Problemet blir at med for kort ramme og riktig stem for geometrien (typisk styrevinkelen) får du en veldig oppreist stilling og ikke noe særlig trykk på forhjulet. Mondraker har skjønt det og leverer alle rammene sine (Dune og Foxy) ekstra lange med 30mm stem maks. Google Mondraker Forward Geometry, så skjønner du greia.
Heller lang sykkel og kort stem enn omvendt.
For nedoversykling, ikke sant? Da jeg kjøpte meg siste sykkærn min, så tenkte jeg på akkurat det du skriver her, og tilsvarende diskusjon hvor du hadde sagt det samme, og kjøpte lang ramme, og smækka på kort stem. Da kjøpte jeg første fulldempern min for å dytte opp/sykle nedover, slik tilfellet har vært på de stedene hvor jeg ha bodd siste 15 mnd. MEN; hjemme i Oslo, så 1) er 150mm vandring MYE. 2) blir det vanskelig å sykle i switchbacks i østmarka med så lang ramme, slakk vinkel og lite trøkk på styret.
Så selv om konkurranser er outta question, selv om hele fokus flyttes kun til tur, det å holde seg i form på en koselig måte, det å ha det sosialt blabla, så er jeg litt usikker på hva som er optimalt. Jeg tenker da på type løyper som sykles i terrengsykkelrittet, ikke på bombing ned tryvann, eller enduroguttas dytte opp/fullgass ned.
Er det fatbike ved demping foran som gjelder? Er det fulldemper? Medium lang ramme, 90cm stem? 120 stem? Gammeldags 135 stem? 70 stem? 30 stem? 120cm vandring? Så mye som 140? 140 foran, 120 bak?
Syns det er veldig uoversiktlig hva som vil gi størst smil, jeg asså.
Gikk veldig greit og fort å sette sammen. Kun styre, fremhjul, sete og bremsehåndtak/reverb hendel som skulle monteres. Brukte den medfølgende momentnøkkelen. Eneste skjær i sjøen var når jeg letet gjennom alt av embalsje etc. mange ganger for å finne bøylen til å montere bremsehendel til bakbremsen med. Denne monteres selvfølgelig sammen med hendel til reverb.
Pumpet opp til 80 psi i gaffel, ca 175 psi i demper, fikk da mellom 15 og 20% sag foran og bak.
Første fulldemper, og første sykkel med juksepinne, så mye å lære seg nå. Venter derfor litt med å sette opp slangeløst, også det blir første gang for meg.
Sykkelen ser skikkelig bra ut i raw urførelse, og det er glimrende med en utførelse hvor det ikke er så farlig med noe riper. Glad jeg valgte den, og ikke den røde.
Kommer noen litt kjipe bilder fra den litt mørke garasjen om noen få strakser.
Sykkelen bel levert på post i butikk, betalte MVA når jeg hentet ut sykkelen. Nøyaktig 25% av kronebeløpet jeg betalte for sykkel, utsyr, bikeguard og frakt. Ikke noe fortollingsgebyr eller lignende.
Ble sendt fra Tyskland 25.02, kom frem til Sandnes i dag, altså en drøy uke inkludert tollvurdering.
Skriver litt om førsteintrykk i morgen, men jeg har som nevnt ikke så mye relevant å sammenligne med. Kanskje jeg får tatt noen bilder i sykkelens rette element i morgen, blir uansett bedre enn med vanskelig garasjebelysning,
Sykkelen bel levert på post i butikk, betalte MVA når jeg hentet ut sykkelen. Nøyaktig 25% av kronebeløpet jeg betalte for sykkel, utsyr, bikeguard og frakt. Ikke noe fortollingsgebyr eller lignende.
Ble sendt fra Tyskland 25.02, kom frem til Sandnes i dag, altså en drøy uke inkludert tollvurdering.
Skriver litt om førsteintrykk i morgen, men jeg har som nevnt ikke så mye relevant å sammenligne med. Kanskje jeg får tatt noen bilder i sykkelens rette element i morgen, blir uansett bedre enn med vanskelig garasjebelysning,
Gratulerer med ny sykkel! Skal på postkontoret i morgen for å hente min selv, 6.0 i L her og. Er i Wales nå, gleder meg stort til å komme hjem til montering, god musikk, og noe attåt I kjeller'n og ikke minst testkjøring i helgen!
Fikk prøvd sykkelen i dag. Skikkelig kjipt vær, så noen runder med overtaling av meg selv før jeg kom meg ut var nødvendig.
Begynte med ca 3 km transport på asfalt for å komme meg til Vagleskogen, for de som er kjent i Sandnes. "Climb" både foran og bak, og det kjentes riktig ut. Ganske stiv og helt greit tråkeffektiv for korte transportetapper. Gir og bremser fungerte som det skulle, fint justert fra canyon.
Merker allerede her at dette er en helt annen sykkel en hva jeg er vant til. Føles stor når jeg sitter på den, med digert, kjukt fremhjul langt der fremme, og et bredt, digert styre. Føles betydelig mer laid back en gamle grusraceren min, og det føles umiddelbart mer riktig for det jeg vil bruke sykkelen til. Jeg vil på tur, i skogen og på fjellet, jeg vil ha med primusen og presskanna (begge i titan :-) ), og jeg vil ha det moro i nedkjøringene på vei hjem. Jeg vil bruke den omtrent som jeg bruker fjellskiene mine, stikkordet er kos.
I Vagleskogen tok jeg to runder i blå løype (igjen, for de som er kjent) som er på drøyt 4 km. Den begynner med dette, og her har jeg kun kommet meg opp en gang tidligere. Da var det tørt, det var det ikke nå. Kom meg ikke opp nå heller, til tross for 6 forsøk...
Etter ca 10 min i terreng merket jeg at sykkelen begynte å bli skikkeig myk bak. Mulig demper må kjøres inn, ikke vet jeg. Uansett, med 175 psi og demper i "trail" har jeg nesten bunnet demperen uten at det har vært spesielt hårete nedkjøringer. Pumpet opp til 190 psi, men det er nok og for lite. Innspill til hva som kan være riktig sted å begynne for meg på ca 75 kg?
Foran har jeg 80 psi, og det virker riktig.
Videre sykling viste at jeg kommer meg omtrent like langt opp bakker med denne som med min forrige sykkel, en 29" HT (HR Cambrium 29). Kom hit:
Vil dit:
Altså, ikke noen fjelltur akkurat, men greit for å bli kjent med sykkelen. Litt igjen for å komme i mål med innstillinger, men utgangspunktet virker veldig riktig.
Hvis du veier 75 kg høres 80 psi mye ut i gaffelen. Bakdemperen (og forsåvidt gaffelen) bør stilles så du har 25-30% sig når du står i attackposisjon på sykkelen. Husk å stille inn i Descend-modus. Hvis det du viser bilde av på bakdemperen er den vandringen du har brukt, er det langt igjen til bånn. O-ringen går hele veien til enden på skaftet før den er i bånn. Og husk at du ikke har 140mm vandring på bakdemperen, så det er % på selve demperen du må se på..
Hvis du veier 75 kg høres 80 psi mye ut i gaffelen. Bakdemperen (og forsåvidt gaffelen) bør stilles så du har 25-30% sig når du står i attackposisjon på sykkelen...
Takk for gode tips! På fox sin hjemmeside anbefalte de å stille inn med 15-20% sag, jeg fulgte det når jeg satt opp sykkelen før første tur. Der var og 80 psi anbefalt startpunkt når man veier 75 kg og har 140 mm vandring på gaffelen.
Jeg er nå rundt 25-30% på demperen etter øyemål, litt mindre på gaffelen. Kjørte lørdagens tur med dette pr din anbefaling. Resultatet med noen små hopp og (for mitt nivå...) rufsete nedkjøringer i descend mode er som dette; litt mye luft i gaffel, demper bra. Forsøker neste tur med 70 eller 75 psi i gaffel.
Ellers er jeg fortsatt imponert over sykkelen. Alt fungerer bra, og jeg kjører mye fortere nedover på denne enn jeg gjorde på min forrige sykkel. Skulle egentlig bare mangle... Oppover går det veldig fint selv med demperen i trail. Å stå og tråkke på asfalt er ikke noe stas selv i climb, det er kanskje som forventet?
Det jeg var mest skeptisk til med sykkelen var bremsene, Elixir 5 med 200mm foran og 180mm bak, men de fungerer flott til mitt bruk. Det samme gjelder hjulsettet som er billige crossride.
For mine bein og lunger er jeg glad for at jeg valgte en utgave med 2x10 og ikke 1x11. Det hadde blitt for tøft for meg oppover, i hvertafall med medfølgende 34t klinge foran.
Andre som har erfaringer å dele? Interessant hva andre med mer erfaring fra tilsvarende sykler mener om den.
Har bestilt en 8.9 selv. Hvordan er str på din, føles den liten eller stor?? Har vært veldig usikker på om jeg skulle ha min i L eller XL, er 190 cm. Etter mye fram og tilbake anbefalte Canyon meg å kjøpe L. Håper jeg slipper å sykle rundt på en barnesykkel i år..
Har bestilt en 8.9 selv. Hvordan er str på din, føles den liten eller stor?? Har vært veldig usikker på om jeg skulle ha min i L eller XL, er 190 cm. Etter mye fram og tilbake anbefalte Canyon meg å kjøpe L. Håper jeg slipper å sykle rundt på en barnesykkel i år..
Gratulerer selv, bare å glede seg!
Nå har jo jeg mindre hjul og sikkert litt annerledes geometri, men for meg på ca 177-178 og med ganske normale proposjoner, så passer M bra. Som referanse har jeg kun hatt to andre terrengsykler de siste årene, en scott i M og en hard rocx i 18", og denne er ganske tilsvarende dem i størrelse. Kanskje litt større enn scott sykkelen, men denne ble kjøpt i 2003, så ting har nok skjedd på de årene.
Som nevnt føles sykkelen ganske stor når jeg setter meg på den, men det er nok på grunn av dette er en ny type sykkel for meg. Slakke vinkler med hjul langt fremme, bredt styre, og første fulldemper med dertil høyere krank gjør sitt til at sykkelen føles større når man prøver den første gangen.
Skjønner at bablingen min ikke hjelper deg veldig mye, men det er nok alt jeg kan bidra med.
"Vi har dessverre forsinkelser på våre leveringer av Spectral modellene. Dette berører din ordre som vil bli forsinket med ca. 6 uker. I stedet for at sykkelen sendes uke 13, blir den nå sendt uke 19"
Jeg skjønner hva du mener og svaret blir egentlig ja til alt sammen. Jeg har ingen rittambisjoner, men liker å sykle fort innimellom selv om jeg ikke trener men sykler tur. I fjor sommer ble det bare fatbike og litt pinnestiv singlespeed, men jeg må ha noe som er litt mer skånsomt for ryggen fremover. Jeg har en 26" fulldemper i garasjen men så små hjul klare jeg ikke å sykle på lenger
Jeg har lenge sett meg blind på Nerve AL 29 men har de siste dagene fått øynene opp for Spectral. Hvis det blir en Nerve vet jeg at jeg kommer til å sette på 2.4 dekk og det hadde vært morro å prøve heve/senkepinne og da er jeg jo fort i nærheten av en Spectral. Billigere er den også. Er det noe annet enn lit kjipere cockpit og billigere bremser som gjør den billigere?
Hvis du veier 75 kg høres 80 psi mye ut i gaffelen. Bakdemperen (og forsåvidt gaffelen) bør stilles så du har 25-30% sig når du står i attackposisjon på sykkelen...
Takk for gode tips! På fox sin hjemmeside anbefalte de å stille inn med 15-20% sag, jeg fulgte det når jeg satt opp sykkelen før første tur. Der var og 80 psi anbefalt startpunkt når man veier 75 kg og har 140 mm vandring på gaffelen.
Jeg er nå rundt 25-30% på demperen etter øyemål, litt mindre på gaffelen. Kjørte lørdagens tur med dette pr din anbefaling. Resultatet med noen små hopp og (for mitt nivå...) rufsete nedkjøringer i descend mode er som dette; litt mye luft i gaffel, demper bra. Forsøker neste tur med 70 eller 75 psi i gaffel.
Ellers er jeg fortsatt imponert over sykkelen. Alt fungerer bra, og jeg kjører mye fortere nedover på denne enn jeg gjorde på min forrige sykkel. Skulle egentlig bare mangle... Oppover går det veldig fint selv med demperen i trail. Å stå og tråkke på asfalt er ikke noe stas selv i climb, det er kanskje som forventet?
Det jeg var mest skeptisk til med sykkelen var bremsene, Elixir 5 med 200mm foran og 180mm bak, men de fungerer flott til mitt bruk. Det samme gjelder hjulsettet som er billige crossride.
For mine bein og lunger er jeg glad for at jeg valgte en utgave med 2x10 og ikke 1x11. Det hadde blitt for tøft for meg oppover, i hvertafall med medfølgende 34t klinge foran.
Andre som har erfaringer å dele? Interessant hva andre med mer erfaring fra tilsvarende sykler mener om den.
Fra lørdagens tur:
Hvordan er erfaringen videre med sykkelen? Sitter her og vurderer samme som første fulldemper, men synes det er vanskelig å bestemme seg..
Hvordan er erfaringen videre med sykkelen? Sitter her og vurderer samme som første fulldemper, men synes det er vanskelig å bestemme seg..
Hei, har ikke fått syklet noe mer, sitter her med 14 dgr gammel datter på armen, og plutselig var det vanskelig å prioritere sykling. Kommer nok i gang igjen i løpet av uken.
Førsteinntrykket er uansett "løp og kjøp", og jeg er meget fornøyd med mitt valg av sykkel.
Totalpris er lett når det kommer til Canyon, legg sykkelen og evnt ekstrautstyr i handlevognen. Så er det bare å gange det beløpet med 1,25 plus evnt 200kr i fortollingsgebyr.
Men ja, noen flere som har fått sykkelen og vil dele sin erfaring? =)
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet