Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Ute/sommervannkran?

Re: Ute/sommervannkran? [Re: laurids] #1759598 21/03/2014 08:07
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: laurids
Sitat: sanouka
Vil ha et uttak til på huset og det enkleste er å borre hull i veggen og hente vannet fra vannet som forsyner kjøkkenkrana. Jeg ser for meg en kopling under vasken med et grenuttak som skal gå til utekrana (helst med stoppekran). Fra denne koplingen har jeg tenkt at en eller annen pvc slange som er godkjent for trykket i huset skal gå under kjøkkenbenken og opp til en albue som igjen er koblet opp på en standard utekran. Uttaket skal kun benyttes på sommerhalvåret og vil ikke være i bruk når kulda setter inn.
Jeg sliter litt med å finne ut eksakt hva jeg trenger pluss at et tips om hvor i oslo/bærum/drammen/mjøndalen jeg kan finne en bra sjappe hadde blitt tatt veldig godt imot.

Du skal ha et T-rør som matcher dimensjonen på vannrøret under vasken (er det kobber, bruker du f.eks denne http://biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Klemringskoblinger/T-ror-86636/ (Husk å bruke støttehylse inne i rørenden; http://biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Klemringskoblinger/Stottehylse-10-stk-87420/ ) Kapp røret som forsyner vasken, og sett inn T-røret. Deretter skal du ha rør. Jeg ville brukt glødd kobberrør fordi det er lett å bøye: http://biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Kobberror/Kobberror-plastisolert-87962/
-I andre enden skal du jo ha utekranen. Det er fint med en frostsikker en; http://biltema.no/no/Bygg/VVS/Tilbehor/Vannutkaster-860017/. Slike kraner (vannutkastere er frostsikre fordi selve ventilmekanismen sitter på innsiden av veggen, i enden av røret som går gjennom yttervegg; i tillegg er det fall på røret (husk å borre hullet i veggen med litt fall), slik at vannet som er i den frostutsatte delen av krana renner ut når man stenger kranen. Forsikre deg om at klemringen på utekranen er i samme dimensjon som røret som du bruker. Dersom der er diskrepans mellom rørdimensjonen og koblingen, trenger du en overgang, f.eks fra 12mm (rørenden) til 1/2" (gjengene på presskuplingen i enden av vannutkasteren. Bruk hamp og pakkmiddel, eller locktite sin "ferdighamp", heller enn gjengetape. Husk støttehylse i røret i denne enden også.

Pitfalls:
Mål riktig diameter på røret under vasken (om det er kobber, er det 10, 12, eller en sjelden gang 15mm, og med overgang til 10 mm som er diameteren på røret på blandebatteriet).
Sjekk i butikken at dimensjonene stemmer på de delene du har plukket. Prøv de gjerne sammen før du tar de med hjem. Dette gjelder oogså støttehylsene.
Slikt passer best å gjøre en dag butikken har åpent. Kjipt å stå der uten å kunne skru på vannet i huset en søndag.
Det med ansvar og forsikring og sånn ser det ut til at noen andre har nevnt tidligere i tråden.
/J

Strålende walkthrough.....Takk ICON_SMILE

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Ute/sommervannkran? [Re: sanouka] #1759604 21/03/2014 08:21
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
En liten observasjon jeg har gjort meg er at mange jeg opplever sutrer over håndverkerlønninger(ikke prisene til firmaene eller kvaliteten, det er noe annet) selv har valgt relativt komfy selvrealiseringsutdannelser på HF/SV eller diverse private medierelaterne høyskoler. Når jeg spør dem om de kunne tenke seg å bli rørleggere reagerer de nesten med forferdelse. Da må jeg opplyse dem om at man må betale folk relativt godt for å ta de jobbene de ikke gidder å ta siden de er for skitne/kjipe/kjedelige eller har for lav status.

Dette er ikke et angrep på trådstarter. Jeg er helt enig i at en del sjapper leverer et alt for dårlig produkt til prisen. Så da gjelder det enten å gjøre det selv eller ta en skikkelig research GeirK-style. Eller man kan bare kneppe opp buksene, bøye seg ned og ta imot.

Redigert av jens fredrik; 21/03/2014 08:21.
Re: Ute/sommervannkran? [Re: sanouka] #1759747 21/03/2014 11:41
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Fikk en velrennomert rørleggervenn til å legge rørirør i hele huset, distribusjonsskap, dobbeltvask bad, vask kjøkken, dusj, opplegg vaskemaskin, rør til toalett og utekran. Brukte utekran med kobberrør igjennom, og en stengeventtil der det og ble satt på en fiffig tappefunksjon slik at alt vann går ut av rør. Alt med kvalitetskraner og en stor oso parhundreliters OSO super s vv bereder. Jeg borret alle hull så han dro rør og koblet til bare. Pris for hele huset ble da pene 16.000.- i 2008 penger. EN KVELDS JOBB og en kveld med 1times planlegging i forkant. Var det for han og 3.000 i nettofortjeneste for han. Jeg syntes 2000 var litt lite så jeg betalte 17K. Er ikke sikker på hvilken farge jobben har når det er en kompis som gjør det, men det er vel feil farge.

Re: Ute/sommervannkran? [Re: ] #1759802 21/03/2014 12:45
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: pedaIglipp
Sitat: jens fredrik
Så da gjelder det enten å gjøre det selv eller ta en skikkelig research GeirK-style. Eller man kan bare kneppe opp buksene, bøye seg ned og ta imot.

Det er jo nøyaktig derfor folk ofte blir grinete av å bestille håndverkertjenster. Samfunnet eller har jo i stor grad klart å heve seg over tjuvpakkvirksomhet, mens når håndtverkere gjør det, så er det liksom forbrukeren som har dummet seg ut.

Det er jo umulig å bestille en håndtverker, selv for den minste jobb, uten få kontraktsfestet hvert gram med hamp eller hver eneste lettiklemme.
Velger du å ikke gjøre det, ender du opp med å betale rett oppunder ulovlig pris.

Dersom jeg kjøper og ender med å betale langt mer enn det rimeligste alternativet, er det bare én person jeg blir sur på, og det er meg selv.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support