Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Skulle gjerne hatt noen bilder av stisykling

Skulle gjerne hatt noen bilder av stisykling #1764021 30/03/2014 12:40
B
bjarneper Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Heisann kjære medsyklister!

Jeg driver med noe grafisk arbeide for en kompis som driver sykkelbutikk i Trondheim, bla. en infoside på nett, til vi får den nye nettsiden opp og gå. I den anledning trenger jeg noen sykkelrelaterte bilder som jeg kan leke meg med! Det bør helst være sti, downhill eller #enduro-relatert, da fokuset i butikken skal snevres inn mot denne typen sykler.

Hvis noen sitter på noen fete bilder fra en tur som de har lyst til å dele med meg, så send meg en pm! Jeg kan ikke love noe annet enn stjerner på himmelen og gleden av å pryde forsiden på ei nettside i betaling, men håper at noen vil slå et slag for godt sykkelkameraderi ICON_WINK I utgangspunktet tenker jeg action-shots og klipping og liming for å få en fin komposisjon, så du slipper å være redd for å få trynet ditt smurt ut over interwebsen i helfigur ICON_SMILE

På forhånd takk og vennlig hilsen
Bernt Thorsø

Re: Skulle gjerne hatt noen bilder av stisykling [Re: bjarneper] #1764069 30/03/2014 15:05
Akaly Offline
Veteran
Veteran
Er det ikke bedre å gå ut og ta bildene selv? Så får du jo anledning til å vise frem varene dere selger også.

Re: Skulle gjerne hatt noen bilder av stisykling [Re: bjarneper] #1764104 30/03/2014 17:36
B
bjarneper Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Det hadde selvsagt vært det optimale, men han holder til i Trondheim og jeg i Bodø :/

Re: Skulle gjerne hatt noen bilder av stisykling [Re: bjarneper] #1764117 30/03/2014 18:02
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Hva er du villig til å betale?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Skulle gjerne hatt noen bilder av stisykling [Re: GeirK] #1764134 30/03/2014 18:44
Rednaskela Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: GeirK

Hva er du villig til å betale?

+1

Medlem av NOTS
Re: Skulle gjerne hatt noen bilder av stisykling [Re: bjarneper] #1764138 30/03/2014 18:46
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Som jeg tror GeirK er inne på her så bør det faktisk være en betaling inne i bildet. Har blitt en uting de siste årene med bruk av bilder uten vederlag, ofte med begrunnelse om at det bør være betaling nok å få "heder og ære". Det ligger arbeid bak et godt bilde.

Men du skal ha for at du iallefall er ærlig om at du ikke har lyst til å betale.

Trønder osv
Re: Skulle gjerne hatt noen bilder av stisykling [Re: bjarneper] #1764150 30/03/2014 19:02
B
bjarneper Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Ja, da det var kanskje feil av meg å tro at noen kunne tenke seg å være med å støtte opp om en liten, lokal sykkelbutikk uten å få tilbake i kroner og mynt. Dette er ikke et stort komersiellt oppdrag på vegne av en høyprofilert bedrift, det er en kompistjeneste for en knøtte liten butikk. Profesjonelle fotografer koster penger, det er jeg klar over, jeg tenkte kanskje det var noen litt mindre profilerte hobbyfotografer der ute som kunne tenke seg å hjelpe til med et bilde, thats all.

Re: Skulle gjerne hatt noen bilder av stisykling [Re: bjarneper] #1764166 30/03/2014 19:22
Akaly Offline
Veteran
Veteran
Det er jo fortsatt business for kameraten din, selv om det er en liten butikk. Da er det vel heller mer naturlig å spørre venner og bekjente og kompensere dem med poløl eller rabatter. Det er jo ikke en kompistjeneste når det er folk man ikke kjenner. ICON_SMILE

Re: Skulle gjerne hatt noen bilder av stisykling [Re: bjarneper] #1764175 30/03/2014 19:33
B
bjarneper Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Hehe, nei det er vel sant det forsåvidt. Kan hende jeg klarer å skrape sammen noe, et gavekort på polet eller noe ICON_TONGUE

Re: Skulle gjerne hatt noen bilder av stisykling [Re: bjarneper] #1764197 30/03/2014 20:26
K
klev1 Offline
Avhengig
Avhengig
K
Jeg kunne blandt annet trengt noen nye pedaler - kunne du hørt med kompisen din om han kan kan slå et slag for godt sykkelkameraderi og donere noen? Trenger ikke XTR, XT Trail holder i massevis. Han er jo ikke en høyprofilert bedrift som bare tenker penger, penger, penger, så han bør jo kunne avse noe! Jeg lover å poste en fordelaktig kommentar på Facebook-sida hans. Noen som evt. vet om andre mindre profilerte sykkelsjapper som kunne tenke seg å hjelpe med noen smådeler? Så kan jeg bare klippe og skru sammen en fin komposisjon, så eventuelle donorer slipper å være redd for å noe som helst ut av det ved at det framstår som en god, helhetlig sykkel.

Re: Skulle gjerne hatt noen bilder av stisykling [Re: bjarneper] #1764229 31/03/2014 05:15
K
kriss engen Offline
Entusiast
Entusiast
K
Kommer selv i utgangspunktet fra kitemiljøet.. Her donerer vi gladelig fine bilder i øst og vest til lokale butikker når vi har noen blinkskudd:-)

Det er jo en grunn til at så mange av disse lokale små butikkene dessverre må pakke sammen.. Det er nesten ikke penger og tjene, og driftskostnaden er høye! Så hvorfor ikke støtte litt oppunder når man kan? Vi ber jo alle om en "fin pris" når vi er ute å handler deler:-)

Slik jeg forstår han, så ber han ikke om bilder tatt av "proffe" fotografer som han kan bruke i markedsføringsmaterialet sitt. Men nøytrale fine blinkskudd menigmann har tatt på tur som han kan bruke på en midlertidig infoside. Helt uten føringer for hvilke sykkelmerker som er på bildet osv.. Helt innafor og spørre om mener nå jeg.

Håper du får inn noen fine bilder!

Re: Skulle gjerne hatt noen bilder av stisykling [Re: kriss engen] #1764230 31/03/2014 05:22
anderfo Online
Besatt
Besatt
Sitat: kriss engen
Det er jo en grunn til at så mange av disse lokale små butikkene dessverre må pakke sammen.. Det er nesten ikke penger og tjene, og driftskostnaden er høye! Så hvorfor ikke støtte litt oppunder når man kan? Vi ber jo alle om en "fin pris" når vi er ute å handler deler:-)

Slik tenker du ikke om fotografyrket, altså?

Re: Skulle gjerne hatt noen bilder av stisykling [Re: anderfo] #1764236 31/03/2014 05:46
T
Tobben63 Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: anderfo

+1

Jeg er ikke født med ski på beina. Jeg er i beste fall født med en sofapute bak nakken!
Re: Skulle gjerne hatt noen bilder av stisykling [Re: Tobben63] #1764237 31/03/2014 05:51
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Skulle gjerne hatt noen bilder av stisykling [Re: bjarneper] #1764242 31/03/2014 06:01
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Epler og pærer. Jeg er Siviløkonom, men blir ikke automatisk fotograf dersom jeg skulle slumpe til å få eksponeringsbehov rett på en av bildene som blir tatt på sykkelturen min..
Så for meg er det ingen mening i å ta penger for et foto til en god sak. Kanskje det til og med kan tenkes på som god karma og investering i fremtidig godpriser fra nevnte sykkelsjappe. Hadde trådstarter derimot bedt om et 70x70 bilde på aluplate tatt av Lasse Berre hadde det vært noe annet.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Skulle gjerne hatt noen bilder av stisykling [Re: Knirkekne] #1764247 31/03/2014 06:24
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Knirkekne
Epler og pærer. Jeg er Siviløkonom, men blir ikke automatisk fotograf dersom jeg skulle slumpe til å få eksponeringsbehov rett på en av bildene som blir tatt på sykkelturen min..
Så for meg er det ingen mening i å ta penger for et foto til en god sak. Kanskje det til og med kan tenkes på som god karma og investering i fremtidig godpriser fra nevnte sykkelsjappe. Hadde trådstarter derimot bedt om et 70x70 bilde på aluplate tatt av Lasse Berre hadde det vært noe annet.

+1

Re: Skulle gjerne hatt noen bilder av stisykling [Re: Gew88] #1764341 31/03/2014 09:40
C
catocato Offline
Fersking
Fersking
C
Sitat: Gew88

+1

+1

Re: Skulle gjerne hatt noen bilder av stisykling [Re: Tobben63] #1764353 31/03/2014 09:48
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Tobben63
Sitat: anderfo

+1

Hvor mange yrkesfotografer er det her inne da? De som vil tjene penger på bildene sine sender dem vel uansett ikke fra seg til fremmede som spør. Hadde jeg hatt et bra bilde som passet etterspørselen hadde jeg sendt det tvert, og ville vært fornøyd om det kom på "trykk".

Re: Skulle gjerne hatt noen bilder av stisykling [Re: bjarneper] #1764374 31/03/2014 10:37
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Poenget må vel være at gratisbilder fra hobbyfotografer gjør det vanskeligere for proffe fotografer å tjene penger, og derfor liker ikke disse at bilder gis bort. Selv er jeg i beste fall "hobbyfotograf", (men selv det er diskutabelt,) men hvis jeg tok et bilde godt nok til å publiseres av noen andre enn meg selv, bille jeg selvsagt hatt betalt for det. ..Men det er min personlige mening. Andre kan mene noe annet, og synes kanskje det morsomme med at bildene sine blir brukt er betaling nok i seg selv. Fair enough, men det er altså ikke vel ansett blant fotografer.

Re: Skulle gjerne hatt noen bilder av stisykling [Re: bjarneper] #1764386 31/03/2014 10:53
HNK Offline
Besatt
Besatt
Jeg mener sondringen ligger i, i hvilken sammenheng bildene skal brukes. I utgangspunktet vil den som tar bilder fritt kunne velge hva han gjør med de: gir de bort, selger dem, beholder dem selv osv.

Forskjellen for min del, blir om bildene skal brukes på en kompis facebookside, eller treningsblogg, eller om det skal brukes på et foretaks nettside hvor bildene skal være en del av å trekke folks interesse mot siden og dermed også produkter og konsept - også kjent som reklame. Her er det snakk om at bildene skal brukes på et foretaks nettside, et foretak som har til formål å selge sykler/deler, og da mener jeg det er rimelig at den som gir fra seg rettighetene til et bilde, må få en gjenytelse.

Dette kan være alt fra penger, til sykkelpedaler og flaskeholdere

Re: Skulle gjerne hatt noen bilder av stisykling [Re: Stein] #1764387 31/03/2014 10:56
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Stein
Fair enough, men det er altså ikke vel ansett blant fotografer.

Et oppfølgingsspørsmål: Hva gjør syklende proffotografer når kompisen ber om hjelp med å stille giret eller montere noen nye deler? Bare henviser dem til nærmeste sykkelverksted går jeg ut fra. Eller hvis fotografen tilfeldigvis jukser litt i Illustrator og kompisen kommer og ber om hjelp med en logo. Henviser fotografen til nærmeste grafiske designer?

Eneste måte å konkurrere med hobbyfotografer er selvfølgelig å lage et bedre produkt og vise hvor mye bedre det er.

Re: Skulle gjerne hatt noen bilder av stisykling [Re: HNK] #1764388 31/03/2014 10:56
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: HNK
om bildene skal brukes på en kompis facebookside

Bare vær obs på at i det et bilde publiseres på Facebook, har Facebook alle rettigheter til bildet.

Re: Skulle gjerne hatt noen bilder av stisykling [Re: Dan] #1764403 31/03/2014 11:20
W
WizVaz Offline
Entusiast
Entusiast
W
Sitat: Dan

Et oppfølgingsspørsmål: Hva gjør syklende proffotografer når kompisen ber om hjelp med å stille giret eller montere noen nye deler? Bare henviser dem til nærmeste sykkelverksted går jeg ut fra. Eller hvis fotografen tilfeldigvis jukser litt i Illustrator og kompisen kommer og ber om hjelp med en logo. Henviser fotografen til nærmeste grafiske designer?

Eneste måte å konkurrere med hobbyfotografer er selvfølgelig å lage et bedre produkt og vise hvor mye bedre det er.

Jeg følger opp med enda et spørsmål:

Hvor mange av dere reagerte på samme måte, og tenkte hva med transportselskapene som skal leve av dette, når husfotografen spurte etter frakt av sykkelramme fra Tr.heim til Oslo??

Re: Skulle gjerne hatt noen bilder av stisykling [Re: Dan] #1764408 31/03/2014 11:29
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Dan

Et oppfølgingsspørsmål: Hva gjør syklende proffotografer når kompisen ber om hjelp med å stille giret eller montere noen nye deler? Bare henviser dem til nærmeste sykkelverksted går jeg ut fra.

Det blir jo en rar sammenligning. Kall dette forumet hva du vil, men jeg vil si det er å ta i å kalle alle her inne for kompiser.

Syns TS bør komme opp med en form for belønning her. Ser man på hvor stor omsetningsøkning denne sykkelbutikken kan forvente av et bilde kontra ingen bilder, så vil jeg tro det går i pluss uansett

Trønder osv
Re: Skulle gjerne hatt noen bilder av stisykling [Re: bjarneper] #1764409 31/03/2014 11:30
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Man kan jo ikke tenke på alle og enhver ved hver avgjørelse man kan ta.

Har jeg lyst til å gi bort et fint bilde, så gjør jeg det. Tøff løkk for proff fotografen.
Jeg pusset opp soverommet selv. Kastet ikke bort en eneste take på den stakkars håndverkerne som gikk glipp av oppdraget.

Du skal ha stramt budsjett og snu på hver eneste krone dersom du som privatperson og i bestefall amatør fotograf insisterer på å få penger for et skarve bilde fra en søndagsutflukt. Hva skjedde med dugnadsånden? Er det ikke ønskelig å bidra til litt mangfold i sykkelbransjen?

Redigert av Knirkekne; 31/03/2014 11:33.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Skulle gjerne hatt noen bilder av stisykling [Re: bjarneper] #1764416 31/03/2014 11:40
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Det kommer vel litt an på kvaliteten på fotografen. En hobbyfotograf som tar bilder av "proffkvalitet" gir sannsynligvis ikke bort bildene sine, og har kanskje brukt en del ressurser både på å komme dit han er og på å ta det enkelte bildet, mens en tilfeldig person med kamera som har tatt et fint bilde, bare vil synes det er hyggelig å gi det bort.

Litt som at den over middels interesserte og teknisk anlagte syklist gjerne hjelper kompisen sin med å justere giret, mens sykkelverksted-eieren ikke ville finne på å gjøre det samme for en bekjent av naboen sin hjemme i garasjen på kveldstid.

Det er sikkert mange som kunne tenke seg å gi bilder til trådstarter vederlagsfritt, og mitt råd er å i alle fall tenke gjennom og stille visse betingelser til hvordan det tillates brukt. Fort er det brukt både i kataloger, avisannonser og alskens, og DA burde man hatt betalt. I alle fall ha muligheten til å avgjøre det selv.

Likeledes er det mange som synes det er helt uaktuelt å gi bort åndsverket sitt gratis, og sier fra om det. (Hei, dette er et diskusjonsforum på Internett! Sånn er det bare.) Noe som også er greit.

Redigert av Stein; 31/03/2014 11:41.
Re: Skulle gjerne hatt noen bilder av stisykling [Re: Knirkekne] #1764423 31/03/2014 11:49
Espen J Offline
Besatt
Besatt

Du skal ha stramt budsjett og snu på hver eneste krone dersom du som privatperson og i bestefall amatør fotograf insisterer på å få penger for et skarve bilde fra en søndagsutflukt. Hva skjedde med dugnadsånden? Er det ikke ønskelig å bidra til litt mangfold i sykkelbransjen?

Du skal ha rimelig stramt budsjett og snu på hver eneste krone dersom du som bedrift insisterer på å få bilder gratis.
Hva skjedde med dugnadsånden? Er det ikke ønskelig å bidra til litt mangfold i fotobransjen?

Og som en sidenote: Nå er det en stund siden jeg har vært i hjembyen, men hvor stort er egentlig behovet for å øke mangfoldet av sykkelbutikker i Trondheim, den byen har vel bedre utvalg enn antall syklister skulle tilsi allerede? Det er ikke mitt ansvar å holde enhver bedrift med stor vilje men liten markedsforståelse levende.

Redigert av Espen J; 31/03/2014 12:00.

Trønder osv
Re: Skulle gjerne hatt noen bilder av stisykling [Re: Espen J] #1764430 31/03/2014 12:11
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Espen J
Og som en sidenote: Nå er det en stund siden jeg har vært i hjembyen, men hvor stort er egentlig behovet for å øke mangfoldet av sykkelbutikker i Trondheim, den byen har vel bedre utvalg enn antall syklister skulle tilsi allerede? Det er ikke mitt ansvar å holde enhver bedrift med stor vilje men liten markedsforståelse levende.

Det byen kanskje trenger er jo entusiastsjapper. Med et par hederlige unntak er det bare de store kjedebutikkene som pusher sykler her i byen. Men det er klart, butikker som er så teite at de spør etter et par gratis bilder kan jo umulig ha livets rett.

Re: Skulle gjerne hatt noen bilder av stisykling [Re: bjarneper] #1764453 31/03/2014 12:42
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Tja, tallet entusiast-sykkelbutikker i forhold til innbyggertallet er nok større enn innen foto (om man skal regne profesjonelle fotografer eller fotobutikker er jeg usikker på).

Uansett syns jeg det å be om gratis bilder blir å undergrave en type nisjebutikk/bransje for å hjelpe en annen.

Trønder osv
Re: Skulle gjerne hatt noen bilder av stisykling [Re: bjarneper] #1764471 31/03/2014 13:11
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Det er lov å spørre, det verste mannen kan få er et nei. Og det er helt frivillig å gi eller å ikke gi. At det virker som om enkelte nesten blir opprørt av tanken på at noe kunne finne på å spørre om å FÅ et bilde. Nei fytte.. Det var da voldsomt ICON_SMILE

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support