Med 30 års erfaring fra østsida (Moholt, Tyholt, Møllenberg og Nardo) og snart 4 mnd erfaring fra vestsida (Kystad) synes jeg at begge sider er fine. Hovedforskjellene er:
* På vestsida kommer man langt nærmere stabile skiforhold. Samtidig er det fort å glemme at man også kan gå på ski på andre sida av byen. Sånn sett tror jeg de som bor på østsida av byen har mer variasjon i valg av skispor, for de jeg kjenner som har vokst opp på vestsida vet knapt at det finnes snø andre steder enn i Bymarka. Terrenget er noe slakere i Bymarka enn i Estenstadmarka, noe som kan være en fordel hvis man har en uerfaren samboer/kone eller hvis man skal gå med pulk eller små barn.
* For syklinga sin del synes jeg det er omtrent ekvivalent. Det er variert terreng på begge sider av byen. Halvtørre og tekniske stier på Geitfjellet/Våttakammen/Bærstiene på vestsida og på Vikåsen og Tomsetåsen på østsida. Andre områder har mer vått og myrete terreng, på begge sider av byen. Også for sykling er nok terrenget litt slakere i Bymarka enn på andre sida.
* Det er flotte stier for løping på begge sider av byen. Særlig hvis du liker å løpe i mykt terreng for at knærne skal vare litt lenger.
* Det er generelt langt mer sol på østsida av byen, særlig om vinteren.
Om pendling til jobb:
* Jeg jobber på Gløshaugen og har sykkelpendlet til alle steder jeg har bodd. Nå har jeg både lengre (6 km) og brattere (200 høydemeter) vei enn før, noe som forsåvidt gir bra trening. Det føles imidlertid ikke slik når jeg kommer meg ut i marka - endel av kreftene er allerede borte etter syklingen hjem fra jobb...
* Det er en fordel å ha buss som alternativ på dager med møkkavær. For en ukes tid siden frøs jeg hele arbeidsdagen pga gjennomvåte sko og sokker, etter noen hundre meter vassing i djupsnø med sykkelen på ryggen. Finn deg gjerne en bolig i nærheten av de busslinjene som går oftest og som passerer nært der du skal jobbe ved Solsiden (f.eks. buss nr 8 eller 9). Hvis noen skal gjøre skiftarbeid e.l. blir det dessverre endel vanskeligere (bussene går sjelden om natta og i helgene), isåfall er sykkeltransport nesten eneste mulighet. Da gjelder det å ha et trygt sted å sette sykkelen og et sted å skifte til tørre klær. Her er forresten busskartet:
https://www.atb.no/getfile.php/Filer/Reiseinformasjon/AtB_rutekart_26.09.13.pdfLykke til i letingen etter bosted!