Siden jeg har impulskontroll som en toåring så kommer svarene i midten av neste uke.

Vanskelig å bo på en italiensk fjelltopp når budfirmaet har veldig god impulskontroll. Men min Kindle Voyage dukket endelig opp i går.
Svaret på mine (og gares) spørsmål er:
1. Bildene vises liiitt bedre, men det er ingen revolusjon, og man må over på iPaden hvis man har lyst å se ordentlig hva som vises.
2. Blaingen funker ganske fint, med en liten vibrasjon som sier at man har klikket på "knappen". Dog, for store hender er disse knappene plassert litt for langt ned. Touch-blaingen funker forsåvidt også greit, fordi de har delt fremover og bakover assymetrisk, slik at man rekker det store fremoverfeltet med venstre tommel.
Ellers kan sies at Paperwhite og belysning har sine poenger. Ikke i sollys, som bildet viser. Der er forskjellen marginal. Og på sengen i et mørkt rom blir det litt samme greie som med iPad, at lyset kan bli litt intenst og tulle med innsovningshormonene. Joda, det kan skrus ned, men nattbordslampen er behagligere. Der det derimot kommer til sin rett er i et litt dårlig opplyst rom. Der tenker man ikke på at det er bakgrunnsbelysning på skjermen, det er bare behagelig å lese, mens den gamle Kindle uten lys er veldig mørk og får alt for dårlig kontrast.

Overgangen fra gammel til ny gikk relativt greit, men jeg klarte ikke å finne ut hvordan man flytter over alle bøker og kategorier med ett klikk. Jeg endte opp med å måtte klikke på hver eneste kategori og bok og i tillegg så var av en eller annen pussig grunn ikke kategorienes innhold oppdatert siden 2013, selv om jeg synkroniserer hver gang jeg kjøper en ny bok.
Det ser også ut til at det går helt fint å ha samme bok inne på begge brettene. Det betyr at den gamle kan fortsette livet som strand-Kindle mens den nye blir hjemme- og reise-Kindle.
Til slutt må Amazon få litt kudos for innpakningen. Den er litt i Apple-land når det gjelder eleganse, men best av alt var merket "Certified Frustration-free Packaging". Det betyr at ingenting trenger å klippes opp og isteden for å surre ståltråd rundt kabelen som ligger den kveilet inn i en liten papphylse.