og dobbel eller trippel kraft på venstre. Prøv deg fram gradvis - det kan fort bli for mye. Legg samtidig tyngdepunktet så langt bak du kan for å unngå å vippe rundt når forbremsen tar.
Enig med foregående, utstyret er bra nok, teknikken må øves.
Ved bråbrems skal det ingenting til før bakhjulet slipper. På tørr vei tror jeg derimot neppe du klarer å låse forhjulet sålenge du har sykkelen i balanse og du bremser rett frem. Forbremsen tåler antageligvis mye mer kraft enn du tror.
Kroppen må holdes lavt og med tyngdepunktet flyttet bakover. Hard brems bør du helst gjøre med hendene nede i bukken, såfremt du har tid til å bytte grep. Hvis du sitter med hendene oppe på bremsehåndtakene og bremser med full kraft, vil du gå på hodet over styret.
Jeg ville trent litt på dette i lavere hastigheter, på tørr, rett vei uten trafikk. Det kan ta litt tid før du tør trykke inn maks fra over 40 km/t.
Måtte lære på den harde måten at det er primært forbremsen en skal bruke ved nødsituasjoner. Låsing av bakhjulet fungerte veldig mye bedre på mtb i barndommen enn på landeveissykkel i voksen alder.
I vinter utvidet jeg stallen med en sykkelkross, av den rimelige typen med felgbremser. Det sitter Tiagra hendler på den og Tekro Oryk bremser, ukjente bremseklosser (alt originalt fra butikk).
Disse bremsene tar veldig dårlig. Jeg må trykke uvant hardt for å få ønsket bremsekraft. Jeg har alltid hatt Campa-bremser på landeveissykkelene mine, men der også av den forholdsvis rimelige varianten (Veloce og Athena).
- Må jeg regne med å bruke mer kraft med Shimano-hendler? Jeg har aldri forstått når folk mener du må i bukken for å få skikkelig bramsekraft før nå. Er det noen som har erfaring til å si noe om dette?
- Kan jeg regne med vesentlig bedre effekt med bedre klosser? Hvilke skal jeg i så fall kjøpe? Jeg har alufelger.
- Vil det hjelpe å oppgradere bremsehendlene til 105 / SRAM e.l.? Går det foresten å mikse SRAM og Shimano slik?
I vinter utvidet jeg stallen med en sykkelkross, av den rimelige typen med felgbremser. Det sitter Tiagra hendler på den og Tekro Oryk bremser, ukjente bremseklosser (alt originalt fra butikk).
Disse bremsene tar veldig dårlig. Jeg må trykke uvant hardt for å få ønsket bremsekraft. Jeg har alltid hatt Campa-bremser på landeveissykkelene mine, men der også av den forholdsvis rimelige varianten (Veloce og Athena).
- Må jeg regne med å bruke mer kraft med Shimano-hendler? Jeg har aldri forstått når folk mener du må i bukken for å få skikkelig bramsekraft før nå. Er det noen som har erfaring til å si noe om dette?
- Kan jeg regne med vesentlig bedre effekt med bedre klosser? Hvilke skal jeg i så fall kjøpe? Jeg har alufelger.
- Vil det hjelpe å oppgradere bremsehendlene til 105 / SRAM e.l.? Går det foresten å mikse SRAM og Shimano slik?
Min erfaring er at cx bremser (canti) ikke gir like god bremsekraft som gode og riktig innstilte landeveisbremser. Men mye kan forbedres ved: - ren bremsebane på hjulet - rene klosser - gode klosser - ikke altfor slitte klosser - skifte bremsewire/hylser regelmessig - riktig innstilling, spesielt "toe-in" på klossene
Spesielt sistnevnte viser min erfaring at har ganske mye å si for bremsekraften. Når jeg gjør dette (riktig og som beskrevet ovenfor) har jeg ingen problemer med bremsekraften på cx'en min - den er klart dårligere enn landevsissykkelen (og mtb med hydrauliske skiver), men godt nok i massevis til mitt bruk.
I vinter utvidet jeg stallen med en sykkelkross, av den rimelige typen med felgbremser. Det sitter Tiagra hendler på den og Tekro Oryk bremser, ukjente bremseklosser (alt originalt fra butikk).
Disse bremsene tar veldig dårlig. Jeg må trykke uvant hardt for å få ønsket bremsekraft. Jeg har alltid hatt Campa-bremser på landeveissykkelene mine, men der også av den forholdsvis rimelige varianten (Veloce og Athena).
- Må jeg regne med å bruke mer kraft med Shimano-hendler? Jeg har aldri forstått når folk mener du må i bukken for å få skikkelig bramsekraft før nå. Er det noen som har erfaring til å si noe om dette?
- Kan jeg regne med vesentlig bedre effekt med bedre klosser? Hvilke skal jeg i så fall kjøpe? Jeg har alufelger.
- Vil det hjelpe å oppgradere bremsehendlene til 105 / SRAM e.l.? Går det foresten å mikse SRAM og Shimano slik?
Cantileverbremser (som er standard på CX) er laget for at de skal ha STOR avstand til felgen (når de ikke klemmes inn) slik at søle og dritt ikke kommer innimellom. Dette går på bekostning av bremsekraften. En kan selvsagt se om andre klosser bremser bedre, men det viktigste er hvordan de settes opp. Det viktige her er den lille wire-sløyfen som går på tvers mellom bremsearmene: - Hvis den er lang (går høyt opp) vil bremsene være slakke (men klossene bevege seg langt ut fra felgen når en ikke bremser), er sløyfen kort, blir bremsekraften sterkere.
De fleste som bruker CX til hverdagsbruk og klager over dårlige bremser bør derfor stramme inn denne sløyfen slik at den ikke går så høyt (og tilsvarende forlenge hovedwiren) - en justering her gjør enormt mye for bremseeffekten. (En oppnår dermed OK bremseeffekt - men må fortsatt bruke kreftene for en bråstopp).
Det kan også tenkes(om man ikke er så opptatt av søle-klaring)at man kan bytte til "vanlige" landeveisbremser av long-reach-typen. Søk litt på tilgjengelige varianter og mål avstander fra festepunkt på gaffel til bremsebane.
På den annen side, riktig innstilt Canti bør bli bra nok.
Nå er jo kantileverbremsene festet på siden av gaffelen, mens vanlige landeveisbrenser har festehull i senter av gaffel/bremsebru. Mulig det er oppsett med festehull og bolter for begge typer, men jeg har ikke hørt om det.
byttet styrelager i går, og ifm det skrudde jeg av bremsene foran. på testturen begynte bremsene å hyle som besatt, så jeg turde nesten bare bruke bakbremsen (flaut med hylebremser!).
i dag byttet jeg wire og strømpe på bremsene siden de var modne for det. tok også av bremsen igjen og så litt på de. ved bremsing i friluft kommer det nå en knirkelyd. jeg prøvde å olje litt her og der, og det dempet det kanskje litt, men likevel en klar knirkelyd. monterte sammen igjen og nå er hylelyden borte (må ha stått skjevt på felgen eller noe). men knirkelyden er der.
Nå er jo kantileverbremsene festet på siden av gaffelen, mens vanlige landeveisbrenser har festehull i senter av gaffel/bremsebru. Mulig det er oppsett med festehull og bolter for begge typer, men jeg har ikke hørt om det.
Uansett, mye kan gjøres med innstillingen av sånne bremser
LarsB
Bra poeng siden jeg var uklar med tanke på innfesting, jeg har uansett sett at det er festehull for landeveisbremser på CX`er som er satt opp med Canti, og da bør/skal/kan long-reach-bremser være et alternativ.
Takk for svaaret. La med hvordan ejg bremset fordi jeg mistenkte at jeg kanskje har dårlig teknikk, kan vel sikkert ta i mer med forbremsen, men har alltid klart meg med bare bakbrems på terrengen som jeg bruker til å fra skolen, fikk beskjed om at man på racer måtte bruke forbrems og, det endte rett over styret første gangen i høy fart så har vel kanskje litt problemer med å bremse hardt foran, men takk for beskrivelsen over hvordan det burde være. Skal helt klart prøve det.