Provokatører der ut på to hjul
|
Re: Provokatører der ut på to hjul
[Re: bvp]
07/04/2014 07:28
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Jeg snakker ikke om ett fortau men en ny gang/sykkelvei som går ved siden av, uansett så skal de ikke ligge å sperre over ei lang slette, da bør de heller holde seg på rulla på soverommet. Du synes vel også traktorer og mopeder bør holde seg langt vekke fra veiene? Det finnes jo grusveier de kan bruke sikkert? Bare de ikke "hindrer" en bilist i å holde fartsgrensa hele tida?
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
[Re: hbakken]
07/04/2014 07:41
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Bare de ikke "hindrer" en bilist i å holde fartsgrensa hele tida?
Nå må ikke du videreføre en vanlig misforståelse da Håkon. Farstgrensen er den til en hver tid maksimalt lovlige hastighet. I de fleste tilfeller er hensiktsmessig hastighet under dette. Å holde fartsgrenen betyr å ligge i en hastighet som er forsvarlig, men som aldri overskrider den gjeldende fartsgrensen. Denne gjelder selvfølgelig også ved forbikjøringer. Alle som ferdes i en hastighet under fartsgrensen holder fartsgrensen. De som ferdes i hastigheter over fartsgrensen gjør det ikke.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: Espen J]
07/04/2014 07:41
|
peterpan
Avhengig
|
Avhengig
Hva mener du egentlig en gruppe på 15 burde gjort? lagt seg på rekke og skapt en over 100 meter lang forbikjøring? Tatt sjangsen på at ikke ett menneske ville brukt fortauet den dagen? Du gir og du tar i trafikken, det kalles samarbeid. Som syklist må man kunne forvente at bilister klarer å gjøre en forbikjøring etter boka (over i motsatt kjørefelt). Å forhindre sykkelhat skal ikke skje ved å legge alle sine rettigheter til side og dulle med bilistene. det er jo mulig for syklistene å ta ett lite stopp for å slippe køen forbi.Er standard prosedyre hos oss når vi først oppdager at vi har en lang rekke biler bak oss på en smal og svingete vei
Redigert av peterpan; 07/04/2014 08:05.
|
|
|
[Re: Dan]
07/04/2014 07:51
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Eller kan det være slik at det finnes et tredje alternativ som gjør alle glade unntatt dem som absolutt må trene rullekjøring for å sykle lagtempo i turritt? Selv de som trener rullekjøring vet vel svaret på dagens mest retoriske spørsmål?
Anonym5
|
|
|
[Re: peterpan]
07/04/2014 08:21
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Hva mener du egentlig en gruppe på 15 burde gjort? lagt seg på rekke og skapt en over 100 meter lang forbikjøring? Tatt sjangsen på at ikke ett menneske ville brukt fortauet den dagen? Du gir og du tar i trafikken, det kalles samarbeid. Som syklist må man kunne forvente at bilister klarer å gjøre en forbikjøring etter boka (over i motsatt kjørefelt). Å forhindre sykkelhat skal ikke skje ved å legge alle sine rettigheter til side og dulle med bilistene. det er jo mulig for syklistene å ta ett lite stopp for å slippe køen forbi.Er standard prosedyre hos oss når vi først oppdager at vi har en lang rekke biler bak oss på en smal og svingete vei Her snakket bvp om lange sletter. Jeg syns også det er fint om man svinger til siden en gang i blant om det er områder hvor forbikjøring er vanskelig, men er veien rett i flere kilometer så er ikke det et problematisk tema
Trønder osv
|
|
|
[Re: 29" mannen.]
07/04/2014 08:21
|
Kvikken
Avhengig
|
Avhengig
Ser ut som enkelte glemmer at det å sykle i felt fatisk er et eget og viktig treningsmoment for mange.
Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no
|
|
|
[Re: Espen J]
07/04/2014 08:30
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Her snakket bvp om lange sletter. Jeg syns også det er fint om man svinger til siden en gang i blant om det er områder hvor forbikjøring er vanskelig, men er veien rett i flere kilometer så er ikke det et problematisk tema Om det är ett problem beror ju på hur många bilar som kommer i motgående kjörefelt.
|
|
|
07/04/2014 08:31
|
sls
Veteran
|
Veteran
Et hovedproblem er vel at når vi driver med rullekjøring så er vi ikke spesielt samarbeidsvillige. Vi vil kun gjennomføre økta ihht plan og tar oss kanskje litt mer til rette enn vi burde. Det er selvsagt annerledes når man er ute på en trolig langtur, men har du ikke som bilkjørende syklist sett andre syklister oppføre seg ganske håpløst? Det gjør ihvertfall jeg ganske ofte. Problemet er at mange bilister skjærer alle syklister over 1 kam. Konsekvensen av dette er at vi syklister burde ha enorm interesse av å fjerne den verste irritasjonen som vi skaper, ettersom det vil gi oss en betydelig bedre og mer positive opplevelse I trafikken.
|
|
|
[Re: Kvikken]
07/04/2014 08:33
|
Dan
More than words
|
More than words
Ser ut som enkelte glemmer at det å sykle i felt fatisk er et eget og viktig treningsmoment for mange. Ser ut som enkelte glemmer at det å sykle i felt ikke er noe veier, gangveier og generelle trafikkforhold er lagt opp til. Feltsykling er noe relativt nytt og at det ikke er direkte forbudt betyr ikke at det er lurt eller hensynsfullt å drive med det. At det er et viktig treningsmoment synes jeg ikke er et argument i det hele tatt.
|
|
|
07/04/2014 08:43
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Var en tur ute på 4 hjul i dag og da møtte jeg en kar på racer i VEIEN opp Gjelleråsbakken. Jeg hadde selv syklet gangveien for 1 time siden og den er helt strøken... Er det en forkledd bilist som er ute for å ødelegge for oss ??? Jeg kan ikke finne noen gyldig grunn for dette stuntet . Hadde med noen ikke syklister i bilen og man kan da tenke dere hva tema var resten av turen"..... Hvem er mest "idiot"? Bilistene som elsker å kjøre forbi med under 50 cm klaring til syklisten, samtidig som det tutes og spylervesken sildrer, eller syklisten som sykler på "bilveien" i 15 km/t? Denne debatten er bare teit. Så lenge det ikke er motorvei eller på annen måte lagt restriksjon på veien ift. ferdesel er det faktisk lov å sykle der. Og som fører av motorvogn må man bare tilpasse seg det. Lik det eller ikke. Jeg begynner f... meg å bli dritt lei bilister som ikke tar hensyn. I helgen ble jeg presset/sneiet, forsøkt bremset av veien, tutet på når jeg la meg inn i rundkjøring, rett og slett harselert med i trafikken. Jeg synes i alle fall dere som sykler må våkne opp. Det er ikke syklistene som må endre holdningene sine, men de som kjører bil! Til slutt lurer jeg på hvor mange meter gang og sykkelveier i dette landet som faktisk funker for syklister som skall trene, når det er godt med folk er ute med barne sine, hundene sine etc? Ønsker dere syklister ut av "bilveien", rydd for egen dør, og start å engasjer dere i politikken for å få frem et alternativ!
Redigert av sveinaa; 07/04/2014 08:47.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sls]
07/04/2014 08:53
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Et hovedproblem er vel at når vi driver med rullekjøring så er vi ikke spesielt samarbeidsvillige. Vi vil kun gjennomføre økta ihht plan og tar oss kanskje litt mer til rette enn vi burde. Det er selvsagt annerledes når man er ute på en trolig langtur, men har du ikke som bilkjørende syklist sett andre syklister oppføre seg ganske håpløst? Det gjør ihvertfall jeg ganske ofte. Problemet er at mange bilister skjærer alle syklister over 1 kam. Konsekvensen av dette er at vi syklister burde ha enorm interesse av å fjerne den verste irritasjonen som vi skaper, ettersom det vil gi oss en betydelig bedre og mer positive opplevelse I trafikken. Dette er jeg helt enig i, og jeg ser til stadighet folk jeg gjerne skulle sett selge sykkelen. Men det er noe med hvor langt man skal strekke seg. Jeg mener at å følge trafikkregler burde vært en start, å gjøre mer enn som så er ikke nødvendigvis gitt. Enkeltpersoner som sykler på rødt og ikke tar omveien om busstopp i bratte oppoverbakker er noe annet enn et større felt som er mindre mobilt.
Trønder osv
|
|
|
[Re: sveinaa]
07/04/2014 08:53
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Var en tur ute på 4 hjul i dag og da møtte jeg en kar på racer i VEIEN opp Gjelleråsbakken. Jeg hadde selv syklet gangveien for 1 time siden og den er helt strøken... Er det en forkledd bilist som er ute for å ødelegge for oss ??? Jeg kan ikke finne noen gyldig grunn for dette stuntet . Hadde med noen ikke syklister i bilen og man kan da tenke dere hva tema var resten av turen"..... Hvem er mest "idiot"? Bilistene som elsker å kjøre forbi med under 50 cm klaring til syklisten, samtidig som det tutes og spylervesken sildrer, eller syklisten som sykler på "bilveien" i 15 km/t? Denne debatten er bare teit. Så lenge det ikke er motorvei eller på annen måte lagt restriksjon på veien ift. ferdesel er det faktisk lov å sykle der. Og som fører av motorvogn må man bare tilpasse seg det. Lik det eller ikke. Jeg begynner f... meg å bli dritt lei bilister som ikke tar hensyn. Det er antakelig ganske mange bilister som begynner å bli drittlei syklister som ikke tar hensyn også. Både syklister og bilister må tilpasse seg.
|
|
|
07/04/2014 08:55
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvem er mest "idiot"? Bilistene som elsker å kjøre forbi med under 50 cm klaring til syklistene samtidig som tutes og spylervesken sildrer, eller syklisten som sykler på "bilveien" i 15 km/t?
Jag tycker att båda kan vara "idioter". Om syklisten har ett bra alternativ till att sykla i veibanen tycker jag att han ska göra det. Denne debatten er bare teit. Så lenge det ikke er motorvei eller på annen måte lagt restriksjon på veien ift. ferdesel er det faktisk lov å sykle der. Og som fører av motorvogn må man bare tilpasse seg det. Lik det eller ikke. Jeg begynner f... meg å bli dritt lei bilister som ikke tar hensyn.
Syklister borde väl också kunna visa hänsyn ibland? Til slutt lurer jeg på hvor mange meter gang og sykkelveier i dette landet som faktisk funker for syklister som skall trene når det er godt med folk er ute med barne sine, hundene sine etc?
Vet inte men runt trondheim finns det faktiskt en hel del g/s veier som det fungerar bra att träna på. Enligt min erfarenhet finns det många g/s veier som inte är väldigt trafikerade av gående, barn och hundar. Ønsker dere syklister ut av "bilveien", rydd for egen dør, og start å engasjer dere i politikken for å få frem et alternativ!
Vilket alternativ? Denna tråden är ju ett exempel på att syklister argumenterar för att man inte ska/bör använda sig av alternativen där de finns och fungerar.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
07/04/2014 09:05
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Var en tur ute på 4 hjul i dag og da møtte jeg en kar på racer i VEIEN opp Gjelleråsbakken. Jeg hadde selv syklet gangveien for 1 time siden og den er helt strøken... Er det en forkledd bilist som er ute for å ødelegge for oss ??? Jeg kan ikke finne noen gyldig grunn for dette stuntet . Hadde med noen ikke syklister i bilen og man kan da tenke dere hva tema var resten av turen"..... Hvem er mest "idiot"? Bilistene som elsker å kjøre forbi med under 50 cm klaring til syklisten, samtidig som det tutes og spylervesken sildrer, eller syklisten som sykler på "bilveien" i 15 km/t? Denne debatten er bare teit. Så lenge det ikke er motorvei eller på annen måte lagt restriksjon på veien ift. ferdesel er det faktisk lov å sykle der. Og som fører av motorvogn må man bare tilpasse seg det. Lik det eller ikke. Jeg begynner f... meg å bli dritt lei bilister som ikke tar hensyn. Det er antakelig ganske mange bilister som begynner å bli drittlei syklister som ikke tar hensyn også. Både syklister og bilister må tilpasse seg. Hvor mye skal syklistene tilpasse seg? Kanskje det nye er at det kun er ok å sykle på landeveien i nedoverbakker og på sletter så fremt det er medvind? T
|
|
|
07/04/2014 09:10
|
Goldrush
Ringrev
|
Ringrev
God ide. For det finnes jo ikke noen mellomting.
Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
|
|
|
[Re: fredriks]
07/04/2014 09:12
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Hvem er mest "idiot"? Bilistene som elsker å kjøre forbi med under 50 cm klaring til syklistene samtidig som tutes og spylervesken sildrer, eller syklisten som sykler på "bilveien" i 15 km/t?
Jag tycker att båda kan vara "idioter". Om syklisten har ett bra alternativ till att sykla i veibanen tycker jag att han ska göra det. Denne debatten er bare teit. Så lenge det ikke er motorvei eller på annen måte lagt restriksjon på veien ift. ferdesel er det faktisk lov å sykle der. Og som fører av motorvogn må man bare tilpasse seg det. Lik det eller ikke. Jeg begynner f... meg å bli dritt lei bilister som ikke tar hensyn.
Syklister borde väl också kunna visa hänsyn ibland? Til slutt lurer jeg på hvor mange meter gang og sykkelveier i dette landet som faktisk funker for syklister som skall trene når det er godt med folk er ute med barne sine, hundene sine etc?
Vet inte men runt trondheim finns det faktiskt en hel del g/s veier som det fungerar bra att träna på. Enligt min erfarenhet finns det många g/s veier som inte är väldigt trafikerade av gående, barn och hundar. Ønsker dere syklister ut av "bilveien", rydd for egen dør, og start å engasjer dere i politikken for å få frem et alternativ!
Vilket alternativ? Denna tråden är ju ett exempel på att syklister argumenterar för att man inte ska/bör använda sig av alternativen där de finns och fungerar. Så lenge de som sykler holder seg innenfor trafikkreglene må faktisk bilførere respektere at det sykles på bilvei (Dette gjelder selvfølgelig begge veier.). Hvor mange lag trener egentlig på rullekjøring?
|
|
|
07/04/2014 09:12
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nu handlade ju denna tråden om sykling sakta i en oöversikligt motbake där det finns bra alternativ för sykling.
Vad med att diskutera det fallet istället för att tänka ut nya fall?
|
|
|
07/04/2014 09:19
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Godt mulig jeg bare er en raring, sykler for lite og har vært heldig, men hitill har jeg ikke vært utsatt for en eneste irritert billist. Jeg har derimot observert lovlig sykling som jeg likevel karrakteriserer som tullete flere ganger.
Når jeg skal sykle landevei benytter jeg min lokalkunnskap til det fulle. Jeg vet f.eks. hvilke gangveier som er lite trafikkert og oversiktlige, jeg vet hvilke veier som er trafikkert etc. og legger turen på disse.
Når det gjelder lovlig sykling som jeg velger å kalle tullete mener jeg blant annet sykling fra Skui over Solihøgda i veibanen fredag ettermiddag.
H
|
|
|
07/04/2014 09:22
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Nu handlade ju denna tråden om sykling sakta i en oöversikligt motbake där det finns bra alternativ för sykling.
Vad med att diskutera det fallet istället för att tänka ut nya fall? Fordi det er lett å havne i akkurat samme situasjon selv, om man feks. sykler på ukjente veier. Er man ikke kjent et sted er det klin umulig å basere seg på dårlig merka gang og sykkelveier. Og derfor synes jeg det bare er dumt å "idiot" forklare en som tilfeldigvis sykler på en vei der det finnes et annet alternativ som kanskje er bedre. Om det skulle sjokkere noen, så tror jeg ikke det mange syklister som velger ruta si ut i fra hvor de kan lage mest "hassel" for de som kjører bil.
|
|
|
07/04/2014 09:26
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så lenge de som sykler holder seg innenfor trafikkreglene må faktisk bilførere respektere at det sykles på bilvei (Dette gjelder selvfølgelig begge veier.).
Då borde kanske sykling bli förbjudet på fler veier om syklisterna inte klarar av att tänka själva? Det skulle iallafall bli väldigt mycket dårligare trafikkavekling där jag bor om alla syklister skulle sluta använda sig av g/s och sykkel veierna och i stället sykla i veibanan där det inte är förbjudet. Nu tycker jag väl att flertalet av syklisterna i området uppför sig på ett bra sett och att det är din inställning som är spesiel.
|
|
|
[Re: kjasmas]
07/04/2014 09:34
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Når jeg skal sykle landevei benytter jeg min lokalkunnskap til det fulle. Jeg vet f.eks. hvilke gangveier som er lite trafikkert og oversiktlige, jeg vet hvilke veier som er trafikkert etc. og legger turen på disse.
H
Skal man ut på langtur i helgen må man nødvendigvis av og til sykle steder man ikke er kjempe godt kjent, da vil man sannsynligvis av og til sykle på en vei det finnes et bedre alternativ til. Jeg synes bare det blir feil å henge ut en som har syklet et "dumt" sted. Videre er det også sånn at sykling over 20 km/t på gang og sykkelsti sjelden funker når folk er på søndagstur eller lignende.
|
|
|
07/04/2014 09:41
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Då borde kanske sykling bli förbjudet på fler veier om syklisterna inte klarar av att tänka själva? Hvis alle som ikke klarer å ferdes hensynsfullt på veien burde fjernes, er det ikke mange trafikanter igjen. Én ting er at trafikanter burde lære å oppføre seg og ta hensyn, en annen ting er den ensidige fokuseringen på at det er syklister som burde skjerpe seg. Jeg er overbevist at dette har å gjøre med at mange tror veien er for biler, og jeg og mitt er viktigst når jeg skal fra A til B. De siste årene synes jeg antall billister som kjører rødt har økt markant. Mange kryss i Oslo er jeg overbevist om at det faktisk er flere billister enn syklister som kjører på rødt. Når du da i tillegg sitter i et potensielt drapsvåpen (i motsetning til syklisten), sier det seg selv at mange billister også bør skjerpe seg. Mange billister bør faktisk feie like mye, eller enda mer, for egen dør som syklistene.
Anonym5
|
|
|
07/04/2014 09:52
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Så lenge de som sykler holder seg innenfor trafikkreglene må faktisk bilførere respektere at det sykles på bilvei (Dette gjelder selvfølgelig begge veier.).
Då borde kanske sykling bli förbjudet på fler veier om syklisterna inte klarar av att tänka själva? Det skulle iallafall bli väldigt mycket dårligare trafikkavekling där jag bor om alla syklister skulle sluta använda sig av g/s och sykkel veierna och i stället sykla i veibanan där det inte är förbjudet. Nu tycker jag väl att flertalet av syklisterna i området uppför sig på ett bra sett och att det är din inställning som är spesiel. Vanskelig å kommentere når jeg ikke er kjent i ditt nærområde. Generelt bruker jeg mye gang og sykkelsti for å komme meg ut på "landeveien". Men pga. trafikken på dem trener jeg ikke på dem da jeg er redd for feks. å kjøre på noen (Er barn og hunder i bånd jeg er mest redd for.). Et annet moment er at det sjelden er gode gang og sykkelveier utenfor bebygde strøk. Du må gjerne tro at jeg har en spesiell innstilling, men det jeg prøver å få frem er at bilister må respektere syklister som sykler lovlig.
|
|
|
[Re: anonym5]
07/04/2014 10:04
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Då borde kanske sykling bli förbjudet på fler veier om syklisterna inte klarar av att tänka själva? Hvis alle som ikke klarer å ferdes hensynsfullt på veien burde fjernes, er det ikke mange trafikanter igjen. Én ting er at trafikanter burde lære å oppføre seg og ta hensyn, en annen ting er den ensidige fokuseringen på at det er syklister som burde skjerpe seg. Jeg er overbevist at dette har å gjøre med at mange tror veien er for biler, og jeg og mitt er viktigst når jeg skal fra A til B. De siste årene synes jeg antall billister som kjører rødt har økt markant. Mange kryss i Oslo er jeg overbevist om at det faktisk er flere billister enn syklister som kjører på rødt. Når du da i tillegg sitter i et potensielt drapsvåpen (i motsetning til syklisten), sier det seg selv at mange billister også bør skjerpe seg. Mange billister bør faktisk feie like mye, eller enda mer, for egen dør som syklistene. +1
|
|
|
07/04/2014 10:06
|
29" mannen.
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Var en tur ute på 4 hjul i dag og da møtte jeg en kar på racer i VEIEN opp Gjelleråsbakken. Jeg hadde selv syklet gangveien for 1 time siden og den er helt strøken... Er det en forkledd bilist som er ute for å ødelegge for oss ??? Jeg kan ikke finne noen gyldig grunn for dette stuntet . Hadde med noen ikke syklister i bilen og man kan da tenke dere hva tema var resten av turen"..... Hvem er mest "idiot"? Bilistene som elsker å kjøre forbi med under 50 cm klaring til syklisten, samtidig som det tutes og spylervesken sildrer, eller syklisten som sykler på "bilveien" i 15 km/t? Denne debatten er bare teit. Så lenge det ikke er motorvei eller på annen måte lagt restriksjon på veien ift. ferdesel er det faktisk lov å sykle der. Og som fører av motorvogn må man bare tilpasse seg det. Lik det eller ikke. Jeg begynner f... meg å bli dritt lei bilister som ikke tar hensyn. I helgen ble jeg presset/sneiet, forsøkt bremset av veien, tutet på når jeg la meg inn i rundkjøring, rett og slett harselert med i trafikken. Jeg synes i alle fall dere som sykler må våkne opp. Det er ikke syklistene som må endre holdningene sine, men de som kjører bil! Til slutt lurer jeg på hvor mange meter gang og sykkelveier i dette landet som faktisk funker for syklister som skall trene, når det er godt med folk er ute med barne sine, hundene sine etc? Ønsker dere syklister ut av "bilveien", rydd for egen dør, og start å engasjer dere i politikken for å få frem et alternativ! siden du linker til mitt innlegg regner jeg med at det er meg du sikter til. Jeg sykler vel like mye som jeg kjører bil og hater like mye som dere andre å bli sneiet, spylt ned eller andre bil-triks, men poenget mitt er at man behøver vel ikke å gå inn for å provosere. Topic her var Gjelleråsbakken som etter mitt syn ikke er egnet/fornuftig å bestige i veibane. Men for all del dere kan bare holde på retten deres til å sykle i veien. Tipper de 4-5 trailerne og 6-7 personbilene som lå etter han karen i 1-5-20 km/t opp der på søndag fikk et godt inntrykk av syklister.
Redigert av 29" mannen.; 07/04/2014 10:06.
|
|
|
[Re: kjasmas]
07/04/2014 10:18
|
Kvikken
Avhengig
|
Avhengig
Godt mulig jeg bare er en raring, sykler for lite og har vært heldig, men hitill har jeg ikke vært utsatt for en eneste irritert billist. Jeg har derimot observert lovlig sykling som jeg likevel karrakteriserer som tullete flere ganger.
Når det gjelder lovlig sykling som jeg velger å kalle tullete mener jeg blant annet sykling fra Skui over Solihøgda i veibanen fredag ettermiddag.
H Slike hensyn tror jeg de aller fleste oppegående syklister tar. Når jeg skal ut vurderer jeg alltid veivalg for dagen basert på trafikk, turtrafikk fra gående, veistandard, hvor trafikkert det er ift. tidspunkt vær og evt. røde dager osv. og velger deretter. Når jeg kan og det passer treningen og omstendigheter (turgående) sykler jeg gangvei men har heller ikke dårlig samvittighet for å sykle langs veien om jeg har en strekke jeg ønsker å holde et godt driv og tempo ifb. med treningen og jeg vet jeg ikke har biler bak meg i mange km fremover. Jeg sykler eks. heller ikke på de mest populære turområdene for gående når vær og kalender tilsier at mange vil ut å kose seg her. Og gjør jeg det sykler jeg da 100% på de gåendes premisser i et rolig turtempo. Er jeg ute på veien svinger jeg alltid innom bussholdeplasser og den slags for å vise hensyn til bilister og jeg vinker også frem når jeg har bedre sikt og kan hjelpe bilisten med å komme forbi. Når jeg sykler i felt med en eller annen sykkelklubb (som jeg skal begynne med nå) antar jeg at det er opp til feltleder å sette premissene for turen og jeg vil forholde meg til dem. Det som stadig vekk overasker meg er hvor redde mange bilister er for å legge hjulene godt over på andre siden av de gule striplene. Det er unødvendig å mptte føle at speiler og karosserier sneier deg langs veien. Dog er det også fåtallet bilister som kjører på den måten.
Redigert av Kvikken; 07/04/2014 10:24.
Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no
|
|
|
07/04/2014 10:23
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Var en tur ute på 4 hjul i dag og da møtte jeg en kar på racer i VEIEN opp Gjelleråsbakken. Jeg hadde selv syklet gangveien for 1 time siden og den er helt strøken... Er det en forkledd bilist som er ute for å ødelegge for oss ??? Jeg kan ikke finne noen gyldig grunn for dette stuntet . Hadde med noen ikke syklister i bilen og man kan da tenke dere hva tema var resten av turen"..... Hvem er mest "idiot"? Bilistene som elsker å kjøre forbi med under 50 cm klaring til syklisten, samtidig som det tutes og spylervesken sildrer, eller syklisten som sykler på "bilveien" i 15 km/t? Denne debatten er bare teit. Så lenge det ikke er motorvei eller på annen måte lagt restriksjon på veien ift. ferdesel er det faktisk lov å sykle der. Og som fører av motorvogn må man bare tilpasse seg det. Lik det eller ikke. Jeg begynner f... meg å bli dritt lei bilister som ikke tar hensyn. I helgen ble jeg presset/sneiet, forsøkt bremset av veien, tutet på når jeg la meg inn i rundkjøring, rett og slett harselert med i trafikken. Jeg synes i alle fall dere som sykler må våkne opp. Det er ikke syklistene som må endre holdningene sine, men de som kjører bil! Til slutt lurer jeg på hvor mange meter gang og sykkelveier i dette landet som faktisk funker for syklister som skall trene, når det er godt med folk er ute med barne sine, hundene sine etc? Ønsker dere syklister ut av "bilveien", rydd for egen dør, og start å engasjer dere i politikken for å få frem et alternativ! siden du linker til mitt innlegg regner jeg med at det er meg du sikter til. Jeg sykler vel like mye som jeg kjører bil og hater like mye som dere andre å bli sneiet, spylt ned eller andre bil-triks, men poenget mitt er at man behøver vel ikke å gå inn for å provosere. Topic her var Gjelleråsbakken som etter mitt syn ikke er egnet/fornuftig å bestige i veibane. Men for all del dere kan bare holde på retten deres til å sykle i veien. Tipper de 4-5 trailerne og 6-7 personbilene som lå etter han karen i 1-5-20 km/t opp der på søndag fikk et godt inntrykk av syklister. Tipper han ikke gikk inn for å provosere, men man kan jo aldri vite. Du setter kanskje fingeren på problemet i din siste setning; " fikk et godt inntrykk av syklister". Jeg skjønner ikke hvorfor en syklist sitt dårlige veivalg skal ødelegge for alle andre! Synes virkelig folk det er ok å generalisere å si at syklister er tullinger som gruppe, fordi det er noen som tar dårlige valg?
|
|
|
07/04/2014 10:27
|
Trond Vidar
I want to ride my bicycle
|
I want to ride my bicycle
Jeg er for å sykle på veien, særlig med racer - men hvis det er ett sted jeg konsekvent velger fortauet så er det opp Steinshøgda i Bærum. Jeg føler ihvertfall ikke at det er en begrensing for min del, selv når jeg skal nedverdige meg selv på Strava.
Ned går det i over 50, og da er det selvsagt veien som gjelder.
|
|
|
07/04/2014 10:31
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Topic her var Gjelleråsbakken som etter mitt syn ikke er egnet/fornuftig å bestige i veibane. I dette tilfellet (og noen få andre unntak) er jeg enig med deg. Men på generelt grunnlag er det bedre å sykle i veibanen, og det får bilistene ta hensyn til. Samtidig som syklistene er smidige og hensynfulle selv.
Anonym5
|
|
|
07/04/2014 10:54
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Manglende selvinnsikt og null empati, er det som fører til at noen blir oppfattet som tullinger i trafikken. Sånn. Om det er noen som føler seg truffet, så er det sikkert en grunn til det. Øystein Sunde:
Det er vi som sykler Trondheim-Oslo Det er vi som sykler midt i veien her Du får heller kjøre rundt om Bergen og ikke komme her og komme her! Så de problemene er ikke nye siden han skrev den teksten for 20 år siden. Han har også en sang om to trailere som møttes på en bru, men den husker jeg ikke hva heter akkurat nå.
|
|
|
|
|