Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 6 1 2 3 4 5 6

Provokatører der ut på to hjul

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: 29" mannen.] #1768400 07/04/2014 20:34
jarlemann Offline
Medlem
Medlem
Bilister som kjører under fartsgrensa og hindrer andre å kjøre forbi kan få bot eller til og med miste lappen. Hva er egentlig forskjellen på dette og syklister som hindrer folk i å kjøre over 20kmt i flere km? Kan syklister få bot for dette?
Sykler terreng selv, men blir ofte irritert over syklister på veien.

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: 29" mannen.] #1768418 07/04/2014 20:49
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Man får ikke bot for å kjøre sakte. Man kan bli bøtelagt for å være unødig til hinder (veitrafikklovens paragraf 3) eller for å ikke hjelpe kjørende som vil forbi (trafikkreglene paragraf 12 4. setning).

Ens blotte nærvær på veien er ikke å regne som unødig, dermed vil ikke en syklist som sykler i normalt sykkeltempo være i fare for bot etter veitrafikklovens paragraf 3.

Trafikkreglenes paragraf 12.4 innebærer et påbud om å hjelpe de som vil forbi når man selv kjører sakte eller tar stor plass. Dette betyr ikke å kaste seg i grøfta med en gang noen kommer bak, men om man i en situasjon hvor det ellers ikke er og ikke vil bli mulig å komme forbi innen rimelig tid, ikke benytter en trygg mulighet til å kjøre til siden eller stoppe kan man bli holdt ansvarlig for brudd på trafikkreglene.

Redigert av sverreb; 07/04/2014 20:50.
Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: Øyvind V] #1768607 08/04/2014 08:18
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Øyvind V

Okei, så siden det ikke har kommet fram noe kritikkverdig i denne tråden så kan vi generealisere og si at de fleste har gode holdninger?

Har sett så mye koko sykling til/fra jobb at jeg er helt sikker på at mange har en lang veg å gå med seg selv før de begynner å klage på andre.

Uten å sitte på noen fasit tror jeg det er flere som har gode enn dårlige holdninger ift. sykling i trafikken. Jeg håper at det er i orden at jeg tror det? For det er helt i orden for meg at du tror at det er det motsatte som gjelder og generaliserer ift. det.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: fredriks] #1768614 08/04/2014 08:25
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: fredriks

Quote:

Du må gjerne tro at jeg har en spesiell innstilling, men det jeg prøver å få frem er at bilister må respektere syklister som sykler lovlig.

Det är jag oenig med och jag tror att många håller med mig men det beror självklart på vad man menar med respekterar.

Av nysgjerrighet er jeg veldig interessert i å høre begrunnelsen fra deg og dine meningsfeller for at det er ok for bilister å ikke respektere syklister i trafikken? Du må gjerne utdype når med man skal, og når man ikke skal respektere syklister.

Redigert av sveinaa; 08/04/2014 08:26.

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: sveinaa] #1768616 08/04/2014 08:27
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: sveinaa
Du må gjerne utdype når med man skal, og når man ikke skal respektere syklister.

Jeg tror fredriks forsøker å få frem forskjellen på å respekt og aksept. Jeg respekterer ikke systemet med TV-lisens overhodet men jeg aksepterer den og betaler likevel.

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: sveinaa] #1768620 08/04/2014 08:29
M
Mr.Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
M

Okei, så siden det ikke har kommet fram noe kritikkverdig i denne tråden så kan vi generealisere og si at de fleste har gode holdninger?

Har sett så mye koko sykling til/fra jobb at jeg er helt sikker på at mange har en lang veg å gå med seg selv før de begynner å klage på andre.

Uten å sitte på noen fasit tror jeg det er flere som har gode enn dårlige holdninger ift. sykling i trafikken. Jeg håper at det er i orden at jeg tror det? For det er helt i orden for meg at du tror at det er det motsatte som gjelder og generaliserer ift. det.

Problemet er jo uansett ikke hvorvidt flertallet har gode eller dårlige holdninger i trafikken, men at en tilstrekkelig stor gruppe oppfører seg som idioter til at de blir lagt merke til og skaper unødvendig harme hos bilister flest. Akkurat som det finnes veldig mange oppegående, og en del tullete bilister.

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: sveinaa] #1768628 08/04/2014 08:35
Øyvind V Offline
More than words
More than words

For all del, jeg skal ikke nekte deg å tro noe som helst. Hvis du tror jeg mener det motsatte må du lese innleggene mine en gang til; det er nemlig ikke det jeg skriver.

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: Raskall] #1768635 08/04/2014 08:45
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Raskall
Du må gjerne utdype når med man skal, og når man ikke skal respektere syklister.

Jeg tror fredriks forsøker å få frem forskjellen på å respekt og aksept. Jeg respekterer ikke systemet med TV-lisens overhodet men jeg aksepterer den og betaler likevel.

Tror jeg skjønner hva du vil frem til. Og det samme må jo gjelde i trafikken. Er man ute å kjører bil må man jo akseptere trafikkreglene og ikke oppføre seg som en bølle fordi noen tar et dårlig valg? Det er som kjent ikke ulovlig å være dum!

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: Øyvind V] #1768637 08/04/2014 08:47
sveinaa Offline
More than words
More than words

For all del, jeg skal ikke nekte deg å tro noe som helst. Hvis du tror jeg mener det motsatte må du lese innleggene mine en gang til; det er nemlig ikke det jeg skriver.

Da har jeg misforstått. La for mye vekt på "Okei, så siden det ikke har kommet fram noe kritikkverdig i denne tråden så kan vi generealisere og si at de fleste har gode holdninger?". Beklager det.

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: sveinaa] #1768666 08/04/2014 09:16
Øyvind V Offline
More than words
More than words
He he... ooops ICON_SMILE

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: sveinaa] #1768680 08/04/2014 09:30
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Quote:

Du må gjerne tro at jeg har en spesiell innstilling, men det jeg prøver å få frem er at bilister må respektere syklister som sykler lovlig.

Det är jag oenig med och jag tror att många håller med mig men det beror självklart på vad man menar med respekterar.

Av nysgjerrighet er jeg veldig interessert i å høre begrunnelsen fra deg og dine meningsfeller for at det er ok for bilister å ikke respektere syklister i trafikken? Du må gjerne utdype når med man skal, og når man ikke skal respektere syklister.

Som jag sa så är jag osäker på vad du menar med respekterar.

Jag tycker att folk ibland syklar på ett dumt/"idiotiskt" sätt trots att de fölger loven. Jag tycker att de har gjort ett dårligt val, därför respekterar jag inte deras val.

Detta är inte samma sak som att jag försöker köra ned dem eller spola spylarvätska på dem eller att jag tycker att det är greit att folk gör det.

Gränsen för god uppförsel tycker jag inte går om det är lovligt eller inte.

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: 29" mannen.] #1768717 08/04/2014 10:12
sveinaa Offline
More than words
More than words
Kan hende vi er mer enig enn tråden viser (I alle fall hva gjelder det grunnleggende). Det vil selvfølgelig være tilfeller der alle en eller annen gang synes at noen tar et feil valg og gjør noe dumt. Og av og til, eller faktisk ganske ofte ellers i livet, må man respektere/akseptere at noen ikke tar de samme valgene som en selv. Dette må vel gjelde når man sykler også?

Håper i alle fall alle er enige om at man uansett om noen har tatt et feil valg i trafikken og valgt en dårlig rute så må man akseptere/respektere trafikkreglene som fører av motorvogn?

Redigert av sveinaa; 08/04/2014 10:12.

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: 29" mannen.] #1768989 08/04/2014 17:43
-Bjørn- Offline
Entusiast
Entusiast
Forrige fredag møtte jeg ett felt på 12-15 syklister fra en Oslo-klubb, navn skal jeg ikke nevne men de er vel ikke kjent som ambassadører for samkjøring i trafikken.
Jeg kom fra sentrum, kjørte inn på en stikkvei, og skulle så til høyre på en godt trafikkert vei. Der ble jeg stående og se på at de fremste i denne selvutnevnte "ekspressen" ga totalt beng i vikeplikten, de takket ikke en gang på en nedlatende måte for at jeg slapp de frem, mens stakkarene bak så, i beste fall, på ryggen til syklisten foran uten noen ide om hva som foregikk rundt de.
Jeg forstår godt at det mange konflikter mellom biler og syklister, allikevel blir det feil å dømme alle på grunn av noens oppførsel.
Fenomenet kan kanskje sammenlignes med syklister som er redde for hunder.
Jeg vet ikke helt hvorfor, kanskje de har blitt skremt en gang, og derfor anser de alle hunder som farlige. Hund er hund, syklist er syklist.
En av de fremste egenskapene blant mange nordmenn, sett bort fra å være navlebeskuende, er jo nettopp å sette noen i bås.

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: 29" mannen.] #1769220 09/04/2014 07:20
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: 29" mannen.
Sitat: supernalle
Sitat: sls
På veg opp Gjelleråsbakken er jeg helt enig i at det er håpløst å legge seg i bilveien.

Det er bredt som bare det, og lite nok trafikk til å kjøre forbi. Get a life.

Kanskje fyren ikke var kjent, og er vant med gangveier... nemlig at de forsvinner ut i intet eller plutselig svinger der man ikke skal. Det er også poenget. Man vet ikke hvorfor en syklist ligger der de ligger. Derfor er reaksjonene til en del bilister totalt uakseptable.

En gang syklet jeg i veibanen (som var bar) med piggdekk, fordi det var is på gangveien. Vel, en bilist skjønner ikke logikken, og det trenger de ikke gjøre heller. Jeg gjør noe lovlig, og har en gyldig motivasjon ovenfor meg selv. At man skal legge seg borti noe en annen driver med, som er lovlig, er virkelig dustenorge. Man skal liksom kollektivt bestemme over andre. Selv om man er involvert selv, så er det ting man rett og slett ikke har noe med. Så jo, det går kun på om man har juridisk rett eller ikke, og ikke noe annet. Alt annet burde politiet ordnet opp. Men for politiet er det greit at syklister blir trakasert, de gjør det jo selv også. De kan heller ikke veitrafikkloven. Så har du skjønt hvorfor jeg syklet med piggdekk i veibanen når det var is på gangveien. Jo, jeg ville ikke miste piggene, fordi dekkene var helt nye, og de måtte kjøres inn på asfalt før de kunne brukes på is. Noe ikke en jævla dust i verden har noe med, annet enn å følge trafikkreglene selv.

Det er ikke bredt som bare det, og ikke lite nok trafikk til å kjøre forbi. Get a life.

Klarer du ikke å forholde deg til syklister på den veistrekningen så ta bussen. Det er ikke, og har aldri, vært et problem. Bare den enkeltes knøttlille selvbilde som de velter over syklister, som er problemet her. Jeg tar gangveien oppover når jeg sykler, men klarer å forholde meg til syklister i veibanen når jeg kjører bil. Hvorfor klarer ikke du det?

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: -Bjørn-] #1769221 09/04/2014 07:27
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: -Bjørn-
Forrige fredag møtte jeg ett felt på 12-15 syklister fra en Oslo-klubb, navn skal jeg ikke nevne men de er vel ikke kjent som ambassadører for samkjøring i trafikken.
Jeg kom fra sentrum, kjørte inn på en stikkvei, og skulle så til høyre på en godt trafikkert vei. Der ble jeg stående og se på at de fremste i denne selvutnevnte "ekspressen" ga totalt beng i vikeplikten, de takket ikke en gang på en nedlatende måte for at jeg slapp de frem, mens stakkarene bak så, i beste fall, på ryggen til syklisten foran uten noen ide om hva som foregikk rundt de.
Jeg forstår godt at det mange konflikter mellom biler og syklister, allikevel blir det feil å dømme alle på grunn av noens oppførsel.
Jeg vet ikke helt hvorfor, kanskje de har blitt skremt en gang, og derfor anser de alle hunder som farlige. Hund er hund, syklist er syklist.
En av de fremste egenskapene blant mange nordmenn, sett bort fra å være navlebeskuende, er jo nettopp å sette noen i bås.

Jeg gjetter på at dette er Rye. De er slik i skogen også. Store felt er faktisk det eneste jeg kan se på som problem. Arroganse er sjelden bra. Diverse lag med rulleskilag har også kuttet foran meg rundt Holmenkollenområdet. Det er de eneste gangene jeg tenderer til å være irritert på de myke trafikkgruppene. De gangene jeg viser fingern er utelukkende mot andre bilister. Det er helt klart dem som er mest problematisk.

- Voltaire
Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: -Bjørn-] #1769227 09/04/2014 07:32
sveinaa Offline
More than words
More than words

Slike beskjeder bør gå til styret i klubben/ene. Da det er like selvsagt at vi som sykler skal følge trafikkreglene. Tipper de fleste seriøse klubber ikke ønsker at "eliten" i klubbene skal gå foran som premieidioter som pisser i eget bed ovenfor de yngre syklistene. På samme måte som holdninger er viktig hos bilister, er holdninger viktige hos syklister!

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: 29" mannen.] #1769237 09/04/2014 07:43
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Er det bare meg, eller dukker det samme klubbnavnet opp i alle slike diskusjoner? ICON_WINK Uansett: Saklige (elektroniske) brev til klubben er alltid på sin plass.

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: Stein] #1769259 09/04/2014 08:06
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Stein
Er det bare meg, eller dukker det samme klubbnavnet opp i alle slike diskusjoner? ICON_WINK Uansett: Saklige (elektroniske) brev til klubben er alltid på sin plass.

Ser ut som det er noen gjengangere ja. Synes egentlig holdningen til de klubbene er merkelig. Hadde de klart å te seg ordentlig i trafikken til vanlig og overført dette til feks T-O og L-O hadde kanskje politi og vegvesen lettere kunnet forholde seg til argumenter fra dem ift. avviklingen?

Et lite tankekors. Er det bare på toppnivå, altså i typisk "proffsykling" at sykling er en gentlemans sport? Virker i alle fall som mange av de som er super mosjonister/pulje 1/klassevinnere i type turritt ikke synes at det er det. Handler jo bare om selvrealisering og det å vinne, koste hva det koste vil, og ikke noe om hvordan man vinner!

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: 29" mannen.] #1769283 09/04/2014 08:35
Myrulv Offline
Entusiast
Entusiast

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: Myrulv] #1769300 09/04/2014 08:58
sveinaa Offline
More than words
More than words

Det synes som fordommene mot syklister ikke har noen landegrenser :-(

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: supernalle] #1769401 09/04/2014 11:30
Moonlit Offline
Ringrev
Ringrev

Jeg gjetter på at dette er Rye. De er slik i skogen også.

Ingen Rye-lag har organisert trening på fredager, det behøver ikke å ha vært dem.
Det som det også ble sagt mye bedre å henvende seg til klubbledelsen med slikt, jeg vet av førstehåndserfaring at Rye har lav terskel for å strekke laglederne når gruppa blir observert i tvilsomme situasjoner, så det hjelper å si ifra.

De er vel også den klubben som får flest klager, noe som er logisk siden det er den største.

Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: sveinaa] #1769475 09/04/2014 13:54
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Nope, de som trur at dette er et særnorsk fenomen tar grådig feil.

Og de som trur at det blir en god løsning med flere sykkelveier slik at landeveissyklister kan drive rulletrening på sykkelveier isf. på veien burde lære seg litt flamsk og følge med på debatten om landeveissyklister på sykkelveier som foregår i Belgia; og selvfølgelig debatten om landeveissyklister i veibanen.

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: Moonlit] #1769515 09/04/2014 15:24
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Moonlit

Jeg gjetter på at dette er Rye. De er slik i skogen også.

Ingen Rye-lag har organisert trening på fredager, det behøver ikke å ha vært dem.
Det som det også ble sagt mye bedre å henvende seg til klubbledelsen med slikt, jeg vet av førstehåndserfaring at Rye har lav terskel for å strekke laglederne når gruppa blir observert i tvilsomme situasjoner, så det hjelper å si ifra.

De er vel også den klubben som får flest klager, noe som er logisk siden det er den største.

Ok, den er registrert. Jeg hadde en kjip hendelse da jeg møtte en ungdomsgruppe til Rye i skogsbilvei for noen år siden.

- Voltaire
Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: Myrulv] #1769545 09/04/2014 17:04
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever

Gamle lokalavisen, gitt ICON_SMILE
Har uansett inntrykk av og erfaring med at Norge og USA er blant de landene med mest konflikter mellom bilister og syklister. Norge skiller seg ut temmelig negativt i Europeisk sammenheng, ihvertfall i Vest-Europa.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: 29" mannen.] #1769589 09/04/2014 18:49
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Trur du det er gjensidig forståelse mellom bilister, syklister og fotgjengere som ligger til grunn for den nye fartsgrensen for syklister i Belgia?

http://www.hln.be/hln/nl/2884/Veldrijden...vertreden.dhtml

Google litt på fahrrad og f.eks. doof, scheiss, vardammt, blöde og lev i den tru at du får masse positive tilbakemeldinger om syklister i Tyskland.

http://www.fabia4fun.de/wbb/index.php/Thread/9274-Radfahrer-sind-eine-Behinderung-und-Gef%C3%A4hrdung-des-Stra%C3%9Fenverkehrs/

http://blog.zeit.de/fahrrad/2013/05/10/radfahrer-die-ewigen-regelbrecher/

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: 29" mannen.] #1769681 09/04/2014 20:46
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Jeg sa ingenting om at alt var rosenrødt i de landene du nevner, men jeg har syklet på bygda Tyskland, og det var en langt bedre opplevelse vs. bilister enn på bygda i Norge.
Hvis du har syklet i land som Danmark, Italia, Frankrike, Spania, Nederland, etc så vil du merke at forholdene er helt annerledes der.

Jeg stoler mer på personlige opplevelser og referanser fra mange andre syklister enn spesifikk googling for å bekrefte en forutinntatt oppfatning.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: Espen W] #1769742 09/04/2014 22:52
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: Espen W
Jeg sa ingenting om at alt var rosenrødt i de landene du nevner, men jeg har syklet på bygda Tyskland, og det var en langt bedre opplevelse vs. bilister enn på bygda i Norge.
Hvis du har syklet i land som Danmark, Italia, Frankrike, Spania, Nederland, etc så vil du merke at forholdene er helt annerledes der.

Jeg stoler mer på personlige opplevelser og referanser fra mange andre syklister enn spesifikk googling for å bekrefte en forutinntatt oppfatning.

Høres nesten ut som Norge, egentlig.

Ut fra kommentarfeltene, så virker det jo som om 150% av norske bilførere er rabiate sykkelhatere som fiker til syklistene med døra, hvis de skulle være så uheldig at de bommer under forbikjøringen. I realiteten er det derimot ikke på langt nær så ille.

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: sveinaa] #1769852 10/04/2014 08:55
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Det vil selvfølgelig være tilfeller der alle en eller annen gang synes at noen tar et feil valg og gjør noe dumt. Og av og til, eller faktisk ganske ofte ellers i livet, må man respektere/akseptere at noen ikke tar de samme valgene som en selv. Dette må vel gjelde når man sykler også?

Nu är ju detta ett diskussions forum där vi ibland diskuterar uppförsel hos diverse trafikkanter och ibland då också syklister. Jag tycker att det är bra och jag tror att en del som läser forumet ändrar uppförsel på grund av dessa trådarna.

Vad jag inte helt förstår och inte är enig med är att den egna gruppen ofta ska försvaras på något generellt grundlag istället för att själva situationen diskuteras.

Kan vi verkligen inte komma längre i diskussioner om syklisters oppförande i trafikken än vad som är lovligt eller inte eller om man ska respektere/akseptere någons oppförsel?

Jag förstår faktiskt fortfande inte helt vad du menar när du brukar respektere/akseptere. Varför inte istället säga om du tycker att det är bra eller dårlig oppförsel? Vad spelar det för roll om jag respektere/akseptere någons oppförsel eller val när jag ändå inte handlar efter vad jag tycker?

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: fredriks] #1769875 10/04/2014 09:30
sveinaa Offline
More than words
More than words
Det vil selvfølgelig være tilfeller der alle en eller annen gang synes at noen tar et feil valg og gjør noe dumt. Og av og til, eller faktisk ganske ofte ellers i livet, må man respektere/akseptere at noen ikke tar de samme valgene som en selv. Dette må vel gjelde når man sykler også?

Nu är ju detta ett diskussions forum där vi ibland diskuterar uppförsel hos diverse trafikkanter och ibland då också syklister. Jag tycker att det är bra och jag tror att en del som läser forumet ändrar uppförsel på grund av dessa trådarna.

Vad jag inte helt förstår och inte är enig med är att den egna gruppen ofta ska försvaras på något generellt grundlag istället för att själva situationen diskuteras.

Kan vi verkligen inte komma längre i diskussioner om syklisters oppförande i trafikken än vad som är lovligt eller inte eller om man ska respektere/akseptere någons oppförsel?

Jag förstår faktiskt fortfande inte helt vad du menar när du brukar respektere/akseptere. Varför inte istället säga om du tycker att det är bra eller dårlig oppförsel? Vad spelar det för roll om jag respektere/akseptere någons oppförsel eller val när jag ändå inte handlar efter vad jag tycker?

Det finnes sannsynligvis ikke noen fasit. Og det er helt greit for meg at det er delte meninger om temaet. Synes bare trådens overskrift er med på å stigmatisere syklister enda mer: Provokatører der ute på to hjul. Dette er synd, da det synes som om de fleste her inne oppfører seg bra i trafikken, og for den saksskyld i skogen også.

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: Espen W] #1769901 10/04/2014 10:14
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Espen W

Spania kan jeg ikke uttale meg om, men jeg har syklet i de andre landa. I tillegg har jeg bodt/jobbet i flere av disse land.
Du har bodt i USA, men jeg vet ikke om du har bodt andre steder i Europa.
Når man er turist eller bare på kort tur innom er det nok lett å bli imponert over tilretteleggingen for syklister som man møter i andre land. Når man snakker språket og har et litt mer hverdagslig liv så ser man også de ikke rosenrøde sidene fra et sammfunn. Det er ikke noe tvil om at tilretteleggingen i en del av disse landa er mye, mye bedre enn hos oss. Men, med en gang flere trafikantgrupper må dele et anlegg eller en vei så er konfliktene der; om det er store grupper 'wielertoeristen' (landeveissyklister) på sykkelveier i Belgia, om det er 'radler' (syklister) som ikke benytter seg av umerket sykkelvei og sykler i veibanen i Tyskland eller om det er 'cyclistes' som sykler to i bredden på små landeveier i Frankrike (var i Frankrike senest i høst på familiebesøk). Det går stortsett ut på det samme, man klarer ikke å ta hensyn og dele med hverandre.

Resultatet (hatet) blir det samme, og ordbruken og retorikken er det samme; trur noen at 'kamikaze-syklister' er et særnorsk fenomen, trur noen at 'veiavgiftargumentet' er et særnorsk fenomen, trur noen at vindusspylerne bare blir brukt til vindusspyling i utlandet? Tru om igjen.

Ja, jeg stoler også mer på egne erfaringer og gjerne på samtaler med lokale folk fremfor det ofte veldig ensidig inntrykket turister sitter igjen med.

Hvis det er et land som i mine øyne skiller seg ut (men jeg har aldri bodt der) så er det Danmark. men der er erfaringene mine ikke bare positive som syklist men også som bilist.

Side 4 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support