Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Enebakk Rundt, rookie i felt, how to behave

Re: Enebakk Rundt, rookie i felt, how to behave [Re: peterpan] #1758454 19/03/2014 09:21
M
murstein Offline
Entusiast
Entusiast
M
Sitat: peterpan
Sitat: thamg
det må vel være gi litt ekstra på slutten hvis man har blitt avvist etter å ha bedt pent om å få være med å bidra?

Jeg mener "nei".
Dersom du klarer og har lyst til å sykle fortere enn toget - så må du sykle FRA toget, (eller henge deg på et annet tog som passerer).
Gjør du(/klarer du) ikke dette underveis, mener jeg du kan avstå fra å gjøre dette når du nærmer deg mål.

Du står jo selvsagt helt fritt til å gjøre som du vil, men forvent å bli møtt med hoderisting, himling med øynene og kanskje til og med verbal tilbakemelding.
Hva du oppnår er i praksis å spurte inn til en "suveren" plass nr 645, istedet for å rulle verdig inn til plass nr 661.

tenkte ikke egentlig på spurting på målstreken, der er jeg enig selv om jeg skjønner at folk har lyst å ta seg helt ut. men hva hvis det er en bratt eller lang bakke noen kilometer fra mål og du fortsatt har gode bein fordi du ikke har fått lov til å bidra. er begrenset hvor gøy det er å bare ligge i sekken en hel dag.

Det er vanskelig å gjøre alle til lags. En start ville være å reelt skille mellom lag-delen av et ritt, og fellesstartpuljer. Hvis du starter i en pulje i ER som f.eks. heter noe sånt som Pulje 2:xx - 2:yy, hvorfor kan du ikke da passere laget som har dratt hele veien, og som har nektet deg å bidra i rulla? Er det også i disse puljene du mener man skal bøye hodet i beundring over et flott lokomotiv-lag?

Forøvrig støtter jeg alle forslag om en serie fellesstart-ritt med divisjonsoppdeling. 5 ritt i stor-Oslo etter Øyeren rundt modellen? Med litt mindre grupper? Seeding/kvalifisering/divisjonsdelte grupper.Raskeste gruppe først, og god avstand mellom gruppene.

(det stemmer! jeg klatrer som en murstein...)
Re: Enebakk Rundt, rookie i felt, how to behave [Re: thamg] #1758455 19/03/2014 09:21
Flex Offline
Veteran
Veteran
det må vel være gi litt ekstra på slutten hvis man har blitt avvist etter å ha bedt pent om å få være med å bidra?

Jeg mener "nei".
Dersom du klarer og har lyst til å sykle fortere enn toget - så må du sykle FRA toget, (eller henge deg på et annet tog som passerer).
Gjør du(/klarer du) ikke dette underveis, mener jeg du kan avstå fra å gjøre dette når du nærmer deg mål.

Du står jo selvsagt helt fritt til å gjøre som du vil, men forvent å bli møtt med hoderisting, himling med øynene og kanskje til og med verbal tilbakemelding.
Hva du oppnår er i praksis å spurte inn til en "suveren" plass nr 645, istedet for å rulle verdig inn til plass nr 661.

Dette kommer selvsagt litt an på hvor stor gruppen er, hvor samkjørte de er osv. Havner man sammen med folk som ikke kjører sammen til daglig (evt. en mindre gruppe), står man mer fritt om man har krefter til å dra (og mot slutten av et ritt danner det seg ofte mindre grupper uansett).

Havnet alene etter en lang bakke i et ritt i fjor, og brukte ekstremt mye krefter på å ta igjen to stk foran meg. Var helt utkjørt, og fikk ikke bidratt så mye til å begynne med, men beina kviknet til da jeg nærmet meg mål, så jeg la meg foran og dro sammenhengende de siste fire kilometrene i høy fart. Ikke akkurat noen sure miner fra de to andre ICON_SMILE

Re: Enebakk Rundt, rookie i felt, how to behave [Re: pharynx] #1758459 19/03/2014 09:26
pharynx Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Hehe, rykke noen km før mål etter alt det flate i Ytre Enebakk tilsier enten opp Ekebergveien fra Ljabruveien (uaktuelt) eller ned Nordstrandveien (umulig), så hvis jeg får vært med gruppa hele veien blir det ikke noe støting og heller et takk til de rundt meg. Nok en gang takk for alle tips, føler meg ganske mye mer klar for 1.mai nå.

Re: Enebakk Rundt, rookie i felt, how to behave [Re: Flex] #1758480 19/03/2014 09:57
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Flex
Havnet alene etter en lang bakke i et ritt i fjor, og brukte ekstremt mye krefter på å ta igjen to stk foran meg. Var helt utkjørt, og fikk ikke bidratt så mye til å begynne med, men beina kviknet til da jeg nærmet meg mål, så jeg la meg foran og dro sammenhengende de siste fire kilometrene i høy fart. Ikke akkurat noen sure miner fra de to andre ICON_SMILE

Det er jo nettopp dette som er essensen i det jeg skrev tidligere. Når du faktisk samarbeider og er med å bidrar til gruppas gode/bedre sluttid, er det helt på sin plass at du er med å ta æren for gruppas felles innsats. Jeg regner med det er det du gjorde.

Noe annet ville vært om du hadde ligget på hjul, uten å bidra, hele veien til mål, for deretter på rykke fra dine 2 "medhjelpere" og stjele "seieren" fra dem. (Da tipper jeg de ikke hadde vært like imponert over innsatsen din).

I Enebakk rundt (som var temaet i denne tråden) er det i praksis ingen steder en enkeltrytter (eller svært få ryttere) kan kjøre fra et organisert lag/pulje, bortsett fra i den siste (eller de 2 siste) bakkene opp til målstreken.
Jeg synes at dersom du ikke har støtet fra før Johan Scharffenbergs vei, kan du la være å gjøre det.
(Her må en selvsagt gjøre en vurdering -. jeg mener jo ikke at en stakkars fjellgeit skal bremse for ikke å trille forbi temposterke tjukkasser som parkerer i den siste kneika - som sagt en vurdering er på sin plass).

Redigert av thamg; 19/03/2014 09:58.
Re: Enebakk Rundt, rookie i felt, how to behave [Re: pharynx] #1758486 19/03/2014 10:01
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: pharynx
Hehe, rykke noen km før mål etter alt det flate i Ytre Enebakk tilsier enten opp Ekebergveien fra Ljabruveien (uaktuelt) eller ned Nordstrandveien (umulig), så hvis jeg får vært med gruppa hele veien blir det ikke noe støting og heller et takk til de rundt meg. Nok en gang takk for alle tips, føler meg ganske mye mer klar for 1.mai nå.

Det blir gøy å starte rittsesongen igjen, jeg gleder meg - men som nevnt av flere, E-R er tidlig på sesongen, og det er mange rittkåte syklister som er lei av å spurte mot virtuelle partnere på rulla i kjelleren.
Det kan være greit å være litt ekstra våken og forsiktig - uansett om man er en erfaren eller uerfaren rytter.

Re: Enebakk Rundt, rookie i felt, how to behave [Re: thamg] #1758490 19/03/2014 10:21
Flex Offline
Veteran
Veteran
Det er jo nettopp dette som er essensen i det jeg skrev tidligere. Når du faktisk samarbeider og er med å bidrar til gruppas gode/bedre sluttid, er det helt på sin plass at du er med å ta æren for gruppas felles innsats. Jeg regner med det er det du gjorde.

Noe annet ville vært om du hadde ligget på hjul, uten å bidra, hele veien til mål, for deretter på rykke fra dine 2 "medhjelpere" og stjele "seieren" fra dem. (Da tipper jeg de ikke hadde vært like imponert over innsatsen din).

Sant nok. Blir nok ikke helt sammenlignbart. Selv om jeg trengte en stund på å komme meg etter å ha kommet meg opp til dem, dro jeg en del før de siste kilometrene også...

Det blir gøy å starte rittsesongen igjen, jeg gleder meg - men som nevnt av flere, E-R er tidlig på sesongen, og det er mange rittkåte syklister som er lei av å spurte mot virtuelle partnere på rulla i kjelleren.
Det kan være greit å være litt ekstra våken og forsiktig - uansett om man er en erfaren eller uerfaren rytter.

Enig, blir godt å starte rittsesongen igjen (som starter med Byneset-Klæbu Rundt for oss oppi barteland).

Det viktigste når man som uerfaren rytter skal sykle sitt første ritt, er å tenke på at de rundt deg er de du sykler MED, ikke MOT. Ved f.eks. å ofre deg ved å kjøre inn en luke rolig for å unngå rykk og napp i rulla, bidrar du til at gruppa som helhet kommer raskere i mål, og det gjelder også deg selv. Man tenker sjeldent plassering uansett, det er tiden som gjelder.

Redigert av Flex; 19/03/2014 10:28.
Re: Enebakk Rundt, rookie i felt, how to behave [Re: pharynx] #1758496 19/03/2014 10:30
H
helomoto Offline
Avhengig
Avhengig
H
Er denne lagtempomentaliteten noe særnorsk? Det virker i hvert fall temmelig sært.

Er dette korrekt oppførsel?
Ligg bak i feltet hele veien, ikke bland deg med de som styrer rulla, og for guds skyld ikke finn på noe tull mot slutten, vær takknemlig for å ha fått lov til å henge på. Bli på din plass! Sitt!

> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
Re: Enebakk Rundt, rookie i felt, how to behave [Re: murstein] #1758499 19/03/2014 10:32
H
helomoto Offline
Avhengig
Avhengig
H
Sitat: murstein

Forøvrig støtter jeg alle forslag om en serie fellesstart-ritt med divisjonsoppdeling. 5 ritt i stor-Oslo etter Øyeren rundt modellen? Med litt mindre grupper? Seeding/kvalifisering/divisjonsdelte grupper.Raskeste gruppe først, og god avstand mellom gruppene.

Dette!! Divisjoner eller kategorier lik modellen de bruker i US.

> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
Re: Enebakk Rundt, rookie i felt, how to behave [Re: helomoto] #1758501 19/03/2014 10:33
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: helomoto
Er denne lagtempomentaliteten noe særnorsk?
Ja, den er vel et barn av Den store styrkeprøven, slik den og senere de kortere distansene i arrangementet utviklet seg gjennom nittitallet og videre til i dag. Legg skylden på Rye og BOC. ICON_SMILE

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Enebakk Rundt, rookie i felt, how to behave [Re: murstein] #1758511 19/03/2014 10:45
2
29" mannen. Offline
Entusiast
Entusiast
2
Sitat: murstein

Jeg mener "nei".

tenkte ikke egentlig på spurting på målstreken, der er jeg enig selv om jeg skjønner at folk har lyst å ta seg helt ut. men hva hvis det er en bratt eller lang bakke noen kilometer fra mål og du fortsatt har gode bein fordi du ikke har fått lov til å bidra. er begrenset hvor gøy det er å bare ligge i sekken en hel dag.

Det er vanskelig å gjøre alle til lags. En start ville være å reelt skille mellom lag-delen av et ritt, og fellesstartpuljer. Hvis du starter i en pulje i ER som f.eks. heter noe sånt som Pulje 2:xx - 2:yy, hvorfor kan du ikke da passere laget som har dratt hele veien, og som har nektet deg å bidra i rulla? Er det også i disse puljene du mener man skal bøye hodet i beundring over et flott lokomotiv-lag?

+1

Re: Enebakk Rundt, rookie i felt, how to behave [Re: tobiast] #1758521 19/03/2014 10:57
K
kodax Offline
Veteran
Veteran
K
Jeg bryr meg filla om både totalplassering og totalttid.
Eneste grunnen til at jeg er med på ritt er å slå kompisene som starter samtidig. Vi holder sammen til det nærmer seg slutten, men så er det førstemann inn. (Det gjøres uten å skape farlige situasjoner.)

Re: Enebakk Rundt, rookie i felt, how to behave [Re: pharynx] #1758530 19/03/2014 11:08
S
Steinth Offline
Fersking
Fersking
S
Gi tegn og ha fokus på sikkerhet er jeg enig i. Men ellers sykler jeg forbi de jeg føler for, ligger bak om jeg ønsker. Vil du ikke la meg bidra i rulla så greit, vil jeg ikke bidra i rulla er det også greit.

Liker du ikke å bli syklet fra på oppløpet, ikke meld deg på i konkurranser. Elsker å spurte om plass nr 699, slik at jeg ikke kommer på 700 tallet, ekstra deilig om jeg snyter en som har dratt hele veien. Får jeg verbale tilbakemeldinger ber jeg de holde kjeft.

Konkurranse er konkurranse, og trening/tur er trening/tur. Fin ut hva du liker og ikke hold det i mot folk at de får noe annet ut av ritt en deg selv.

Re: Enebakk Rundt, rookie i felt, how to behave [Re: Steinth] #1761064 24/03/2014 10:00
L
lookkeo Offline
Entusiast
Entusiast
L
Sitat: Steinth
Gi tegn og ha fokus på sikkerhet er jeg enig i. Men ellers sykler jeg forbi de jeg føler for, ligger bak om jeg ønsker. Vil du ikke la meg bidra i rulla så greit, vil jeg ikke bidra i rulla er det også greit.

Liker du ikke å bli syklet fra på oppløpet, ikke meld deg på i konkurranser. Elsker å spurte om plass nr 699, slik at jeg ikke kommer på 700 tallet, ekstra deilig om jeg snyter en som har dratt hele veien. Får jeg verbale tilbakemeldinger ber jeg de holde kjeft.

Konkurranse er konkurranse, og trening/tur er trening/tur. Fin ut hva du liker og ikke hold det i mot folk at de får noe annet ut av ritt en deg selv.

+1 det må faktisk være lov å ha det gøy for egen del og...dog ligger man på halen i 10 mil uten å gjøre noe, ha litt respekt for de som har hjulpet deg hele veien, de er og slitne, og vil også slippe å se 700 tallet, og er vel strengt tatt mer verdige den plasseringen enn du, om du har ligget på halen hele veien

- Canyon Ultimate CF SL 9.0 -
- Trek 2.1 -
Re: Enebakk Rundt, rookie i felt, how to behave [Re: pharynx] #1761066 24/03/2014 10:02
pharynx Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sykla samme ruta igår med en dreven sykkelkompis. Han pesa meg noe jævlig på å ligge på hjul. Jeg trodde 1-2m bak var akseptabelt men han fikk meg til å ligge 20cm bak etter halvveis tur og inn. Enormt stor forskjell, i tillegg til å svi av 30 minutter på tiden min forrige søndag.

Blei noe helsikes til motvind etter Flateby, hadde vært deilig å ligge i en grupetto da ICON_WINK

Re: Enebakk Rundt, rookie i felt, how to behave [Re: Steinth] #1761082 24/03/2014 10:30
X
Xenon Offline
Entusiast
Entusiast
X
ekstra deilig om jeg snyter en som har dratt hele veien.

Ja vel... Du bygger ikke akkurat goodwill på den måten, men hver sin smak... Noen må jo være kødden i feltet...

Re: Enebakk Rundt, rookie i felt, how to behave [Re: Xenon] #1761089 24/03/2014 10:35
L
LasseF Offline
Avhengig
Avhengig
L
Sitat: Xenon
ekstra deilig om jeg snyter en som har dratt hele veien.

Ja vel... Du bygger ikke akkurat goodwill på den måten, men hver sin smak... Noen må jo være kødden i feltet...

+1

Re: Enebakk Rundt, rookie i felt, how to behave [Re: pharynx] #1761093 24/03/2014 10:37
RoyE Offline
Besatt
Besatt
1-2 meter, da er du kjørt av da...!

Det føles nærme å ligge på hjul, men det er supereffektivt og kraftbesparende. Men når man ligger så tett er det også som skrevet flere ganger veldig viktig at alle er oppmerksomme...

RoyE

Redigert av RoyE; 24/03/2014 10:37.

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Enebakk Rundt, rookie i felt, how to behave [Re: pharynx] #1761094 24/03/2014 10:37
M
Magnoos Offline
Ringrev
Ringrev
M
Blei noe helsikes til motvind etter Flateby, hadde vært deilig å ligge i en grupetto da ICON_WINK

Hadde gitt mye for selskap på runden rundt i går gitt, kosta krefter å sykle sørover langs Øyeren til Ytre Enebakk i går...

Specialized Phenom 155 mm kjøpes
Re: Enebakk Rundt, rookie i felt, how to behave [Re: pharynx] #1761331 24/03/2014 15:09
Radival Offline
Ivrig
Ivrig
Sykla samme ruta igår med en dreven sykkelkompis. Han pesa meg noe jævlig på å ligge på hjul. Jeg trodde 1-2m bak var akseptabelt men han fikk meg til å ligge 20cm bak etter halvveis tur og inn.

Ligger du ordentlig på hjul så er det også 100% veldefinert hvilken rekke du ligger på. Da blir feltet mye ryddigere og oversiktlig.

Selv om du ikke klarer å holde avstanden helt, så er det veldig fint om de rundt deg kan se hvilket hjul/rekke du ligger bak. Har du to foran deg og ligger sånn omtrent mitt mellom de to, så er det mye vanskeligere å regne ut hvor du har tenkt å være om et øyeblikk

Re: Enebakk Rundt, rookie i felt, how to behave [Re: pharynx] #1761345 24/03/2014 16:03
*Erlend* Offline
Entusiast
Entusiast
Er glad jeg sykler sånne ekte ritt jeg, der alle starter samtidig og det er de store klubbene som tar seg av ansvaret, og man kan støte når man vil og spurte for hver eneste plassering uten å ha deltatt med å holde farta :-)

Re: Enebakk Rundt, rookie i felt, how to behave [Re: pharynx] #1761691 25/03/2014 09:32
Moonlit Offline
Ringrev
Ringrev
Som Flex sa så kan du vinne mange poeng på å ikke gønne på max for å ta inn en luke på 5-10 meter (og de kommer til å oppstå!). Ha tålmodighet og øk rolig til avstanden begynner å synke.

Om du gønner på så må han bak deg gønne på, og han bak der igjen etc. Ingen brå bevegelser, altså.

Feltdynamikk er sære greier, og du vil sikkert oppleve at om du har mer enn 10-15 ryttere foran deg så blir det litt trekkspilleffekt, spesielt over små bakketopper og gjennom rundkjøringer. Det ene øyeblikket må du bremse, det neste har du 5 meter luke som bare øker. Det er tricky, jeg pleier å bare forflytte meg lenger framover i gruppa og forsøke å gi de bak meg en så avslappet tur som mulig ICON_SMILE

Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
Re: Enebakk Rundt, rookie i felt, how to behave [Re: pharynx] #1761769 25/03/2014 11:54
S
smurf1 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Et tips jeg ikke kan se ha blitt gitt, er å være særs påpasselig med å ikke "overlappe" hjul med ham/henne foran, altså ligge ikke rett bak, men litt til siden og litt lenger fremme. Det ser lekkert ut på TV når proffene ligger i vifteform, men blant amatører blir det for velt når han/hun foran vimser litt til siden.

Gjentar også tipset om å ikke reise seg brått uten trykk i pedalene. Bakhjulet ditt blir da "stående stille" et lite øyeblikk, og rytteren bak deiser inn i deg. Ukoselig!

For egen del er jeg kjip og foretrekker turer uten startnummer (men føler jeg er med i ritt hver dag langs Frognerstranda).

#5 - HTFU
Fritt etter Alpers: Hvis du kjører som en idiot, skader du andre. Hvis du sykler som en idiot, kan du dø. Ingen av delene er nødvendig!
Re: Enebakk Rundt, rookie i felt, how to behave [Re: pharynx] #1779164 30/04/2014 19:42
pharynx Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Et aldri så lite spørsmål: hva er poenget med å svi av titusenvis av kroner på høyprofilshjul, aerorammer og slicke hjelmer når man får utdelt et startnummer som totalt forringer alle mulige aerofordeler man kan oppnå?

e: og som i tillegg gir massive utfordringer når man vil montere Garmin-kitet på styret...

Redigert av pharynx; 30/04/2014 19:44.
Re: Enebakk Rundt, rookie i felt, how to behave [Re: pharynx] #1779190 30/04/2014 20:30
H
HobbyTom Offline
Entusiast
Entusiast
H

Re: Enebakk Rundt, rookie i felt, how to behave [Re: hnastrup] #1779228 30/04/2014 21:19
H
hnastrup Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: bergenck
Vi kjører ikke fra de andre i motbakkene

Hæh??

Re: Enebakk Rundt, rookie i felt, how to behave [Re: hnastrup] #1779258 30/04/2014 22:24
H
HobbyTom Offline
Entusiast
Entusiast
H
Sitat: hnastrup
Sitat: bergenck
Vi kjører ikke fra de andre i motbakkene

Hæh??

...ser den Hæh?? 'en der.... ;-)

- tror de mener dem som er i front av rullen ikke skal kjøre fra halen og sekken slik at det blir stor strekk i rullen idet fronten kommer over bakketoppen.
- nå er ikke jeg i klubben, og siden jeg refererte til er hentet fra sidene til tur-rittet Bergen-Voss. Tenker det stiller seg litt annerledes i klubbritt..

Re: Enebakk Rundt, rookie i felt, how to behave [Re: pharynx] #1779378 01/05/2014 11:11
E
espwen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Hvordan gikk det? ICON_SMILE

Re: Enebakk Rundt, rookie i felt, how to behave [Re: pharynx] #1779392 01/05/2014 12:04
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Et aldri så lite spørsmål: hva er poenget med å svi av titusenvis av kroner på høyprofilshjul, aerorammer og slicke hjelmer når man får utdelt et startnummer som totalt forringer alle mulige aerofordeler man kan oppnå?

e: og som i tillegg gir massive utfordringer når man vil montere Garmin-kitet på styret...

Det er selvfølgelig mer total motstand med komponenter med høy luftmotstand i tillegg til startnummerlåvedør.

Re: Enebakk Rundt, rookie i felt, how to behave [Re: pharynx] #1779404 01/05/2014 12:25
pharynx Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Det gikk overraskende bra!

Feltkjøring var litt skremmende i starten men pulja vår tok det meeeget rolig i starten, og det er alltid litt småskremmende å ligge på hjulet til folk man ikke kjenner. Og FYSJ så mye bremsing det var. Den lyden jeg kommer til å huske fra ER2014 er subbende karbonhjul og bremselyder. Mistet endel flyt og fart på at folk ikke turte å holde farta oppe.

Ellers var det et topp ritt, kom inn på 2h20min, og fikk delta både i et brudd og ei rulle for å hente inn et brudd ICON_SMILE Gleder meg til neste gang, Vestfold Rundt vurderes!

Re: Enebakk Rundt, rookie i felt, how to behave [Re: pharynx] #1779433 01/05/2014 13:31
E
espwen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Det gikk overraskende bra!

Feltkjøring var litt skremmende i starten men pulja vår tok det meeeget rolig i starten, og det er alltid litt småskremmende å ligge på hjulet til folk man ikke kjenner. Og FYSJ så mye bremsing det var. Den lyden jeg kommer til å huske fra ER2014 er subbende karbonhjul og bremselyder. Mistet endel flyt og fart på at folk ikke turte å holde farta oppe.

Ellers var det et topp ritt, kom inn på 2h20min, og fikk delta både i et brudd og ei rulle for å hente inn et brudd ICON_SMILE Gleder meg til neste gang, Vestfold Rundt vurderes!

Da slo du meg med 5 min. Ble liggende veldig mye alene.

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support, Valentino