Sram X9 type2 vs Shimano XT Shadow+..her er svaret
|
Sram X9 type2 vs Shimano XT Shadow+..her er svaret
22/03/2014 14:13
|
Håvard H
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Moste mitt X9 type 2, så det var tid for nye deler.
XT shadow+ eller X9 type2 igjen...vel det var ikke noe lett svar.
Kom nesten ut på det samme på CRC inkl ny shifter, så jeg gikk for XT av ren nysgjerrighet.
Og gjett om jeg ble overrasket , dette var jo bare syyykt bedre. Oppgiring på to "tommelturn", mot Srams sikkert 3-4. Nedgiring med mulighet for 2 drev ned mot Srams 1 Dualpull vs kun push Nedgiring som faktisk satt hver gang uten mellomtikking og halvgiring (med max cluch) Clutch som faktisk virker som en clutch og i tillegG er justerbar
Fortsatt er XX med gripshift det beste jeg har, men mellom XT+ og SramX9ype 2 er det ingen tvil. Her ble det grisebank i funksjon og presisjon
MEN ET ANNET SPØRSMÅL ER;
Er ikke kassetten vel så viktig som shifteren ? Tross allt er det den som har "løftebroene" mellom drevene, så egentlig er det vel den som gjør jobben (gitt at shfteren posisjonerer kjedet riktig og er stiv nok mot sidekrefter)
Kjør debatt.
mvh HåvardH
Redigert av Håvard H; 22/03/2014 14:16.
Hug a tree
|
|
|
Re: Sram X9 type2 vs Shimano XT Shadow+..her er svaret
[Re: Håvard H]
23/03/2014 19:56
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Både XX og X0 triggerene mine girer 5 steg om gangen, husker jeg ikke helt feil tar Shimano 4, begge to i retning strammere wire. Det at du kan gire både med pekefinger og tommel med ett eller to knepp for slakere wire er vel et pluss for Shimano.
Kan ikke huske at jeg har opplevd noe særlig problem med presisjon på SRAM på verken X0 eller XX (ikke kjørt X9, men det er vel rimelig likt). Med XT hadde jeg mer ghost shift enn når jeg byttet til XX, men dette var en vanlig shadow-gir uten klutsj.
Må innrømme at jeg aldri har para opp et shimano kjede og kassett etter de kom med kjede som er retningsavhengig, men det funker i hvert fall brillefint med ny type kassett og SRAM kjede. Kan ikke se at det kan bli så forferdelig mye bedre enn at det girer perfekt hver gang...
At du hadde problemer med SRAM-oppsettet ditt.... Jeg må få si kondolerer men tror ikke de er representative for produsenten generelt, heller hvordan dette fungerte på din sykkel.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
24/03/2014 00:01
|
OnATop
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hei, Håvard
Jeg tror ikke det er vits i å kjøre en sånn 'hva er best' debatt her, men det er jo fint å utveksle erfaringer:-) Girsystemer er (som mye annet) gjenstand for følelser og religionslignende dyrking.
Min erfaring er med Shimano (alle modeller) samt SRAM XO gripshift. Som svoren Shimanomann fikk jeg et alvorlig skudd for baugen med 2010 XT shadow bakgiret, som jeg ikke på tørre møkka klarte å justere inn. Det viste seg at det var for mye sideveis slakk i øvre trinsehjul, så etter å ha 'strammet det opp' med å legge inn en tynn skive fikk jeg tilbake vanlig Shimanopresisjon. Senere utgaver har ikke hatt dette problemet. Mitt siste bygg har XTR trigger med XTR clutch bak, og det er reneste drømmen.
Men jeg har ikke noe vondt å si om XO-skifteren heller. Du bestiller et gir og får det tvert. Det blir mere bang-bang giring med SRAM, men mange liker det sånn. Shimano girer mere smooth mot lettere gir, men ikke 'bang' når du bestiller. Mot tyngre gir (slakkere vaier) opplever jeg ikke den store forskjellen.
Det er som med damer; ikke alle liker den samme...heldigvis:-)
En gang var jeg forut for min tid.....
|
|
|
24/03/2014 09:58
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Moste mitt X9 type 2, så det var tid for nye deler.
XT shadow+ eller X9 type2 igjen...vel det var ikke noe lett svar.
Kom nesten ut på det samme på CRC inkl ny shifter, så jeg gikk for XT av ren nysgjerrighet.
Og gjett om jeg ble overrasket , dette var jo bare syyykt bedre. Oppgiring på to "tommelturn", mot Srams sikkert 3-4. Nedgiring med mulighet for 2 drev ned mot Srams 1 Dualpull vs kun push Nedgiring som faktisk satt hver gang uten mellomtikking og halvgiring (med max cluch) Clutch som faktisk virker som en clutch og i tillegG er justerbar
Fortsatt er XX med gripshift det beste jeg har, men mellom XT+ og SramX9ype 2 er det ingen tvil. Her ble det grisebank i funksjon og presisjon
MEN ET ANNET SPØRSMÅL ER;
Er ikke kassetten vel så viktig som shifteren ? Tross allt er det den som har "løftebroene" mellom drevene, så egentlig er det vel den som gjør jobben (gitt at shfteren posisjonerer kjedet riktig og er stiv nok mot sidekrefter)
Kjør debatt.
mvh HåvardH Hvilken SRAM girhendel brukte du sammen med X9 bakgiret forresten? Jeg HATA X7 maksimalt, men elska XX. Og elsker X01 nå...
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
24/03/2014 11:45
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Har veldig god erfaring med X9 og XX1 både som type2-gir og hendel!
|
|
|
24/03/2014 12:05
|
wasrud
Veteran
|
Veteran
min erfaring er at det er en del forskjell i slitestyrke på x9 kontra X0 bakgir, men at begge funker finfint mot tilsvarende shimano. Det blir fortere sideveis slakk i X9 (både ledd og trinsehjul).
Setter du på et nytt XT etter å ha hatt et slitt X9, så vil du selvfølgelig få bedre presisjon (du satte jo også på ny wire samtidig med XT som hjelper utterligere).
Å ha en god kassett og ikke minst hvor slitt kjedet er spiller selvfølgelig en vesentlig rolle her.
type og antall klikk i skifteren er jo en smaksak...
|
|
|
[Re: baronKanon]
24/03/2014 12:11
|
Håvard H
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Ikke meningen at dette skulle bli en Apple - Android link.
Først; Jeg er SRAM fan og digger mitt XX /Gripshift . Ingenting jeg har prøvd kommer opp mot dette mhp presisjon , på gripshiften får jeg også hele rekka opp og ned på ett turn.
Så; Dette var en test på en Spark pro 2012, og dette ble resultatet. Gikk fra X9 shifter Front/rear (type2) til XT front/rear shadow plus.
Og resultatet ble at shimanon shiftet best både opp og ned.
Kan godt hende det var fordi X9 var litt brukt (3 mnd) og XT+ var nytt
Bruker SRAM kjede 1091, SRAM krank, SRAM kasett 1070
Mvh H
Redigert av Håvard H; 24/03/2014 12:13.
Hug a tree
|
|
|
24/03/2014 14:03
|
lr_80
Medlem
|
Medlem
Ikke meningen at dette skulle bli en Apple - Android link. Kjenner meg igjen i beskrivelsen din. 2006 XTR så fantastisk smooth og presist hver gang. Siden hatt X9 og nå X0 og trives ikke på nær så godt med "bang" ned og ikke så presist opp til lettere gir. Selv ikke med helt nye, sammenliknet med gammel velbrukt XTR. Men som du er inne på er vel dette personlige preferanser.
Cannondale Scalpel 29er Fuji CX
|
|
|
|
|