Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 5 1 2 3 4 5

Hva slags kosttilskudd bruker dere og funker det?

Re: Hva slags kosttilskudd bruker dere og funker det? [Re: comerik] #1770942 12/04/2014 05:53
Flex Offline
Veteran
Veteran
Sitat: comerik

Kroppen klarer ikke å omdanne alt proteinet i pulveret så man pisser ut mesteparten. Derfor er det dyrt! Nyrene har begrenset kapasitet til å omdanne protein. Men siden det snakkes om "mest mulig protein pr krone" kan det godt hende det er billigere, men ikke like bra for kroppen.

Er det i så fall forskjell på pulver og kjøtt? En skje med proteinpulver gir 20 - 30 gram protein, mens 250 gram kjøtt / fisk gir 60 - 75 gram protein. At man ikke klarer å omdanne alt proteinet dersom man spiser mye er jo sant, men dette gjelder vel uansett hvilken kilde til proteiner man bruker?

Re: Hva slags kosttilskudd bruker dere og funker det? [Re: Espen J] #1771459 13/04/2014 18:00
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Espen J
Denne forstår jeg ikke. Det må jo være en sammenheng hvis et normalt kosthold er alt man trenger for å bli god.

Man trenger nødvendigvis ikke noe mer enn et normalt kosthold. Det er ingen forutsetning.

Sitat: Espen J
Hvis jeg ikke liker fisk, eller syns 7 av 10 grønnsaker smaker pyton, eller syns matlaging er et forbanna herk, får jeg ikke lov til å prøve å være sunn eller god i sport da?

Det håper jeg da ingen mener. Liker man ikke A så spiser man B, om det er proteinpulver og trankapsler eller Grandiosa og McDonalds.

Men det er vanskeligere å være sunn i kostholdet hvis man har store begrensinger på hva man vil eller kan spise.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Hva slags kosttilskudd bruker dere og funker det? [Re: Josruu] #1772432 15/04/2014 17:20
ledfly Offline
Entusiast
Entusiast
leste en artikkel på nett der en lege som testet slike kosttilskudd klart ikke finne den linken uheldigvis for han var en veldig seriøs lege med kunnskap om sånt og hadde gjort tester. men han sa ivertfall at mye kosttilskudd er kjemisk framstilt og det trenger ikke ha noen effekt og at det mister mye av potensialet sitt da vitaminer og mineraler fra rå mat har mye annet i seg som gjør at det fungere på den måten det gjør +++ og at kosttilskudd var eventuelt for noen som hadde et spesifikt behov for det, da var det grunn til og vurdere bruk av det. tror selv på og spise sunt istedefor, og at det er bra nokk. det er jo millionbutikk og selge proteintilskudd og vitaminer og sånt. eneste jeg tar er tran kapsler hvis jeg ikke har spist nøtter eller fisk en dag, ellers så blander jeg sånn wheat grass som er kjøpt på xxl og det er et 100% naturprodukt i smoothie, smaker gørr men vet det er mye good stuff i d ICON_TONGUE jeg satser ivertfall på frukt, grønnsaker, nøtter, bær, litt brød og egg, og middag evt. kylling, biff, fisk eller svin med passelig tilbehør har også lest at det er sunt med urafinert salt i en viss mengde for vanlig bordsalt er mineraler fjernet og er faktisk ikke sunt såvidt jeg har forstått d noe som er synd fordi mesteparten av maten som blir lagd inneholder vel rafinert salt, det er lett og google noe mer spesifikt om det, så det er ikke like sunt , så hvis jeg spiser mye mat uten salt så spiser jeg litt havsalt, noe jeg burde bli flinkere til det blir stort sett på egg og kanskje knaske litt salt... ^_ ^

Redigert av ledfly; 15/04/2014 17:23.
Re: Hva slags kosttilskudd bruker dere og funker det? [Re: ledfly] #1772825 16/04/2014 14:29
D
Duggy Offline
Medlem
Medlem
D
Sitat: ledfly
han sa ivertfall at mye kosttilskudd er kjemisk framstilt og det trenger ikke ha noen effekt

Nå sier jeg ikke at du er en av de, men det virker som folk (takket være media?) har en eller annen ubegrunnet frykt for ordene kjemi, kjemikalier, kjemisk - og dermed ting som høres "kjemisk" ut. At diverse mat eller kosttilskudd kan være kunstig fremstilt betyr ikke nødvendigvis at det er farlig eller dårlig - eller noe som er "utenom" naturen.

Vi er jo eksempelvis helt avhengig av trikarboksylsyresyklus ICON_SHOCKED for å utvinne energi fra maten vi spiser. Det er 2-hydroksypropansyre i ost og yoghurt - HJELP.

Koffeinen du finner tilsatt i diverse drikkevarer er jo kjemisk fremstilt - enten som et biprodukt av dekaffeinering av kaffebønner eller syntetisk fremstilt av stoffer du finner i tiss og rødbeter. Likefullt er koffein koffein - det er ikke noe annet og dårligere, uansett hvordan det er fremstilt.

Re: Hva slags kosttilskudd bruker dere og funker det? [Re: Josruu] #1772833 16/04/2014 14:52
K
kid loco Offline
Entusiast
Entusiast
K
Det står mye interessant om kosthold og kosttilskudd i denne bloggen her:

http://chartersigve.blogg.no/1366819711_kosthold.html

"anybody who rides a bike is a friend of mine"
-gary fisher-
Re: Hva slags kosttilskudd bruker dere og funker det? [Re: Josruu] #1772902 16/04/2014 18:00
K
kaffekanne Offline
Avhengig
Avhengig
K
Proteinpulver er vel ikke syntetisk fremstilt?
Såvidt jeg har forstått, så er proteinpulver laget av overskuddsvare fra melkeproduksjon (iallefall kasein og mysepulver).

For å sammenlikne med vanlige matprodukter vi bruker, så har vi jo potetstappe-poser, rett-i-koppen osv, som også er "pulver".
Få foreldre nekter barna sine å spise det.

Proteinpulver er veldig ålreit når man har dårlig tid og er sulten.
Jeg trykker det i meg når jeg ikke gidder å styre med matlaging, og det metter godt.
En pøs varer jo en evighet og, så kan ikke si dette er en enorm utgiftspost i kostholdet mitt.

Re: Hva slags kosttilskudd bruker dere og funker det? [Re: Josruu] #1773138 17/04/2014 11:47
ledfly Offline
Entusiast
Entusiast
klipper ut noe her og legger ved linker

– Et annet godt eksempel er forskning på sunt, umettet fett i laks. Kapsler med omega 3 har ikke «lakseeffekt». Hel fisk virker langt bedre, og det forskes nå på hvordan lakseproteiner fra fiskekjøttet faktisk har helt spesielle, helsefremmende egenskaper. Det skal nok mye til at syntetisk tilskudd og oppkonsentrerte næringsstoffer, tatt ut av sin naturlige sammenheng, kan skilte med naturens helseeffekt, sier overlegen som også anbefaler økologisk mat.

- Disse tilskuddene kan derfor uansett aldri måle seg med mat. Gjennom maten får du en vid tilførsel av flere vitaminer, mineraler, antioksidanter, fiber og andre fytokjemikalier. Dette klarer man ikke å konsentrere og putte isolert på en flaske, sier hun.

Også lege og kostholdsekspert Fedon Lindberg mener at det er viktig å tenke helhetlig.

- Vitaminer, mineraler og tusenvis av andre næringsstoffer i mat fungerer som et orkester. De utøver synergi og er ikke solospillere, sier han.

http://www.klikk.no/helse/kosthold/helsekost/article775078.ece
http://www.klikk.no/helse/kosthold/helsekost/article860593.ece

finner fremdeles ikke den linken jeg så på for en 2 ukers tid siden men det var relativt kjapt og finne andre artikler som hinter til det samme.

Re: Hva slags kosttilskudd bruker dere og funker det? [Re: ledfly] #1773147 17/04/2014 12:05
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Spesiel artikel. När man läser förste fjerdedelen så verker det som att kosttilskud inte är så bra. Medans resten av artikeln är mer eller mindre reklam för diverse kosttilskud.

edit:
Fedon skrev:
" - Det er derfor langt bedre å ha et fornuftig, variert kosthold og supplere med bra multivitamin- og mineraltilskudd samt Vitamin D og Omega 3 fett i form av fiskeolje, tran eller krillolje, sier Lindberg.

Skal man ta mer enn dette, må det være fordi man har et helseproblem og har tatt mer avanserte prøver som kan påvise mangler eller økt behov.

- Min erfaring fra prøver tatt ved vår klinikk er at mange faktisk har et større behov, men da skreddersyr man eventuelle tilskudd etter å ha optimalisert kostholdet, slår Lindberg fast. "

Man kan få lite olika intrykk av vad folk menar beroende på vad man siterar.

Redigert av fredriks; 17/04/2014 12:09.
Re: Hva slags kosttilskudd bruker dere og funker det? [Re: fredriks] #1773151 17/04/2014 12:16
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Quote:
Kroppen vår lager kolekalsiferol når solstråler treffer huden, men bare i måneder uten R i.

Så bare drit i å dra til syden på vinteren. Sånn går det når næringslivet for lov til å skrive "redaksjonelle" artikler.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Hva slags kosttilskudd bruker dere og funker det? [Re: fredriks] #1773156 17/04/2014 12:23
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Sitat: fredriks
- Min erfaring fra prøver tatt ved vår klinikk er at mange faktisk har et større behov, men da skreddersyr man eventuelle tilskudd etter å ha optimalisert kostholdet, slår Lindberg fast. "

Man kan få lite olika intrykk av vad folk menar beroende på vad man siterar.

Men det Fedon slår fast er vel de fleste enige i: Først prøv å få i deg det du trenger ved et optimalisert kosthold, og hvis ikke det er tilstrekkelig -- legg til. Ekstra lettmelk med tilsatt D-vitamin er ikke en dum styrkedrikk.

Her oppe i nord kan det være lett å få D-vitaminunderskudd på vinteren, mens du skal spise lite (fet) fisk for å få i deg for lite Omega 3-fettysrer (forutsatt at det er så viktig som noen skal ha det til).

Re: Hva slags kosttilskudd bruker dere og funker det? [Re: rockphotog] #1773159 17/04/2014 12:26
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Han säger ju också att man ska ta en hel del kosttilskud till vanlig

" Det er derfor langt bedre å ha et fornuftig, variert kosthold og supplere med bra multivitamin- og mineraltilskudd samt Vitamin D og Omega 3 fett i form av fiskeolje, tran eller krillolje, sier Lindberg."

Re: Hva slags kosttilskudd bruker dere og funker det? [Re: fredriks] #1773259 17/04/2014 16:28
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Sitat: fredriks
Han säger ju också att man ska ta en hel del kosttilskud till vanlig

Han sier vel strengt tatt ikke det. Supplere gjør man ved behov.

Hva Lindberg mener på en slikt nettsted ville jeg uansett ikke brukt som noen god referanse. Vitaminvann er det vel bare å avfeie.

edit:

Her er nok en Klikk.no-artikkel Guide til vitaminene du trenger med en annen vinkel igjen, med kilde fra blant annet Apotek1. Hovedkonklusjon: Hopp over multivitaminer med tran/D-vitamin kan være aktuelt (igjen, avhengig av ditt kosthold).

edit 2:

Hvis man liker å fordype seg får man tilgang til mange gode kilder via Helsebiblioteket.no

Redigert av rockphotog; 17/04/2014 16:35.

Side 5 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support