Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

XT Icetech med begredelig bremsekraft

XT Icetech med begredelig bremsekraft #1765944 03/04/2014 05:59
J
JoachimV Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
J
Hei

Jeg har siden sykkelen og bremsene var nye vært plaga med redusert bremsekraft når jeg starter på tur. Altså sånn jeg oppfatter det stått noen dager og gjerne vært vaska. Det som skjer er at jeg må kjøre inn bremsene fra å ha tilnærmet null bremsekraft å holde på med hyl og skrik i en varierende periode. Når den sto som lengst i vinter var det virkelig lenge jeg måtte holde på.

Snakka med en i går som opplevde litt det samme men mente de måtte bli varme. Det er jo ikke helt det jeg sliter med, tar jeg en pause underveis er det ikke noe sånn problemem.

Verst er det foran, der har jeg og bytta klosser underveis og det er fortsatt det samme. Kan det ha noe med vask å gjøre? Jeg brukte først grønnsåpe, mener jeg leste noe om litt delte erfaringer med det her. Gått over til muckoff nå men er vel fortsatt de samme klossene. Syns det hele er veldig merkelig og høyst uforutsigbart egentlig. Forslag?

Re: XT Icetech med begredelig bremsekraft [Re: JoachimV] #1765953 03/04/2014 06:23
tron Offline
Besatt
Besatt
Er det slik på hver tur, eller kun etter du har vasket sykkelen?

Jeg har aldri hatt problemer med grønnsåpe og bremser, men om Shimano-klossene ikke er noe glad i det får jeg kanskje revurdere vaskeregimet nå som jeg har Shimano stort sett over hele linja.

Re: XT Icetech med begredelig bremsekraft [Re: JoachimV] #1765954 03/04/2014 06:24
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Kun vann eller skivebremsrens (eller isopropanol eller lignende) på bremsene/skivene. Ikke såpe av noe slag. Tipper både såpe og muckoff (med mindre det er muckoff skivebrems-rens) legger igjen en hinne som må slites vekk.

Re: XT Icetech med begredelig bremsekraft [Re: JoachimV] #1765955 03/04/2014 06:31
HNK Offline
Besatt
Besatt
Bruk en av disse posene du finner i fruktdisken på Kiwi, og legg rundt skivebremsen når du vasker sykkelen.

Har aldri sprayet noe annet enn vann på skivene mine, etter at bremsene er nye. Såpe, mucoff, og alt annet holder jeg meg unna.

Re: XT Icetech med begredelig bremsekraft [Re: JoachimV] #1765959 03/04/2014 06:36
J
JoachimV Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
J
Sitat: tron
Er det slik på hver tur, eller kun etter du har vasket sykkelen?

Litt varierende, men heller ikke kun etter vask, såfall skjer det om jeg bare har spylt den med vann. Pleier spyle kaliperne for å få ut ev dritt inni der. Stisykkel dette så skal være fritt for alt annet enn skævv. Og nå i vinterhalvåret har jeg tatt den inn for å tørke.

Sitat: Raskall
Kun vann eller skivebremsrens (eller isopropanol eller lignende) på bremsene/skivene. Ikke såpe av noe slag. Tipper både såpe og muckoff (med mindre det er muckoff skivebrems-rens) legger igjen en hinne som må slites vekk.
Akkurat ja, er mulig jeg har slurva litt her fra tidligere av men er da blitt nøyere med å ikke vaske klosser og skiver med annet enn vann. Mulig det sitter igjen noe i klossene? Er det nødvendig med skivebremsrens på en stisykkel? Tror det blir å sette på nye klosser foran og se hva som skjer. Lei av at det er blitt så uforutsigbart, bak går seg til greit men foran er verre og jeg stoler ikke lenger på de.

Re: XT Icetech med begredelig bremsekraft [Re: JoachimV] #1765961 03/04/2014 06:39
tron Offline
Besatt
Besatt
Nei å spraye såpe på bremsene/skivene er jo ingen god ide, men noe vil jo alltid finne veien dit når man bruker såpe på resten av sykkelen og skal skylle av.

Re: XT Icetech med begredelig bremsekraft [Re: JoachimV] #1765962 03/04/2014 06:42
tron Offline
Besatt
Besatt
Sitat: JoachimV
Akkurat ja, er mulig jeg har slurva litt her fra tidligere av men er da blitt nøyere med å ikke vaske klosser og skiver med annet enn vann. Mulig det sitter igjen noe i klossene? Er det nødvendig med skivebremsrens på en stisykkel? Tror det blir å sette på nye klosser foran og se hva som skjer. Lei av at det er blitt så uforutsigbart, bak går seg til greit men foran er verre og jeg stoler ikke lenger på de.

Kjøp en flaske isopropanol på fargehandelen. Koster en hundrings og varer i mange år. Vask skivene grundig med det og sett i noen nye klosser. Tipper det ordner biffen. Og vær veldig forsiktig med såpa etter det.

Re: XT Icetech med begredelig bremsekraft [Re: JoachimV] #1765964 03/04/2014 06:43
J
JoachimV Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
J
Ok da blir det rens av skiver også for å få "nullstilt" meg her og skifter klosser. Hvor får jeg tak i Isopropanol i disse regulerte tider?

Redigert:

Kjøp en flaske isopropanol på fargehandelen. Koster en hundrings og varer i mange år. Vask skivene grundig med det og sett i noen nye klosser. Tipper det ordner biffen. Og vær veldig forsiktig med såpa etter det.

Ok, done deal. ICON_SMILE

Takk for bra svar.

Redigert av JoachimV; 03/04/2014 06:45.

Re: XT Icetech med begredelig bremsekraft [Re: JoachimV] #1765967 03/04/2014 06:47
olechr Offline
More than words
More than words
Hørtes ut som om bremsene dine svetter olje når den står stille. Såpe på skiver er null problem så lenge man skyller etterpå så det skulle ikke være grunnen. Selv sprayer jeg muc off rett på skive uten et eneste problem med det.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: XT Icetech med begredelig bremsekraft [Re: JoachimV] #1765972 03/04/2014 06:51
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
BTW: Isopropanol kan gå under produktnavnet Blårens og Blåsprit også.

HUsk å kjør inn klossene skikkelig når du bytter de.

PS: Jeg skal ha meg nye klosser selv og fant derfor ut at Solvang Racing har tilbud på klosser: http://www.solvangracing.no/Goodridge

ICON_SMILE

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: XT Icetech med begredelig bremsekraft [Re: JoachimV] #1765974 03/04/2014 06:52
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
PPS: Bruker du sinterede klosser? Hvilke klosser bruker du (merke)?

jeg har samme problem som deg på tjukkasen min. Bremsene gneller no så jævlig når sykkelen har stått ei helg f.eks. uten bruk. Jeg mistenker at det er fordi jeg ikke har kjørt inn bremsene skikkelig, i tillegg bruker jeg billigklosser fra Superstar.

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
Re: XT Icetech med begredelig bremsekraft [Re: olechr] #1765977 03/04/2014 06:57
J
JoachimV Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
J
Sitat: olechr
Hørtes ut som om bremsene dine svetter olje når den står stille. Såpe på skiver er null problem så lenge man skyller etterpå så det skulle ikke være grunnen. Selv sprayer jeg muc off rett på skive uten et eneste problem med det.

Skal du komme her å ødelegge dagen min med sånt nå som jeg tror jeg har finni løsningen? ICON_TONGUE Hva er sannsynligheten for dette og er det lett å se? Var nye XT på ny sykkel i fjor sommer burde jeg ikke merket noe som f.eks å miste olje?

Og ja skal huske på å kjøre inn nye klosser, er jo blitt godt vant med å kjøre inn, ha ha.. Bor på en høyde, naboene må jo tru jeg er klin gæren som står på bremsene ned her med hyl og skrik.. Har gjort det når det var nytt også, tror jeg da.. ICON_TONGUE

Plukker opp klosser på BS, mener det var drøyt hundrelappen. Sintrede, jeg bruker Shimano G01A resin. XTR 985

Redigert av JoachimV; 03/04/2014 07:05.

Re: XT Icetech med begredelig bremsekraft [Re: JoachimV] #1765983 03/04/2014 07:07
cayman Offline
Ringrev
Ringrev
Hei Joachim

Jeg sliter med nøyaktig det samme som deg på mine XT-bremser, og vil gjerne få kommentere noe av det som er blitt påstått hittil i denne tråden.

Alle bremser skal tåle vanlige typer såpe, og man bør derfor ikke anstrenge seg for å unngå å få såpe på dem. Selv unngår jeg av prinsipp grønnsåpe, selv om det lave innholdet av fettstoffer neppe har noen praktisk betydning.

Vask og rens av skivene med isopropanol, bremserens el.l. er ikke nødvendig med mindre du vet at du har fått olje/fett på skivene. Hvis du likevel velger å rense skivene dine med isopropanol er den enkleste måten å få tak i dette på å kjøpe kondensfjerner på bensinstasjonen. Legg merke til at du må 'kjøre inn' klossene/skivene etter å ha renset skivene, men dette er jo ikke problem for deg og meg - vi må jo uansett kjøre inn bremsene på nytt for hver tur, for å ha noe bremsekraft i det hele tatt..

Oljelekkasje, som olechr nevner, kan du bare glemme - det ville du ha lagt merke til.

H. Iversen stiller det relevante spørsmålet her: bruker du sintrede eller organiske klosser. G01A resin er ikke sintrede - du skal ha G03S.

Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
Re: XT Icetech med begredelig bremsekraft [Re: cayman] #1765986 03/04/2014 07:16
J
JoachimV Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
J
Sitat: cayman
Hei Joachim

Jeg sliter med nøyaktig det samme som deg på mine XT-bremser, og vil gjerne få kommentere noe av det som er blitt påstått hittil i denne tråden.

Alle bremser skal tåle vanlige typer såpe, og man bør derfor ikke anstrenge seg for å unngå å få såpe på dem. Selv unngår jeg av prinsipp grønnsåpe, selv om det lave innholdet av fettstoffer neppe har noen praktisk betydning.

Vask og rens av skivene med isopropanol, bremserens el.l. er ikke nødvendig med mindre du vet at du har fått olje/fett på skivene. Hvis du likevel velger å rense skivene dine med isopropanol er den enkleste måten å få tak i dette på å kjøpe kondensfjerner på bensinstasjonen. Legg merke til at du må 'kjøre inn' klossene/skivene etter å ha renset skivene, men dette er jo ikke problem for deg og meg - vi må jo uansett kjøre inn bremsene på nytt for hver tur, for å ha noe bremsekraft i det hele tatt..

Oljelekkasje, som olechr nevner, kan du bare glemme - det ville du ha lagt merke til.

H. Iversen stiller det relevante spørsmålet her: bruker du sintrede eller organiske klosser. G01A resin er ikke sintrede - du skal ha G03S.

God dammit! Seriøst, enda godt å plutselig ikke føle seg så alene etter å ha knota med dette snart ett år. Men du har slått deg til ro med å leve med dette jeg ser ikke helt noen løsning annet enn klosser? Kan jeg bruke G03TI titanversjonen?

Re: XT Icetech med begredelig bremsekraft [Re: JoachimV] #1765995 03/04/2014 07:24
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Hmm, jeg mener å erindre at det var en produksjonsfeil på noen XT-bremser der en eller annen pakning flyttet på seg. Da kan man få luft i systemet. XT-bremsene er såpass lure at man ganske effektivt kan pumpe luften ut av systemet og inn i reservoiret på toppen.

Kan det hende at dere får inn litt luft når den står stille og at dere pumper bremsen "ren" hver gang dere begynner å sykle? Jeg har ofte hatt problemer med å skille luft i systemet fra forurensete bremseskiver og -klosser.

Redigert av jens fredrik; 03/04/2014 07:26. Rediger grunn: Finner ikke referanse på fenomenet, men leste om at de var slit fra fabrikken. En pakning som lå i klem eller noe.
Re: XT Icetech med begredelig bremsekraft [Re: JoachimV] #1765997 03/04/2014 07:25
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Det er nok ikke olje på en bremse som hyler nei. Hadde selv problem med forholdsvis nye XT-bremser (2012) som bråka noe veldig. Dette var med orginale klosser og Shimanoskiver, bytta skivene til Avid HS1, det hjalp noe. Noe mer feilsøking ble det ikke ettersom sykkelen ble returnert til forhandler å bytta i noe litt annet. Kjører fortsatt med XT-bremser, også disse fra 2012 og har null problemer.

Re: XT Icetech med begredelig bremsekraft [Re: jens fredrik] #1766032 03/04/2014 07:55
J
JoachimV Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
J
Sitat: jens fredrik
Hmm, jeg mener å erindre at det var en produksjonsfeil på noen XT-bremser der en eller annen pakning flyttet på seg. Da kan man få luft i systemet. XT-bremsene er såpass lure at man ganske effektivt kan pumpe luften ut av systemet og inn i reservoiret på toppen.

Kan det hende at dere får inn litt luft når den står stille og at dere pumper bremsen "ren" hver gang dere begynner å sykle? Jeg har ofte hatt problemer med å skille luft i systemet fra forurensete bremseskiver og -klosser.

Nå begynner det bli mye å forholde seg til her, dette kunne jo vært en interessant teori men med hyl og skrik så heller min konklusjon mer mot mangel på friksjon mellom kloss og skive. Har ingen følelse av at det er mangel på hydraulisk kraft i så måte og jeg kjenner jo det lugger mer og mer for hvert hyl. Det stemmer vel også med at det er mye greiere bak, bare å hogge i ett par ganger mens foran er det litt verre å få samme belastningen. Eller?

Tilbake til det med klosser, kan jeg bare gå for G03TI titanversjonen?

Redigert av JoachimV; 03/04/2014 08:00.

Re: XT Icetech med begredelig bremsekraft [Re: JoachimV] #1766036 03/04/2014 07:59
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Ok, da er det nok noe med skivene og klossene. Jeg ville prøvd følgende kombinasjon:

1. Grundig rens av skiver.
2. Nye klosser av sintred type.
3. Innkjøring med kjappe nedbremsinger, ikke sluring som glasserer overflaten.

Om problemet vedvarer er jeg ganske clueless. At Cayman sliter er også faretruende, for han slår meg som en meget habil mekker som nok har prøvd det meste ICON_WINK

Re: XT Icetech med begredelig bremsekraft [Re: jens fredrik] #1766040 03/04/2014 08:04
J
JoachimV Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
J
Ok, da er det nok noe med skivene og klossene. Jeg ville prøvd følgende kombinasjon:

Om problemet vedvarer er jeg ganske clueless. At Cayman sliter er også faretruende, for han slår meg som en meget habil mekker som nok har prøvd det meste ICON_WINK

OK, takk ICON_SMILE men hva mener dere med sintred? Metall, kan jeg bruke titan?

3. Innkjøring er jo også litt interessant, er mulig det har blitt litt slurete og særlig foran med uforutsigbarheten ja, skal passe på det med nye klosser nå ICON_WINK

Begynner glede meg til å få orden på dette, ender jo opp med å bare bremse bak..

Re: XT Icetech med begredelig bremsekraft [Re: JoachimV] #1766043 03/04/2014 08:07
J
JoachimV Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
J
Ok tror jeg oppklarte det med Titan, det er bare bakplata så da kjører jeg på med de . ICON_SMILE

Re: XT Icetech med begredelig bremsekraft [Re: olechr] #1766045 03/04/2014 08:09
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: olechr

Støtter opp denne teorien jeg ass.. Svetting av olje = bittelitt, skal gå lenge med svetting før du merker det på systemet ellers, for det er en del "ekstra" olje i reservoaret!

Bittelitt olje på skiva vil bidra tli minsket friksjon og kan av egen erfaring så absolutt medføre hyl og skrik! (erfaring basert på latskap ved f eks kapping av slanger og "skvettet" litt på skive og/eller kloss... og "MÅ" ut og sykle, selv om en ikke har fått byttet ut klosser/skiver... m.m.) Om det er mye/mer olje som kommer på kloss/skive, så bedres jo knapt bremsekraften i løpet av en tur, men med bittelitt kan varmegangen som oppstår bidra til at det enten trekkes inn i kloss eller på annen måte blir borte fra kontaktflaten!

Vasking av sykkel og såpe på skiver er i hvert fall null problem! Så å drive og fikle med poser over bremser osv er bare tull! Hvis du vet at du har sølt olje eller annet grums på skivene, så kjør på med isopropanol e.l. men ellers, vask de som vanlig! Har dere poser over bremsene når dere er ute og sykler og? Så ikke bremsene forurenses av sur nedbør, søle, veistøv, veisalt når sykkelen står på taket/bakpå bilen, svette fra rytter osvosvosv? devilsmile

Jeg syklet nesten to sesonger med XT bremser og Icetech skiver, og null problem i det hele tatt med manglende bremsekraft!

Hvis dette har reell sammenheng med å kjøre bremsene varme, så bør problemet også oppstå gjennom turen, for icetech skivene blir jo usedvanlig fort kalde igjen da de har større varmetap pga alukjerne osv.

Jeg skal ikke påstå at dette er fasiten, meeeeeen, det høres for meg ut som en sannsynlig forklaring!

)

Men for å mulig kunne utelukke både dårlig innkjøring OG svetting, så ville nok jeg også begynt med denne oppskriften ja.... Om det da ikke blir bedre, så er det på tide å gå dypere til verks! ICON_SMILE

Redigert av Raymond; 03/04/2014 08:11.
Re: XT Icetech med begredelig bremsekraft [Re: Raymond] #1766048 03/04/2014 08:13
J
JoachimV Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
J
Sitat: Raymond

Jeg syklet nesten to sesonger med XT bremser og Icetech skiver, og null problem i det hele tatt med manglende bremsekraft!
Med hva klosser?

Re: XT Icetech med begredelig bremsekraft [Re: JoachimV] #1766050 03/04/2014 08:15
cayman Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg har ikke slått meg til ro med at bremsene fungerer så dårlig, og kommer nok på sikt til å bytte dem mot Avid Elixir 9 Trail eller den nye SRAM Guide som kommer på markedet senere i år.

Inntil videre får jeg leve med at bremsene ikke er bedre enn hva de er - nå går vi inn i en periode med tørrere vær og da er bremsene heldigvis ikke like uforutsigbare.

Jeg har, i likhet med knut77, byttet ut IceTech-rotorene med Avid HS1, og også hos meg hjalp dette litt. Egentlig har jeg gitt opp disse bremsene etter å ha brukt altfor mye tid og penger på å få dem til å fungere, og jeg er lite lysten på å kjøpe enda flere forskjellige bremseklosser i håp om at noen av dem skal ha en magisk effekt på bremsekraftens forutsigbarhet.

Jeg har tidligere spurt dette forumet til råds mht. valg av klosser til disse bremsene og fikk forståelsen av at det var sintrede (metall) klosser som ga best bremseeffekt. For tiden har jeg noen fra Jagwire som, på samme måte som med bytte av skivene, hjalp noe, men det mangler fortsatt mye sammenlignet med normale bremser. Det er dog én åpenbar mulighet som jeg ikke har prøvd: orginale Shimano metall-klosser. Det kan derfor tenkes at det vil hjelpe å bytte til slike. Jeg har forøvrig god erfaring med Goodridge-klossene, som H.Iversen nevner, fra andre bremser, så disse kan også være en het kandidat for å få noe liv i disse bremsene.

Med ref til det jens fredrik nevner, så har ikke jeg noe behov for å 'pumpe opp' bremsene i starten av en tur. Jeg har heller ikke noen andre indikasjoner på at det skal være luft noe sted i systemet. Om du ikke ser for deg å gi opp og bytte bremser riktig ennå , virker det fornuftig å følge hans oppskrift med rens av skiver, bytte av og klosser og en skikkelig innkjøring av disse.

Jeg regner med at du kan bruke bremseklossene med bakplate i titan - såvidt jeg har forstått er vekt (og pris) den eneste forskjellen mellom disse og G03S.

Re: XT Icetech med begredelig bremsekraft [Re: JoachimV] #1766057 03/04/2014 08:18
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har slitt litt med det samme på en 6mnd gammel XT brems. Hos meg fant jeg ut at det er en sprekk på det keramiske stemplet.
Uten klosser i, tørke rent, holde igjen stemplet, og trykke inn hendelen, så pipler det frem olje.
Det knaser når jeg skyver stemplet inn igjen, så ingen tvil.

Her et par bilder av lignende skader på keramiske stempler (ikke min):

Dette er baksiden av stemplet.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: XT Icetech med begredelig bremsekraft [Re: JoachimV] #1766069 03/04/2014 08:29
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: JoachimV

Med hva klosser?

Kjørt med både organiske og sintrede metall på XT bremsene, men jeg foretrekker helt klart sintrede klosser!

Og for ordens skyld, jeg og bruker Muc off til sykkelvask... Og ja, jeg sprøyter fort vekk på bremseskivene og, men er nøye med avskylling osv!

Redigert av Raymond; 03/04/2014 08:31.
Re: XT Icetech med begredelig bremsekraft [Re: JoachimV] #1766078 03/04/2014 08:45
tron Offline
Besatt
Besatt
Aha! Sprekk i det keramiske stempelet! Det er jo en plausibel forklaring. Men om det siver olje ut av systemet, vil man ikke da får en veldig svampete følelse i hendelen etter hvert?

Re: XT Icetech med begredelig bremsekraft [Re: parob] #1766081 03/04/2014 08:47
cayman Offline
Ringrev
Ringrev
Interessant parob, det der hadde jeg ikke fått med meg.

Testet litt her nå for å se om jeg kunne finne tegn til ødelagte stempler, men det var ikke antydning til knasing eller oljelekkasje. Men det er nok bare jeg som ikke skjønner bedre, og det er sikkert noen der ute som kan se all oljen som snart vil komme til å kontaminere klossene og skivene ICON_SMILE

Re: XT Icetech med begredelig bremsekraft [Re: tron] #1766083 03/04/2014 08:47
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Aha! Sprekk i det keramiske stempelet! Det er jo en plausibel forklaring. Men om det siver olje ut av systemet, vil man ikke da får en veldig svampete følelse i hendelen etter hvert?

Jo, etter hvert, men det kan ta rimelig lang tid! Det er ikke snakk om store mengder olje som presses ut...kommer selvfølgelig an på størrelse på eventuelle sprekker men... Hadde det vært mye hadde du sett det på gulvet der sykkelen er lagret, evt i form av kliss på kalipper som støv og skit hadde festet seg til!

Re: XT Icetech med begredelig bremsekraft [Re: Raymond] #1766093 03/04/2014 09:00
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Jo, etter hvert, men det kan ta rimelig lang tid! Det er ikke snakk om store mengder olje som presses ut..

Lys rød olje mot det hvite stemplet vises ikke godt, og det var snakk om kun veldig små mengder i mitt tilfelle. Et rent stykke tørkepapir holdt inntil var nok til å konstatere at det ble fuktig.

Jeg sier absolutt ikke at det må være dette som har skjedd her, men ville bare nevne at det skjer fra tid til annen. De keramiske stemplene er visstnok ganske skjøre.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: XT Icetech med begredelig bremsekraft [Re: JoachimV] #1766094 03/04/2014 09:00
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sintrede klosser har vel ikke bedre bremseeffekt, de varer mye lengre når det er vått (som det jo stort sett er her i Norge i større eller mindre grad). Men de kan "gnelle" mer enn organiske.

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support