Dieselkjærra har begynt å gå litt ujevnt på tomgang når den er kald. Ingen problemer ved kjøring. Når den er varm går den også jevnt på tomgang. Mistenker derfor at EGR-ventilen bør renses. Spørsmålet er om det er skadelig å kjøre med? Skal jo på påsketur og har begrenset mulighet for å gå gjort noe med det innen onsdag... Noen innspill?
Du får kjøpt EGR rens på sprayboks på BilXtra og andre bilrek.sjapper. Les instruksjonen på boksen. Viktig å ha litt mer turtall enn tomgang når du sprayer det inn i luftinntaket.
Er du heldig så er dette nok. Det var det på vår bil.
Er du riktig uheldig så har du en bil hvor verkstedet må demontere halve bilen for å komme til EGR ventilen og kostnad på opp imot 20000kr har visstnok forekommet.
Har blendet min, deilig å slippe å tenke på det, og bilen går litt bedre. Ikke alle biler kan blende uten å få feilmelding i motorstyring, finnes sikkert info på nett for din bil.
EGR ventilen styrer noe av eksosgassene inn i innsuget for å forbedre forbrenningen. Når denne ventilen blir sotet igjen og setter seg fast vil det ofte bare resultere i at resirkuleringen ikke forekommer. Dette er da når ventilen er sota igjen. Jeg har sett flere tilfeller der hele innsuget er pakket igjen med tykk dieselgjørme, hvis det er tilfellet ville jeg vært litt skeptisk til å kjøre. Gjelder å få blåst rein dieselbiler skikkelig i blant med bra pådrag i oppoverbakke el.
Hva slags bil er det? Hvis du har ok tilgang i motorrommet og kan demontere slange på innsuget å få tatt en titt ville jeg gjort det. Eksosventilen kan også skrus ut for å renses på mange biler.
Du kommer ALDRI til å få noen form for feilmelding ved å fjerne/blende EGR ventil. Eneste formålet til denne er å "holde lave utslipp" Har tatt av noen innsug og spadd ut sot i bøtter og spann pga EGR.sånn dritt skulle vært forbudt med lov...
Mitt eneste tips er å blende den. Sånn rensespray/mirakelspray kan gjøre vondt værre når sot løsner og kan legge seg på ventiler/seter og går inn i turbo.
Eksos gass resirkulering påvirker forbrenningen, blant annet ved å senke forbrenningstemperaturen. Den fører under visse tilfeller deler av eksosen, sammen med ventilasjon fra krankhuset (forbrenningsgasser som har kommet seg forbi stempelringene), tilbake til forbrenningen for å optimalisere denne. Denne prosessen reduserer mengden nitrogenoksider som slippes ut i atmosfæren. Dette har selvfølgelig med miljø å gjøre og vil være en del av kontrollen ved periodisk kjøretøykontroll. En del biler vil sladre med motorlampe om man blender, mens andre går det greit med. Motorlampe som lyser vil ikke passere en kontroll, og om det er synlig og åpenbart at EGR er blendet vil dette også gi mangel. Men i de fleste tilfeller vil vel ikke dette være så åpenbart.
Ok, veiv-huset da Kan jo si at det var for at syklistene på sykkelforum skulle forstå. Eller innrømme at jeg ikke er hverken bilmekaniker eller oversetter av yrke (ref. crank case).
Blendende av EGR ventil kan føre til feilmelding og på noen modeller at motoren går i nød. Eneste måten å finne det ut på er å blende den. Går den i nød eller det kommer feilmelding så koble den bare til igjen.
Redigert av Josruu; 14/04/201417:50.
2015 Saracen Ariel 152 27.5" 2013 Merida Big Nine Carbon 1200 29"
Sikker på at det ikke er dysene som begynner å bli slitne?
Nei det er jeg på ingen måte sikker på, men det håper jeg da virkelig ikke. Dysene vil vel også utløse motorlampa og nødmodus? EGR var liksom det som falt meg først inn ift. symtomene. Det med å "blåse ut" ved å kjøre hardt av og til må jeg innrømme jeg har syndet med de siste par årene. Ene drivakselen gikk nemlig, og etter jeg betalte for å bytte den har jeg vært litt mer forsiktig på gassen i frykt for å ta den andre også... Så sot er det helt sikkert der.
"Gubbekjøring" er grunnen til at det soter igjen ja. Dra på litt skikkelig på en litt lengre tur, så gjør du både EGR og partikkelfilter en tjeneste. (Om du har sistnevnte).
Ja kom på at jeg nok har vært dumsnill med kjærra siden drivakselhavari. Skal gi den en skikkelig omgang. Hadde det ikke vært for at jeg er avhengig av å kjøre på torsdag, hadde jeg sprettet opp EGR og renset på flekken. Vet jo at det ikke er noe kompliserte greier. Det er bare en kjip tanke dersom jeg ikke får ting tett ved remontering, så er redd dette må vente til over påske.
Det går fint å blende 2004 Mondeo, men ikke 2005 ifølge Ford. Jeg har 2,2 2004 med blendet EGR. Men om den blir tett så tror jeg ikke du opplever fusking av den grunn. Men ta av innsuget (veldig enkelt og du slipper å bytte paknng) og gjør rent der + blende ventilen. Begge deler er lett tilgjengelig.
Min bil har akkurat samme symptomer som beskriver, men ventilen er blokkert og innsuget er rent, så det er ikke det. På min gir det seg etter 10-15 sekunder. Merkeverksted fant ikke ut av det og jeg har hatt problemet i flere år uten problemer.
Gjelder å få blåst rein dieselbiler skikkelig i blant med bra pådrag i oppoverbakke el.
Hvor mange rpm snakker vi da? Hvor lenge?
Artig nick i denne sammenhengen...
Det har jeg ikke noe fasit på, jeg pleier bare å kjøre den litt hardt i oppoverbakke. Hvis jeg vet bilen er vært litt pent kjørt i det siste bremser jeg ned til 10-15 km/t og drar ut alle gira med full gass i oppoverbakke, da ser du en god svart sky bak bilen. Sørg for at motoren er skikkelig varm først.
Hehe, nicket ble som det er fra jeg hang på diverse bilforumer for snart 10 år sia, har bare blitt værende.
Dra ut alle girene? I norge blir man jo puttet i fengsel når man så vidt har begynt på tredje giret. Vill heller kjørt med høyt turtall og kanskje en flaske drivstoffrens i tanken men ser det ut som på bilde over må det demonteres for rens
Dra ut alle girene? I norge blir man jo puttet i fengsel når man så vidt har begynt på tredje giret. Vill heller kjørt med høyt turtall og kanskje en flaske drivstoffrens i tanken men ser det ut som på bilde over må det demonteres for rens
Kanskje med sin SL500 ja, med min stakkars 75hk diesel skal det godt gjøres å bli bura inne.
Kan fortelle at fullastet bil med sykler, skiboks, barn og hele bøtteballetten på påskeferie på danske 130-veier gjorde susen. Dro endel mer på enn ellers i bakker og ved akselerasjon. Nå rusler motoren helt fint på tomgang. Skal få rengjort EGR og innsug når jeg får tid, men litt belastning har altså hatt positiv effekt.
Kan fortelle at fullastet bil med sykler, skiboks, barn og hele bøtteballetten på påskeferie på danske 130-veier gjorde susen. Dro endel mer på enn ellers i bakker og ved akselerasjon. Nå rusler motoren helt fint på tomgang. Skal få rengjort EGR og innsug når jeg får tid, men litt belastning har altså hatt positiv effekt.
Blende EGR på 2007 Volvo V50, er det noe som jeg kan(tør) gjøre selv når jeg har lite og ingen erfaring med skruing på bil? Jeg har ikke ti tommeltotter akkurat, jeg har bare aldri skrudd noe særlig.
Håkon. Insta-Håkon 2012 Ibis Mojo HD 2012 9:Zero:7
Eller bytt bil. I hvert fall var det løsningen for meg med 1.9/150 hk til Opel (100 og 120 hk hadde visst nok ikke dette problemet). Fusking både på tomgang og under kjøring, og som Opel-verkstedet/GM ikke hadde noen løsning på den gang. Dette er 5-6 år siden og var en stor snakkis også da.
Blende EGR på 2007 Volvo V50, er det noe som jeg kan(tør) gjøre selv når jeg har lite og ingen erfaring med skruing på bil? Jeg har ikke ti tommeltotter akkurat, jeg har bare aldri skrudd noe særlig.
Hvordan gikk det?
Jeg har noen spørsmål om denne bilen selv. Hva tenker dere om det vedlagte bildet? Stemmer det at det er EGRventilen som ligger på toppen der og lekker oljegris/eksoskoks? Det lekker ut litt eksos der og er en del sot rundt om Kjøremønsteret er daglig jobbkjøring på ca 10km hver vei. Det er også her snakk om en Volvo V50 1,6d 2007.
Får man ikke kjøpt kit som har dioder eller noe som gjør at elektronikken ikke får hikke når man fjerner/blender EGR? Tror det var noe sånn gamlingen monterte på Mercedesen sin