Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 6

Provokatører der ut på to hjul

Provokatører der ut på to hjul #1767719 06/04/2014 16:28
2
29" mannen. Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
2
Var en tur ute på 4 hjul i dag og da møtte jeg en kar på racer i VEIEN opp Gjelleråsbakken. Jeg hadde selv syklet gangveien for 1 time siden og den er helt strøken... Er det en forkledd bilist som er ute for å ødelegge for oss ??? Jeg kan ikke finne noen gyldig grunn for dette stuntet . Hadde med noen ikke syklister i bilen og man kan da tenke dere hva tema var resten av turen".....

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: 29" mannen.] #1767747 06/04/2014 17:01
S
Subs Offline
Besatt
Besatt
S
I veien? Der det er lov til å sykle?
Makan.

[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: 29" mannen.] #1767754 06/04/2014 17:09
2
29" mannen. Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
2
Mye her i verden som er lov, men er lov å bruke hode også fordet om man har lovteksten på sin side. Syklet bakken selv eller?

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: 29" mannen.] #1767771 06/04/2014 17:51
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Kanskje han skulle til høyre oppi bakken?
Hva var problemet? Ble det lang kø av bilister som var ute og kjørte kun for å fylle billig søndagsbensin?

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: 29" mannen.] #1767781 06/04/2014 18:15
comerik Offline
Entusiast
Entusiast
Er litt enig med 29"mannen her. Møter mange syklister som bruker bilveien selv om det går helt fint å kjøre på gang og sykkelveien ved siden av. Det går ann å ta litt hensyn, men dette gjelder kun et fåtall syklister. Møtte en i 60 sona her om dagen som sykler i 20 km/t i rushen. Da går det faktisk ann å bruke fortauet!

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: 29" mannen.] #1767790 06/04/2014 18:28
B
bvp Offline
Avhengig
Avhengig
B
Møtte først en gjeng på rundt 15 syklister på rv22 i dag, selvfølgelig syklet de på veien og ikke på den nye gang- og sykkelstien som var tom, det begynte å bli ei brukbar rekke etter dem for de lå 2 og 3 i bredden og det var møtende trafikk. det var faktisk 3 i bredden selv om mange her mener det ikke forekommer, da jeg kjørte tilbake ett kvarter senere så jeg en gjeng til på vei i samme retning, også disse på en av sør-norges mest trafikkerte veier og ikke den nye gangstien så jeg forstår godt at noen blir en smule irritert.

Edit: Retta opp noen skirvefleier.

Redigert av bvp; 06/04/2014 18:44.

I didn't want my Mom to know I was drag racing for 30 years so I told her I was in prison.

T.C. Lemmons
Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: 29" mannen.] #1767799 06/04/2014 18:34
K
KriF Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
tja, jeg valgte joggeskoene i dag - og løp ned fra Gjelleråsen, jeg syntes det var helt topp at det ikke kom enda flere syklister dundrende forbi fort som fy, på ulike kanter av meg. (og ja, jeg løper på høyresiden av gangfeltet, hører ikke på musikk og holder meg ute på kanten, vel vitende om at området rundt Gjelleråsen er lite joggevennlig og barnevennlig på denne tiden av året)
Mange var ute med sykler i dag, noen på veien, noen på gangveiene, og i løpet av dagens 26km i joggesko må jeg si jeg foretrekker de som sykler intervaller på veien, de som koser på gangveien.

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: KriF] #1767805 06/04/2014 18:36
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: KriF
jeg foretrekker de som sykler intervaller på veien, de som koser på gangveien.

Amen til det!

Larsb

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: 29" mannen.] #1767820 06/04/2014 18:58
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Det er vel sånn at skal du sykle i gangfart kan du bruke gang og sykkelsti, skal du sykle i 20km/t må du vel sykle på veien, selv om det står 60 på skiltet. Jeg synes det er rart det ikke skjer flere ulykker på gang og sykkelsti. Men helt enig i at det er vel ikke nødvendig å sykle i veien bare for å provosere hvis det finnes et alternativ.

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: 29" mannen.] #1767862 06/04/2014 20:11
2
29" mannen. Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
2
Nå vet jeg ikke om dere kjenner Gjelleråsbakken, men for de som ikke gjør det kan jeg fortelle følgende . Det går oppover i ca 2,5 km, de fleste som ikke sykler drag her ligger vel under 20 km/t . På høyere side( oppover) er det 20 cm mellom hvistripa og autovernet det er svingete og meget uoversiktlig . På det siste strekker et det nesten umulig å foreta en " lovelig" forbikjøring. Veien traffikeres av mye tungtransport selv på søndager. Og ja det var minst 10 biler i kø bak og mulig han skulle til høyere på toppen, men han var langt unna der når jeg møtte han. Må si jeg skjønner at vi syklister blir skyte skive i trafikken med de holdningene som flere har når det gjelder retten til å sykle i veien. Får håpe ikke alle holder på samme rett når det gjelder vikeplikten da kan vi få mange stygge ulykker i sommer.

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: KriF] #1767866 06/04/2014 20:20
2
29" mannen. Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
2
Sitat: KriF
tja, jeg valgte joggeskoene i dag - og løp ned fra Gjelleråsen, jeg syntes det var helt topp at det ikke kom enda flere syklister dundrende forbi fort som fy, på ulike kanter av meg. (og ja, jeg løper på høyresiden av gangfeltet, hører ikke på musikk og holder meg ute på kanten, vel vitende om at området rundt Gjelleråsen er lite joggevennlig og barnevennlig på denne tiden av året)
Mange var ute med sykler i dag, noen på veien, noen på gangveiene, og i løpet av dagens 26km i joggesko må jeg si jeg foretrekker de som sykler intervaller på veien, de som koser på gangveien.

De fleste som sykler raskt nedover mot hvam bruker veien da man fint holder følge med trafikken, de som bruker gang/sykkelveier nedover i storf fart er jeg enig i at utgjør en risiko for de på to og fire bein. Men nå var tema her oppover og da alene i meget rolig tempo.

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: 29" mannen.] #1767868 06/04/2014 20:23
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
På veg opp Gjelleråsbakken er jeg helt enig i at det er håpløst å legge seg i bilveien. Ned er forsåvidt greit nok, selv om jeg foretrekker gangveien i begge retninger der. Hvis vi syklister viser såpass lite tilpasning til annen trafikk, så er det ikke rart det blir skuddpremie på oss.
Tingen med den bakken er at det er fullstendig fritt for vanlig gående. 99% av brukerne trener, mest på sykkel, dernest rulleski.

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: 29" mannen.] #1767870 06/04/2014 20:25
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Trist at samtlige aktører der ute skal være med å demonstrere hvilket U land vi er når det kommer til samhandling, tilrettelegging av diverse aktiviteter og veinett. Alle veit at ingenting funker og at det bare er å se til land litt lengre sør for oss for å få slutt på miseren, men istedetfor å å si at nok er nok så kjefter folk på hverandre og diskuterer side opp og ned om hva som kan gjøres som om det skulle kreve en haug med rakettforskere for å komme på en løsning.......velkommen til nisselueannerledeslandet.

Redigert av sanouka; 06/04/2014 20:27.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: sls] #1767871 06/04/2014 20:26
2
29" mannen. Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
2
Sitat: sls
På veg opp Gjelleråsbakken er jeg helt enig i at det er håpløst å legge seg i bilveien. Ned er forsåvidt greit nok, selv om jeg foretrekker gangveien i begge retninger der. Hvis vi syklister viser såpass lite tilpasning til annen trafikk, så er det ikke rart det blir skuddpremie på oss.
Tingen med den bakken er at det er fullstendig fritt for vanlig gående. 99% av brukerne trener, mest på sykkel, dernest rulleski.

+1

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: 29" mannen.] #1767890 06/04/2014 21:15
Kvikken Offline
Avhengig
Avhengig
Mulig det bare er meg som ikke er erfaren nok med landeveissykkel og jeg gikk først denne uken til innkjøp av en.

Er det ikke slik at det er helt normalt å holde seg på veien med disse syklene da man kan punktere nærmest for et godt ord bare av grus og annet rusk?

Er dette en forsinket aprilsnarr? Jeg har så langt syklet med hybrid og mtb-fs hvor jeg selvsagt bruker gang og sykkelsti der det er forsvarlig og min første tur med nyinnkjøpt racer var forrige lørdag. Hjulene på disse fristet ikke til criss-cross ut og inn av gang/sykkelfelt og vei, jeg holdt meg på veien hele tiden og hadde i grunn nok med å holde meg unna tælasprekker og kantete vintergrus.

Nå skal det sies at alle ganger jeg har syklet gjelleråsbakken (ikke med racer) har jeg holdt meg på sykkelstien (fjoråret) og noen ganger med høy fart ned ligget siste halvdel i veien.

Redigert av Kvikken; 06/04/2014 21:50.

Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no
Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: bvp] #1767893 06/04/2014 21:16
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Sitat: bvp
Møtte først en gjeng på rundt 15 syklister på rv22 i dag, selvfølgelig syklet de på veien og ikke på den nye gang- og sykkelstien som var tom, det begynte å bli ei brukbar rekke etter dem for de lå 2 og 3 i bredden og det var møtende trafikk. det var faktisk 3 i bredden selv om mange her mener det ikke forekommer, da jeg kjørte tilbake ett kvarter senere så jeg en gjeng til på vei i samme retning, også disse på en av sør-norges mest trafikkerte veier og ikke den nye gangstien så jeg forstår godt at noen blir en smule irritert.

Edit: Retta opp noen skirvefleier.

Er du seriøs nå? Mener du at en gjeng på 15 syklister bør holde seg på fortauet? enkeltpersoner: tja, men 15 stykk som skal samkjøres om de møter et gående menneske... disse folkene fortjener slengkyss for at de har gjort et klokt valg!

Trønder osv
Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: 29" mannen.] #1767899 06/04/2014 21:22
B
bvp Offline
Avhengig
Avhengig
B
Jeg snakker ikke om ett fortau men en ny gang/sykkelvei som går ved siden av, uansett så skal de ikke ligge å sperre over ei lang slette, da bør de heller holde seg på rulla på soverommet.

I didn't want my Mom to know I was drag racing for 30 years so I told her I was in prison.

T.C. Lemmons
Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: Kvikken] #1767900 06/04/2014 21:23
2
29" mannen. Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
2
Sitat: Kvikken
Mulig det bare er meg som ikke er erfaren nok med landeveissykler men jeg gikk først denne uken til innkjøp av en.

Er det ikke slik at det er helt normalt å holde seg på veien med disse syklene da man kan punktere nærmest for et godt ord bare av grus og annet rusk?

Er dette en forsinket aprilsnarr? Jeg har så langt syklet med hybrid og mtb-fs og min første tur med nyinnkjøpt racer var forrige lørdag. Hjulene på disse fristet ikke til criss-cross ut og inn av gang/sykkelfelt og vei, jeg holdt meg på veien hele tiden og hadde i grunn nok med å holde meg unna tælasprekker og vintergrus.

Nå skal det sies at alle ganger jeg har syklet gjelleråsbakken har jeg holdt meg på sykkelstien (fjoråret) og noen ganger med høy fart ned ligget siste halvdel i veien.

Nei sikkert litt større sjans for å punktere, men du så ikke på sykkelritt på tv i dag:-) Er vel ikke så mye grus igjen på gangveiene i sentrale områder.

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: 29" mannen.] #1767901 06/04/2014 21:23
Kvikken Offline
Avhengig
Avhengig
En syklist som mener at et felt på 15 landeveissyklister ikke skal befinne seg på vegen? Selv som ikke-syklist hadde jeg stusset på dette.

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: sls] #1767902 06/04/2014 21:27
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
På veg opp Gjelleråsbakken er jeg helt enig i at det er håpløst å legge seg i bilveien.

Det er bredt som bare det, og lite nok trafikk til å kjøre forbi. Get a life.

Kanskje fyren ikke var kjent, og er vant med gangveier... nemlig at de forsvinner ut i intet eller plutselig svinger der man ikke skal. Det er også poenget. Man vet ikke hvorfor en syklist ligger der de ligger. Derfor er reaksjonene til en del bilister totalt uakseptable.

En gang syklet jeg i veibanen (som var bar) med piggdekk, fordi det var is på gangveien. Vel, en bilist skjønner ikke logikken, og det trenger de ikke gjøre heller. Jeg gjør noe lovlig, og har en gyldig motivasjon ovenfor meg selv. At man skal legge seg borti noe en annen driver med, som er lovlig, er virkelig dustenorge. Man skal liksom kollektivt bestemme over andre. Selv om man er involvert selv, så er det ting man rett og slett ikke har noe med. Så jo, det går kun på om man har juridisk rett eller ikke, og ikke noe annet. Alt annet burde politiet ordnet opp. Men for politiet er det greit at syklister blir trakasert, de gjør det jo selv også. De kan heller ikke veitrafikkloven. Så har du skjønt hvorfor jeg syklet med piggdekk i veibanen når det var is på gangveien. Jo, jeg ville ikke miste piggene, fordi dekkene var helt nye, og de måtte kjøres inn på asfalt før de kunne brukes på is. Noe ikke en jævla dust i verden har noe med, annet enn å følge trafikkreglene selv.

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: Kvikken] #1767913 06/04/2014 22:09
anderfo Online
Besatt
Besatt

Litt off-topic...men jeg måtte bare: https://www.youtube.com/watch?v=HhabgvIIXik ICON_WINK

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: 29" mannen.] #1767915 06/04/2014 22:20
Kvikken Offline
Avhengig
Avhengig
Artig video men en cyclocross er vel ikke akkurat sammenlignbar selv om alt i den videoen ikke virker helt troverdig ICON_WINK

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: Kvikken] #1767916 06/04/2014 22:23
anderfo Online
Besatt
Besatt
Artig video men en cyclocross er vel ikke akkurat sammenlignbar selv om alt i den videoen ikke virker helt troverdig ICON_WINK

De sykler med Colnago C59 Disc. Tror ikke det egentlig er en cyclocross - jeg vet forsåvidt ikke helt hva definisjonen er, men den beskrives som en "road bike". Les mer her:
http://www.bikeradar.com/road/gear/artic...-2-video-39275/

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: 29" mannen.] #1767917 06/04/2014 22:31
Kvikken Offline
Avhengig
Avhengig
Ok, så ved første øyekast ut som en cyclocross med solide dekk og nok en vesentlig mer solid sykkel en min første vesentlig billigere landeveisracer. Bare de ultrasmå dekkene på min gir meg litt nervøse rykninger.

Videoen var morsom men skulle likt å se en "behind the scene" av hva som faktisk utføres og hva som er filmtriks ICON_SMILE Artig var den.

Før jeg skulle ut på første tur med min budsjett-landeveisykkel og ville sjekke hva slags dekktrykk jeg burde velge (kom med 3 bar fra klargjøringen i butikken) leste jeg side opp og side ned om snakebites og punktering på vårgrus på asfalten. Ergo hadde jeg ikke spesielt lyst til å legge turen på gang og sykkelsti.

Redigert av Kvikken; 06/04/2014 22:36.

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: 29" mannen.] #1767922 06/04/2014 23:46
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Her er outtakes fra den første snutten hans.
Er ikke noen filmtriks ala cgi eller noe sånt.

Er ikke noen cyclocross heller.

Redigert av anonym; 06/04/2014 23:54.
Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: bvp] #1767945 07/04/2014 05:50
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Sitat: bvp
Jeg snakker ikke om ett fortau men en ny gang/sykkelvei som går ved siden av, uansett så skal de ikke ligge å sperre over ei lang slette, da bør de heller holde seg på rulla på soverommet.

Du snakker om noe som rent juridisk er tilnærmet likt et fortau.
Igjen mistenker jeg at du bare troller, det er ingenting i det du sier som tilsier at syklistene har gjort noe annet enn å oppføre seg helt eksemplarisk. Jeg håper jeg aldri får se en klynge på 15 syklister på et fortau/gang og sykkelvei, med mindre de er i barneskolealder.

Trønder osv
Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: supernalle] #1767958 07/04/2014 06:36
2
29" mannen. Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
2
Sitat: supernalle
På veg opp Gjelleråsbakken er jeg helt enig i at det er håpløst å legge seg i bilveien.

Det er bredt som bare det, og lite nok trafikk til å kjøre forbi. Get a life.

Kanskje fyren ikke var kjent, og er vant med gangveier... nemlig at de forsvinner ut i intet eller plutselig svinger der man ikke skal. Det er også poenget. Man vet ikke hvorfor en syklist ligger der de ligger. Derfor er reaksjonene til en del bilister totalt uakseptable.

En gang syklet jeg i veibanen (som var bar) med piggdekk, fordi det var is på gangveien. Vel, en bilist skjønner ikke logikken, og det trenger de ikke gjøre heller. Jeg gjør noe lovlig, og har en gyldig motivasjon ovenfor meg selv. At man skal legge seg borti noe en annen driver med, som er lovlig, er virkelig dustenorge. Man skal liksom kollektivt bestemme over andre. Selv om man er involvert selv, så er det ting man rett og slett ikke har noe med. Så jo, det går kun på om man har juridisk rett eller ikke, og ikke noe annet. Alt annet burde politiet ordnet opp. Men for politiet er det greit at syklister blir trakasert, de gjør det jo selv også. De kan heller ikke veitrafikkloven. Så har du skjønt hvorfor jeg syklet med piggdekk i veibanen når det var is på gangveien. Jo, jeg ville ikke miste piggene, fordi dekkene var helt nye, og de måtte kjøres inn på asfalt før de kunne brukes på is. Noe ikke en jævla dust i verden har noe med, annet enn å følge trafikkreglene selv.

Det er ikke bredt som bare det, og ikke lite nok trafikk til å kjøre forbi. Get a life.

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: 29" mannen.] #1767961 07/04/2014 06:45
B
bvp Offline
Avhengig
Avhengig
B
Hvis 2 og 3 i bredden er helt eksemplarisk forstår jeg godt at det gir grobunn for syklisthat, det er 2 lange sletter på tilsammen 4,2 km og da slipper man forbi.

T.C. Lemmons
Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: 29" mannen.] #1767984 07/04/2014 07:21
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Hva mener du egentlig en gruppe på 15 burde gjort? lagt seg på rekke og skapt en over 100 meter lang forbikjøring? Tatt sjangsen på at ikke ett menneske ville brukt fortauet den dagen? Du gir og du tar i trafikken, det kalles samarbeid. Som syklist må man kunne forvente at bilister klarer å gjøre en forbikjøring etter boka (over i motsatt kjørefelt). Å forhindre sykkelhat skal ikke skje ved å legge alle sine rettigheter til side og dulle med bilistene.

Trønder osv
Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: Espen J] #1767985 07/04/2014 07:21
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Espen J
Er du seriøs nå? Mener du at en gjeng på 15 syklister bør holde seg på fortauet? enkeltpersoner: tja, men 15 stykk som skal samkjøres om de møter et gående menneske... disse folkene fortjener slengkyss for at de har gjort et klokt valg!

15 syklister i en klynge er svært uønsket på gangveien selvfølgelig. Og 15 syklister i en klynge er svært vanskelig å komme forbi med bil. Oioioi, dette var en vanskelig nøtt å knekke. Eller kan det være slik at det finnes et tredje alternativ som gjør alle glade unntatt dem som absolutt må trene rullekjøring for å sykle lagtempo i turritt?

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support