Forsterkninger ved headtuben, dette bør vel holde en stund....
TITANIUM 3AL 2.5V
GT... pent.
Redigert av Elgvenn2; 15/07/201318:26.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Naiizz!! Skikkelig og blank tittan, ikkeno plastikktøys på denne ramma nei.
Nei ramma er strøken den! Lovte noen flere bilder, og her er de. Lenger enn det har jeg ikke kommet, annet enn å lage salgstråd på noen av delene som satt på. Får begynne å handle når kontantstrømmen snur litt!
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Som det fremgår av det ene bilder, så er ramma 3AL 2.5V, dvs sakset fra Wikipedia: "Grade 9 contains 3.0% aluminium and 2.5% vanadium. This grade is a compromise between the ease of welding and manufacturing of the "pure" grades and the high strength of Grade 5. It is commonly used in aircraft tubing for hydraulics and in athletic equipment."
Har også laget et regneark på deler og vekt (og pris, men den delen er sensurert ;-) ). Rett over 10kg i treningsoppsett, 9.4kg i rittoppsett, hvis "prognosene holder". Dette med 1400g ritthjulsett av foreløpig ukjent type, XX-kassett og Eclipse slanger. Svarte tall i regnearket er tall jeg vet. Gule tall er tall jeg har googlet, røde tall er tall jeg har gjettet.
Hehe. Kjenner ikke vekta til bakhjul/forhjul hver for seg (må plukke av dekka og slangene en dag for å veie), bare totalt for hjulsettet, så satte opp all vekta på fremhjulet tilfeldigvis!
Kan vel også si såpass at størrelsen på bremseskivene og krankdrevene ble valgt ut i fra sommerens Salzkammergut trophy som 95% sannsynlig blir syklet på denne sykkelen. Gidder rett og slett ikke bygge om sykkelen, og det er lekkert å ha kraftige bremser!
Da har jeg så godt som alle delene for å bygge ferdig sykkelen. Fikk koppene som gjør at fremhjulet kan bygges om til 15mm TA i dag så nå er jeg i gang!
Har så vidt satt på noe. Litt usikker på om 400mm på setepinnen blir for langt (MCFK pinnen kan bare senkes til et visst pungt p.g.a. forserking i bakkant av pinnen), men må prøve sykkelen først før jeg ser dette.
Spacer stacken er "kjempehøg" akkurat nå. Kappa gaffelen 5cm i dag for å få montert den. Kapper igjen senere når jeg er 200% sikker på hvor kort jeg vil ha den!
Gleder meg til å bygge videre, enda mer til å prøve den i skogen til våren!
Har vært litt dårlig på å oppdatere tråden, og har mekka litt nå og da når jeg har hatt tid.
Ikke verdens beste bilder, men det meste er på nå. MCFK pinnen er erstattet av en midlertidig CB Cobalt 3 da MCFK pinnen var 2-3 cm for lang (kommer snart for salg) så ny ble bestilt på tirsdag og kom faktisk med DHL i dag. Overraskende rask levering!
Det henger og slenger litt wire, og bremsestrømpene må kappes.
I tillegg hadde jeg kjøpt feil spacere til frembremsen slik at jeg måtte frem med dremel og kappe den ene. Det gikk bra heldigvis og ser ut som det passer som det skal nå.
Kjennes ut som styret er noe høyt, så kan nok flytte det mye og og kappe gaffelen med ganske mye mer enn den er nå.
Anngående ritthjul, så er felgene bestilt, men de drøyer nok til etter kinesisk nyttår med å dukke opp.
Oppdateringer kommer!
Føler jeg har fått til et veldig stilrent prosjekt her, stort sett blankt og svart som går igjen, men noen få farger her og der. F.eks. de oransje ilink gummibeskyttelsene (passer kanskje ikke helt), og det litt røde som er på XX utstyret.
Ser også for meg blå nav på ritthjulsettet.
Jeg er fortsatt litt furten for at importør ikke kunne skaffe stor nok ramme sist jeg lagde sykkel. Håper du får prosjektet i mål og tar noen bedre bilder
Veit ikke om disse bildene ble noe bedre larsb, men.... MCFK-pinnen er montert (og den gamle er solgt, her går det unna), og mye bedre fit på denne ift høyden, og litt mer å gå på ift forrover/bakover også. Virker om om seterøret på denne ramma har bittelitt spissere vinkel enn 26" Zaskaren min, og at rett pinne kommer for langt frem ift. hva knærne mine liker.
Syndtet på denne gitt, 3k mønster på setepinnen og blank ud på styret... jaja. Skulle gjerne sett at det var enten blankt eller matt på hele sykkelen, men vanskelig å få de komponentene en vil ha i rett matt-/blank-het.
Glemte å veie spacerene når jeg satte de på, men bommer vel ikke veeeldig grovt tror jeg!
Ja det blir LB hookless 28h felger, Tune king/kong nav, eiker litt usikkert, kommer an på hva hjulbyggeren anbefaler.
Sitat: RobG
Tøft.
Hvordan ligger du mtp vekt?
Tenker du på meg eller på sykkelen? Treningsvekt på sykkelen står nederst i excelarkskjermbildet ovenfor. Vekt i rittoppsett kommer an på hva hjulene havner på, men et konservativt estimat er ca. 9.4kg. Rytteren veier ca 80kg i nettoen.
Den eminente biltema fiksevekta mi stopper utrolig nok på 10.26kg, vipper over på 10.27kg i et halvt sekund noen ganger, så den er nok nesten 10.27kg.. Excel arket bommer med 8-9g da... Det må være stripsen!
Trykk på bildet for større versjon.
Rå sykkel og godkjent vekt! Enda har du et halvkilo med styrestem-spacere å gå på ;-)
Grei vekt med tanke på at ramma ikke er den letteste, kunne jo spart minst 500g her med en lett karbonramme. I tillegg kan man spare 50g på styret (MCFK), 70g på setet (jaeger), 700g på hjulsettet (extralite), gaffel 400g (lefty) osv.
Satser på at jeg har såpass å gå på på kroppen i stedet jeg!
Ser jo også at styret er veldig høyt ift hva jeg er vant med, så de aller fleste spacerene forsvinner nok.
Da var det lenge siden det har vært noe oppdatering her, og lenge siden det har skjedd noe. Setepinnen er byttet siden sist.
Fikk endelig ut finger'n og kappa bremseslangene og lufta i dag. Light Bicycle felgene ble også kjent fra Kina i dag, så da er det lys i hjultunnelen også!
Det våres!
Som bildene viser, så er det rimelig mange spacere oppå stemet nå. Regner med at alle bortsett fra en forsvinner, men vil ha en testtur før jeg avgjør at det faktisk er riktig å kappe såpass mye. Nå har jeg bare sikta på øyamål mot en sykkel jeg "kopierer" cockpiten fra, og mulig det blir feil...
Redigert av Elgvenn2; 10/03/201421:42.
Siden forrige veiing har jeg fått kappa bremsslanger, og i går fikk jeg kappa gaffel og tatt av ekstra spacere. Nesten litt overraska over at jeg knerta nesten 100g på operasjonen?? Eller kanskje fiskevekta ikke er helt nøyaktig.. Uansett, nærmer seg sub-10 nå!
Hei, Stilig byggverk. Og de hjulene var fete, stilig med eiker som er sentrert på denne måten. Hvor får du tak i de strømpene med spindel? Eneste som jeg la merke til som ble blikkfang som trakk er gaffel bena med den fargen, Men mulig de stikker seg mer frem på bilde en i virkeligheten.
FINNES DET ANDRE MERKER ENN GT"tenke tenke" TROKKE DET GITT.
Hei, Stilig byggverk. Og de hjulene var fete, stilig med eiker som er sentrert på denne måten. Hvor får du tak i de strømpene med spindel? Eneste som jeg la merke til som ble blikkfang som trakk er gaffel bena med den fargen, Men mulig de stikker seg mer frem på bilde en i virkeligheten.
Ja stilig, men blir mer tradisjonelt på ritthjulene. Spent på holdbarheten men finnes jo DH-hjul i dette designet så tror det er bra saker. iLink strømpene kjøpte jeg herfra.
Hvis du tenker på fargen på kashima coaten så er det egentlig veldig lite å få gjort med det.... Kunne jo kjørt uten, eller stiv gaffel... Men funksjon forran design akkurat her...