Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 6 1 2 3 4 5 6

Provokatører der ut på to hjul

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: Øyvind V] #1768127 07/04/2014 10:56
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: Øyvind V

Det er antakelig ganske mange bilister som begynner å bli drittlei syklister som ikke tar hensyn også. Både syklister og bilister må tilpasse seg.

Du har rett. Men det kommer aldri til å skje. Så lenge du har kamikaze-syklister (som forøvrig alltid er kledd i dongeribukser og slitne t-skjorter/jakker) og drapsvillige bilister så kommer bare frontene til å bli hardere og hardere.

Dette er ikke en løsbar konflikt slik menneskeheten generelt og nordmenn spesielt lever. Vi nordmenn er KUN ute etter å fremme oss selv. For å gjøre dette gir man en lang beng i hva alle andre gjør. Om andre hindrer egen fremferd så er det de andre som gjør noe galt. Kategorisk.

Jeg har etter flere år som idealist med tro på at vi mennesker/nordmenn kan tilpasse oss hverandre innsett at det aldri vil gå. Dermed må det tilrettelegges slik at syklistene har egne baner/arenaer/sykkelveier/-felt. Og syklistene må bruke disse arenaene. Men selv da vil syklistene bli hatet fordi det blir brukt så mye penger på tilrettelegging for sykling mens "bilveiene" forfaller.

Problemet med store grupper vil alltid være der uansett. Disse kan ikke bruke annet enn vei eller lukkede baner ala Rudskogen for å få trent. Det går kanskje an å få til en løsning med bilfrie veier på søndager for at disse også skal få trent på gruppesykling.

Firefelts E6 mellom f. eks Oslo og Moss klarer seg fint med 80-grense og 2 felt noen timer en tidlig søndag formiddag.

Edit: Selv har jeg blitt skremt vekk fra veien og parkert racer-sykkelen for godt. Sykler kun på veien om det ikke finnes noen andre alternativ.

Redigert av Raskall; 07/04/2014 11:00.
Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: anonym5] #1768141 07/04/2014 11:19
2
29" mannen. Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
2
Sitat: pontiff
Sitat: 29" mannen.
Topic her var Gjelleråsbakken som etter mitt syn ikke er egnet/fornuftig å bestige i veibane.

I dette tilfellet (og noen få andre unntak) er jeg enig med deg. Men på generelt grunnlag er det bedre å sykle i veibanen, og det får bilistene ta hensyn til. Samtidig som syklistene er smidige og hensynfulle selv.

Ja som Trond Vidar sier, så er også Steinshøgda et sted sunn fornuft tilsier at man bruker sykkelveien.

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: sveinaa] #1768147 07/04/2014 11:35
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: sveinaa
Tipper de 4-5 trailerne og 6-7 personbilene som lå etter han karen i 1-5-20 km/t opp der på søndag fikk et godt inntrykk av syklister.

Tipper han ikke gikk inn for å provosere, men man kan jo aldri vite. Du setter kanskje fingeren på problemet i din siste setning; "fikk et godt inntrykk av syklister". Jeg skjønner ikke hvorfor en syklist sitt dårlige veivalg skal ødelegge for alle andre! Synes virkelig folk det er ok å generalisere å si at syklister er tullinger som gruppe, fordi det er noen som tar dårlige valg?

Nemlig. Jeg finner meg overhode ikke i at noen skal danne seg et "inntrykk" av meg basert på hvilke valg en annen som sykler har hatt. Den slags primitiv oppførsel finner jeg meg rett og slett ikke i!

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: anonym] #1768149 07/04/2014 11:37
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: anonymous

Så de problemene er ikke nye siden han skrev den teksten for 20 år siden.
Han har også en sang om to trailere som møttes på en bru, men den husker jeg ikke hva heter akkurat nå.

De møttes etter at en danske med polskprodusert campingvogn hadde punktert midt på brua. Den heter "Danske med campingvogn".

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: 29" mannen.] #1768156 07/04/2014 11:45
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Topic her var Gjelleråsbakken som etter mitt syn ikke er egnet/fornuftig å bestige i veibane. Men for all del dere kan bare holde på retten deres til å sykle i veien.

Veldig enig. Det er kanskje ikke den bratteste bakken i verden, men det er virkelig ingen grunn til å bruke veibanen her. Det eneste er at g/s-vei er på venstre side, så det innebærer kryssing av veien. Men, det burde gå fint å bruke rundkjøringen ved Plantasjen noen hundre meter før bakken begynner.

Nedover er en annen sak. Det er ikke veldig vanskelig å bryte fartsgrensen (60) på sykkel ned denne, og da er nok ikke gangveien det rette stedet å oppholde seg.

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: Paulus] #1768159 07/04/2014 11:49
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Paulus
Det er vel sånn at skal du sykle i gangfart kan du bruke gang og sykkelsti, skal du sykle i 20km/t må du vel sykle på veien, selv om det står 60 på skiltet.

Det er når man sykler på fortau (som man ikke bør gjøre, IMHO) at man skal holde tilnærmet gangfart ved passering. Her sykler man helt på de gåendes premisser.

Ved sykling på gang- og sykkelsti er syklister og gående sidestilte, og må begge ta hensyn til hverandre. Hold til høyre. Farten må avpasses, men jeg vet ikke om det er noen spesiell øvre fartsgrense.

http://www.vegvesen.no/_attachment/323764/binary/569899?fast_title=Trafikkregler+for+syklister.pdf

Redigert av rockphotog; 07/04/2014 12:01.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: Raskall] #1768163 07/04/2014 12:05
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Raskall

Det er antakelig ganske mange bilister som begynner å bli drittlei syklister som ikke tar hensyn også. Både syklister og bilister må tilpasse seg.

Du har rett. Men det kommer aldri til å skje. Så lenge du har kamikaze-syklister (som forøvrig alltid er kledd i dongeribukser og slitne t-skjorter/jakker) og drapsvillige bilister så kommer bare frontene til å bli hardere og hardere.

Kanskje du har rett, men jeg håper du tar feil. Av og til har jeg også opplevelser som tyder på at denne dystre spådommen er feil. Jeg har egentlig sluttet å irritere meg over bilister som har en eller annen form for markeringsbehov. Irritasjonen er kanalisert i retning syklister som ikke oppfører seg. Vi kan gnåle så mye vi vil om bilister som ikke tar hensyn, men jeg tror vi har et stykke å gå med oss selv før vi peker på andre.

Redigert av Øyvind V; 07/04/2014 12:06.
Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: Øyvind V] #1768166 07/04/2014 12:10
2
29" mannen. Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
2

Kanskje du har rett, men jeg håper du tar feil. Av og til har jeg også opplevelser som tyder på at denne dystre spådommen er feil. Jeg har egentlig sluttet å irritere meg over bilister som har en eller annen form for markeringsbehov. Irritasjonen er kanalisert i retning syklister som ikke oppfører seg. Vi kan gnåle så mye vi vil om bilister som ikke tar hensyn, men jeg tror vi har et stykke å gå med oss selv før vi peker på andre.

Veldig enig, tror vi kommer lenger med et smil en vennlig nikk eller tommel opp når noen bilister stopper og eller viser hensyn i trafikken. Er jo til sist vi på to hjul som havner i sykesengen ved å hevde vår rett på veien hele tiden. Amen og god tur til alle ICON_SMILE

Redigert av 29" mannen.; 07/04/2014 12:10.
Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: 29" mannen.] #1768170 07/04/2014 12:25
Moonlit Offline
Ringrev
Ringrev
OPP gjelleråsen sykler man på G/S-veien. Fins ingen god grunn for å sykle i veien, man kan komme seg av alle avkjøringene til høyre, og det er ikke så veldig lett å kjøre forbi om det er litt trafikk nedover.

NED gjelleråsen derimot, er det motsatt, det er for farlig mht andre trafikanter på G/S-veien å skulle passere dem i høy hastighet.

Og på RV22 vil en gruppe sykle raskt nok til at det er for farlig dem på G/S-veien, der synes jeg det er best å sykle på riksveien om man er mer enn 2 i lag, eller om man er på langtur og sykler fort.

Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: 29" mannen.] #1768171 07/04/2014 12:26
sveinaa Offline
More than words
More than words
De fleste som sykler bruker nok sunn fornuft. Jeg tror i tillegg det er ytterst få som søker farlige og utrygge situasjoner i trafikken. Samtidig som det kun er spesielt interesserte som legger all sykling til de mest trafikkerte veiene (Feks utrolig ubehagelig å bli forbikjørt av en trailer som kommer i 70-80 km/t., eller for den saksskyld at du skaper kø for en potensiell sykkelhater, som kan finne på alt mulig rart når han/hun skal forbi.).

Grunnen til at jeg mener det er viktig å stå på kravene som syklist er at vi er de sårbare (vi kan bli alvorlig skadet om det smeller). Det er faktisk folk som mener helt seriøst at vi skal sykle på høyresiden av den hvite sidestripa av veien og godt ute på veiskulderen eller aller helst holde oss på rulla.

Som syklister bør vi faktisk akseptere og unnskylde at noen av oss tar dumme valg en gang i blant. Vi bør selvfølgelig kommentere at det var dumt, men vi bør ikke argumentere med at enkelt episoder ødelegger det generelle synet på syklister.

Jeg tror faktisk mange som sykler er som meg; er defensive og faktisk for redde til å ta sjanser i trafikken. De fleste er nok så defensive at de til og med venter på blikkkontakt før forkjørsretten/vikeplikten hevdes osv.

Aksepterer vi at alle snakker nedsettende på oss som gruppe, vil vi på en måte alltid dømmes av oppførselen til den marginale delen som ikke kan oppføre seg, og det vil ikke jeg være med på!

Kall meg gjerne tulling og egoistiske syklist faen, men jeg kommer alltid til å stå på at alle syklister skal respekteres av andre trafikanter i trafikken, også de gangene man har tatt et "dårlig" veivalg.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: Øyvind V] #1768173 07/04/2014 12:27
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R

Selvsagt er de aller aller fleste grei i trafikken. Men man kan aldri favne alle. La oss si at vi klarer å få de rette holdningene inn i 99,5% av hele norges befolkning. Sett deg så ned og gjør et anslag på hvor mange biler du interakterer med i trafikken på én langtur på racer-sykkelen. La oss være sparsommelige og si 200 biler. Da har du én bilsjåfør som vil deg vondt. Det kan være nok.

Matematikken tilsier da at det er nærmest en garanti for at du kommer borti minst én kommentarfelt-bilist som har en dårlig dag pr. 200 passerende biler. Det er et regnestykke som gjør at jeg gjør alt jeg kan for å holde meg langt unna veier hvor det ferdes (mange) biler.

Her er forøvrig to hendelser som var sterkt delaktige i å skremme meg vekk fra veien:

Redigert av Raskall; 07/04/2014 12:35.
Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: sls] #1768174 07/04/2014 12:34
Moonlit Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: sls
Et hovedproblem er vel at når vi driver med rullekjøring så er vi ikke spesielt samarbeidsvillige. Vi vil kun gjennomføre økta ihht plan og tar oss kanskje litt mer til rette enn vi burde. Det er selvsagt annerledes når man er ute på en trolig langtur, men har du ikke som bilkjørende syklist sett andre syklister oppføre seg ganske håpløst?

Veldig godt poeng. Når det er en gjeng syklister ute så kommer flokkmentaliteten; selv om 80% av syklistene skjønner at det kan være greit å stoppe på en busshlp i 20 sekunder, eller at man burde vinke forbi biler, så kan det være trøblete å få til i praksis.
Alle vet jo at hver enkelt syklist i gruppa fortsatt har et individuelt ansvar for å følge vegtrafikkloven, men like fullt oppstår det mange situasjoner underveis hvor ting burde vært gjort annerledes.
Tror ikke en eneste av gruppe-langturene jeg har vært med på har forløpt helt eksemplarisk, og jeg ser ingen enkel måte å få bukt med det på.

Bredere veier, eller veier med en skulder å snakke om, hadde kanskje vært det beste for å minimere problemet,men selv da må man ha en road captain som gir ordrer for at hele gruppa skal oppføre seg som én.

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: Raskall] #1768181 07/04/2014 12:43
sveinaa Offline
More than words
More than words
[quote=Øyvind V]

Lignende situasjoner som denne opplever jeg til stadighet. Synes det er et veldig godt eksempel på hvordan man ikke skal kjøre. Samt at det er et glimrende eksempel på hvorfor vi må hevde vår rett som syklister og stå på vårt.

Tenk følgende: Tenk om det er en skoleklasse som sykler langs vegen på klassetur eller noe lignende (fort 20-30 pers). Uten gode holdninger vil de også bli behandlet som den marginale delen som ikke klarer å oppføre seg i trafikken, og slik kan det ikke være.

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: ] #1768187 07/04/2014 12:50
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: pedaIglipp

Dette er ikke en løsbar konflikt slik menneskeheten generelt og nordmenn spesielt lever. Vi nordmenn er KUN ute etter å fremme oss selv.

Dette lurer jeg på hvordan du har kommet fram til. Når vi trener lagtempo er det flust med nordmenn, spesielt, som tar tidstapet ved å ligge bak med knusende ro og kontrollerte forbikjøringer.

Det var kanskje en litt drastisk generalisering. Men det er mye sannhet i det. Vi har det for godt og konsekvensene av å drite i andre er for små. Dette gjelder på veldig mange områder i livet. Ta f. eks. "Ledig kasse her"-fenomenet som ble diskutert i hjel her på forumet i fjor en gang. Løp fra bakerst i køen til den nyåpnede kassen uten tanke på de som har stått i kø lenger enn deg.

Og mitt poeng i en av de andre svarene her i tråden:

Selvsagt er de aller aller fleste grei i trafikken. Men man kan aldri favne alle. La oss si at vi klarer å få de rette holdningene inn i 99,5% av hele norges befolkning. Sett deg så ned og gjør et anslag på hvor mange biler du interakterer med i trafikken på én langtur på racer-sykkelen. La oss være sparsommelige og si 200 biler. Da har du én bilsjåfør som vil deg vondt. Det kan være nok.

Hvis man ikke får med seg 100% av trafikantene (merk at dette også inkluderer syklister) så er man ikke trygg på veien sammen med bilene.

Redigert av Raskall; 07/04/2014 12:51.
Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: ] #1768188 07/04/2014 12:51
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: pedaIglipp
Biler med PL og LT skilt ser derimot ut til å stort sett bli ført av personer med trafikkulturproblemer eller enorm riskovilje-by-proxy.

Det finnes mange land hvor det er verre å sykle enn i Norge, og de baltiske statene er blant de verste. Respekten for andres vel og ve er nok heller ikke så høy der. Mulig det er en sammenheng...

Spylevæske, demonstrerende tuting, hutring med hender, kjefting og andre situasjoner som kan tyde på at billisten har et behov for å "lære" syklister ett eller annet, opplever jeg derimot få andre steder enn i Norge. Men det kan hende jeg sykler mere hensynsfullt i utlandet.

Redigert av anonymous5; 07/04/2014 12:53.

Anonym5
Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: Øyvind V] #1768194 07/04/2014 12:59
sveinaa Offline
More than words
More than words

Det har ikke kommet veldig mye frem som tilsier at vi som gruppe må gå i oss selv. Tråden her beviser jo at de fleste har gode holdninger!

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: 29" mannen.] #1768200 07/04/2014 13:09
Kvikken Offline
Avhengig
Avhengig
Synes egentlig ikke vi nordmenn er så ille, ser man på hvordan trafikken foregår i eks. thailand synes jeg vi er ganske lite "selvhevdende" i trafikken her til lands. Men at nordmenn er flinke til å snakke nedsettende om egne landsmenn er nok kanskje riktig.

Dog en ting som alltid frusterer og skremmer meg som bilist om våren og sommeren er ikke tråsyklister men motorsyklistcowboyer som kjører med hodet under armen i stor skala. Veldig lite av det jeg ser ligner på det jeg selv lærte når jeg tok lappen for tung MC.

Redigert av Kvikken; 07/04/2014 13:13.

Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no
Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: 29" mannen.] #1768210 07/04/2014 13:26
2
29" mannen. Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
2

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: Moonlit] #1768217 07/04/2014 13:51
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Sitat: Moonlit

Og på RV22 vil en gruppe sykle raskt nok til at det er for farlig dem på G/S-veien, der synes jeg det er best å sykle på riksveien om man er mer enn 2 i lag, eller om man er på langtur og sykler fort.

Her er vi ved sakens kjerne, tror jeg. RV22 fra Lillestrøm til Fetsund er under ombygging. Det vil si at den er smalere enn vanlig. Samtidig har prosjektledelsen sørget for å holde sykkelstien åpen gjennom hele prosjektperioden så langt, og dessuten sørget for å feie vekk grus og annet.

Hva gjør man så? Tenker man som syklist over at denne veien allerede er overbelastet, at det akkurat nå er spesielt vanskelig, og at det på den andre siden av den 6 km lange sletta ligger en sann rikdom av veier med god plass til alle? Tenker man da at man kan ta denne sletta i små puljer i fornuftig oppvarmingstempo langs den svært oversiktlige sykkelstien, og så heller spare dragene og rullekjøringa til alle de andre mulighetene i nærområdet? De fleste tenker nok det, for det er det eneste fornuftige å tenke. Men noen tror åpenbart at å sykle i felt gir en slags dispensasjon fra folkeskikk.

Når dette er sagt, vil jeg ikke tro Moonlit tilhører den siste kategorien her. Til det er den første delen av innlegget for fornuftig, så jeg vil heller anta RV22 ikke har vært på programmet akkurat denne sesongen. Men situasjonen langs RV22 er veldig spesiell akkurat nå, og det må det da være mulig å ta hensyn til.

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: Lektoren] #1768229 07/04/2014 14:27
Moonlit Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Lektoren

Her er vi ved sakens kjerne, tror jeg. RV22 fra Lillestrøm til Fetsund er under ombygging. Det vil si at den er smalere enn vanlig. Samtidig har prosjektledelsen sørget for å holde sykkelstien åpen gjennom hele prosjektperioden så langt, og dessuten sørget for å feie vekk grus og annet.

(...)

Når dette er sagt, vil jeg ikke tro Moonlit tilhører den siste kategorien her. Til det er den første delen av innlegget for fornuftig, så jeg vil heller anta RV22 ikke har vært på programmet akkurat denne sesongen. Men situasjonen langs RV22 er veldig spesiell akkurat nå, og det må det da være mulig å ta hensyn til.

Hehe, takk for det iallfall. Har ikke syklet der siden ifjor sommer, men har sett at det er massive veiarbeider på gang da jeg kom i bil i våres.
Har faktisk kjørt G/S-veien ut til Fetsund med Rye en gang, og selv om alle kjørte (relativt) veldig sakte og var obs på å si fra ved fotgjengere etc, føltes det ikke veldig trygt å være en del av en sykkelgruppe selv her. Men man skal jo oftest bruke G/S-veien opp bakken til Garderåsen, og da er det like greit å holde seg på den veien helt fra Lillestrøm.

Å komme seg fra Åråsen til den siste rundkjøringen ved Varemessa er derimot veldig irriterende på G/S-veien siden det er uoversiktlige underganger, fotgjengerfelt og fandens oldemor. Og folk lurer på hvorfor jeg har ringeklokke på landeveissykkelen...

Sitat: kjasmas

Når det gjelder lovlig sykling som jeg velger å kalle tullete mener jeg blant annet sykling fra Skui over Solihøgda i veibanen fredag ettermiddag.

Det eksisterer meg bekjent ingen annen praktisk mulighet enn veibanen de siste kilometerne opp mot toppen her? That said, så ville jeg aldri ha syklet i veien fra Skui og opp der man blir tvunget ut på veien, om det ikke var ritt pågang.
Tyrifjorden Rundt skal opp denne bakken en søndag morgen i sommer, det blir spennende.

Påvei hjem fra å se på Tour of Norway ifjor syklet jeg selvfølgelig i veibanen ned mot Skui, med selveste Sky-teambussen bak meg som motivasjon. Satte ny pers ned, 58 km/t i snitt. Ikke si at jeg ikke gjør det jeg kan for å ikke være til heft for andre..!

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: 29" mannen.] #1768276 07/04/2014 17:21
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Topic her var Gjelleråsbakken som etter mitt syn ikke er egnet/fornuftig å bestige i veibane.

Og vilke objektive vurderinger ligger til grunnlag for din objektive tilnærming av denne saken. Antall biler på veien, fartsgrensen, hastigheten, lende på strekningen osv.? Slik at også vi kan gjøre objektive vurderinger av hvilken syklister som er idioter og hvilke ikke.

Quote:
Men for all del dere kan bare holde på retten deres til å sykle i veien.

Jeg antar at det ikke er skiltet med sykling forbudt, så egentlig så stoler jeg mer på vegvesenets syn på saken enn din.

Quote:
Tipper de 4-5 trailerne og 6-7 personbilene som lå etter han karen i 1-5-20 km/t opp der på søndag fikk et godt inntrykk av syklister.

Jeg tipper at i hvertfall en av disse sjåførene satt og babla eller fikla med mobilen sin.
Og hvis ikke så gjorde sikkert flere av de andre bilistene som dere møte underveis det.
Og dermed lot du en gyllen mulighet gå forbi. Nemlig telle antall bilister som prater i mobilen sin og forklare disse ikke-syklister som du hadde med i bilen at slike folk som babler i 'hands'-mobiler ikke bare brytter loven en mass men også setter andre i fare; seg selv, fotgjengere og syklister men også dere i bilen. Men jeg tipper at noen av dere nok er (flittige) mobilbrukere i bilen selv så da er det sikkert ikke så farlig allikevel.

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: Moonlit] #1768289 07/04/2014 17:54
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Joa, til toppen går det, men ikke alltid like greit (må krysse flere ganger, lei grus/pukk etc).

Jeg mente forsåvidt opp i 80-sona hvor jeg har observert syklister flere fredager til kritiske tidspunkt.

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: sveinaa] #1768291 07/04/2014 17:58
Øyvind V Offline
More than words
More than words

Det har ikke kommet veldig mye frem som tilsier at vi som gruppe må gå i oss selv. Tråden her beviser jo at de fleste har gode holdninger!

Okei, så siden det ikke har kommet fram noe kritikkverdig i denne tråden så kan vi generealisere og si at de fleste har gode holdninger?

Har sett så mye koko sykling til/fra jobb at jeg er helt sikker på at mange har en lang veg å gå med seg selv før de begynner å klage på andre.

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: sveinaa] #1768297 07/04/2014 18:08
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Vanskelig å kommentere når jeg ikke er kjent i ditt nærområde. Generelt bruker jeg mye gang og sykkelsti for å komme meg ut på "landeveien". Men pga. trafikken på dem trener jeg ikke på dem da jeg er redd for feks. å kjøre på noen (Er barn og hunder i bånd jeg er mest redd for.). Et annet moment er at det sjelden er gode gang og sykkelveier utenfor bebygde strøk.

Nu försöker du snakka om något annat igjen. Trådsstartaren handlar om ett spesifikt exempel och jag tänker på liknande exempel. Veier med en fungerande sykkel eller g/s vei på sidan om. Om man för exempel syklar en bakke går det sällan så fort att det borde vara något problem med barn och hundar och om det kommer något i veien så kan man väl bremsa ned trots att man förlorar några sekunder.

Quote:

Du må gjerne tro at jeg har en spesiell innstilling, men det jeg prøver å få frem er at bilister må respektere syklister som sykler lovlig.

Det är jag oenig med och jag tror att många håller med mig men det beror självklart på vad man menar med respekterar.

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: anonym5] #1768300 07/04/2014 18:13
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Hvis alle som ikke klarer å ferdes hensynsfullt på veien burde fjernes, er det ikke mange trafikanter igjen.

Nu finns det ju faktiskt veier där man inte får sykla (som inte är motorveier eller har spesiellt hög max hastighet) och i Sverige har man ju faktiskt en lov som säger att man inte får sykla i veien om det finns g/s vei på sidan av.

Så helt orimligt att det skulle komma fler sådana förbud är det väl inte. De som organiserar trafikken ser nog på hur trafikaveklingen fungerar i praksis och hur de kan få den bättre.

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: 29" mannen.] #1768306 07/04/2014 18:33
mogens Offline
Besatt
Besatt
For min egen del synes jeg det er greit å bruke g/s-vei eller i verste fall fortau som "klatrefelt" i bakker av en viss lengde. Summen av ulemper som dårlig asfalt, fotgjengere som vimser rundt, etc. blir som oftest likevel mindre enn det å ha en lang bilkø bak seg, som kanskje stryker forbi én og én med minimal margin.

Det er vel å bra å si at biler skal vente med å kjøre forbi til det er trygt, men det er nok av eksempler på at det kan bety flere kilometer. Enten pga. tett motgående trafikk, eller pga. smale og svingete veier (som det finnes nok av her på Vestlandet). Det finnes noen veistrekk jeg sykler på racersykkel, der alternativene er halvdårlig g/s-vei eller i veibanen med konstant kø/forbikjørsel, da synes jeg tross alt det er hyggeligere å ta g/s-veien og slippe halehenget av biler. Og på noen strekk der det ikke finnes g/s-vei, der koster det meg ikke mange sekundene å svinge inn på en busslomme og slippe forbi vogntog og busser og andre store kjøretøy som ellers ikke kan passere på en trygg måte.

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: fredriks] #1768315 07/04/2014 18:53
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: fredriks

Hvis alle som ikke klarer å ferdes hensynsfullt på veien burde fjernes, er det ikke mange trafikanter igjen.

Nu finns det ju faktiskt veier där man inte får sykla (som inte är motorveier eller har spesiellt hög max hastighet) och i Sverige har man ju faktiskt en lov som säger att man inte får sykla i veien om det finns g/s vei på sidan av.

Så helt orimligt att det skulle komma fler sådana förbud är det väl inte.
De som organiserar trafikken ser nog på hur trafikaveklingen fungerar i praksis och hur de kan få den bättre.

Og i bla. Tyskland er det forbudt for tungtransport på bla. søndagene.

http://de.wikipedia.org/wiki/Wochenendfahrverbot

Så helt urimelig var det vel ikke at syklisten satt og stanga for disse 4-5 lastebilene som var ute å kjøre på en søndag. De skulle jo egentlig ikke hatt lov til å kjøre der.

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: Moonlit] #1768317 07/04/2014 18:56
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L

Å komme seg fra Åråsen til den siste rundkjøringen ved Varemessa er derimot veldig irriterende på G/S-veien siden det er uoversiktlige underganger, fotgjengerfelt og fandens oldemor.

Heldigvis finnes det gode alternativer. ICON_SMILE

På søndager er det vanligvis greit å sykle gjennom selve Lillestrøm, og på hverdager er det oftest greit å følge veien som går forbi Dynea, for så å svinge til høyre i rundkjøringen umiddelbart etter Dynea, og så sykle veien bak varemessa. Da kommer du trygt ut omtrent ved den rundkjøringa du nevner. Men: Disse veiene skulle ha vært tydelig skiltet! Det ville ha vært best for alle parter.

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: rockphotog] #1768319 07/04/2014 18:59
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Sitat: rockphotog
Sitat: Paulus
Det er vel sånn at skal du sykle i gangfart kan du bruke gang og sykkelsti, skal du sykle i 20km/t må du vel sykle på veien, selv om det står 60 på skiltet.

Det er når man sykler på fortau (som man ikke bør gjøre, IMHO) at man skal holde tilnærmet gangfart ved passering. Her sykler man helt på de gåendes premisser.

Ved sykling på gang- og sykkelsti er syklister og gående sidestilte, og må begge ta hensyn til hverandre. Hold til høyre. Farten må avpasses, men jeg vet ikke om det er noen spesiell øvre fartsgrense.

http://www.vegvesen.no/_attachment/323764/binary/569899?fast_title=Trafikkregler+for+syklister.pdf

Dette er vel ikke en lovtekst, gang og sykkelvei havner vel inn under paragraf 18 i forskrift om kjørende og gående trafikk. Jeg kan legge til at politiet i oslo definerte gangfart til 9km/t eller mindre for ti år siden, nå vet jeg ikke om de bryr seg så mye lengre. Men det var en fin brosjyre.

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: Tange] #1768344 07/04/2014 19:26
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Tange

Og i bla. Tyskland er det forbudt for tungtransport på bla. søndagene.

http://de.wikipedia.org/wiki/Wochenendfahrverbot

Så helt urimelig var det vel ikke at syklisten satt og stanga for disse 4-5 lastebilene som var ute å kjøre på en søndag. De skulle jo egentlig ikke hatt lov til å kjøre der.

Hey, i mange andre land finnes det ikke en gang sykkel/gangvei, der er det bare enten eller. Så egentlig er det ikke urimelig at syklisten syklet i veibanen, han skulle jo ikke en gang hatt lov å sykle på gangstien i det hele tatt.

Side 3 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support