Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Valg av Landeveissykkel

Valg av Landeveissykkel #1774580 22/04/2014 18:15
J
J-doug Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Hei

Har tenkt til å kjøpe ny landeveissykkel siden den gamle jeg har blitt for dårlig, har en Jamis Ventura Race som jeg ga ca 10 lapper for.

Problemet mitt er bare at ikke aner hvilken sykkel jeg skal velge, jeg har et tak på 20 000. Sykler et par ritt i året, men er ikke medlem i noen sykkelklubb. Har hørt litt snakk om kinakarbon og "vanlig" karbon, men vet ikke helt forskjellen på dette, velter man ryker vel ramma uansett?

Re: Valg av Landeveissykkel [Re: J-doug] #1774604 22/04/2014 18:56
H
HobbyTom Offline
Entusiast
Entusiast
H
Hva med en Cannondale CAAD 10 Ultegra som denne:
http://www.sykkelsenteret.no/sykler/racer/cannondale/cannondale-caad-10-ultegra/

16.000,-
pluss pedaler og evt et oppgradert hjulsett?

Landevei.no skal ha en slik ramme på langtest nå- alurammen får gode skussmål. For 20.000 kan man få
1. en "dyr" karbonramme med "billige" komponenter
2. en "billig" karbonramme med "middels" komponenter
3. en rimelig aluramme med gode komponenter ;-)

CAAD 10 skal visstnok være både lettere og stivere enn en tilsvarende priset karbonramme......

Selv har jeg en Bianchi ViaNirone7 Ultegra (aluramme) og er meget fornøyd- dog skal det legges til at det er min første landeveissykkel (har hatt den siden høsten '11 da jeg kjøpte den for 10' nedsatt fra 16') for øvrig har jeg tilsvarende sykkelmønster som du beskriver....

Re: Valg av Landeveissykkel [Re: HobbyTom] #1774631 22/04/2014 19:51
J
J-doug Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Men hva med et husmerke til f.eks. XXL, intersport og Oslo sportslager? Det virker som det er mye sykkel for pengene?

Re: Valg av Landeveissykkel [Re: J-doug] #1774647 22/04/2014 20:29
S
SoneX Offline
Avhengig
Avhengig
S
jeg er i samme sted som deg hva angår pris og ambisjoner, skal også ha ny sykkel men synes det er vanskelig å velge, har lurt på denne, noen som har noen tanker?
(håper det er greit at jeg stjal tråden din litt)
http://www.xxl.no/sykkel/sykler/landevei...1095680_1_style

Re: Valg av Landeveissykkel [Re: SoneX] #1774654 22/04/2014 20:43
J
J-doug Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
0 problem ICON_SMILE
tenkte litt i samme baner, men jeg er litt skeptisk til DI2, sykkelmagasinet mente den brukte lenger tid på girskiftinga på krankgiret enn vanlig mekanisk ultegra. Har jo sett eksempler der giringa henger seg opp, Wiggins under Paris-Nice 2013, Cavendish i et par spurter. Personlig vil jeg heller bytte ut DI2 med mekanisk Ultegra og heller ha en litt bedre ramme eller et bedre hjulsett. Har også tenkt på denne:
http://www.oslosportslager.no/produkt/everest-sempione-racersykkel-2014-33037.aspx

Vet at Canyon har mange gode sykler, men man må huske på å legge til moms på 25%, i tillegg er jeg litt skeptisk til å kjøpe over nett uten fysisk butikk, dersom man trenger å kontakte forhandler.

Re: Valg av Landeveissykkel [Re: SoneX] #1774657 22/04/2014 20:54
H
HobbyTom Offline
Entusiast
Entusiast
H
Den White RR ser ut som mye sykkel for pengene ja!
En ulempe med xxl er at selgerne har begrenset kompetanse når det gjelder valg av rammestørrelse/ justering av stemlengde osv.... en annen ting er at de ikke har kompetanse på Di2 dersom du får problemer....
(en kamerat av meg kjøpte en Focus med Di2 på xxl i Bergen/Åsane og da Di2 kontrollenheten begynte å fuske etter kun 2 mnd ville de sende hele sykkelen til Shimano-importøren på østlandet og beregnet 4 uker- midt i sykkelsesongen! Han fikk heldigvis kranglet seg til å levere sykkelen til en spesialist her i byen istedet ;-)
Mulig xxl har bedre sykkelekspertise andre steder i landet ;-)

Men sykkelen så lekker ut, og får gode skussmål - prøv den, og om den kjennes "rett" er det nok et godt kjøp :-)

Re: Valg av Landeveissykkel [Re: J-doug] #1774659 22/04/2014 20:59
S
SoneX Offline
Avhengig
Avhengig
S
jeg synes også det virket som mye sykkel for pengne, jeg har vært og sett på den og den virket veldig bra, i kr.sand som jeg var skrøt de i alle fall i butikken om at en av de på verkstedet hadde god peiling på di2 slik at de kunne ta alt som skulle komme der, dette sa de uten at jeg nevnte det så stemmer sikkert.føler i grunn at de har tålig god peiling på xxl i kr.sand, men hjelper nok at gmax ligger vegg i vegg, da blir kompetanse viktig.(er selvfølgelig litt person avhengig)

Re: Valg av Landeveissykkel [Re: J-doug] #1774668 22/04/2014 21:15
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Basert på personlig erfaring over 3 sesonger med 105, Red og uDi2 mener jeg vurderingen på mekanisk vs. elektronisk er feil, har hatt 0 problemer med sistnevnte på 500 mil, girer alltid perfekt og er uten noen form for vedlikehold bortsett fra litt lading annenhver måned.

Gitt at det er siste versjon av uDi2 og 11-delt (i motsetning til hva som står spesifikasjonene, men som bildene antyder) ville jeg slått til på XXL-sykkelen hvis du kan tyne ut en 20-25% av de (gjerne på ekstrautstyr/klær), supert med intern kabling og batteri!

Create the problem and sell the solution
Re: Valg av Landeveissykkel [Re: HobbyTom] #1774670 22/04/2014 21:19
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Sitat: HobbyTom
Den White RR ser ut som mye sykkel for pengene ja!
En ulempe med xxl er at selgerne har begrenset kompetanse når det gjelder valg av rammestørrelse/ justering av stemlengde osv.... en annen ting er at de ikke har kompetanse på Di2 dersom du får problemer....
(en kamerat av meg kjøpte en Focus med Di2 på xxl i Bergen/Åsane og da Di2 kontrollenheten begynte å fuske etter kun 2 mnd ville de sende hele sykkelen til Shimano-importøren på østlandet og beregnet 4 uker- midt i sykkelsesongen! Han fikk heldigvis kranglet seg til å levere sykkelen til en spesialist her i byen istedet ;-)
Mulig xxl har bedre sykkelekspertise andre steder i landet ;-)

Men sykkelen så lekker ut, og får gode skussmål - prøv den, og om den kjennes "rett" er det nok et godt kjøp :-)

Fordelen med XXL er at de har fornøyd-garanti, så man får bytte til en annen størrelse om man er uheldig å velger feil.
Selv fikk jeg byttet til en annen modell over 3 måneder senere, da det viste seg at jeg hadde kjøpt for stor sykkel.

Re: Valg av Landeveissykkel [Re: J-doug] #1774842 23/04/2014 08:39
T
Trillebår Offline
Ivrig
Ivrig
T
bikeshop.no sin Gavia Verona handlet jeg for 2-3 uker siden, fikk klemt inn 170+km i påsken på den og må si det ikke er stort og klage på(har ikke finni noe enda om man ser bort fra setet som er personlig pref)

full ultegra gruppe inkl ultegra hjulsett, en kneisen lakkjobb for oss som liker Starwars(ligner jo litt på R2D2 denna lakkjobben) og ikke minst sykkelen oppfattes stabil i høyfart og svinger, responsiv som fy.

mine to foregående sykle var Merida Reacto 907e med ultegra elektronisk gir, aero ramma til merida, og Gavia Verona knuser den sykkelen med god margin på respons og "kjørevilje" da jeg oppfattet reacton som en litt slapp sak(som gjorde jobben sin mtp aero) har også hatt en Merida Scultura evo team med full red gruppe, gavian ligger vel ett lite hårstrå under mtp respons. sykkelen veier jo trossalt nesten8kg elns(like mye som reacto m ui2) og reacton veide 6.7med pedalr ICON_LAUGH så litt merker man jo over en kilo vekt ICON_SMILE

har du mulighet så ta en tur inn til bikeshop og se om du får prøvesyklet verona`n så kan du se om geometrien passer for deg.

-Sverre-
http://duckcityadventureteam.net/ fatbike, fluefiske og vinter morro
Rule #5 // Harden The Fuck Up
http://www.velominati.com/the-rules/
Re: Valg av Landeveissykkel [Re: Trillebår] #1775254 23/04/2014 20:38
J
J-doug Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Skulle gjerne tatt turen innom Bikeshop, men synes det er litt langt å reise fra Oslo.

Re: Valg av Landeveissykkel [Re: J-doug] #1775893 24/04/2014 21:15
T
TorkilS Offline
Medlem
Medlem
T
Hvor bor du? Jeg ville kjøpt av den beste lokale sykkelsjappa og hørt på deres råd - men jeg har ti tommeltotter og foretrekker god service når jeg trenger hjelp til alt mulig rart :-)

Moderator  support, Valentino