|
|
Kindle?
|
Re: Kindle?
[Re: Holmes]
02/04/2014 08:42
|
Dan
More than words
|
More than words
Skrur man av Kindle`n når man legger den fra seg, eller forblir den i stand-by modus? Den slår seg av etter hvert og går til standby-bilde på skjermen. Eneste grunnen til aktivt å slå den av er for å gjøre knappene inaktive f eks før man stapper den ned i vesken. Kan man få sidetall i stedet for % ? Hvis du trykker Menu eller hva knappen heter (den andre fra høyre) så får du opp sidetall, men ikke for alle bøker.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
02/04/2014 08:44
|
Dan
More than words
|
More than words
Hadde et lengere passiar med en flyvertinne om dette før take-off for noen år siden :-D Sist jeg fløy sa flyvertinnen at jeg måtte skru av men hennes kollega overhørte det og rettet henne med å si at det ikke lenger gjelder lesebrett. 
|
|
|
[Re: Kake]
23/04/2014 09:12
|
trondob
Medlem
|
Medlem
Om man ønsker å kunne lese i mørket og går for Paperwhite: Lønner det seg å bestille herfra: http://www.amazon.com/Kindle-Paperwhite-Ereader/dp/B00AWH595Meller herfra: http://www.amazon.co.uk/gp/product/B00CTUKFNQ/ref=fs_clwTrenger man å bestille lader i tillegg? Noen banale spørsmål fra en Kindle-novise: Hvor lett er det å komme i gang og laste ned en bok fra Amazon, og hvordan arter overføringen til lesebrettet seg i praksis? Er det lett å koble den til et trådløst nett, og få den i kontakt med Amazon? Og hvor lang tid tar det å overføre en bok på 1000 sider?
|
|
|
[Re: trondob]
23/04/2014 09:19
|
tobiast
Ivrig
|
Ivrig
Noen banale spørsmål fra en Kindle-novise: Hvor lett er det å komme i gang og laste ned en bok fra Amazon, og hvordan arter overføringen til lesebrettet seg i praksis? Er det lett å koble den til et trådløst nett, og få den i kontakt med Amazon? Og hvor lang tid tar det å overføre en bok på 1000 sider?
Det er FOR lett - Jeg kjøper flere bøker enn jeg leser. De kjøpes stort sett på web, med "one click shopping". Når jeg kobler kindle til wlan lastes boken ned automatisk. Har normalt wlan avskrudd for å spare strøm. Det går fort å laste ned på et "normalt" nett. Å få kindle på nett er like enkelt / vanskelig som å få en hvilken som helst device på nett. Det finnes vel kindles med simkort også. Tipper det er enda enklere da. -Tobias
|
|
|
23/04/2014 09:22
|
gare
More than words
|
More than words
Det er superenkelt, anbefaler også digitalbok.no for norskspråklige bøker som leverer til Kindle-formatet
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
23/04/2014 09:23
|
peterpan
Avhengig
|
Avhengig
du bestiller selvsagt fra den internasjonale siden: http://www.amazon.com/dp/B00CTUKFNQ. Du får med en micro-usb kabel (usb i den andre enden), hvis du ikke har en adapter som går i veggen allerede (feks en apple-lader) så kan du kjøpe en fra amazon selv om du nok finner det billigere andre steder. Trenger bare å lade ca en gang i måneden hvis du har wifi'en av. enkelt og greit å koble til nettverk, tar ca 4-5 sekund å laste ned en bok jeg kjøper aldri bøker på kindle, nettleseren er for treg. Kjøper bøkene på datamaskin/telefon/nettbrett med one-click shopping og så lastes ned automatisk ned på kindlen når den kobles til nettet ps. hvis dere er flere i familien, så fungerer det helt fint å koble kindlene til samme amazon-konto for å dele på bøkene.
Redigert av peterpan; 23/04/2014 09:25.
|
|
|
[Re: peterpan]
23/04/2014 11:05
|
trondob
Medlem
|
Medlem
Takker så mye for glimrende svar, jeg har nå sendt bestillingen!
Jeg var faktisk ikke klar over at Amazon har et eget internasjonal bestillingssted, tidligere har jeg bestilt papirbøker og DVD'er fra amazon.co.uk...
En hovedgrunn til at jeg skaffer med Kindle nå er for øvrig at jeg virkelig har lyst på en relativt nyutkommet Beatlesbok for viderekomne - The Beatles - All These Years - Extended Special Edition: Part One: Volume One: Tune In, av verdens ledende Beatlesekspert Mark Lewisohn, som for øvrig kommer til Norge i oktober for å holde foredrag på den årlige norske Beatlesfestivalen. Første bind av tre om the Beatles, går fram til 1962, rett før gjennombruddet. 1800 sider. Papirutgaven er utsolgt og vanskelig å få tak i.
Jeg ser fra Amazon at når jeg søker opp den boka får jeg opsjonene "Buy now with one-click" og "Deliver to" "Trond's kindle" eller til "Kindle's cloud reader". Jeg venter til å bestille til jeg har fått hentet Kindle'en om et par dager. Men er det altså slik at om jeg kjøper med one-click, velger at den skal leveres til min Kindle, så vil boka automatisk lastes inn i min Kindle bare jeg skrur den på og kobler den til nettet? At den vil "snuse opp" mitt kjøp fra Amazon som jeg har foretatt via PC'en?
Hva innebærer forresten "Kindle's cloud reader"?
|
|
|
23/04/2014 11:09
|
gare
More than words
|
More than words
Når du har fått din Kindle og knyttet den opp mot din Amazon-konto, så vil alle kjøp du gjør til Kindle`en din automagisk bli sendt til lesebrettet(så lenge det er knyttet opp mot trådløst nettverk). Det er verdt å merke seg at det fort kan bli kjøpt mye bøker ...
Cloud-reader er vel det at du kan lese bøkene dine på mobil, nettbrett og lignende når du har lastet inn Kindle-appen.
|
|
|
25/07/2014 08:52
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
ps. hvis dere er flere i familien, så fungerer det helt fint å koble kindlene til samme amazon-konto for å dele på bøkene.
Kona og jeg hadde allerede hver vår Amazon-konto og knyttet våre Kindles opp mot disse. Hva kan vi likevel gjøre for å kunne lese hverandres bøker (bortsett fra å bytte Kindle eller logge inn med den andres emailadresse)? Martin
|
|
|
25/07/2014 09:04
|
khadgar
Entusiast
|
Entusiast
Jeg var faktisk ikke klar over at Amazon har et eget internasjonal bestillingssted, tidligere har jeg bestilt papirbøker og DVD'er fra amazon.co.uk...
Internasjonal side? .com sida er vel heller den amerikanske sida? Nokon ting billigare, noko dyrere, anna utvalg, anna frakt, og lenger frakttid. Det er vel også tysk og gjerne nokon andre sider i tillegg.
|
|
|
[Re: M@rtin]
25/07/2014 09:32
|
Dan
More than words
|
More than words
Kona og jeg hadde allerede hver vår Amazon-konto og knyttet våre Kindles opp mot disse. Hva kan vi likevel gjøre for å kunne lese hverandres bøker (bortsett fra å bytte Kindle eller logge inn med den andres emailadresse)? Det skal finnes en mulighet til å "låne ut" bøker i et par uker. De blir da utilgjengelige på din egen Kindle.
|
|
|
[Re: Dan]
25/07/2014 09:59
|
peterpan
Avhengig
|
Avhengig
Kona og jeg hadde allerede hver vår Amazon-konto og knyttet våre Kindles opp mot disse. Hva kan vi likevel gjøre for å kunne lese hverandres bøker (bortsett fra å bytte Kindle eller logge inn med den andres emailadresse)? Det skal finnes en mulighet til å "låne ut" bøker i et par uker. De blir da utilgjengelige på din egen Kindle. Dere kan bytte kindler? evt så vil det være å laste ned bøkene på pcen og bruke calibre m/plugins til å fjerne kopibeskyttelsen og så sende de til hverandres kindler. er opp til forleggerne om de vil være med på låningen og sist jeg sjekket var det nesten ingen av bøkene jeg hadde som kunne lånes ut.
|
|
|
25/07/2014 10:22
|
Papegøyal
Troll
|
Troll
Dere kan bytte kindler? evt så vil det være å laste ned bøkene på pcen og bruke calibre m/plugins til å fjerne kopibeskyttelsen og så sende de til hverandres kindler.
Dette bør alle gjøre jevnlig. Amazon bare "leier ut" bøkene til deg. Jeg har lest om folk som har mistet retten til å kjøpe bøker på amazon og mistet bøkene, etter at de har levert tilbake for mange elektroniske bøker. Man kan tjuvkopiere lånte bøker, men om det blir for mye, så mister man alt. Det er kjipt om man snakker om et stort antall dyre fagbøker, når samlet verdi sniker seg over 10k. Derfor: sørg for å kjøpe et visst antall bøker, så du er lønnsom som kunde, og lag en backup jevnlig.
I don't have goals. I have a perspective on what I could do well.
|
|
|
01/08/2015 09:51
|
Dan
More than words
|
More than words
Nå har begge foroverknappene på min klassiske Kindle begynt å dobbeltbla, så nå er det ingen vei utenom og jeg må ta til takke med touchskjerm. Men så var det valgene da. Jeg trenger ikke 3G, har aldri savnet det, så det valget er enkelt. Men så lurer jeg på hvilken av dagens tre modeller jeg skal velge. Prisen er kun avgjørende i så måte at det er mindre pes å bli frastjålet en Kindle til €60 enn en Kindle Voyage til €190.
To ting jeg lurer på:
1. Gir 300 ppi og paperwhite bedre bildevisning enn 167 ppi uten paperwhite? Med min gamle Kindle er det litt kjedelig å lese dokumentarer med mye bilder. Man må myse for å se om bildet forestiller et fjell eller en sykkel.
2. Noen som har testet Kindle Voyage og kan fortelle om blaingen funker så bra som de sier? Forsvarer den de ekstra €60 i forhold til vanlig Paperwhite?
|
|
|
01/08/2015 15:12
|
gare
More than words
|
More than words
Disse svarene venter jeg og på selv om min billig-Kindle foreløpig fortsatt fungerer strålende, og det er bare prylbøgen i meg som ønsker seg en Voyage.
|
|
|
[Re: gare]
01/08/2015 16:32
|
Dan
More than words
|
More than words
Disse svarene venter jeg og på selv om min billig-Kindle foreløpig fortsatt fungerer strålende, og det er bare prylbøgen i meg som ønsker seg en Voyage. Siden jeg har impulskontroll som en toåring så kommer svarene i midten av neste uke. 
|
|
|
01/08/2015 18:36
|
stephy
Entusiast
|
Entusiast
Vi har 3 Kindler i familien (samt en Kibano som nå støver ned). 1 og 2 gen. paperwhite samt den nye Voyage. Har ikke sett så mye bilder på de, men synes teksten er vesentlig klarere på 2 gen. og Voyagen. Så for meg er 300 ppi vesentlig bedre enn de tidligere utgavene. Når det gjelder Voyage, er den jo mye lekrere enn den vanlige typen. I tillegg har den dobbelt sett med "knapper" (touch punkter), slik at det er mulig å lese med en hånd og samtidig bla (både fram og tilbake). Iom. at de er like punkter på begge sider, betyr det ikke noe om hvilken hånd man liker å holde den med. Om dette er verdt 60$ for alle, skal ikke jeg uttale meg om, men hadde selv valgt Voyage igjen over den vanlig typen.
|
|
|
01/08/2015 20:30
|
tparsli
Veteran
|
Veteran
Digital Impuls i Torggata selger forrige genrerasjon Paperwhite til 1395,- ( http://www.digitalimpuls.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=116787&WebSiteMapNodeID=1001005), kjøper du denne fra USA ( http://www.amazon.com/gp/product/B00JG8GBDM?country=NO&redirect=true) koster den 1596,- Å betale 200,- mindre og får fem års reklamasjonsrett istedefor "1-year limited warranty and service" virker som et godt kjøp. Jeg har denne versjonen og ser (bokstavlig talt) ingen grunner til å bytte til siste versjon med 300dpi. Jeg oppgraderte til Paperwhite fra "Keyboard 3G" pga. bakgrunnsbelysning og formfaktor. Sammenlignet den med en kollegas 1. gen Paperwhite og så faktisk ingen synlig forskjell (bakgrunnsbelysningen skal være jevnere). Hvis majoriteten av bruken var i mørke rom uten lys, ville jeg kanskje vurdert Voyage, som kan kjøpes for 2099,- i Norge (ps.no og multicom.no). Om den er merkbart bedre i mørket, er den kanskje verd 700,- for enkelte... Thomas
Thomas
|
|
|
01/08/2015 20:34
|
tparsli
Veteran
|
Veteran
Hadde et lengere passiar med en flyvertinne om dette før take-off for noen år siden :-D Sist jeg fløy sa flyvertinnen at jeg måtte skru av men hennes kollega overhørte det og rettet henne med å si at det ikke lenger gjelder lesebrett.  Lesebrett med "Flightmode" kan brukes under take-off/landing hos de fleste flyselskapene. (Kindle har denne funksjonen) Thomas
Thomas
|
|
|
02/08/2015 17:23
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Alle enheter som har flymodus kan brukes under hele turen nå (mulig noen selskaper fremdeles ikke tillater bruk under avgang og landing, men våre hjemlige selskaper gjør det).
|
|
|
03/08/2015 06:33
|
johanf
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Grunnen til at de skal legges vekk under landing og avgang er vel for at du skal være mer oppmerksom på akkurat det enn en mobil dings, og at dersom det skjer noe, er løse deler i kabinen fy fader så farlige om de skulle ende opp som prosjektiler.
|
|
|
[Re: johanf]
03/08/2015 07:29
|
GeirK
More than words
|
More than words
Grunnen til at de skal legges vekk under landing og avgang er vel for at du skal være mer oppmerksom på akkurat det enn en mobil dings, og at dersom det skjer noe, er løse deler i kabinen fy fader så farlige om de skulle ende opp som prosjektiler. Mener du at de må legges bort selv om flyselskapene sier at de er OK å bruke?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
03/08/2015 08:46
|
FrankS
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har Voyage og er veldig fornøyd med skjermen. Har ikke sammenlignet med Paperwhite, men den er mye skarpere enn min gamle Kindle Touch og enda mer behagelig å lese på. Dette kommer både av at det er hvit bakgrunn og høyere oppløsning. Jeg leser stort sett på sengen, og veldig greit å slippe å ha på lys i rommet.
Jeg har dog skrudd av sensorene for å bla. Plasseringen passer ikke til der jeg holder enheten når jeg ligger i sengen siden fingrene mine treffer høyere opp på kanten. Så da er det lettere for meg med et lett trykk på skjermen enn å flytte fingrene og et litt hardere trykk på sensoren. Det første er en bevegelse som jeg er vant med etter å ha brukt Touch i noen år, så det kan ha noe med det å gjøre.
--frank
|
|
|
[Re: GeirK]
03/08/2015 11:29
|
johanf
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Mener du at de må legges bort selv om flyselskapene sier at de er OK å bruke? Hvis selskapene sier det er OK, er det vel OK? Men jeg skjønner hvorfor de ikke vil at de skal være i bruk under avgang og landing. 
|
|
|
[Re: johanf]
03/08/2015 11:36
|
GeirK
More than words
|
More than words
Men jeg skjønner hvorfor de ikke vil at de skal være i bruk under avgang og landing. Hvor har du det fra at de ikke vil det? Hvis de ikke hadde villet det, så hadde det vel fremdeles vært forbudt. .
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
03/08/2015 11:45
|
tparsli
Veteran
|
Veteran
Så lenge flyselskapene selv sier lesebrett med flightmode kan brukes under avgang og lading, forholder jeg meg til det.
Laptop må ryddes vekk under avgang og lading, selv om den har flightmode...
Thomas
|
|
|
03/08/2015 18:57
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Greit nok at elektroniske duppeditter tar fokus bort fra situasjonen, men jeg regner med (selv om jeg aldri har opplevd det) at en evt krise under takeoff eller landing er noe man får med seg dersom det virkelig er krise.
Er det bare en tullekrise, som om foreksempel kontrollert nødlanding er det like så greit å ta den med litt Pink Floyd på øret eller en god bok :-)
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
04/08/2015 06:27
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg skjønner ingen ting av kommentaren til johanf her.
En bok tar jo ikke mindre av oppmerksomheten og veier ofte mange ganger mer.
|
|
|
[Re: M@rtin]
04/08/2015 09:09
|
Stitrollet
Medlem
|
Medlem
ps. hvis dere er flere i familien, så fungerer det helt fint å koble kindlene til samme amazon-konto for å dele på bøkene.
Kona og jeg hadde allerede hver vår Amazon-konto og knyttet våre Kindles opp mot disse. Hva kan vi likevel gjøre for å kunne lese hverandres bøker (bortsett fra å bytte Kindle eller logge inn med den andres emailadresse)? Martin Relativt nytt at man kan koble sammen kindler som familiekontoer; http://www.amazon.com/gp/help/customer/display.html?nodeId=201620400Da har man full tilgang til hverandres bibliotek, og kan lese uten restriksjoner. Har ingen erfaring med å avslutte noe sånt, men det er vel ikke ett problem med det første?  Jeg bruker for øvrig paperwhite 2. gen. Hadde den gamle med tastatur og greier, men ble lei av å ikke ha baklys  Edit: Koble sammen amazon account, ikke kindler. Den kontoen jeg er koblet til er logget inn på hvertfall to andre kindler.
Redigert av Stitrollet; 04/08/2015 09:10.
|
|
|
|
|