Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Mange Fatbikes i til salgs forumet

Re: Mange Fatbikes i til salgs forumet [Re: sls] #1767405 05/04/2014 19:23
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: sls
Fatbike på snø er langt unna stisykling.

Dette er ikke stisykling?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Mange Fatbikes i til salgs forumet [Re: GeirK] #1767406 05/04/2014 19:26
S
Subs Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: GeirK

Jo ICON_SMILE

[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]

Re: Mange Fatbikes i til salgs forumet [Re: Harald_D] #1767459 05/04/2014 21:09
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Fatbiken har utvida stisyklingen for min del. Sykler bekker, myrer, steinrøyser og ut i lyngen der 29ern min med 2.4 dekk sliter. Herlig redskap ICON_SMILE

iq
Re: Mange Fatbikes i til salgs forumet [Re: supernalle] #1767463 05/04/2014 21:26
vegisveg Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: supernalle

Du må unnskylde min uvitenhet her litt, men Nord-Norge (finnmak, Troms) virker jo som en drøm for fatbike, med "uendelig" av snøscooter-spor. Er jeg inne på noe her?

Endelig slipper jeg sorgprosessen jeg vanligvis har gått inn i når stiene veiene mine dekkes av snø.

Ja og ja ICON_SMILE

Re: Mange Fatbikes i til salgs forumet [Re: supernalle] #1767464 05/04/2014 21:29
svegar Offline
Besatt
Besatt
Jeg har aldri sluttet å undres over hvor konforme nordmenn er. Det går ikke bare på at man ikke tør å gå egne veier, men hvor vanskelig det er å veie fordeler opp mot ulemper....

...Med mine snart 8 år på fatbike så har jeg opplevd det, år etter år.

Det kan vel ikke akkurat hevdes at fatbike tok av tidligere i andre steder av verden heller, så i dette tilfellet er vi ikke så mye mer sidrompa enn resten av verden.

Men 8 år! Det var imponerende lenge, her har du jammen vært en pioner. Kan du fortelle litt mer om dette!?

sv

Re: Mange Fatbikes i til salgs forumet [Re: Gammelogdesperat] #1767494 06/04/2014 05:50
Moose Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Gammelogdesperat
Fatbiken har utvida stisyklingen for min del. Sykler bekker, myrer, steinrøyser og ut i lyngen der 29ern min med 2.4 dekk sliter. Herlig redskap ICON_SMILE

Og et herlig redskap til å forbedre/ vedlikeholde teknisk (snø-sti) sykling om vinteren.
Aldri før har jeg syklet mer teknisk "terreng" i vinterhalvåret.
Har ikke brukt fatbiken på bar-mark og kommer trolig til å bruke mest 29er når snøen forsvinner. At jeg skal prøve fatty'en på bare fjell-stier er helt klart.
Jeg vil i hvert fall ikke være uten fatbike om vinteren lengre!
Og ja, jeg har også lyst å oppgradere til neste års versjon etterhvert.

Redigert av Moose; 06/04/2014 05:51. Rediger grunn: gramatik??

FATBIKE UTLEIE Geilo - www.geilo-aktiv.com
FAT VIKING - www.fat-viking.com
Re: Mange Fatbikes i til salgs forumet [Re: GeirK] #1767497 06/04/2014 06:10
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: olechr

Fatbike og stisykling er ganske langt unna hverandre syntes jeg.

Når man dundrer ned snølagte stier på fatbike, hva er det da? Fatbike eller stisykling?

Eller kanskje begge deler.

Det er stisykling i form av at det er på en sti. Men jeg klarer ikke å dundre ned på sti på snø. Det går ganske sakte og gir meg veldig lite av det jeg syntes er spennende med å sykle sti. Men det er et konge treningsredskap.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Mange Fatbikes i til salgs forumet [Re: olechr] #1767502 06/04/2014 06:33
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Da har du syklet på feil vinterstier, Ole.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Mange Fatbikes i til salgs forumet [Re: svegar] #1767537 06/04/2014 08:10
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: svegar
Jeg har aldri sluttet å undres over hvor konforme nordmenn er. Det går ikke bare på at man ikke tør å gå egne veier, men hvor vanskelig det er å veie fordeler opp mot ulemper....

...Med mine snart 8 år på fatbike så har jeg opplevd det, år etter år.

Det kan vel ikke akkurat hevdes at fatbike tok av tidligere i andre steder av verden heller, så i dette tilfellet er vi ikke så mye mer sidrompa enn resten av verden.

Men 8 år! Det var imponerende lenge, her har du jammen vært en pioner. Kan du fortelle litt mer om dette!?

Jo, dere er sirompa i Norge. Utrolige konforme. I et land som storbritania har det vært mye en del år. Det er uansett ikke stor i verden i dag heller, men enkelte steder i USA begynte det å ta av allerede i 2007/2008.

Jeg har stor forståelse for beundringen din. Jeg skal vurdere om du kan få kysse føttene mine når vi kanskje en gang treffes (jeg må jo selvsagt også vurdere om du er verdig å treffe meg).

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Mange Fatbikes i til salgs forumet [Re: olechr] #1767541 06/04/2014 08:15
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Fatbike og stisykling er ganske langt unna hverandre syntes jeg.

Når man dundrer ned snølagte stier på fatbike, hva er det da? Fatbike eller stisykling?

Eller kanskje begge deler.

Det er stisykling i form av at det er på en sti. Men jeg klarer ikke å dundre ned på sti på snø. Det går ganske sakte og gir meg veldig lite av det jeg syntes er spennende med å sykle sti. Men det er et konge treningsredskap.

Du har rett olechr, det er ikke det samme nei. Men man kan få bruk for ca. samme teknikk treffer et punkt som er utfordrende (det gjør man ofte), og da må man ofte dra til med mye muskler. Dette liker kanskje ikke en del birkenfolka (?!?!).

- Voltaire
Re: Mange Fatbikes i til salgs forumet [Re: svegar] #1767547 06/04/2014 08:20
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: svegar
Kan du fortelle litt mer om dette!?

Og ja, jeg har faktisk tenkt til å lage en tråd (ett innlegg) om der jeg deler mine erfaringer gjennom disse 8 årene. Der er du spot on. Men det blir ikke enda. Du kan starte å gå til psykolog allerede nå for å forberede deg og jantelovsuppa du har i hodet ditt.

- Voltaire
Re: Mange Fatbikes i til salgs forumet [Re: GeirK] #1767562 06/04/2014 08:59
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Nja? Den profilen hadde jeg vel kanskje kunne fått til på jordene her uten at jeg ville kalt det for stisykling. Eller tenker du på det lille opptråkkede sporet som sti?
Hadde jeg hatt lignende 'stier' i området hadde jeg muligens hatt en annen erfaring med fatbiken, men enn så lenge har jeg hatt mange flere (og bedre) turer på snødekte stier med smalsporsykkelen enn med fatbiken (i vinter).
Og det at fatbikespor har glimret med sitt fravær etter at snøen kom og poppet opp igjen etter vinteren viser at jeg nok ikke er den eneste som fant ut at det slettes ikke var så lett å sykle med fatbike i området her.

Turer uten snø har jeg hatt mange nok av til at jeg kan si at den er helt ubrukelig for mine foremål og stier. Så fatbiken skal ut og jeg er bare glad at jeg ventet til prisene ble såpass lave at det gikk an å prøve fatbike uten å kaste bort 20.000 på et blaff.
Ingen vits i å brenne av tusenlappene for å fremstå som nytenkende.

Nå har jeg allikevel sett noen små glimt av hva som kan være mulig med fatbike når forholdene er 'lagt til rette' og siden det rette antall sykler er alltid n+1 så blir det nok en ny fatbike i fremtiden. Når forholdene tillater fatbiking og vekta har gått ned mot 11-12 kilo.

Re: Mange Fatbikes i til salgs forumet [Re: olechr] #1767571 06/04/2014 09:24
tmork Offline
Lilloman
Lilloman

Noen klarer jo å dundre svært så overbevisende..

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Mange Fatbikes i til salgs forumet [Re: Tange] #1767592 06/04/2014 10:17
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Tange

Nja? Den profilen hadde jeg vel kanskje kunne fått til på jordene her uten at jeg ville kalt det for stisykling. Eller tenker du på det lille opptråkkede sporet som sti?
Hadde jeg hatt lignende 'stier' i området hadde jeg muligens hatt en annen erfaring med fatbiken, men enn så lenge har jeg hatt mange flere (og bedre) turer på snødekte stier med smalsporsykkelen enn med fatbiken (i vinter).
Og det at fatbikespor har glimret med sitt fravær etter at snøen kom og poppet opp igjen etter vinteren viser at jeg nok ikke er den eneste som fant ut at det slettes ikke var så lett å sykle med fatbike i området her.

Turer uten snø har jeg hatt mange nok av til at jeg kan si at den er helt ubrukelig for mine foremål og stier. Så fatbiken skal ut og jeg er bare glad at jeg ventet til prisene ble såpass lave at det gikk an å prøve fatbike uten å kaste bort 20.000 på et blaff.
Ingen vits i å brenne av tusenlappene for å fremstå som nytenkende.

Nå har jeg allikevel sett noen små glimt av hva som kan være mulig med fatbike når forholdene er 'lagt til rette' og siden det rette antall sykler er alltid n+1 så blir det nok en ny fatbike i fremtiden. Når forholdene tillater fatbiking og vekta har gått ned mot 11-12 kilo.

Hvis du venter på de perfekte forholdene for fatbike, så har du nok misforstått. Poenget med fatbike er at du kan sykle når som helst. Mer teknisk når det er glatt, men du kan alltid ta den ut. Det forlenger helt klart sesongen (de fleste sesonger). Skogsveier, skiløyper, stier. It's all good. Det gir også en helt annen opplevelse på sommeren, og ikke minst kommer man seg frem steder smaldekk ikke gjør. Dette er grunnen til at flere i USA kun har bare fatbike, som eneste sykkel. Det er greit at man ikke liker en ting (på saklig eller usaklig grunn), men det er kanskje lurt å skjønne hva andre ser i det.

- Voltaire
Re: Mange Fatbikes i til salgs forumet [Re: supernalle] #1767649 06/04/2014 13:28
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Hvis du venter på de perfekte forholdene for fatbike, så har du nok misforstått.

Nja, jeg mente forhold som i det hele tatt tillater sykling med fatbike. Når det gjelder snø så har jeg ikke opplevd det i år (og da tenker jeg selvfølgelig på en hel tur, ikke på noen hundre meter)
Quote:
Poenget med fatbike er at du kan sykle når som helst.

Poenget er heller at fatbike heller ikke takler moderate mengder med nysnø her. Og sykle på brøytede veier trenger man ikke fatbike til.
Quote:
Mer teknisk når det er glatt, men du kan alltid ta den ut. Det forlenger helt klart sesongen (de fleste sesonger). Skogsveier, skiløyper, stier. It's all good.

Ikke lagt merke til, og som sagt forsvingene av fatbikespor når snøen kom viser at jeg ikke hadde en enestående erfaring.
Quote:
Det gir også en helt annen opplevelse på sommeren, og ikke minst kommer man seg frem steder smaldekk ikke gjør.

Yepp, sikkert mulig å finne et par steder her hvor fatbiken tillater sykling mens smalsporsykkelen må bares men jeg har ikke sett poenget med å slite meg gjennom resten av turen bare for å kunne sykle de få metrene ekstra. Det er totalen som teller for meg, ikke de par ekstra metrene.
Quote:
Dette er grunnen til at flere i USA kun har bare fatbike, som eneste sykkel. Det er greit at man ikke liker en ting (på saklig eller usaklig grunn), men det er kanskje lurt å skjønne hva andre ser i det.

Hvor har du det fra at jeg ikke ser hva andre ser i det?

Hadde jeg hatt lignende 'stier' i området

i området her

mine foremål og stier.

Du er nok litt hårsår når du ikke klarer å se at jeg skriver ut ifra min egen situasjon.

Re: Mange Fatbikes i til salgs forumet [Re: Harald_D] #1767650 06/04/2014 13:29
VemundSimensen Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg har akkurat vært ute å syklet sti! Med fatbike.. makaløst moro ICON_SMILE

Du kan sykle sti med downhill sykkel, cx, ht eller fs ++, hvorfor skal ikke fatbike inngå under stiparaplyen?

Redigert av VemundSimensen; 06/04/2014 13:30.

Klatre, klatre, klatre.... weeeee!
Re: Mange Fatbikes i til salgs forumet [Re: supernalle] #1767657 06/04/2014 13:53
Dan Offline
More than words
More than words
Det er greit at man ikke liker en ting (på saklig eller usaklig grunn), men det er kanskje lurt å skjønne hva andre ser i det.

Bortsett fra singlespeed da. Det er det jo bare idioter som driver med. ICON_WINK

Re: Mange Fatbikes i til salgs forumet [Re: Dan] #1767726 06/04/2014 16:36
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Dan
Det er greit at man ikke liker en ting (på saklig eller usaklig grunn), men det er kanskje lurt å skjønne hva andre ser i det.

Bortsett fra singlespeed da. Det er det jo bare idioter som driver med. ICON_WINK

Eller kjedegir ...

- Robert Green Ingersoll
Re: Mange Fatbikes i til salgs forumet [Re: tmork] #1767729 06/04/2014 16:41
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: tmork

Jepp men det klarer ikke jeg :-) Så det spiller liksom ingen rolle ;-)

Ambassadør for Scott.
Re: Mange Fatbikes i til salgs forumet [Re: olechr] #1767730 06/04/2014 16:41
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Men jeg klarer ikke å dundre ned på sti på snø. Det går ganske sakte og gir meg veldig lite av det jeg syntes er spennende med å sykle sti. Men det er et konge treningsredskap.

Det var synd. Her i Trondheim har vi opptråkkede stier med megaflyt stort sett hele vinteren igjenno.

- Robert Green Ingersoll
Re: Mange Fatbikes i til salgs forumet [Re: GeirK] #1767731 06/04/2014 16:41
olechr Offline
More than words
More than words
Men jeg klarer ikke å dundre ned på sti på snø. Det går ganske sakte og gir meg veldig lite av det jeg syntes er spennende med å sykle sti. Men det er et konge treningsredskap.

Det var synd. Her i Trondheim har vi opptråkkede stier med megaflyt stort sett hele vinteren igjenno.

HAr ikke dere omtrent hatt det snøfritt i hele vinter da? ;-)

Ambassadør for Scott.
Re: Mange Fatbikes i til salgs forumet [Re: olechr] #1767760 06/04/2014 17:22
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Korrekt, men "stort sett" betyr "vanligvis" og denne vinteren var ikke vanlig =)

- Robert Green Ingersoll
Re: Mange Fatbikes i til salgs forumet [Re: tmork] #1767763 06/04/2014 17:25
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: tmork

Slik var det mulig å sykle ned fra Geitfjellet tirsdag i forrige uke. Jeg så sikkert ikke slik ut, men jeg følte meg akkurat slik!

- Robert Green Ingersoll
Re: Mange Fatbikes i til salgs forumet [Re: Harald_D] #1767773 06/04/2014 17:52
W
wirre Offline
Avhengig
Avhengig
W
Fatbike er jo ypperlig redskap til ellers alt for rolige langturer på søndager med landevisfolket..

Feit og i dårlig form..
Re: Mange Fatbikes i til salgs forumet [Re: GeirK] #1767780 06/04/2014 18:12
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
"stort sett" betyr "vanligvis"

Gjer det? Nei meiner eg.

Re: Mange Fatbikes i til salgs forumet [Re: Dan] #1767854 06/04/2014 20:05
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Dan

Jeg klarer også å forstå hvorfor enkelte driver med selvskading.

- Voltaire
Re: Mange Fatbikes i til salgs forumet [Re: Tange] #1768905 08/04/2014 15:22
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: Tange
[

..... Når forholdene tillater fatbiking og vekta har gått ned mot 11-12 kilo.

Hvor i landet er det du holder til, Mr. Tange?
Her i Oslo var det tricky forhold (sukkersnø) i Nordmarka de 10 dagene med snø i desember, så tricky en stund i januar, først med kald sukkersnø, så gjennomvåt snø, men etter det har det stort sett vært veldig kjørbart.
Nå råtner snøen også her, men jeg syklet 200km og 17 timer på fatbike forrige helg (og tilsvarende mengder helgen før det, og samme igjen helgen før det igjen) på tildels fabelaktige snøforhold som ville vært fullstendig ukjørbare på vanlig MTB. Ganske så greit alternativ til å sitte langs en saltet/slapsete vei og bli tutet på/sniddet av folk som sitter og tekster mens de kjører bil, osv.
(BTW, vekta er nede på 11-12kg, også for sykler som folk har kjøpt for under 15k ut av butikk.)

Over Glåmene:

Bærende skare i Nordmarka:

Øyangen på Krogskogen i påskevær:

Mer skare, med Brede Arntzen:

BTW, vekta er ned mot 11-12 kg for sykler som har kunnet bestilles i butikk for under 15K og lettere enn det igjen for dyrere sykler.

Redigert av Espen W; 08/04/2014 19:15.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Mange Fatbikes i til salgs forumet [Re: Harald_D] #1768962 08/04/2014 17:00
H
Håvard H Offline
Avhengig
Avhengig
H
Hei Espen.
Er det mulig å forhåndsbestille F3 til en rimeligere penge?
Mvh Håvard

Hug a tree
Re: Mange Fatbikes i til salgs forumet [Re: Håvard H] #1768965 08/04/2014 17:03
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: Håvard H
Hei Espen.
Mvh Håvard

F3 skal være på vei ut til butikk denne uken ifølge logistikkavd.
Har inntrykk av at de aller fleste syklene ble booket av kunder for lenge siden, så det er nok lite som kommer til å bli utstilt i butikk, men det kan være noen sykler, og er man heldig så kan man kanskje få en god pris, men det er opp til den enkelte forhandler.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Mange Fatbikes i til salgs forumet [Re: Håvard H] #1768967 08/04/2014 17:06
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Håvard H
Hei Espen.
Mvh Håvard

Jeg prøver meg: Det er i utgangspunktet opp til hver enkelt butikk, men jeg mistenker at du er litt sent ute. Kanskje om noen har trukket seg.

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support