|
|
Dilemma; Kina vs USA gaffel
|
Re: Dilemma; Kina vs USA gaffel
[Re: Martin.F.]
11/04/2014 09:58
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Jeg har en følelse av at det er to leire her, de som kjøper kinavare og skal være lure og de som kjøper solid merkevare.
Kinavarene kjøper og skryter av hvor bra det er og hvor billig det er, og sier ikke noe om det knekker fordi det var så billig likevel. Det er også i deres sak som de fleste andre, og forsvare sitt kjøp. Vi hører lite om skader fra disse, fordi det ødelegger deres argumenter om at kinavare er like bra som merkevarer.
Merkevaremannen vil også på død og liv forsvare sitt kjøp, dette er noe alle gjør uansett produkt. Men jeg tror og føler at de som kjøper merkevare noe kjappere er ute med bilder av skader og annet, og en sånn "dette skal jeg ikke kjøpe mer, dette er dårlig" med mindre de får en god behandling/reklamasjon av produsent.
Jeg har selv kjøpt carbonfelger til terrengsykkel fra lightbicycle og også sprukket en slik. Den behandlingen jeg fikk derfra var dog omtrent like bra som jeg har opplevd hos lokale butikker. Jeg måtte bekoste frakt av ny felg, ellers var alt helt greit. Disse driver dog også utvikling og de beskriver sine prosesser på sidene sine. Virker over snittet profesjonelle, og har produkter som er designet av "tidligere Specialized ingeniører". Forøvrig er ikke "den har ikke knukket" et godt argument for om et produkt er bra eller ikke... at det ikke knekker bør være en selvfølge på slike ting, at det gir en god opplevelse er det viktige. Etter altfor mange år på forumet har man også delvis lært å se forbi argumentet "det funker for meg", for hva betyr det, uten at man vet noe som helst om kjøreferdighet, styrke, teknikk og andre ting for rytteren?
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: Mr.Bergli]
11/04/2014 10:08
|
Thomas-
Ivrig
|
Ivrig
Har to karbonrammer som begge er produsert i Kina, og liker begge to. På den ene står det Cannondale og på den andre ingenting, men det er en Flyxii. Det skiller ca 250g i favør av Cdale. Må innrømme jeg har mer tillit til Cdale, men Flyxiis ekstra vekt gjør at jeg ikke bekymrer meg for rammebrudd. Nå hører det med at jeg veier under 0,1 tonn og ikke utfordrer konstruksjonen til det ytterste. Tenker selvfølgelig på kvaliteten til karbongafler, spesielt på de første turene. Om den skulle kollapse i høy hastighet er det kritisk. Så kritisk at reklamasjon kommer ganske langt ned på prioriteringslisten. Skulle gjerne sett at det ikke stod Made in China på noe av det jeg kjøper, men det har først og fremst med forurensning og menneskerettigheter å gjøre.
|
|
|
11/04/2014 10:15
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Jeg har ingen problemer med Made In China - Det er ebay-butikker som selger ukjent vare jeg er skeptisk til. Butikker som kan være der en uke eller to og så kalle seg noe annet neste uke har neppe som businessplan å ivareta kundene over så lang tid, noen e-bay-butikker har sikkert et langsiktig perspektiv, mange har det ikke. Det er er dette jeg ville vært egnstelig for, å kjøpe en gaffel av ukjent opphav fra en selger uten sporbar adresse/navn osv.
Gjør man grundig research kan man nok gjøre ok handler på kinesiske hyllevare-produkter, lik de som husmerker setter logoene sine på, men da bør man være påpasselig med at man ikke får B-sorteringer, kasserte pordukter, tjuvgods, kopier osv. Det kan være vanskelig å orientere seg i et marked der selv ansatte i Apple-kopi-butikker tror de jobber for Apple .
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
11/04/2014 10:54
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Jeg kjøper av de som har gode tilbakemeldinger og som har vært på markedet en stund.
Alle er vi vel slik at vi vil forsvare det kjøpet vi gjør. Kan ikke si at jeg står med begge beina i Kina, men mener at man må vurdere hva man faktisk får for pengene.
Hos oss har vi flere varianter sykler, f.eks. en Scott Addict R2 som i 2009 hadde en veil pris på over 60 k (kona syklet for Hitec det året så vi betalte 18k for den), kanonbra sykkel men hadde aldri kjøpt den til veil pris. Jeg kjøpte en ny Nakamura Pursuit Build 38 i 2010/11 og betalte 14k for den, noe jeg syns er bra samsvar mellom pris og kvalitet. Merker at Scott sykkelen er stivere i ramme, men for meg vil aldri prisforskjellen stå i forhold til "kvailtetsforskjellen" på syklene. Hadde jeg syklet fortere på landeveien med Scottsykkelen? Tviler.
Kjøpte 1 Diamant og deretter 2 Nakamura terrengsykler til kona 2009/2011/2013 (29"), gode sykler til fornuftige priser, noe småplukk innimellom, men ikke mer enn at jeg ordner det selv, eller den meget gode Intersportbutikken på Rena tar seg av det. Pris på disse veil mellom 20-25K. Med rabatt kommer en skikkelig bra utav det, og med litt oppgraderinger sitter du med en sykkel som har topp komponenter, lett og fin, ikke noe å sette fingeren på.
Selv syklet jeg på en gammel Fuji terrengsykkel med v-brems fram til høsten 2012. da kjøpte jeg Nakamura Grade 9.0, med en veil pris på 49.990 (Husker at den ble omtalt i media før den kom i salg at man vurderte pris på 59k). God og lett sykkel med godt og responsiv ramme. (men for noen er en Nakamura, nettopp en Nakamura...så det eneste som duger er f.eks Scott. Var innom Intersport på Oppdal før Enern i 2013 og der var det en 26" Scott Scale med så og si nøyaktig samme utstyr, samme vekt som på "min" Nakamura. Pris: 99k, Som oppegående da kan man spørre seg: Er ramma virkelig verdt 50k mer enn Nakamura ramma???)
Vel...så begynte jeg å se Kina rammer (29") og valgte da å kjøpe ei og bygge opp selv med deler kjøpt/flyttet over. Ramma jeg kjøpte er ikke av de letteste (veid til 1250g), sykkelen ble utstyrt med xtr pedaler, fsa karbonkrank 2x10, xtr girhendler, xtr bakgir,xx framgir, xt kassett,xt bremser, kinarichey setepinne, stem og styre (ikke av de aller letteste), karbonhjul fra yishunhunbike, slr sete. varierer mellom stiv kinagaffel og RS Reba demper. Vekt med stiv gaffel er 8.5 kg veid i går, og 9.5 med rebademper.
Har et par tusen km på sykkelen nå og kan ikke si at jeg kjenner noen som helst forskjell fra Nakamurasykkelen min til 50k. Sykkelen er stiv nok så det holder og demper vibrasjoner forbausende bra (vekt på meg er 74 kg). Bakkeintervallene går så det suser, og ikke har ramma brukket enda heller. Et par av de jeg trener sammen med har Scott terrengsykkel, disse har også bygd seg kinasykkel. De er blitt såpass bra at de brukes på trening..og ifølge dem så er det ikke rare forskjellen. Det eneste var at om man slapp hendene så merket han ene litt vibrasjon i kinasykkelen som ikke var på Scott.
Om man drar en parallell til klesbransjen så hadde vel FBI for 2 uker siden en test av dyre merkeklær for barn vs billigklær. De billige til 1/10 av prisen kom like bra ut av testen som de dyre.
Selvsagt ser jeg at en del kostnader er knyttet til produktutvikling, men mye av det er knyttet til markedsføring og høye salgskostnader. Samt at vi er blitt så innmari velstående og liker å vise hvor god råd vi har slik at de renomerte merkene kan ta det de ønsker.
Og så er det jo litt stas å vise fram hvor god råd man har også....
Redigert av kaiost; 11/04/2014 11:22.
|
|
|
[Re: kaiost]
11/04/2014 11:08
|
keo
Ringrev
|
Ringrev
Det er også dyrt for "kvalitetsmerkene" å måtte levere ut nye rammer hvert år, ettersom de får dem inn som reklamasjon. Jeg tro vi var 7 i klubben som kjøpte samme sykkel i 2010, 4 ihvertfall fikk byttet ramme på garanti. Jeg byttet to ganger.
Klart det blir dyrt.
keo
|
|
|
11/04/2014 19:17
|
Ottoturbo
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har god erfaring med følgende forhandlere:
LTbike. Har en LTK023 29" ht-ramme som jeg har brukt i to fulle sesonger med mye hard stisykling med noen knall og fall. Jeg har også brukt den på to Terrengsykkelritt. Etter det jeg har fått inspisert, ingen sprekker.
Dengfu. Landeveisrammesett på 820+360g brukt en sesong uten problemer.
Farsports: 960g karbon landeveishjulsett brukt en sesong uten problemer. Gode noname bremseklosser og hurtigkoblinger levert med.
Alle eksisterer fortsatt og svarte jevnlig på mail.
|
|
|
11/04/2014 21:09
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Jeg er ikke redd for kinesiske karbonfiberprodukter. Har tre seter nå, og har hatt to til som jeg solgte fordi jeg ville bytte farge. Har brukt en hardtail-ramme i 2,5 år før jeg solgte den for ett år siden, og den brukes fortsatt daglig. Nå har jeg en ett år gammel fulldemperramme fra HongFu. Knallfornøyd.
|
|
|
[Re: Ole]
12/04/2014 13:42
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Begge er laget i Kina. Men no-name-gaffelen har høyst sannsynlig ikke gjennomgått de samme testene som Niner-gaffelen, og er eller ikke laget med samme presisjon i lay up'en. Hvis du synes økt bruddrisiko er greit for å spare noen kroner, så kjøp Kina-gaffelen. Er du lett og skal sykle på grus, er det nok greit. Skal du banke på i skogen, så, tja... Tror du virkelig at de stresstester ting så godt? Det virker noe naivt…
|
|
|
[Re: RoyK]
12/04/2014 14:23
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Tror du virkelig at de stresstester ting så godt? Det virker noe naivt…
Jeg tror, eller vet at Niner tester sakene sine svært grundig. De har røket på en smell med å levere dårlige rammer en gang, og det holdt på å ta knekken på dem. Men de stod opp og ga alle kjøperne muligheten til penger tilbake eller en annen ramme så lenge. Som høyt profilert amerikansk leverandør kan de ikke ta sjansen på å levere dårlige produkter, og særlig ikke et kritisk produkt som gaflen. Når de i tillegg gir fem års garanti som INKLUDERER racing og med tilbakevirkende kraft så er jeg rimelig sikker på at det de skriver på sida si ikke er ljug. http://www.ninerbikes.com/ninercarbonJeg har hatt styret og gaffelen fra Niner og fant at begge var flotte produkter som jeg ikke hadde noen grunn til å tvile på. Begge to var egentlig alt for stive for min smak også, men det er en annen sak. LarsB
|
|
|
[Re: Tungebein]
13/04/2014 06:41
|
wirre
Avhengig
|
Avhengig
Kan anbefale Hylix 29" gaffelen Alle som har kappa styrerøret på en SID WC skjønner at her er det snakk om kvalitetsforskjell.. Er ikke mulig å få til ett slikt brudd på den..
Feit og i dårlig form..
|
|
|
13/04/2014 10:15
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Alt knekker ved høy nok belastning.
|
|
|
13/04/2014 21:48
|
towi
Ringrev
|
Ringrev
|
|
|
14/04/2014 07:20
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Etter diskusjoner her inne trodde jeg bare det var "Noname Kinarammer" som hadde så dårlig kvalitet at rammene knekker jeg....tenkt om rammebruddet hadde skjedd ned fra Sjusjøen i 60 km/t...hjelper lite med kvittering i baklomma da..
Kanskje det skulle lages en tråd der man innrapporterer feil og skader ved diverse karbonprodukter/produkter for å få en oversikt over feilprosent ved de forskjellige merker vs Noname. Det er såpass mange brukere her inne at det skulle kanskje gi et representtativt bilde av ståa.
For egen del tok vugga på Mighty light setepinne, 140gram kvelden, det var borret masse hull i den for å gjøre den lett. Dropout på en Diamant Vulcain brakk i 2009 med resultat at bakgiret slo opp og knakk stag i bakramma (fikk ny for 3000,-). Sram 2x10 girskiftere som satt på kona sin Nakamura Grade 6.29 var så utsatt for møkk at under Femundsrittet for 3 år siden var det umulig å gire framgiret (kassert av meg etter det, fikk ikke noe tilbud om erstatning). Når det gjelder den rammemodellen så var "hullet" som girwiren til framgiret gikk gjennom slik laget at vann rant inn og gjorde at kranken var meget utsatt for vann/rust skader (fikk utdelt en gummiforing til å sette utenpå wiren så nå er problemet minimalt).
Redigert av kaiost; 14/04/2014 07:33.
|
|
|
14/04/2014 08:09
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Etter diskusjoner her inne trodde jeg bare det var "Noname Kinarammer" som hadde så dårlig kvalitet at rammene knekker jeg....tenkt om rammebruddet hadde skjedd ned fra Sjusjøen i 60 km/t...hjelper lite med kvittering i baklomma da.. Ja, du trodde vel det (: Det hersker lite tvil om at det finnes både kinesiske produsenter/fabrikker slurver under produksjonen og det finnes de som leverer veldig god kvalitet. Dessverre kan også kvalitetsprodukter gå i stykker, Call it one of the paradoxes of modern industry: Countless consumer goods multinationals have built global empires by contracting out manufacturing to partners in China, generally without cutting corners or letting quality standards slip. Yet for one reason or another, Chinese firms aren't replicating that success at home. (...) "It is happening very slowly, but it is happening," says Michael Clendenin, managing director of RedTech Advisors, a Shanghai-based consumer technology research and consulting company. "For every one Chinese company that is improving [product quality], there are probably 10 out there that are still cutting corners and two [other] new companies are coming into the market by cutting more corners." http://knowledge.wharton.upenn.edu/article/chinas-manufacturers-and-the-quality-control-conundrum/Ved å velge en kjent merkevare produsert i Kina kan man være rimelig trygg på at man får et kvalitetsprodukt. Velger man et ukjent navn kan man gjette hva man får.
|
|
|
[Re: knut77]
14/04/2014 08:22
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Etter diskusjoner her inne trodde jeg bare det var "Noname Kinarammer" som hadde så dårlig kvalitet at rammene knekker jeg....tenkt om rammebruddet hadde skjedd ned fra Sjusjøen i 60 km/t...hjelper lite med kvittering i baklomma da.. Ja, du trodde vel det (: Det hersker lite tvil om at det finnes både kinesiske produsenter/fabrikker slurver under produksjonen og det finnes de som leverer veldig god kvalitet. Dessverre kan også kvalitetsprodukter gå i stykker, Call it one of the paradoxes of modern industry: Countless consumer goods multinationals have built global empires by contracting out manufacturing to partners in China, generally without cutting corners or letting quality standards slip. Yet for one reason or another, Chinese firms aren't replicating that success at home. (...) "It is happening very slowly, but it is happening," says Michael Clendenin, managing director of RedTech Advisors, a Shanghai-based consumer technology research and consulting company. "For every one Chinese company that is improving [product quality], there are probably 10 out there that are still cutting corners and two [other] new companies are coming into the market by cutting more corners." http://knowledge.wharton.upenn.edu/article/chinas-manufacturers-and-the-quality-control-conundrum/Ved å velge en kjent merkevare produsert i Kina kan man være rimelig trygg på at man får et kvalitetsprodukt. Velger man et ukjent navn kan man gjette hva man får. Jeg følger tankgangen her, og mitt poeng er ikke at Noname er noe for enhver pris, eller at det alle produkter er like bra. Ved å gjøre litt research tror jeg at sannsynligheten for å finne noe er er bra..nok...absolutt er tilstede. Og har ikke noe problem med å tro/se at det er produkter man bør styre unna. Men å generalisere som enkelte gjør ved å si at "jeg hadde aldri tatt sjansen på å kjøpe en Noname ramme" , den følger jeg ikke. Og at kvalitetsprodukter også kan gå istykker, javisst. Så selv om 3 rammer med Diamant logo har røket over i tråden vil jeg ikke si:" Diamantrammer ville jeg ikke tatt sjangsen på".
|
|
|
14/04/2014 09:36
|
Ottoturbo
Ringrev
|
Ringrev
Ja, merkevare knekker også. F.eks. Cannondale knirkelink.
|
|
|
14/04/2014 13:16
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Merkelig at kinaprodukter får så mye negativ oppmerksomhet når det er så få som rapporterer om feil. Til sammenligning knekker jo Trek og Scottsykler over en lav sko uten at folk advarer mot disse merkene. Nå vet jeg ikke helt hvordan du definerer "lav sko". Gary Fisher Superfly 100 carbonramma hadde seriøse problemer ja. Etter at Trek oppdaterte den i 2012 så er det fiksa. Jeg kjenner ikke til noen andre Trek eller Scott.rammer som knekker over en lav sko. Men om man velger det nyeste, letteste og mest racing så går det gjerne litt på bekostning av holdbarhet, og det gjelder ikke bare sykkel. Skjønner ikke at man ikke kan mane til varsomhet når det snakkes om ukjent kinakarbon. Her vet vi med sikkerhet at det tas snarveier blant flere. Jeg følger tankgangen her, og mitt poeng er ikke at Noname er noe for enhver pris, eller at det alle produkter er like bra. Ved å gjøre litt research tror jeg at sannsynligheten for å finne noe er er bra..nok...absolutt er tilstede. Og har ikke noe problem med å tro/se at det er produkter man bør styre unna.
Men å generalisere som enkelte gjør ved å si at "jeg hadde aldri tatt sjansen på å kjøpe en Noname ramme" , den følger jeg ikke. Og at kvalitetsprodukter også kan gå istykker, javisst.
Så selv om 3 rammer med Diamant logo har røket over i tråden vil jeg ikke si:" Diamantrammer ville jeg ikke tatt sjangsen på". Om jeg ser på en noname ramme og ikke finner endel brukererfaringer med den så hadde jeg aldri tatt sjansen. Men det finnes åpenbart rammer som er like holdbare som alt annet. At en noname ramme er bra betyr ikke nødvendigvis at neste generasjon av samme ramme er bra, man har jo ingen garanti for at selv neste batch av samme ramma er bra. Men vi er enige, med litt/god research burde dette være like trygt som mye annet. Litt usikker på hvor du vil med den statistikken din. For at den skal ha noen verdi må man vite om bruddet skyldes brukerfeil, og det er ikke alltid at bruker svarer sannferdig på slikt. Og man må vite det totale antallet sykler.
|
|
|
17/04/2014 13:46
|
grr
Ivrig
|
Ivrig
Skal kjøpe meg en ny stiv gaffel til sykkelen (29er) og da er valgets kvaler som følger. Kjøpe en kina gaffel til ca 1500- 2000 eller kjøpe en Niner gaffel til dobble prisen.
Dilemmaet er hvordan er kvaliteten og stivheten i en Kina vs Niner gaffel. Er det virkelig verdt å betale den ekstra prisen for en Niner eller får jeg samme opplevelsen med en Kina versjon.
Overbevis meg ene eller ander veien. Kinagaffel får du billigere enn 1500-2000,- også, om det "hjelper" i regnestykket. Får nok gaffel som ser bra ut for under tusenlappen med frakt og alt, levert på noen få dager. Her er det en med god klagetilgang, som ligger midt i mellom prismessig: http://www.gmax.no/produkt/414331/c4-29-er-karbon-gaffel-disc
|
|
|
17/04/2014 15:03
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
For de som liker å prøve nye komponenter. Som liker å mekke selv. Som har utstyret til det osv... Begynner å bli rimelig halv-hellig overbevist om at NoName er best
For de som bare vil sykle mest mulig og bruke minst mulig tid på å surfe nett for deler, i verkstedet og slikt. Som vil ha noe som funker bra og helst ikke endre på det som virker bra allerede. Butikker.
|
|
|
|
|