Absolutt. Har spådd en stund at når folk fikk oppdaget 4''+ så ville 2-2.5'' virke tamt og at snittvolumet på også vanlige stirettete sykler ville gå opp. Spennende utvikling. 27.5+ er også på gang, Vee kommer med 27.5x3.25 dekk, pluss at Surly har 26+ med 26x2.75 (og dempegaffel for 650b). Instigator heter den sykkelen hvis jeg husker riktig.
Instigator 2.0 for å være helt nøyaktig Veldig morsom sykkel, har testa den og håper å få testa den mer seinere. Fulldempa 29+ tror jeg fort blir veldig mye sykkel å få med seg rundt svinger og manøvrere i mer teknisk terreng. 26+ som fulldempet tror jeg ville være veldig gøy, og 27,5+ som ville bli omtrent som standard 29er i rullediameter er også spennende. Poenget må være at du kan bruke 27,5+ hjul i 29" dempegafler akkurat som 26+ passer perfekt i en 650b gaffel.
Er det noen flere en meg her som har planer om å kjøre i gang sesongen på fatbike, for så å gå over på lettere sykkel når ritt sesongen starter.. Jeg har kjørt 40 mil på den nå, og begynner å klare å holde den oppe i over 30 over lengre strekninger når jeg ligger alene.. I gruppe klarer jeg nok 38, kanskje 40 med litt medvind... Jeg slenger meg selvfølgelig ikke med på økter der det er hardkjør, men gjerne såkaldte rolige langturer (26-27 i snitt)..
Noen som har noen tanker om at dette er lurt eller ikke? Vil jeg få en skikkelig boost når jeg går over på 7,9kg Trek Superfly, eller bare ødlegger jeg beina mine?
Absolutt. Har spådd en stund at når folk fikk oppdaget 4''+ så ville 2-2.5'' virke tamt og at snittvolumet på også vanlige stirettete sykler ville gå opp. Spennende utvikling. 27.5+ er også på gang, Vee kommer med 27.5x3.25 dekk, pluss at Surly har 26+ med 26x2.75 (og dempegaffel for 650b). Instigator heter den sykkelen hvis jeg husker riktig.
Instigator 2.0 for å være helt nøyaktig Veldig morsom sykkel, har testa den og håper å få testa den mer seinere. Fulldempa 29+ tror jeg fort blir veldig mye sykkel å få med seg rundt svinger og manøvrere i mer teknisk terreng. 26+ som fulldempet tror jeg ville være veldig gøy, og 27,5+ som ville bli omtrent som standard 29er i rullediameter er også spennende. Poenget må være at du kan bruke 27,5+ hjul i 29" dempegafler akkurat som 26+ passer perfekt i en 650b gaffel.
Det går på diametern, men ikke i bredden.
e
*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***
Det går på diametern, men ikke i bredden.
e
Hva får deg til å tro det?
26+ går fint i en 650b gaffel, ingen grunn til at det samme ikke skal gå med 27,5+ i en 29" gaffel. Akkurat hvor grensa for 27.5+ må gå er jo da en ting som må prøves ut, tipper det vil være i underkant av 3" (29+ er 3", 26+ er 2,75", i hvertfall så langt).
Har kjørt Q-tubes, men den lakk luft i Bud. F13 var ikke treff for meg i 4.8, men funket gull i 4.0. Continental sin freerideslange har vært topp Noen gram tyngre enn F13, men holdt luft på både snø og på sti. Brukt på Bud/Lou.
Ser i nye Terrengsykkel at Xeed sine fatbike kommer i slutten av april. Og at begge vil få 190mm bak nav. Det må jo bety at det vil være blant, om ikke den billigste, 190mm varianten på markedet, med en pris på 9999. For det er vel bare de dyreste nakamant modellene som kommer med 190 bak?
Jeg har i en måned kjørt med 13F i først Mission og så Speedster på 100/80-felg (Bigbob MK2), 20-30PSI, grus og asfalt, og det har det fungert problemfritt.
I dag var tjukkas genialt. Startet ved Grinda på Korsvoll, med litt tørst i starten, og så mer og mer snøflekker til det til slutt var rene påskefjellet. Syklet blåmerket hele veien opp til Ullevålseter. Et par steder var det skikkelig hålke, og sannelig var Bud og Lou med til sammen 160 Grip Studs i godt forberedte for det. La ut noen bilder her:
Som mangeårig vintersyklist på smale opptråkkede stier, fikk jeg en aha-opplevelse fra Geitfjellet over Våttakammen i går. Med 2.35-dekk må en snirkle seg ned for å unngå at de smale dekkene bryter gjennom den svake ytterkanten hvis en kommer for langt ut. Med tjukksykkel er det bare å gønne på! Jeg har aldri hatt sånn flyt nedover på smale vinterstier som i går. Fatbike ftw!
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Hvordan er det med modellene fra Specialized, er det noen som har sett snurten av dem her til lands? Forsto det som at Hank Sport her i Trondheim skulle få inn etterhvert, burde kanskje ta en tur og sjekke.
Hvordan er det med modellene fra Specialized, er det noen som har sett snurten av dem her til lands? Forsto det som at Hank Sport her i Trondheim skulle få inn etterhvert, burde kanskje ta en tur og sjekke.
Milslukern i Oslo har fått inn en Fatboy Expert. Ser meget pen ut spør du meg
Vurderer å bytte Moonlanderen i en Fatboy, men det er vel neppe god butikk å selge Moonien nå på våren...
Milslukern i Oslo har fått inn en Fatboy Expert. Ser meget pen ut spør du meg
Vurderer å bytte Moonlanderen i en Fatboy, men det er vel neppe god butikk å selge Moonien nå på våren...
Mens man snakker om sola...
Fikk akkurat telefon fra Hankern, de hadde fått sykler på lager. Får vel ta meg en tur og se på, selv om jeg er usikker på om finansene tillater kjøp akkurat nå, og er vel fare for at de fyker ut innen jeg har litt disponible penger mellom fingrene
Hvordan fungerte krapus'en på vinterføret? Har en crampug selv - men har sett på 29+ settet som et sommer-sett.
Jeg kjørte på 4" Floater mens kameraten kjørte på 3" Knard. Føret var blandet men uoppkjørt trasé fra Rena til Kvarstad. Kaldt føre med delvis fokk over hardt grunnlag. Jeg slet mere med mine dekk enn kompisen med 3" Knard. Jeg fløt bedre der det var skikkelig løst mens spant meg lettere fast i bakkene. Tror at Floater hadde for aggressive knaster som gjorde at det litt harde snølaget ble revet opp og festet forsvant. De små knastene på Knard trykket fast snøen og ga tilstrekkelig feste. En annen sak er at jeg nok hadde bedre feste i utforkjøringen på våt sukkersnø ned mot Lillehammer. Kanskje føret i går hadde vært bedre for Larry-dekk? Konklusjonen er i hvert fall at jeg er dypt imponert over Krampusen og over hvor godt den tok seg fram over fjellet. En veldig allsidig sykkel som var god å kjøre. Drømmesykkel, lett fat med et 29+ hjulsett i tillegg?
Takker for alle tips jeg fikk tidligere, og da ente jeg opp med beargraese x9! Og etter 2 ukers bruk har jeg lyst å kaste landeveissykkelen til fordel for nye hjul! ;-) for ett fantastisk konsept. Kjempemorsom! Heisann!
Etter 4 måneder med Diamant gikk steget over på Beargrease XX i januar. Avgjørelsen om å velge denne som kostet 4x Diamura satt langt inne. Men etter nesten 3 måneder på denne sykkelen har jeg ikke angret et sekund. For en sykkel!! Har hatt mange sykler opp gjennom årene men ingen har gitt større glede! Enorm respons og stivhet i ramme i kombinasjon med suveren XX1 gruppe virker som fy. Gleder meg stort til sommeren med dempegaffel og 29x2,4" forhjul og 26x4,0" bak. Tror dette blir en knall stisykkel!
Blir spennende å følge de nye Diamuraene, virker meget lovende til utrolige priser. Håper mange får gleden av å nyte syklingen på slike redskaper.
Konge! BigBob 7.0 ramma som jeg sitter og glor på nå (på messa) er en videreutvikling av ramma som 907 bruker på Whiteout (sykkelen som Heymans kjørte Cape Epic på). Gleder meg til påsken med XX1 oppsett på denne.