Giro Air Attack; hvor og når?
|
Re: Giro Air Attack; hvor og når?
[Re: roffen]
09/08/2013 14:41
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Da har også jeg gått til innkjøp av nevnte hjelm med visir og testet denne. Siden hvite (lave!) sokker og sko er standard hos meg ga hjelmfargen seg selv. Hiarr arr ze resaltz åff ze tsjörmænn dsjüri:
Passform med hensyn til mine hode-estetiske utfordringer (egghead: smalt ansikt, høy panne og hårfeste først på bakhode): AA har beste hodepassform ever sammenlignet i all fall med Giro Atmos og Prolight. Det nye Roc-Loc-låsesystemet fungerer også veldig bra. En del tyngre enn sist brukte Prolight, naturlig nok, men 279 gr. uten visir er ok (veid av meg i medium). Grunnet min høye panne er jeg nødt til å dra hjelmen ned foran for at visiret skal funke slik jeg ønsker. Dette medfører at mye vekt ligger i fronten på hjelmen og tok meg ca. 20 minutter å bli vant til (ikke rart heller, siden jeg var vant til Prolight´s 182gr.)
Ventilasjon: Bedre enn på både Atmos og Prolight (som var en skuffelse i så måte). Senker jeg hode (f.eks. for å se på Edge´n) merker jeg tilogmed en følbar luftstrøm langs toppen av skallen. I motsetning til tidligere hjemer kan jeg nå endelig slippe å måtte bruke buff/skaut siden jeg som skallet får svetten til å renne veldig fort nedover. Ikke en eneste svettedråpe å oppspore i ansiktet med AA under nordiske sommertemperaturer. Kanskje ikke bare antallet ventilasjonsåpninger i dagens gjennomhullete banzai-kolleksjon, men også hullplassering og luftkanalisasjon i hjelmen som kan ha noe å si?
Utseende: Vel, siden jeg ser rævva ut med en hvilken som helst hjelm, er nok ikke AA noe unntak. Ifølge niåringen opplagt mer RoboCop enn StarWars, iallfall. Gæærn som jeg er hilste jeg selvfølgelig på noen medsyklister. De ble så vettskremte at ingen turde hilse tilbake (kan også være den sedvanlige Oslo-kotymen, selvsagt).
Trygghet: Fikk jeg heldigvis ikke testet i asfalten, ikke på de andre hjelmene heller. Likevel: en stor fordel med AA er at sidesynet er veldig god. Det kjappe blikket halvveis bak for å sjekke hvem eller hva som ligger bak en fungerer bedre enn når briller stenger for mye av sidesynet (Oakley Jawbone i mitt tilfelle). Visiret går heller ikke veldig langt bakover. Klart pluss i boka!
Aerodynamikken: Dette har utrolig lav prioritet hos meg. Etter 4 uker med tysk mat og øl er ikke akkurat strømlinjeformetheten min kropps fremste egenskap for tiden heller. Skulle noen undersøkelser vise at jeg er blitt bitelitt kjappere med denne hjelmen takket være dens aeroynamiske profil, kommer jeg likevel til å bruke hjelmen, så godt trives jeg med den!
Visiret: Var utslagsgivende hos meg for å kjøpe hjelmen. Fungerer slik det skal. Ingen vind- eller trekkproblemer bak visiret. Klart større og bedre "utsikt" enn med solbriller. Meget bra kvalitet (Zeiss), forøvrig. Magnetmekanismen funker også; ingen bevegelser under høy hastighet, snus opp-ned når ikke i bruk. Eneste ankepunkt: Giro kunne ha levert med en eske til oppbevaring av visiret når hjelmen fraktes f.eks. i bil.
Jeg kommer til å fortsette å bruke hjelmen. Den reduserer antall ting (ingen briller eller skaut), passer meget godt, lufter og gir en strålende utsikt.
På veien idag møtte jeg 3 andre syklister med samme Raphatrøye som meg. Er det rart man må gripe til slike hjelmer for å bevare ens unike individualitet?
Martin
|
|
|
[Re: M@rtin]
01/10/2013 09:54
|
oyvind
AKA DynamittGubb
|
AKA DynamittGubb
Rui Costa spurtslo Rodriguez til tross for at Purito hadde aero-hjelm. Det er bevist, den funker ikke.
Men jeg hadde unna Rodriguez seieren.Han burde sykla med vanlig hjelm, da hadde han vunnet.
|
|
|
[Re: Oddwau]
01/10/2013 10:30
|
Xenon
Entusiast
|
Entusiast
Men han hadde ikke visiret, det var nok der han bomma! Fra spøk til revolver: Etter å ha lest Landeveis test av hjelmen og aerodynamikk-artikkelen har jeg kommet frem til, siden "alle" ritt på østlandet er flate, at en slik hjelm med visir havner i arsenalet mitt for neste sesong 
|
|
|
01/10/2013 12:58
|
Christian
Uflaks
|
Uflaks
Det er ok å sykle med en hjelm som ser noldus ut, men å skrive "shieldet" er ikke greit. Det heter visir på norsk.
Også er det greit å betale litt mer i butikk enn på nett, i og med at du kan prøve ting, og få det med en gang.
|
|
|
[Re: M@rtin]
01/10/2013 13:25
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
...(masse filosofisk eksistenialistisk mumbojumbo) ... (veid av meg i medium). ...(mer filosofisk eksistensialistisk mumbojumbo) ...
Martin Hm. Sier du det. Jeg har alltid sett for meg deg som small, men mulig du har vokst der nede i tigerstadens jungel? 
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
[Re: Hæ?]
09/10/2013 13:25
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
...(masse filosofisk eksistenialistisk mumbojumbo) ... (veid av meg i medium). ...(mer filosofisk eksistensialistisk mumbojumbo) ...
Martin Hm. Sier du det. Jeg har alltid sett for meg deg som small, men mulig du har vokst der nede i tigerstadens jungel? Nå prøvde jeg altså å konkretisere min sedvanlige filosofisk-eksistensialistiske mumbo-jumbo så godt jeg kunne .... Har nok alltid hatt medium (55-59 hos Giro), small hadde vært for liten. Et sted må det jo også være plass til all filosofisk-eksistensialistisk mumbo-jumbo  Martin
|
|
|
13/04/2014 18:25
|
Moldis
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Noen som veit om butikk som har denne inne i Follo/Oslo-området? Da helst med visir (er vel Shield den heter?)
|
|
|
13/04/2014 18:33
|
thewizard
Ivrig
|
Ivrig
Vi har den på Sørensen Sykler i Oslo, Send en pm hvis du vil ha mer info,
|
|
|
14/04/2014 09:37
|
espwen
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg er også interessert i å vite hvem som har denne på lager.
|
|
|
20/05/2015 12:57
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har bestilt en Air Attack shield 2014-modell i størrelse L fra Bikeshop (2014-modellene er flere hundrelapper billigere enn 2015, og forskjellen er visstnok kun utseende/farger).
Jeg var helt sikker på at jeg skulle ha L (59-63), men en kontrollmåling av topplokket sier ca 58 cm, som i følge størrelsesguiden til Giro er en klar M (55-59). Så er det også slik at jeg ved noen anledninger har lånt en slik hjelm i størrelse L, og den har forsåvidt passet, men jeg mener å huske at jeg strammet den helt inn, og da var den muligens ikke helt stram på hodet.
Noen som har erfaringer å dele rundt dette med størrelse på disse hjelmene?
|
|
|
20/05/2015 13:18
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
58cm her, bruker M (55-59) i Giro (Atmos, ikke AA)
|
|
|
20/05/2015 20:00
|
psychlogard
Entusiast
|
Entusiast
Jeg er ca 59 cm, og bruker Medium, og da får jeg fint en vinterlue under.
|
|
|
20/05/2015 20:41
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Ai. Da skulle jeg nok utvilsomt hatt M... Får vurdere det nærmere når Posten har vært her i morgen.
|
|
|
|
|