Skal bygge min første sykkel fra scratch og har behov for gode råd og ekspertise underveis.
Først ute: Bakaksling. Ramma har 142mm x 12 mm, men hvilken type? Innspill mottas med takk:) En type fester satt fast på ramma når den kom, en annen type fester var med forsendelsen.
Ramma er forøvrig bestilt på flyxii.com og er en fr-216. 17'' ramme for 29'' hjul på rett under 1300 g. Det tok ei drøy uke fra bestillinga gikk herfra til jeg hentet den på post i butikk.
Ramma kosta $350 inkl frakt. Med styrelager, setepinne/feste og flaskeholder ble det $425, ca 2700 kr før moms ved innførsel.
Har et sett Easton EA70XCT som skal på og en FOX 32-gaffel, begge sorte. SRAM-gir. Noe nytt og noe brukt.
Har en plan om å få med noen røde detaljer mot det svarte, tror det kan bli bra å se på.
Flere bilder kommer etter hvert
Skitt au.. Begynner å nærme seg et kjøp... Dette var jo særdeles levelig pris.. Vet bare ikke hvor jeg skal gjemme den unna for de narkomane, sigøynerne og Lasse.
Tips: Ikke kast innerstrømpene som ligger i den interne kabelføringen. Disse gjenbruker du når du bytter wire!
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Bruk gjerne mere enn 10 min:-) Og gjør det gjerne i flere omganger. Du får en sykkel som du spyler med vann og møkka er vekk. De få flekkene som er igjen når den har tørka kan du dra av med en klut - hvis du gidder. Har gjort det - funker:-)
Sett gjerne på eventuell beskyttelsestape før du polerer. Da sitter den bedre. Ikke meningen å gjøre dette til en tråd om overflatebehandling, men jeg vurderte å bruke såkalt lakkforsegling, men endte med å bruke det jeg hadde for hånden.Hensikten er jo ikke en glansfull overflate, men kun å unngå å ta med seg marka inn etter bruk.
Jeg hadde første tur på min nybygde IP-056 (FM-056) i går, og det var kjærlighet ved første tråkk (Her skulle det ha vært et bilde av sykkelen, men det ble for vanskelig for meg...Edit: Nei har du sett!)
Det gjennstår å kutte litt til på styrerøret, samt korte ned på bremseslager, men ut over det er alt klart nå.
Hhv 9.7 / 8.85 kg demper/stiv gaffel,inkl pedaler er jeg veldig fornøyd med!
Gratulerer med ny selvbygd sykkel. Må si matt svart med røde detaljer er utrolig stilig.
Og så gikk det da så fort. Jeg har ingen erfaring med bygging selv, plus at jeg bruker lang tid på å lete etter deler (delvis brukt og at det skal passe sammen) Så min byggetråd tar nok en del lengre tid. Har hatt ramma 1 års tid, men opprettet byggetråd først nå her om dagen.
Da er det bare til å rette opp smådetaljene som er påpekt og kose seg med mange mil på vidunderet.