Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Skulle gjerne hatt noen bilder av stisykling

Re: Skulle gjerne hatt noen bilder av stisykling [Re: bjarneper] #1764481 31/03/2014 13:25
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: bjarneper
Det hadde selvsagt vært det optimale, men han holder til i Trondheim og jeg i Bodø :/

Det er mye bra stisykling i Bodø, og du burde kunne finne mange heftige motiver der. Spør bodø-syklistene på forumet om du kan bli dem med ut med kamera, hvis du vil. Flere av dem er dyktige fotografer og har postet supre bilder på forumet også.

Re: Skulle gjerne hatt noen bilder av stisykling [Re: bjarneper] #1764491 31/03/2014 13:42
Rednaskela Offline
Ivrig
Ivrig
Greit å skille mellom kompistjenester og det å hjelpe et kommersielt tiltak man faktisk ikke har noe forhold til, i denne diskusjonen. Selvsagt hjelper vi kompiser som har behov for ekspertise, enten det er mekking eller grafisk design.

At et kommersielt foretak ønsker gratis bilder til kommersiell bruk, det synes jeg i beste fall er dårlig takt og tone. Uavhengig av om bedriften er en liten, hyggelig og entusiastdrevet sykkelbutikk eller ikke. Om folk synes det er hyggelig å donere bort bilder allikevel, er selvsagt opp til dem. Men at det reageres er ikke overraskende.

En ryddig og hyggelig måte å løse dette på kunne vært å arrangere en liten konkurranse. Butikken kan selv velge hvor symbolsk premien skal være, i form at rabatter, gavekupong, produkter et.c. Dermed kan innsender selv velge om de synes premieringen er verdt det, eller om konkurransen i seg selv er god nok grunn til å sende inn bidrag. De som ikke vinner blir ikke kompansert, og bildene deres blir selvsagt heller ikke benyttet.

Medlem av NOTS
Re: Skulle gjerne hatt noen bilder av stisykling [Re: Stein] #1764501 31/03/2014 13:56
B
bjarneper Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Sitat: Stein
Sitat: bjarneper
Det hadde selvsagt vært det optimale, men han holder til i Trondheim og jeg i Bodø :/

Det er mye bra stisykling i Bodø, og du burde kunne finne mange heftige motiver der. Spør bodø-syklistene på forumet om du kan bli dem med ut med kamera, hvis du vil. Flere av dem er dyktige fotografer og har postet supre bilder på forumet også.

Uten tvil! Det vi derimot ikke har akkurat nå er bare stier, selv om våren sakte men sikkert nærmer seg her i nord også ICON_TONGUE

Jeg har kanskje en litt verbal skrivemåte, og innser i ettertid at min opprinnelige forespørsel kanskje framsto som litt flåsete og kravstor. Det var på ingen måte meningen å trampe fotografer på tærne og undergrave yrket og lidenskapen, som jeg har stor respekt for. Jeg ble aldri noen god fotograf selv, men jeg har gjort en del småprosjekter av annen kreativ art. Illustrasjoner, logoer etc. Jeg jobber ikke med det nå, men jeg elsker å gjøre det, derfor gjør jeg det også gratis. Min forespørsel var i utgangspunktet ikke rettet mot fotografer, med forhåpninger om å få lyssatte, høyoppløselige bilder free of charge, men mer mot den jevne stijegeren med Go pro på hodet, som kanskje hadde tatt et kult bilde som han/hun ville se i bruk.

Jeg har også fått mange tilbakemeldinger fra utrolig dyktige hobbyfotografer som var villige til å stille bilder til disposisjon, og jeg må få si at jeg virkelig setter stor pris på at dere tok dere tid til å svare og forsøke å hjelpe oss! Nå har det dukket opp en leverandør som sa seg villig til å stille med bilder, så det ser ut til at det løser seg godt for alle parter.

Forøvrig gøy å se at tråden skapte et sånt engasjement!

mvh
Bernt

Re: Skulle gjerne hatt noen bilder av stisykling [Re: bjarneper] #1764507 31/03/2014 14:07
perbl Offline
More than words
More than words
Jeg er mest nysgjerrig etter hvem du kalte opp nicket ditt etter.

(Hilsen eks-nabo)

Per B.
Re: Skulle gjerne hatt noen bilder av stisykling [Re: bjarneper] #1764509 31/03/2014 14:08
sveinaa Offline
More than words
More than words
Er det feil å gi bort et bilde eller bruken av et bilde som ingen ville betalt en krone for uansett? Skjønner jo at fotografer vil ha betalt for arbeidene sine, men å hevde at noe sånt ødelegger eget marked tror jeg ikke noe på.

Slo meg plutselig. Hvem eier bildene som lastes her på forumet? Hvem betaler for å bruke bilder de rapper fra endre nettsider?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Skulle gjerne hatt noen bilder av stisykling [Re: perbl] #1764511 31/03/2014 14:12
B
bjarneper Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Sitat: perbl
Jeg er mest nysgjerrig etter hvem du kalte opp nicket ditt etter.

(Hilsen eks-nabo)

Heheh, det er en gammel historie fra ungdomskolen Per! Jeg husker faktisk ikke helt hvordan det kom opp, men jeg tror det starta med at jeg og noen kompiser satt og tulla med artige navnekombinasjoner! Tenkte at Bjarneper ville være det ultimate, og det ble vel bare sittende ICON_TONGUE

Re: Skulle gjerne hatt noen bilder av stisykling [Re: bjarneper] #1764513 31/03/2014 14:19
perbl Offline
More than words
More than words
Jeg sjekket profilen din og så at du hadde laget navnet lenge før jeg flytta inn i blokka deres. Artig sammentreff.

Hilsen Per Bjarne (Også artig navnekombinasjon i følge mange) ICON_SMILE

Forøvrig bra det ordner seg, kommer dere igang med sjappa likte jeg forslaget overfor om konkurranser, kan være en fin måte å tiltrekke seg greie bilder og samtidig gi en liten kompensasjon.

Per B.
Re: Skulle gjerne hatt noen bilder av stisykling [Re: bjarneper] #1764516 31/03/2014 14:24
B
bjarneper Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Haha, det er jo egentlig et sykt sammentreff! Jeg visste faktisk ikke at du heter Per Bjarne! Jeg lover ICON_TONGUE

Re: Skulle gjerne hatt noen bilder av stisykling [Re: bjarneper] #1764960 01/04/2014 10:18
E
epsilone6 Offline
Entusiast
Entusiast
E
bra det ordnet seg, jeg visste ikke at det pixelpolitiet legger seg oppi slike saker som dette, men det vet jeg nå

Re: Skulle gjerne hatt noen bilder av stisykling [Re: bjarneper] #1764990 01/04/2014 11:09
perbl Offline
More than words
More than words
Det er vel flere sider av denne saken. Uavhengig av om det er proffe storbutikker eller ikke, er en kompensasjon av en eller annen type greit å stille med. Har nå selv gjort småarbeid på logoer og bilder til småforetak og organisasjoner, og det har nå alltid vært en eller annen gjenytelse involvert, selvsagt ikke i størrelsesorden som matcher hva en profesjonell designer ville krevd, det har jeg nå ikke skamvett til å kreve heller. Dette kan jo være så enkelt som en uformell avtale om at man kanskje kan få litt rabatt på stæsj når butikken kommer seg igang om man ikke har særlig til midler for øyeblikket.

Samtidig synes jeg endel folk med kamera har litt vel høye tanker om seg sjøl, og av en eller annen grunn klarer jeg ikke annet enn å le litt hånlig av alle som kjøper seg bra kamerautstyr som plutselig klistrer store (C)-logoer og tittulerer seg med Photographer i store vannmerker på alle de middelmådige bildene sine. Gjerne kombinert med småabsurde priskrav hvis de skulle ha flaks og få en forespørsel om bildebruk fra noen.

Og ikke minst, har man undervurderingen de fleste gjør av fotografyrket, der stjeling og underbetaling forståelig nok irriterer de som prøver å gjøre fotografvirksomheten til et fulltidsyrke. Har hatt endel runder der jeg har måtte forklare hvorfor jeg heller synes folk bør betale for en profesjonell fotograf til å ta bryllupsbildene sine framfor å bruke en urutinert hobbyknipser som meg sjøl.

Redigert av perbl; 01/04/2014 11:10.

Per B.
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support